1 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

1 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Siyaset Âlemi Habeş - Itatya Nizat Uluslar Sosyetesinde Uluslar Kurumu — könseyi, dün, İtalyan - Habeş anlaşmaazlığına elini koymuş bulunuyor. Bu anlaşmazlığın yalnız bir Avrupa değil, aynı zaman- da ve onun yanında bir de sömürge muharebeni — doğurmak — istidadında bulunmasıdır. ki önemini artırıyor. İtalya le Habaş'n bu münasebetle karşılıklı iddianlarında — ciddi — fark garadadır : İtak luslar Sosyetesi konseyinin yalnız Valval hâdisesini tetkik etmö- sine muvafakat ediyor. Habeş ve Habeşle beraber İngiltere ise, bu iki devleti ayıran — İhtilâf noktalarının umumiyetle gözden geçirilip bir esasa bağlanmasını İstiyor. Valval hüdisesi denilen şudur : İtalya ile Habeş arasında bir anlaş- ma olduğu takdirde İngiltere tarafın- dan İt rilebileceği hissettirilen Hebeşin bir Ogaden vilâyoti vardır ki adeta Bozkir gibi bir yerdir. Valval bu vilâyetla içinde bir. mıntakadır, Habeşle İtalyanın Somali müstemleke- #i arasında hudut yoktur. 1890 da bir budut çizilmesi hakkında bir anlaşma yapılmıştır. Bu anlaşma 1006 de taze- lenmiştir. Fakat her nedinse, bu an- laşma da tatbik olunmamıştır. Derken İta'yada faşizm idaresi tesle olunmuş we bu idarenin başlarından de Vecehi Italyan askörlerine topraklarını Işgal durumun mamışlardır. Valval, fındaun işgal ettirilen Habeş arazisinden bir parçadır. Binaenaloyh Valvalda Habeşlilerle — İtalyanlar — arasında geçenki kânlı müsademe olduğu zaman Habeşliler: Bu arazi bizimdir ve siz mütecaviz- #iniz! dedikleri zaman işte bu anlat- tığımız esasa latinat ediyorlar. İtalyan- Burası sizin değildir. Sene- eri bizim İşgalimiz altında- dır! ,, dedikleri zamanda fili Işgalleri- nin meşruiyetini İleri sürmek İstiyor- lar. Bunun bariclade İtalyanın, ken- disile Habeşistan arasında mavcut olan bütün ihtilâf noktalarının Cenev- re de tetkik edilmesini istememeni de palkolojik bir zekâ kavrayışıdır. Çünkü, bu davada, İtalya, İngiltereyi ve cihan efkârının pek büyük bir kıs- minin — kendi aleyhinde — olduğunu biliyor. Eğer Uluslar Sosyetesi bu İşle meşgül olursa, İtalyanın doğu Afri- kasındaki emellerine ilölebet veda etmek ektir. İtalya, işte ayetenlal enlâ- hiyetli görmüyor. — Süreyya Çerez Kabilinden Banyonun Suyu Faki Maarif Nazirl E.. Elendinin temizliğe itinası biraz kıttı. Ruhu- nün sallığını — ve gönlünün to- mizliğini bayatta kâfi sanırdı. Sıcak bir günde, o zaman hentiz (Bey) olan Dahiliye Nazırı Talât Paşa ile, Vükelâ meclisinde yan yana düşmüşlerdi. Bir aralık, bu komşuluktan — rahat- mz olan Talât, yutkundu, düşündü ve nihayet dayanamadı. — Kuzum E., — dedi, yıkanmak, sıhbat için pek faydalıdır, derli Sen böyle düşünmüyorsun, gı — Bilâkis, tamamile bu fikirdi — E, öyle ise niçin yıkanmazsın ? — Ben mi? Ayol, her gün banyo edrim. E.. Efendinin ne — kadar dalgın olduğunu bilen Talât, güldü. — Anladım ! dedi. Obalde, tenbih et de, banyonun suyunu artık - de- giştirsinler !. Tıflı Varna'da Kumar Gazinosu Sofya, 31 (Özel) — Seyyab çekmek için Varna'da yaptırılan * kumar gazlaosu yarın halka açı- lacaktır. | SON POSTA HZAKTIN GÜĞ FKLK ,TELEFON. lsar Sosyetesi Dün Gizli Bir Toplantı Yaptı İtaliya - Habeş Işinde Fransa, Rusya Ve İIngiltere Anlaştılar Cenevre, 31 (A.A) — Uluslar sozyetesi konseyi İtalya - Habeş çekişmesine bakmak için bugün saat 17 de toplanmış ve gizli bir otürum yapmıştır. Bu toplantı silâhsızlanma kon- feransının salonunda olmuştur. Cenevre, 31 (A.A) — Reuter ajansı bildiriyor: Fransa dış bakanı Laval ile Sovyet dış bakanı Litvi- nof ve İngiliz delegesi Eden Htalya-Habeş işinin kotarılmasında gu dört nokta âzerinde anlaşmış- lardır: 1 — Uzlaşma usulü devam edecektir. 