August 1, 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

August 1, 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

1 Ağustos -— .SON POSTA Bilmecemiz , Geçen Bilmece- mizi Doğru Halledenler Balıkesir Aygören mahallesi kara- kol altı sokak No, 4 de Ziya, Küçük Ayasofya Bardakçı sokak No. 8de Altan, Şebzadebaşı Kalender- hane M. Dibek sokak No. 2 de Ali Bülend, Edirnekapı Kahriye Atihali paşa mahallesi Yağhane çıkmazı No. 11 den M. Cemal, İzmit iatiklâl cad. Kireççi Halit foğlu Orhan. Harbiye lisesinden Doğan Güler, Bursa Maksem mahallesi bay Tahir çıkmazı No 7 de Kemal, Büyükada orta mek- tep 155 Nebahat, Adana İinhisar- lar idaresi vezmnedarı bay Sayar oğlu Necdet, Süleymaniyea Bozdoğankemeri Taş odalar No, 83 de Mustafa. Sivas sebzeci Gediklili oğlu Osman Tophane Defterdar yo- kuşu Hacı Hasan çıkman No. 29 da — Müzeyyen, Kayseri kolordu baş eczacı kaymakam Haşim oğlu Aslan Kaplan, İstanbul kız lisesi sınıf D-2 den 766 Handan Fevzi, Akşam kız san'at mektebi 870 Nuriye, Kayseri D.D. V. veznedarı kızı Cihan, Kırklaroli Cümhuriyet cad. kunduracı Ahmet Hamdi oğlu Hüseyin İstanbul Karesi oteli İlkmektep tale- besinden Şevköt Doğan Ak. Vefa erkek İlsesi 2 Inci sınıf 278 Mustafa Ali — Tezcan, E Sultanahmet Istanbul apartıman No, 7de Os- man Ölçer, Çamlıca 13 Üncü mektep 55 Fürüzan, Ankara Efganistao sefiri oğlu Veli Büyük | Ahmet, Biga ilkmektep mezunlarından Ali Aydüz İstanbul 2inci mektep B-5 den Meblika, İstanbul 20 inci mek- tep A-3ten 134 Ferdane Güner, İstanbul © uncu mektep Kadri Fermon Gazi Osmuanpaşa ortamektep sınıf “RÜçÜK | 1-E den 550 Suphi, Bursa sulu Nasuhpaşa mahallesi fırın bo) ittisalinde No. 9 da mu- azzez Meter, — İzmitta natbur Kâmil oğlu Fikret, İstanbul erkek linesi 365 Turhan Tezcan, Erenköy Kazasker M. Tokke çıkmaz No. 92 de Cemal Bedri, Ankara Dmirli köprü fabrika sokak No. 865 Fathi, Çorluda E Hatip M. No. 13 de İbra» bim pehlivan kızı Nedime, İstanbul 11 inci mektep A-4 den G1 Şevki, Çorlu gözetaler bayli Ahmet Hamdi oğlu Kemal Bilgin, Ankara Karaoğlan zencireli cami civarında yıldız. kırat- banesi Rıza oğlu Remzi, Eskişehir istasyon Akayaş cad. No. 107de Me- tin, Eskişehir Milli zafer okulu 146 Zehra, Bakırköy Üçüncü mektep 3cü #muf Şeküre Şerafettin, İstanbul 49 cu mektep 95 S. Semahat, İstanbul - kiz lisesi A-4 den 154 M. Yüksel, İstanbul Y1 inel mektep B-5 den 157 Rezan, Ankara Kurtuluş moktebi 3 üneü sı- nıftan — Kemal, — İstanbul — 2 inci mektep 182 Aguş, Bandırma şehit Süleyman cad. kasap Yusuf Ziya oğlu Saim, Kayseri şimendifer depo müdürü kızı Türkân, Balıkesir ihtisae hâkimi kızı Saime Güney, Balıkesir kız orta mektep 255 Aliye. Hekimhan kaza jandarma kuman- danı İbrahim oğlu Turgut Bursa tux pazarı Hayrettin paşa mahbhallesi No, 4 de Şaziye, Darıca gimento fabrlkasında Tahsin kızi Nermin Pendik — Ihlâmur sokak — No, £ de Muzaffer, İzmit Deniz N. Revis ccza- çını oğlu Celâl Erdi, Adapazar İbra- himbey mahallesi Çöşme geçidi No, 18-21 de Yücelen Zeynep, Yozgat Şark oteli sahibi Nuri yeğeni Nuaret Kurtbay, İzmit, Gölcük beylik fırın Adnan, Develi Örtamektep 18 M Doğan, Kasımpaşa Uzün yol Növa sokak No. 26 da Nimet, Kısıklı Bul- rlu eaddesi No, 44 de Süreyya iç, İzmit Telgraf memuru Hakkı kin Zöhra, Adapazarı Çıracı sokak No. 6 da Feriha, İstanbul Edirnekapı Atikali paşa No. 167 de Ferit kızi Nüzhet, Kırıkkala top 6-2 123 de Münevver, Üsküdar Selâminli mahal» lesi Tekke içi sokak No 8de Haydar, Kadıköy Moda caddesi Surraf Ali sokak No. 17 de Nadide Layanlar ve baylar.