29 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

29 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

v dayın SON POSTA Temmuz “9 Siyaset Âlemi |. İsviçrede Rejim Kavgaları Hör ne kadar İngiliz ve Holanda- klar kadar değilse bile, onlardan sonra soğuk (o kanlılıklarile o şöhret olmış bir ulus varsa oda İsviçre ulusudur. Epey zaman vâr ki İsviçre, İsviçreyi idare eden kanunlar pek eski zamanların maksulüdür. Hele bunlardan bir büyük kısmı, biribirini tutmıyacak kadar zıt hükümlerden mürekkeptir. £ Bugünün (icaplarına uymayan bu esasları değiştirmek lâzımgeliyor. Ser», birçok kantonla- nn kendilerine mahsus hususiyetleri vardır ki zamanla, bunlar, İsviçre federal hükümetine intikal etmiştir. Ötedenberi ferdiyetçi olarak taninan İsviçreliler, kantonlara alt olan hak- ların da fedoral hükümetten alınarak geri verlimesini isteyorlar. İşte, bir taraftan dünkü mevzuatın bugünkü ihtiyaçlara uymama yö- zünden, sonra harp sonu nizamın bozukluğu yüzünden hasıl olan Iktı- sadi durumun meydana (getirdiği sıkıntıların tesirile, İsviçrelilerin | fer- diyetçi vasıfları da ortadan yok olmıya başlamış ve bu hürriyetçi memleket gimdi frontist denilen bir nevi faşist. lerle komünistlerin mücadele alanı haline gelmiştir. Esasen, geçenlerde gömleklilerine (mede rine Lenzememekle ifti- » Mecliste de buna dair yopılan bir ithamdırki oceketlerin sıynlıp kolların sıvanmasını ve yum- rukların sıkılarak aşkla indirilmesi neticesini doğurmuğtur. Maamefih bu yüzden başlamış olan fikir ve yumruk kavgasının henüz sonu gelmiş değildir. Bu davanin sonu, ancsk son bal in bağvurulacak olan ('ârâyı umumiye ) genoyla bâraber gelecek, daha doğ- rusu asıl onunla beraber daha büyük bir şiddetle başlamış olacaktır. Süreyya Çerez Kabilinden Dört Kaza Dalis Abdülhamit devrinde, mutasarrıf. hıkla gezer, hoş sözlü, zeki fakat derbeder bir Arif Efendi vardı. Bir aralık, kendisini o çekemiyenl, rin hışmına uğrayıp memuriyetin- den azledilmiş ve usun müddette açıkta kalmıştı. Nesi vaz nesi yok- sa, sabp savdıklan ve dayanabildiği kadar da dayandıktan sonra, fazla” olarak evi yanan, ve karnm ölen Arif Efendi, nihayet çaresiz kaldı ve neresi ve hangi sınıftan olursa olsun tekrar bir mutasarrıflığa tü“ yini için Dahiliye Nazınna baş- vurdu. Nazır, memurin müdürile görüştü ve — Şimdiki halde münhal mufasar- nfk yoktur. Yalnız birinci sınıftan ( Erbaa ) kazası açıktır, İsterseniz oraya gönderelim. Diyince, Arif Elendi; — İasuf ediniz! dedi. Başıma bu kadar kaza gelen bir adama döri kaza daha (Oyükletmek © adalete Tiğ Tıflı Bostancıda Bir Genç Ezildi 24 yaşında Mukbil isminde bir genç, dün gece Bostancıda vat- man (Hayreltinin < idaresludeki tramvay aitinda kalarak ezilmiş ve kaldırıldığı Zeynepkâmil hastane- sinde ölmüştür. Vatan tevkif edilmiştir. Çinde Yeni Bir Felâket Pekin, 29 (A. A) — Hopei ilinin doğusunda yeni tuğyanlar |disler birliği İstanbul plânının Ankara olduğu ve yüz kadar cesedin su Dış e” ! -ğ “Son Posta ER | MINI Türk Ticaretine Kast Yapmak İttihamile... Mersinin Maruf Ihracat Firmalarından Şaşati Müessesesi Mahkemeye Verildi Ankara 28 (Özel) — Mersin ihracat tacirlerin- den Şaşati adında biri Türkofisin müracaati zerine Mersin müddeiumumiliği tararafından mahkemeye verilmiştir. Bu firma dış piyasalarında gittikçe tur tunmıya başlıyan mahsullerimizi tağşiş ederek ve hile yaparak fazla kazanmak hırsiyle fena tamtmak- tan ve bir çok şikâyetlere sebep olmaktan suçludur. Bundan bir müddet önce İstanbuldan bozuk barsak gönderen tacir gibi, Şaşati firması da son aylarda Avrupa piyasalarina alıcıları şikâyet ek derecede bozuk mallar göndermiştir. Almanyada Bremen borsası, bir sigorta şirketi ve İşkomimpost gönderdikleri murohhas'ar marifetile tetkikat yaptırmışlar ve Şaşati firmasının gönderdiği pamukların ıslatıldığını tesbit etmişlerdir. hakkında tutulan zabıt varakası ve arbitroj kararı Üzerinde verilmiştir. Bulunmuştur. Amerikaya Bu iş | böyle hile ile Türkofise gönderilmiş ve bunun üzerine Türk malı hile yapan bu tüccar Oo mahkemeye Şaşati fırmasının bundan başk İsviçreye nümu- nesi ve taahhüdü hilâfına kurulu buğday gönder- diği görülmüş, Türk elçiliği de Türkofise şikâyette Türkofisin elinde, Berlin Türk (Ticaret Odası tarafından gönderilen müteaddit Alman firmalarının şikâyetnameleri vardır. Bunlar da dava “evrakı ara“ sındadır. Bu evraka göreŞaşatı firmasının, taahhüt- leri hilâfına mağşuş mallar göndermek suretile Türk herici ticareti aleyhine çok fena tesirler yaptığı ve yapmakta olduğu anlaşılmaktadır. Bundan sonra para kazanmak isteyen ihracatçılar buna imkân bile bulamıyacaklardır. — X Takaslarımız Hakkında Tek Bir Talimatname Yapılıyor Ankara 28 (Özel) — Türki yenin bir çok memleketlerle yap- tığı tecimel anlaşmalarındaki hu- susi takas İşlerinin ne şekilde idare edileceği hakkında elde bir çok tallmatnameler olduğunu gören Türkofis bunları bir araya taplayarak daha esaslı ve tatbi katta kolaylık temin edecek tek bir (o talimatname (hazırlamaya başlamıştır. Ekonomi Bakanı Hareket Etti Moskova, 28 (A.A) — Celal Bayar ve yanındakiler dün akşam buradan hareket etmişlerdir. Çiftçiye Yeni Bir Kolaylık Ankara, 28 ( Özel) — Ziraat bankası genel direktörlüğü, tak- sitle verilecek çiftçi borçlarının, her taksitinin gün gelince ödem mesini kolaylaştıracak bir tedbir daha almıştır. Taksit günü, her yerde ia mevsiminin en ba- rsretli ve son devresine tesadüf ettirilecektir. Yüzde üçle buluna- cak taksit baremleri, (Ağustos, Eylül, birinci, ikinci (o teşrin ve birinci kânun sonlarına göre ya- pıldığından (o vâde her halde bu aylardan birinin sonlarında ge- lecektir. Ziraat bankası bu me- seleyi ehemmiyetle (göz önünde bulundurmalarını şubelerine bildir- miştir. Türk - Japon Ticaret Anlaşması Ankara 28 (Özel) — 26 ten muz 1934 de Ankarada imzalan- mış olan Türk- Japon ticaret anlaşmasının bir İkinci o könun 935 tarihine kadar mevkii mer'i- yette kalacağı Ekonomi Bakan- İliği U safından elâkadarlara bik dirilmiştir. İstanbul Plânı Ankara 29 — Alman mühen- plânını yapan mimar Yansene içinde bulunduğu bildirilmektedir. | yaptırılmasını teklif etmiştir. < Ş Başbakan Gümüşhanede Gümüşane, 28 (A. A.) — Bw- gün sant 6 da Trabzondan hare- ket eden Başbakan İsmet Inönü, yol üzerindeki kazalara uğradık- tan sonra vilâyetimiz sınırında layan İlbayımız ve saylavlarımızla birlikte saat 12.30 da Gümlşaneyi şereflendir- mişlerdir. Kazalar halkının saygılarını sunmak üzere gelen heyetlerle bü- tün oGümüşanelilerln iştirakiyle fevkalâde coşkun bir tezahüratla karşılanan Başbakan, halkla ko- nuştuktan sonra istirahatı için ha- zırlanmış olan vilâyet konağına gitmişlerdir. Bu geceyi burada geçireceklerdir. Ankara Güreş ... e Birincilikleri Ankara 29 — Bugünkü güreş birinciliklerinde Ankara Opuvan besabile birinci,| Eskişehir ikinci, Bursa üçüncü olmuştur. Gençler Birliğinde Hakkı, Se- mih, Mahafız Gücünden Şevki, Ankara Gücünden Galip Balkan koşusuna seçilecekler arasındadır. Ankaraya Macar Takımı Gelecek Ankara 29 — Gençler Birliği birkaç maç yapmak üzere Macar takımlarından birisini çağıracaktır. Fedarasyonla temasa geçilmiştir. Fransa Bisiklet Koşusu Paris, 29 (A.A.) — 21 mer- balede 4338 kilometre Üzerinde Fransa bisiklet (o koşusunu 141 saat 32 dakika (39 saniye ile Belçikalı Romen Macs kazanmıştır. Türkofisin Mecmuası Ankara 28 (Özel) — Türkofin dabili ve harici ticaret haberle- rini vermek Üzere çıkardığı bül tenlerden başka aylık bir mec- mua çıkarmaya karar vermiştir. Bunun hazırlıkları bitmek üzeredir. Diş Dispanseri Açılıyor Diş doktorları dün etıbba odasında bir toplantı yapmışlar- Kongrede (o konuşulanlara göre Belediye diş doktorları kurumuna 1200 lira vermiştir. Bu para ile bir diş dispanseri (açılacaktır. Dispanser 5 Ağustosta çalışmaya başlayacaktır. Büyük Bir Muvaffakıyet 7 Ay Dayanabilen Bir Veba Aşısı Bulduk Ankara, 29 — Pendik bakteri- yolojihanesinde bir komlayon ta- rafından yapılan araştırmalar ne ticesinde 7 ay dayanabilen Nesel ve mayil sığır e, aşısı yapık masına muvaffak olunmuştur. Dürassan adlı (Obir Fransız profesörü ancak bir hafta daya» nabilen bir aşı, baytar Süreyya da 40 gün dayanabilen bir aşı bul muşlardır. Sığır vebasının memleket hay- vancılığı Üzerinde yaptığı tahribat bu işe önem vermemizi mucip olmuştur. Bu buluş dünya bay- tarlık alemi için çok önemlidir. Gümrüklerde Ye- ni Teşkilât Ankara, 29 (Telefonla) — Av- rupada tetkikatta bulunan güm- rükler tetkik direktörü ile muz mele müdürü Marsilyaya varmış lardır. Heyet oradan İsviçreye geçecektir. Heyet döndikten sonra güm- rük kanunlarında değişiklik yapı lp yapayaca beli olacaktir. anlık İstanbul gümrüğün- de yeni yapılan teşkilâtın ne ne- ticeler vereceğini yakından tetkik etmektedir. Faydalı bulunan bası teşkliât diğer yerlerde de tatbik edilecektir. Yunan - Bulgar Birliği Bulgarlarla Dostluğu Kuv- vetlendirmek İçin Bir Kurum Yapıldı Atina 29 — Burada bir Bulgar- Yunan birliği kurulmuştur. Birl ğin fahri reisleri dış bakanı Mak- simos ile Bulgar sefiri Şişmanof- tur Oo Maksat (OYunan - Bulgar dostluğunu kuvvetlendirmektir. Eski Patrik Meletios Öldü Atlna 28 (Özel) — Mütereke zamacıuda Fener Rum patrikliği- ne getirilen şimdiki İskenderiye patriki Meletios dün gece İsken- deriyede ölmüştür. a ; i i İzmirde Panayır İ Hazırlıkları Otel Bulma Zorlukları Ortadan Kaldırıldı Ankara, 28 (Özel) — Arsıulu sal İzmir panayırına birçok meni leketlerin ve mühim firmaların | iştirak edecekleri Türk Ofisine gelen haberlerden anlaşılmakta" dır. Sovyetler, geçen seneye göre daha çok geniş mikyasta pane” | yıra iştirak edecektir. 3 Bu sene ayrıca “Ziyaretçileri | Yerlaştirme ve Barındırma,, Bi- | rosu kurulmuştur. Bu suretle otel | bulma zorlukları kaldırılmış ola- caktır. â Geçen yıl olan müşkülât kak dırtmıştır. | Bu sene panayırı, 600,000 kişinin ziyaret edeceği | umulmaktadır. il Çeşme plâjlarile, Yamanlarda” | ğı, Gölcük yaylası, Kefez, Ber | asmaya gezintiler yapılacaktır. | Ke Bulgarlstan, Roma | ya, İtalya, Misır ve Suriyeden | mühim miktarda seyyah geleceği tahmin edilmektedir. il Türk Ofisi bilhassa dış şube” | leri (o vasıtasile panayıra (fazla miktarda devlet ve firmasının iştirakini temin etimiye var kuv- vetile ( çalışmaktadır. Ofis, bü seneki panayırdan ümit ettiği gibi neticeler alırsa gelecek yıl İçid büyük mikyasta hazırlanacak vâ | panayır sahası hazırlanacak plâ* | na göre geniğletilecektir. Bu ara” da Bergama, Eez gibi tarihi des erl olan yerler İzmire esfalef şoselerle bağlanacaktır. Ankarada Susuzluk Baş Gösterdi j Ankara, 29 (Özel) — Sıcaklar. yüzünden Ankarada susuzluk bap” | göstermiştir. Bundan böyle sular saat li den sabah saat 6 ya kadar kesilecektir. Dir ğer taraftan Elmalıdağ menbal suyu ana kanalla birleştirilmiye başlanmıştır. Bu suyun şehre da” ğılmasına başlandıktan sonra sulaf muntazaman akacaktır. i Yunanistanda Rejim Kırallıktan Vaz Geçildi, Cümhuriyet Devam Edecek Atina, 29 (Özel) — Başbakan Çoldaris dün ahali partisinin ileri | rami ile birçok konuşmalarda lunmuştur. : Bu konuşmalardan sonra Çak | darisin bugünlerde ahaliye 7 in düşündüğünü < söyleyeceğ' | e. Bağru kaynaklar öre başbakan prensip itibarile | anlatimi kırallığın "Ğİ masına taraftar olmakla ber#” | ber (o memleketin (© menfaatler nin cümburiyet rejiminin kalm&" sında (olduğunu o söyliyecekti. Ondan sonra hükümet parlâmen” tonun kararını icra etmek üzer? genoy yapılmasına başlıyacaketır. Türk - Rumen Komisyonu Yaş meyva ve sebzelerimizi | Romanya yolile ihracı İşinin t6” | ferrülatını tesbit etmek Üzere bü” | gün şebrimizde bir muhtelit ko” misyon toplanacaktır. Komisyo”. nun Rumen murahhasları dö? gelmişlerdir. İçişler Bakanı o | Şehrimizde bulunan İçişler b” kanı Şükrü Kaya dün akşan trenle Ankaraya dönmüştür.