1 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

1 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

I — ftakım âdi malümattan ibaretti. ee ee l .. Aktör 3 — Akvam ve anasır ve ep- has hakkında ( muhilli hürmet ) tabirat istimalinden kaçınılacak; Sndet haricine çıkılmiyacak. 4 — Söz söylemek müddeti, ( azami ) onbeş dakikadır. Vükelâ heyeti; hiç bir fikir Ve mütalân dermeyan etmiyecek, sadece söylenen sözleri dinlemekle İktifa edecektir. ( Işbu program ahkâmına ria- Yet etmiyenler hakkında, alelitlâk, içtimalarda müttehiz usulü inziba- tiye tarafı riyasetten tatbik olu- nacaktır. ) Meclis, (26 Mayıs 1335 -1918 Pazartesi günü tam saat 2 de Yıldız sarayının büyük salonunda İçtima etmişti. Meclisin inzibatına (topçu birinci Feriki Hurşit Paşa) Mmemuür edilmişti. Padişah Vah- dettin, bugün gene büyük bir Mmaharet göstermiş; yorgun ve Müteossir bir çehre ile salona gelerek, kendisini ayakta karşıla- yan davetlilere karşı: — Devletin duçar olduğu va- Ziyeti hazıraya dalr müşavere edil- Mek Üzere vükelâ, âyan ve müte- hayyizenı memleketl davet etlim. D. let — Osmaniyemizin —maruz kalcığı müşkülât hakkında Acilen lâzım gelen tedabiri ittihaz etmek için, huzzarıkiramın her birerlerinin hatırlarına gelecek - fikirleri ve mütalâaları öğrenmek istedim. Bu İçtimal, mes'ut ve müteyemmen addediyorum, Bu meclisi, cümle- miz hakkında ( balal intibah ve hidayet ) buyurmasını Cenabıhak hazretlerinden niyaz ederim. Riya- seti, Sadrazam Paşaya havale ettim. Dedikten sonra, - yine, yorgun ve müteesir bir tavırla - çekilip gitmişti. Fakat, « bu garip komedinin İlk perdesini bu suretle açan - bu mahir aktör; uzakta değildi. Sa- lonun yanındakl odaya geçmiş; kapının önüne gerilen sadef İşle- meli arabesk bir paravanın arka- Sına yerleşmiş; kulağının bütün küvvetini salona vermişti. Şimdi, bu komedinin ikinci perdesi açılmıştı. Riyaset maka- mına Sadrazam Damat Ferit Pas Şa gelmiş; o pürüzlü, ©o insanı damarlarına kadar — tiksindiren ve sinirlendiren çatlak sesile söz Böylemeye başlamıştı: — Huzzarı kiram hazaratını tenvir etmek maksadile, bazı (vesalki mühimmei siyasiye ) k- raat edeceğim. Ehemmiyetle isti- ma buyurulmasını rlca ederim. Diye bir tekerleme söylemiş ve sonra önündeki dosyadan al- dığı kâğıtları birer birer oku- Mmıya girişmişti. Sadrazamın ( vesaiki mühim- Mel siyasiye ) dediği şeyler; her- gün herkesin gazete sütunlarında okudukları düveliütilâfiye mümer sillerinin notaları, Paristekl mec- lisin kararları, Babıâlinin bunlara karşı verilen basma kalip cevap- ları, İzmirin işgaline dair vali zet Beyden gelen telgraf, bunun Üzerine (Paris konferansı)na Babı- âli tarafından usulen vüku bulan Müracaatname ve saire- gibi bir OSMANLI SALTANATI GÖÇERK Vahdettin, Saltanat Şürasını Usta Bir vrile Açmıştı. _Ta Uzun uzadıya bunların okunması da meclise bir asabiyet vermişti. Nihayet söz sırası, davetlilere gelmişti. Söz alanların başında bulunan sabık Âyân reisi Ahmet Rıza Bey, hüküme iyasl teşeb- büslerini kâfi görmemiş, şiddetle tenkide girişmişik Bu tenkitler, ve hükümet taraftarlarını saray fena balde sinirlendirmişti. müka- bil tenkitlerle, Ahmet Rıza Beyin sözleri kesilmişti. Matbuat namına söz söyleyen Süleyman Nazif Bey ( merhum ) un büyük bir telâkat ve hararetle söylediği sözler de, âyni akıbeti İntaç etmişti. Sıra, (Hürriyet ve İtilâf) frkası namına söz söylayecek hatibe gelmişti. o zaman bu fırkanın en coşkun erkâ: nından (Adanalı Zeynelâbidin)Beyin sesi yükselmişti. Hürriyet ve ltllif (Baştarafı 1 inci yüzde ) bazı değişiklikler daha yaptım. Arkadaşların aldıkları vazifeleri en İyi Bir şekilde başaracaklarımı görmekle sevinç duyacağım. Saffet Arıkan, kültür - kuru- unda kalanlar ve çokilenler hak- kında da demiştir ki: — Burada iki üyelik açıktır. Bunlardan vekil olarak bulunan B. Saffet daha önce kendisine başka bir iş verilmesinl istemiştir. Yerlerinde bırakılanlar B. Ihsan ve B. Ali Haydardır. Açık üye- liklere şimdilik İzmir Kültür Di- rektörü B. |Hikmet getirilmiştir. — Ben kültür kuruluna yalnız baremde en yüksek — dereceli olanların getirilmesi fikrinde de- gilim. Gerekirse, işinde mütehas- vıs, muallimlik hayatında tanın- mış olan genç arkadaşlarımın da bu kurula — faydalı — olmalarına çalışacak, Kamutaya da başvura- cağım. Bu