ğ geçen, ADAMLARDAN: Ingiliz B Baş Vekilinin O, İngilterenin En Güvendiği Adamdır İngilterenin en buhranlı za- manlarında güvenebildiği ve der- hal iş başına getirdiği bir. tek devlet adamı vardır. Od;' bugün ine başvekâlete, yani Britanya lympırıloriuıvıımı. kıral da dahil olduğu halde en büyük ve ha- kiki iktidar mevküne muhafarzakârların lideri Stanley Baldvindir. Bu adam, sadeliği, teva- guu, mahviyeti, fakat ayni zamanda da meta- neti, dürüstlüğü, düşünce ve tedbirlerinin İisabeti ile-mualifleri de dahil olmak üzere bütün İngi- lizlerin derin muhabbe-« tini » tam bir hürmet ve itimadını kazanmışlır. Kondisile istihza eden münekkitler bile - nazik zamanlarda, mevklükti- dare getirilecek yegâne İ K adamın Baldvin olduğu- nu bilâ tereddüt tasdik ederler. Denilebilir. ki Baldvin bülün meziyet- leri ve bütün noksanla- rile tam Aananevi bir Ingiliz tipi, bir Jobhn Bulldur. Ikbalperest de gildir. Politikacılığın hokkabazlıklarına tenez- zül —etmez. —Yegâne emeli İagiltere impera- torluğuna hizmet etmek, memleketine nafi ob maktır. Orta boylu, iri ve sağlâm yapılı, kalın en- seli bir adamdır: Elbis- eleri modaya uygun o'e maktan ziyade gayet sa- de ve geniştir. Kalın ayakkapları, iri bastonu ve ağzından eksik olm- yan piposile, bir baş- vekilden ziyade, zengin bir çiftçiyi ııı'dım, onun en büyük arzusu şöh- retten, balkin mazarın- dan kaçınmak, kabil ol- duğu kadar sade bir ha- yat geçirmek, ese benzemek ve halk ara- sında gerbestçe dolaş- maktır. Baldvine alt bir iki hikâye sadeliğini gösterir hakiki ve garip eler vardır. u“&r Baldvin eski mek- tebi olan Trinity kollejde V. eski İalebeler tarafından tertip edilen bir tıya gider. Mek- tebin Ihtiyar bir az da dalgın olan müdürü Baldvini gördüğü vakit: — Sizin — çehrenizi — hatırlar gibi oluyorum. Fakat isminizi unuttum. Lütfen söyler misiniz? Der, Baldvin ismini söyler. Bu defada mektep müdürü: — Hal. mdi — hatırladım.. Eh., Mister Baldvin şimdi ne işle meşgulsunuz bakalım? Diye 80: runca, Baldvin eski müdürünün Baldvinin bu mahvi- yetini ve l K ei ÜN G n gaa di DD eia b aet l < K A 'Stanley Baldvin karşısında ezilir, büzülür ve adota tarziye verir bir tebessümle: — Başvekilim, efendim, der. Baltdvin hakkında daha böyle birçok hikâyaler — vardır. Lord Reseberry onun için “ismini ba- tırlayamadığım yegâne başvekil- dir,, derdi. Bir defa, prenslerden birinin bir resmikabulüne giden Baldvini kapıcı bırakmamış ve - İçeriye şöyle bir haber yollamış: Kapıda bir zat var.. Yas nına kartvizit almayı uautmuş.. Ben başvekilim diyor, ne yapalım? Bittabi biraz sonra mesele anlaşılmıştır. Hattâ garavda bile. resmi me- eli z ha Bull'un kâmli raslm esnasında saray Adamları çok defa Baldvini tanıyamamış- lar, kırala pek fazla sokulmama” sını İhtar etmişlerdir. Tahsilde — dimağını yormıyan adam Bütün bu mahviyetine, çiftçi tipine ve sadeliğinerağmen bald- vin İngilterenin çok eski, çok yüksek ve çok zengin bir ailesi- ne mensuptur. Bebası zamanın en büyük, en zengin fabrikatörle- rinden biri, cenubi Gal vilâyetlerinin adeta Karrecisi idi, Fabrikalarında çelik ve teneke Tevha imalinde yeni yeni usuller bulmuş, İngilte- renin en büyük şimendifer şir- ketlerinden birinin meolisi idare ————————— Menşei, Hüviyeti Kudreti riyasetinde bulunmuş, Avam Ka- merasına girmiş ve on altı sene meb'usluk yapmış bir adamdı. Ticaret ve iş sahasında büyük bir nüfuzu vardı. İngilterenin bütün yüksek eski ailelerinemensup olanlar gibi Bald vin de s'yaset hayatında muhafazakâr partiye iltihak ederek yavaş yavaş yükselmiş ve nihayet Bonar Lov ile, birlikte bu partinin başına geçmiştir. Nasıl İktidar Mevkiline Geçti? 1922 de Baldvin adeta bir Car- n ______,__?