2 — Bu arada harp yapılmı- yacaktır. 3 — Bir beşinci yargıç seçi- lecektir. 4 — 1906 antlaşmasını İmza eden devletler ara bulmaya çalı- şacaklardır. İtalyan Tayyareleri Sudan ve Ingiliz Somalisinden Geçtiler Londra. 31 (A. A.) — Avam Kamarasında İtalyan tayyareleri- nin Sudan üzerinden uçması İçin müsaade istenilip istenilmediğine dair sorulan suale B. Hoaro, on beş tayyare için müsaade İste- nilmiş olduğu cevabını vermiştir. bogiliz somalisi üzerinden uç- mak müsaadesinin istenilip İste- nilmediği sualine de B. Malcoln Macdonald cevap vererek 23 tay- yare için müsaade istenilmiş ol- dağunu söylemişlir. Her iki halde da istenilen müsaadeler verilmiştir. Yalanmış Londra, 31 (A. A.) — Resmi çevenler, Bay Eden ile B. Lava- lin dün Habeşistan üzerinde ulus- lar sesyetesi mandası kurulmasını derpiş etmiş oldukları haberini yalanlamaktadir. Esasen Habeş imparatorunun böyle bir projeyi kabule yanaşması İbtimali yoktur. italyanlara Göre Roma, 31 (A.A) — Reuter ajansı bildiriyor: Popolo d'lalia gazetesi, B. Mussolini'nin yazdığı söylemen bir betkede diyor kl: “ Italyan - Habeş meselesinin" ancak bir tesviye tarzı vardır ve bu mesele “Cenevre ile birlikte Cenevresiz, ve hattâ Cenevre'ye karşı da olsa o süretle halledi- lecektir.,, Patırdılara son vermek - için reddedilemez iki delilimiz vardır. Bunlardan birisi Italyan ulusunun hayatl asığları, öteki de İtalya- nın doğu Afrikasında süe! güven- liğt meselesidir. “Bu ikincisi kat'i- dir. Ergani'de Tören Yapılacak Elâziz, 31 (A.A) — Ergani'ye doğru uzamakta olan demiryolu- nun ray döşenmesi bakır made- nine varmığlır. Bu münasebetle beş ağustosta bakır madeninde büyük bir tören yapı'acaktır. Ankara, (Öıel) — Habeş e- çisi bugün Ulus gazetesine ver- diği beyanatta Türkiye devrimine ve Atatürk'e karşı duyduğu hay- ranlıktan bahsettmiş, Türkiye'nin, başında böyle bir öndere malik olmasından dolayı, kendisini bah- tiyar sayabileceğini söylemiştir. Türkiye Ile Habeşistan arasın- daki dostluktan bahseden elçi yakında iki memleket arasında ticaret muahedesi yapılacağını söylemiş, Habeşistandau Türkiye- Izmir, 31 (ALA)— Bugün saat 11 de A en yakinindekl bü- yük Gediz. köprüsü, bayındırlık bakanı tarafından hâlkın cumur- luğa karşı duyduğu yüksek sevgi gösterişi arasında açıldı. Bu köprü Gediz çayı ve Me- nemen ovasında çok önemlidir. 98 - bin liraya çıkmış ve beş göz- lüdür. 70 bin Hirasını bayındırlık bakanlığı, arta kalanını da özel hesaplar direktörlüğü vermiştir. Menemen şarbayı ve bayındırlık baş mübendisinin diyevinden son- va bayındırlık bakanı: “Atatürklün, Ismet İnönünün ve cumurluk bü- kümetinin namına köprüyü açıyo- rum,, diyerek makasla kordelâyı kesti. Halk bu dakikayı “yaşasın Atatürk, yaşasın cumurluk,, ava- zelerile kutluladı. Açımdan sonra Menemen'e dönüldü. Menemen'li- ler bir şölen verdiler. Bu şölende Menemen parti başkanı bir söylev verdi. Bakan kısa bir cevapla, Cumurluğa, Atatörk'e ve ulusal davaya karşı gösterilen ilgiye te- şekkürden sonra bugünkü İzer ufak görünebilir, fakat onun özek liği cumurluk devrine ait ve ulu- sal oluşundadır, dedi. — Bir iki Başbakanın Gezisi Erzurum, 31 (A.A.) — Başba- kan İsmet İnönü bu sabah Erzu- rumdan Erzincana hareket ot- miştir. Erzincan, 31 (A. A.) — Baş- bakan İsmet İnönü saat 16 da şehrimize gelmiştir. Burada bir müddet kaldıktan sonra hareket edecektir. 