arada bir)jtakım maarif mütehassıslarını Ankaraya çağır- dım. Söylediğim gibi ben işini bilir genç arkadaşlardan istifade etmek isterim, Mekteplerimizde öğretilen ilim Kültür Bakanı Saffet Arıkan Anlatıyor Fırkasının bu meşhur hatibi; tan- tanalı kelimeler, terkipler ve cüm- lelerden mürekkep olan bir yazıyı | okuyor; ve bütün bu okudukla- rı da sadece ve sadece şu tek cümleyi ihtiva ediyordu: (Durmıyalım. Ingiliz himayesini | istida edelim. Hayaltımız ve is- | tikbalimiz, ancak buna merbuttur. (Süfli bir hayat) mukabilinde | (Millif namus) u ayaklar altında çiğnetmek isteyen bu sözler, bir- denbire mecliste” bir galeyan hu- süle getirmişti. (Sabık Harbiye Nazırı Topçu Feriki Ferit Puaşa) dayanamamış; asabiyetten titre- yen sesile, itilâfçı hatibe karşı; — (Manda) demek, himaye demek; bir tâbüyet, bir uşaklık demektir. ( Arkası var ) ve fen kaynakları tek sistem, tek kitap sistemine uygun değildir. Birçok mütehassıs muallimlerin de isteği, bunun esaslı bir - surette | gözden geçirilmesidir. Bunun için | ouları çağırdım. Şimdi hep bera- | ber bu iş Üzerinde çalışıyorlar.,, Saffet Arıkan köy mektepleri hakkında da şunleri s#öylüyor: — Parti programında ehemmi- yet verilen köy mektepleri işine ilk günden beri alâka ile bağlıyım. Henüz kat'! birneticeye varılmadı. Fakat düşünceme göre köy ço- cuklarının Kemalist, yurtsever ve ulusçu birer unsur olmasını göze- tiyorum. ,, Kültür işlerinde bötün yurdu alâkalandıran imtihan meselelerine dalr, Bakan şunları söylüyor. — İmtihan numaralarında bir takım değişiklikler yapılacaktır. Bu değişiklikten fayda elde oluna- cağını umuyorum. Sonra ben fazla olarak imtihan suallerinin, tale- benin kabiliyeti gözönüne alınarak buradan gönderilmesi, 1inci, 2inci ve umumi imtihanlara, muallimin talebesini ders yılında yoklamasına ayrı ayrı kiymet vermek lâzımgek- diğine kanilm. ,, Emlâk ve Eytam Bankası ilânları Faizsiz 8 taksitle ve kapalı zarfla satık çiftlik Depozito Esas No, vsu Mevkil ve nevi Lira 262 Küçükçekmece cıvarında Turan çiftliği BATI Yukarıda yazılı çiftlik bedeli sekiz taksitte ödenmek - şartiyle gatılmak Üzere kapalı zarfla arttırmaya konulmuştur. 1. — İhale birdir ve kat'idir. 19 Ağustos 1935 Pazartesi günü saat onda şubemizde yapılacaktır. 2. — Ihale bedeli ilki eşim olmak Üzere sekiz müsavi taksitte ve yedi senede ödenecektir. ' ş 3 — Birinci taksitten geri kalan yedi taksit bedeli için faiz ve komisyon alınmaz. 4 — Alıcı olanlar bankamızdan bir Hra mukabilinde alacakları ssal şartnamemizi okuyarak ihaleye tesadüf eden 19 ağustos S esi günü saat ona kadar şartnamede tarif edildiği veç- 1935 pazart hile teklif zarflarını şubemize vermeleri ve daha fazla tafsilât İçin eylemeleri. de kezalik şubemize müracaat (184) * ST Ü D TT İtalyan Muharebçşi... ( Baştarafı 1 incl yüzde ) na İktısadi bir surette nüfuz et- mesine mani olamiyacağını bildir« miş ve İlâve etmiş: — Tam bir istiklâl içinde fakir yaşamakdansa, Avrupanın hima- yesi altında Habeşistanın refahlı bir hayat yaşaması müreccahtır. Bu takdirde, Habeşistana, şim- diki Dançingin vaziyetine benzer bir vaziyet verilecek ve bir de Dançingde olduğu gibi bir komi- ser bulunacaktır. Her Şey Bu Görüşmelere Bağlı Paris, 31 — Laval ile Eden, | dün saat 17 den 18 e kadar Dış Bakanlığında görüşmüşlerdir. Dış Bakanlığı Genel Sekreteri Aleksis | Leje ile İngilterenin Paris büyük elçisi Sir Corc Klerk ve Ingiliz Dış Bakanlığının Uluslar Kurumu dairesi başkanı Strang, bu görüş- | meğe iştirak etmişlerdir. Laval, gazetecilere, bu görüş- menin İtalyan - Habeş davasına taallük ettiğini ve Cenevrede buna dair daha başka görüşme- ler de bulunacaklarını söylemiştir. Ş Cenevre, 31 ( A.A, ) — Laval, Eden, Leje ve Roşa bu —sabah buraya gelmişlerdir. Laval, doğ- ruca Fransız delegasyonunun bu- lunduğu binaya gitmiştir. Orada konsey Üyelerinden birçoğu ile buluşabilmesi için tertibat alın- mışlır. Hk toplantı tamamile özel olmak Üzere saat 17de yapıla- caktır. * Londra, 31 (ALA,) — Dip- lomasi çevenleri, İngîllırenîn Uluslar Kurumu — Konseyindeki durumunun tamamile, Laval ile Eden'in dünkü görüşmeleri sonu- cuna bağlı olacağını sanıyorlar. Sovkıyat Devamda Napoli, 31 — Ramolo vapuru dün 700 mitralyözcü asker, 80 katır ve 750 işçi ile doğu Afri- kaya hareket etmiştir. