29 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

29 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

r, l 209 Temmüz OSMANLISALTANATI GÖÇERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) Her hakkı ııhhııdıt anammmaan Yazıı: Damat Ferit Makine Başında Izmır Va- SON POSTA Ziya Şakir N.o 9. lisie Münakaşa Ediyordu.. Izmirin birdenbire lıııl edik mesi ve bu işgal osnasında bir çok masutü Türkün emsalsiz bir Bulüm ve vahşetle öldürülmesi Istanbul halkına büyük bir heye- can vermişli. Saray ve Babıâli, bu heyecan karşısında müşterek bir korku hissetmişti. Padişah, daba pek kısa bir zaman evvel, (Izmirin hiçbir. kuvvet — tarafından İşgal olunamayacağını; bu nazenin Türk beldesinin Osmanlı camiasından hiç bir suretle ayrılamayacağını) bizzat temin eylemişti. Babıâli İse, IHlâf devletlerinin bu haksız kararına karışı mümaşat göster- mişti. Buna binaen İzmir faci- aümın bütün mes'uliyeti, bu iki talâhiyettar makamın omuzlarına Yüklenmişti. Damat Ferit Paşa, Izmirin iş- gali günü büyük bir sükünet gös- termişti. Belki de bu Işgalin ser- Bizce vaku bulduğunu rannetmişti. Fakat o gün akşama doğru ge- len telgraflar birdenbire bakika- tin ne kadar kanlı ve ne kadar acı olduğunu ortaya döküver Mişti. Izmirdan gelen baberler, I- tanbul efkârıumumiyesini altüst ediyor; Resmi ve husus! telgraflar, faclanın azametini bildiriyordu. bilhassa gece yarısına — doğru Ferit Paşanın aldığı bir tolgraf, meselenin şeklini büsbütün de- Biştiriyordu. Bu tolgrafta İzmir- deki bütün — zabitanın, — zabit ailelerinin — ve Türk — asker- lerinin — wapurlara — doldurulup Yunanistana götürüleceği haber veriliyordu. Bu haber, Ferit Paşanın dima- Zinı altüst etmişti. Yunanlılar şa- Yet böyle bir harekette bulunur- larsa — efkârınmumiyo — büsbütün güleyan edecek; belki de bütün Osmanlı ordusu, hükümet aley- hine isyan edecekti. Damat Ferit Paşa, bu mlş- kül vaziyeti halletmek için bizzat telgraf makinesinin başına kadar gelmiş; İzmir valisi İzzet Beyl Mmakine başına celbetmiş şu emri vermişti: — ÂAynen — (İzmirdeki —bütün zabitanın #ilelerile beraber vapura binmek İ—o hazır. olmalarını bildirmiş- lar, Bu, ne demektir? Bizim ae- keri nereye gönderiyorlar?. Bun- '- esiriharp olamazlar. O halde salâhiyetle — sevkedecekler?. Bh bu fikirde israr ederlerse, hükümet onları bir Ingiliz vapu- Tuna irkâp etsin. Memalik Osma- Biyenin her hangi bir noktasına Çıksınlar. Yahut, daha doğrusu, tekerimiz silâhlarile içeri çekik tinler, Hemen, lâzimgelenlerle "olıuıup neticeyi bana bildiriniz.). *Ne Babiâlinin resmi lisanına Ve ne de damat Ferit Paşanın Mutat olan ifade tarzına uymayan Yü perişan sözler de gösteriyor ki Yü anda sadrazam büyük bir endişe Ve heyecan geçirmekte Idi. Buna Mukabil - Izmir faclasının en bi- Yük mesul ve Müsebbiplerinden birl olan - vali Izzet Bey, sadra- — Zamin bu telgrafina daha mutedil 'lh!ıınklıvımri (dlploını!