'Habeşistanla Bir Ticaret Muahedesi Yapılıyor Habeşistan Bize Kahve Gönderecek, Biz De Pamuklu Dokuma Yollayacağız ye kahve, ham deri gibi mallar gönderilebileceğini, Türkiye'den de Habeşistana pamuklu dokuma ve salre yollanabileceğini anlat- mıştır. Htalya ile Habeşistan arasında barp olup olmıyacağı hakkındaki suale cevap veren elçi, Habeşle- tanın harbe meydan vermamek için her çareye baş vurduğunu, fakat harp olursu İstiklâlini ko- rumak için sonuna kadar uğra- şacağını söylemiştir. Bayındırlık Bakanı Büyü Gediz Köpr —— mama— B. Ali Çetin_kava Balıkesire Gidiyor, Oradan Ankaraya Dönecek üsünü Açtı ziyaretten sonra İzmire döndü. All Çetinkaya yarın Balıke- sire hareket edecek ve oradan Ankaraya geçecektlir. Dericilik Islah Edilecek Yeni Müesseseler Kurul- ması Düşünülüyor Ankara, 31 (Özel) — Devlet deri sanayiimizi kurtarmak İçin aldığı tedbirleri genişletmiye ka- rar vermiştir. Bilhassa iyi damızlık hayvanları çoğaltılacaktır. Köylü- nün hayvan derilerini çarık yap- masının Önü alınacak, deri işle- rinde daha sıkı bir devlet kon- trolu kurulacaktır. Ham derlleri- mizin kalitesi yüksek olduğundan bunların ıslahı. için müesseseler kurulması düşünülmektedir. Sönmek tehlikesi ile karşı kar- şıya olan ham dericiliğimizin can- lanması için alınacak bütün bu tedbirler kanunlaştırılacaktır. 2,743,138 Tiftik Keçisi Ankara, 1 (Özel) — Memle- ketimizde sayım vergisl alınan 2,143,138 tiftik keçisi vardır. TELSİZ HABERLERİ Uzlaşması Paris, 81 (A.A.) — Türkiye Fransa arasındaki tecim görüşü leri bir uzlaşma ile - sonuçlanımıı Büu uzlaşma, iki adet olup tecimel ve ri Klering uzlaşm sıdır. Her ikisi de hemen imzalap oaktır. Bir uzlaşmanın süresi ay içindir. Yunan Rejimi Meselesi Eylüle Kadar Asıntıda Atina, 31 (A.A.) — Cumurl Başkanı Zalimis, mrasile, Cum luk partisi önderlerinden Sof Papandreu — ve Milonası ka ederek, bunların, rejim mesel hakkındaki — görüm — noktala dinlemiştir. Rejim meselesi hakkında b tün siyasal partiler Başkan arasında tasarlanmış olan kon lanacağı anlaşılıyor. yor ki, rejim meselesi, kadar asıntıda kalacaktır. * Atina, 31 (Özel) — Başbaki Çaldaris tedavi için yarın £ manyaya gidecektir. Yalnız cumurliyetçiler Çald sin bu sırada Almanyaya gitm sini hoş görmemekte, Kondilisin bir darbe ile kır! getirmesinden — endişe etmektt dirler. Bir Otobüs Devrildi Anakara, 31 (Özel) — Ayal tan Beypazarına giden yol üstü de bir otobüs devrilmiş, şof* muavini otobüs altında kala: ölmüştür. Yolculardan bir kad nn kolu kırilmiş ve diğer yolcuya bir şey olmamıştır. Ankara Çevresinde Etİ Eserleri Ankara, 31 (Özel) — Ankarf nıt Ayaş kazasının Güdül nab yesine bağlı Sapanlı köyü civ rında iki tane eti aslan bul! muştur. Bunların üzerinde Hi roğlif yazısı vardır. Bunlard başka Güdül nahiye merkezind de bir evin duvarında başı kır! miş Üçüncü bir eti aslanı dabf bulunmuştur. Ankara'da Ondüle Maki” neleri Kullanılmasına İzin Verildi Ankara, 1 (Özel) — Belediy! dört berberin elektrikli - ondüll! makinelerini — kullanabilecekleri? gördüğünden bu berberlere izif vermiştir. Diğer berberler hbak' kında tetkikat yapılmaktadır. Belediyeler Kurultayında Hayatı Ucuzlatmak Çareleri Aranacak Ankara, 1 (Özel) — Bılııilyıler kurultayının çalışma programı bir zırlanmış, vilâyetlere bildirilmiştir. Programda, belediyelerin bayındı!” hık işlerinin başarılması, hayatı ucuzlatmak için kurulacak çarşı, paz ve maydanlar, belediye gelirlerinin en az masrafla elde © dilmesi İ yenl gelirler bulunması ve belediye bütçelerinin yapılış ve harcal! şekilleri vardır.