____ bir timsalidir belhükümet yaparak mevkiiikt!dara göçmiştir. O zaman Başvokil bulunan Lloyd Gecrge, Koalisyon hükü- metini ilelebet devam ettirmek maksadile, bu İstihabatta yine bütün partilerin birlikte hareket etmesini İstemiş ve böyle bir beyanname neşretmişti. Bunun Gzerine muhafazakârlar bir kongre akdetmişler ve burada Bonar Lov ile Baldvin, Lloyd George'ın bu dal teklifine muhalif göstermişler ve bu suretle müuhafazakâr — parti Koalisyondan — ayrılınca — Liyod George hükümeti de sukut etmişti. Intihabatta muhafazakâr'ar kaza- nınca bittabi Bonar Lovın, rels olmak dolayısile Başvekil olması - Tenmekte olan amcle Kari Mektubları Konyada Yıkılan Bir Çeşme Konyada Cedidiye mahallesin- de dört sokağın ortası bundan bir müddet evvel eski eserler var diye kazıldı ve kıymetsiz bazı taşlar çıktı. Bu taşlar, rutubetten dökülmüş ve tutuluverince dağı- lacak bir haldedir. Şimdiye ka- dar bunlar kaldırilip müzeye nak: ledi'se iyi.. hayır..'oda yapılmadı. Bu yüzden o mahalle ve ci- varı halkı hafriyat sebebi ile ye kılan çeşmesile susuzluktan mü- :ıa(:ldlr.bhlıhınıli çukura inmek« en de bin türlü azap duyuyor, Üstünden herhangi bi,: ot:m::ll ve araba geçerken buraya yür varlansa, çukurda kaplarının su ile dolmasını bekleyen halkı ber- bat edecek. Alâkadarlardan çu- kurun kapatılarak çeşmenin ye- niden yapılmasını dilerim. Cedidiya mahallesinden Neciş icap elmiş ve Baldvin de Maliye Nazırı olarak kabineye girmişti. Fakat Bonar Lov vefat edince, kimin Başvekil olacağı birdenbire kararlaştırılamamıştı. Ortada şöh- retinin bütün — parlaklığıle — bir Lord Curzon vardı. Hindistan Valii Umumiliği yapmıştı. Ayni zamanda Hariciye Nazırı bulunmakta idi, Ona bakılırsa kendisinden daha münas'bi yoktu.. Baldvin de kim oluyordu? Fakat Lord Gurzon bir lorddu, Avam Kamarasında aza değildi. Bundan maada gittikçe kuvvet- partisine karşı koyacak — bir iktidarda değildi. Binaenaleyh, Lord Cur- zonun istihfaf ettiği Baldvin saraya çağrılmış ve başvekâlet makamı ona tevdi edilmişti. Müşkül zamanlarda Imdada yetişen adam 1926 da ikinci defa başvekil olan Baldvin İngiltereyi bütüu | temellerindan — sarsmak — İstida- dinı — gösteren umümi grevle karşılaşmış, fakat hiç soğuk kan- hlığını kaybetmeden uğraşmış ve yine şahsiyetinin kuvveti, ve aldığı sağlam tedbirlerle bu tehlikeyi izale etmiye muvaflak olmuştur. Beş sene sonra İngiliz parası, İngiliz iktısadiyatı büyük bir buh- ran geçirmekte — olduğu sırada, mevkli iktidarda olan amele par- tisi bocalamıya başlamış, tehlike arttıkca artmıştı. Bu vaziyet kar- gısında hükümet aciz kalarak is- tifa etmiye mecbur kalmış ve “Milli,, bir hükümet teşekkül ei- mişti. Makdonald amele partisin- den ayrılarak Başvekâleti deruh- te etmiş ve Baldvin de Başvekil muavini olmuştu. İşte bu kabine- nin — başında Makdonald bu- lunduğu halde aml Başvekâleti Baldvin yapmıştı. Makdonaldın istinat edebileceği bir — parti | kalmamıştı. Amele partisindeu ayrılmış, bütün dostları, taraftar- ları onu terketmiş, hattâ partisine ihanetle itham etmişlerdi. Zaten teşebbüs ve idare kudretinden mahrum bir adamdı. “Milli kabine,. denilen heyet, hakikatte muhafa- zakârlardan ibaretti ve onların reli heyetin bakiki başı Idi, Idare makinesini kullanan, İsmi işitik mediği halde istikameti gösteren ve asıl kumandayı vefon o idi. Bugün — Ingilterenin intihabat arifesinde bulunduğu ve Avrupa siyasi ufuklarının ka- Zardığı — bir sırada İngilizmilleti etrafına bakınmış, bu buhranlı zamanlarda kendisine yol göste- recek birisini aramış vo yine bu emektar, ağır başlı, mütevazı adamı, Baldvini iş başına getir- miştir. /— bulunan — Baldvin de bu | umumi |