çı) olan şu oıvıbı ver- mişti: — Aynen — [andoııiı evvelemirde asaki- rimizin buradan çıkarılmamasına çalışalım, derim. Çünkü düveli- itilâfiye namına Amiral Galtropun verdiği nota, askakirimizin yalnız Yunan askerinin ihracı sırasında bir güna hâdiseye mahal verme- mek için kışlalarında kalmasından ibaretti. Asıl mefhumu - itibarile ihraç ameliyesinden sonra, ıubu: ları İcap etmez mi?. Am ıkı.lh'G.:kroplınP diğer bir tebliğ yoktur ki Yunan kamandanının lhumı serfürü edelim. Bunu, yanl İşin — esasını evvelemirde müdafaa etmok :.;İ“ on-l:.r: tama: o Z :::dışlnl:.:oklılırı silâhları ile kendilerini ihtiramatı aekeriye ılhndı ııklı muvafaket göster- İtalyadı İnfilâk A İaklâk İlrlanda Va İagiltere İngiltere l l Bir Mühimmat Fıbnkaıı Berbat Oldu Varese, 28 (ALA.) — “Tarlo, da patlayıcı maddeler Ffabrikasının yakı- Jan kısımlarınrın temizlenme işleri bu sabah da tekrar başlamak Üzere durdurulmuştur. ÖOn iki kişinin purçalanmış ceset- leri gece yarısı yıkıntıların altından gıkarılmıştir. İnfilâk sant 14,35 de “İtalyan püt- Tayan maddeler genel s#osyetesinin,, bir fabrikasında olmuşur. Bu fabrika, merkez! Montecatini de bulunan bir büyük kimyevi maddeler sosyetesine bağlı idi. Fabrika, Magglore gölüne yakta Tanlo köyünün bir kilometre Ötesine de bulunmaktadır. * Taino, 28 (A. A.) — Harap olan patlayıcı maddeler fabrikasında beş yüz işçi çalışmakta Idi. Fabrikanın — ambalâj — kısmından gıkan yangının 38 kişinin ölümünce sebep verdiği söylenmektedir. Yaralıların sayısı daha belli döğil- dir Kazanın levazım dolu bir kasanın düşmesinden ileri geldiği aanılıyorsa da” bu, şimdiye kadar teyit edil- memiştir. Son haberlere göre elliye yakın ölü ve birçok yâralı vardır. Ahali, felâket yerine toplanmıştır. ; Bir Kaçakçılık 7 Davası Bir Başrahibe İle Arka- daşları Mılıkâııı Oldular Berlin 28 (A-A.) — Hakyüri, Hol» landaya 725,000 "'k h".'ı— lezya “ Sen Şarl ::'.';:3—- veki baş ııhlbuı Lultgardis Kaeppek — ile manastır muhaseböcisi Rozaliyi (155.000) mark para cezası ve Üç sene - haple, baş hibeyi $5.000 mark para cozasıma : yirmi bir ay hapse, rahibe Rosa v.ıuıdı beş ay hapse mahküm r Damat Ferit Paşa, İzzet Be- mek daha muvafık olmaz mı ?.. Bendeniz buna muttali olunca, Keyfiyeti efendimizden istizana müsaraat etmiştim. Telgrafname- nin vâsıl olmyan kismımı İzah buyurmanızı lstirham ederim. | yin bu kurnazca telgrafından birşey anlamamıştı. Makine ba- şında valinin ifadesini tenkide ve birçok noktaları hakkında İstizaha | başlamıştı. Bütün bu muhabere- den hiçbir. netice çıkmıyordu. Korku ve teessürden Asabı bo- zulmuş olan Ferit Paşa, kendini mes'uliyetten — kurtarmak — için valiye çok ağır sözler söylüyordu. ( Arkan var) Açık Muhabere ( Binbaşılıktan mütekait, Beşiktaş- ta Rüstem Bey imzalı mektup sahibi- net — Mufassal adresinizle nerede ve ne zaman görüşebileceğimizin derhal bildirilmesini rloa öderim. — Z.Ş, Yakında Ayrılış Tamam Olacakmış Lonra, 28 ( A.A.) — Sandöy Dis- paç gazetesinin Dublindek! aytarının bildirdiğine göre, Bay de Valera iki tane yasa taslağı tamamlamaktadır. Bunlardan biriacisi kralı Conubi İr- Tanda da temsil eden ilbaylık maka- minin ilgan, Ötekl de erkin İrlanda devleti temel yaszasında bir takım de- gişiklikler yaparak, krala — yapılan sadakat yemini ile özel divana baş- vurma keyfiyetinin kaldırılması hak«s kındadır. Bu tedbirler onaylanacak olursa, erkin İrlanda devleti İngilte« reden büsbütün ayrılmış olacaktır. Bu yasalar ilk teşrin sonlarında Parlâmentoya sunulacaktır. Havanada Tevkifler Devam Ediyor Havana, 28 (A. A.) — Polis, dün bayındırlık bakanı müsteşarı ile bir gök Işyarların tevkifini icap ettiren yazasız İşlerde suç ortaklıkları bulun- duğundan — Ötürü 6 tana elüöktirik injeniyetini tevkif etmiştir. Felemenk Kabinesindeki Buhran Lahey, : (A A.) — Parlümenter Mluıı iderlerile uyuşma, ba; kabineyl kurmak l’::viıı.lı’ kendi uıılıdıı alınmasını kıraliçe den rlca 0_'# S Almanyada Yahudi Mücadelesi Bu İşin Başkanı Sert Konuşuyor 28 (A. N Arf ırkından olmıyan oturan Almanla. yın kültür faaliyetlal “kontrol etmiye Bay Gosbbola taralından memur edi- ise Bay =—|—' “Aagriff, gazötesine — “Almanyasın kültür. hayatım yeniden baltalamak için orada burada gizli gizli faaliyette bulunan yahudi- Jerin — yaptıklarına — bir son vermek lıwıııı-. mak tiyik “Biz acılığa ve dohıyıtı .& yahudilerden hesap sormuyorur. akçe için HUU dilere =—k —m Hafta İçinde Neler Duyduk Borsacımızın piyasa hakkındaki Bgörüşlerini aşağıya koyuyoruz. Okurlarımız bu satırlarda baş- hea ihracat maddelerimizin İs- tanbul piyasasında durumunu Ayrı ayrı görmek imkânını bu- Iacaklardır. 4fycer — İnhisar İdaresi Af- yon alımı İşini tesbitle meşguldür. Eski ve yeni mallar için yapılan depolara peyderpey afyonlar ko- nulmaktadır. Serbest piyasada İş yoktur. Bütün afyonla ilgili olan Teci- menler inhisar idaresinin bu yıl mahsulü kaç kuruştan fiatlandıra- | eağını görmeden İşe girişmekten çekinir bir vaziyettedirler. Afyon piyasası, bilhassa ihracat iş leri Inhisar altında bir mad- de olduğu için — Spekülatif muameleleri azalmasından müte- essir olarak düşmek istidadındadır. Esasen serbest piyasada yeni mah- sul için dolaşan fiatlar üç lira etrafındadır ki bu seviye şimdiye kadar kaydedilen flatların en aşağısını teşkil etmektedir. Tiftik — Tiftik piyasasının bu hafta Sovyet Rusyayı alıcı olarak gördük Sovyetler İki gün içinde biner balya alarak cuma gününe kadar alışlarım — 2500 balyaya şıkardılar. Orta Anadolu Ankara ve havalisi malları üzerine araştırmada bulundular. Aldıkları mallar beyaz cinslerdir. Fiatlar kilo başına 62 - 63 kuruş kadar bir şey tutmaktadır. Piyasamızda hafta içinde 62 kuruştan 50 bak ya da Almanya İçin satın alan bir firma tarafından mübayaa edi- miştir. Fakat Almanlar için başka ve devamlı bir İş görülmemiştir. Hafta sonunda ao er alışlarını durdurmuşlardır. plya- samızda — gerek Almanların soruşturması — gerekse — Sovyet- lerin böyle külliyetli. — miktarda mubayaatta bulunması piyasayı sağlamlaştırmışsa da her İki tara- fın hafta sonunda alışları kesmiş olmaları bu güzel vaziyeti bir az gevşetmiştir. İstanbuldaki — stok 17 bin balye —olarak tahmin edilmektedir. Yapağı — Yapağı plyasası durgunluğunu muhafaza etmek- tedir. Eski yazılarımızda da te- barüz ettirdiğimiz gibi bu plya- sada Ibracat için alıcılar çıkma- dıkça bir faaliyet beklemek osa- sen doğru değildir. Anadolu ya» pağıları üzerina hiç blr İş yoktur, Yalnız hafta içinde Ruıııll İnhisarlar U. Mudurluğundem İdaremiz ihtiyacı için nümune ve şartmamesi mucibince (35,000 malları üzerine bir axz İş olmuştur, Alıcı Sovyet Rusyadır, 100 ton kadar ince mallardan kilosu 52 kuruş etrafında mübayaatta bu- hanulmuştur. Piyasanın — gidişi sakindir. Buğday — Buğday piyasası geçen — haftaki — durumundad », Yalnız haftanın son günlerinde on on beş ğündenberi hissedilen gevşekliği azalmıştır. Fiatlar gee çen haftaya kıyasla kiloda kırk para kadar gerilemiştir. Eksira beyozların kilosu nihayet yedi kuruşa kadar satılabilmiştir. Cu martesi günü piyasanın umumi vaziyetindeki —govşeklik — artmış bulunuyordu. Arpa — Arpa piyasası sağe lam bir durumda marmara ma- ları piyasamızda muntazam — bir surette gelmekte ve — Anadolu mallarının bulunmaması yüzünden Iyi surette satılmaktadır. Fiatlar kilo başına Üç kuruş, Üç kuruş beş —para arasındadır. Rumeli malları dökme olmayup çuvallı bulunmakta ve iskele teslimi sax tılmaktadırlar. Ancak bu malların Ihracat bakımından Anadolu ar pasının yerini tutmıyacağı da aşlkı kâr olduğundan yeni Anadolu are palarının piyasamızda görülmesle ne alâka ile intizar olunmaktadır, Fındık — Fındık piyasası gerileme seyrini takip etmektedir, Bir ay evvel 45-46 kuruşa yapte lan Teşrinevvel teslimi alivre sae tışlar bugünlerde dışarıya ancalı kırk kırk bir kuruş etrafında ya« pilabilmektedir. Piyasa rakip İse panya ve İtalya — mahsullarının bozuk olması yüzlüünden sağlamlıe ğını muhafaza etmekte İse de fiate lar gerilemiye müsait bulunmak« tadır. Ancak piyasanın ileri ge. lenleri fındıklarımızın bu - flatlar. dan aşağı verilemiyeceğini tahe min etmektedirler. Kadıköy Hilâllahmerinin Sünnet Düğünü Kızılay Kadıiköy - ilçe kolunca 17 #ğuston 935 cumartesi yünü ve gecosl Yeldeğirmeninde ( 12 )inci moktep bahçesinde büyük bir sünnet düğünü yapılacaktır. Kaydolmak ve malümat almak içia, Cumartesi, Pazartesi, Çarşamba güne lerl sant 17419 arasında Kadıkğy Halkevindeki Kızılay merkezine mü. racaat ıdllılllın kilo çelik çenber (sikiop için) pazarlıkla satın alınacağından vermek istiyenlerin şartaame ve nümuneyi gönderdikten sonra pazarlığa | Iştirak etmek Üzere 8/8/935 tarihine rastlıyan perşembe günü saat | 14 de $ 7,5 muvakkat güvenme paralarile birlikte Kabataşta Levazım ve Mübayaat Şubesindeki Alım Komisyonuna müracaatları. (4284) KUMBA STTIĞINPA .'ILB ON A ŞN g DİLEĞİNE VARIRLIN ADADAZAD l İORK-TICARET- BANKALI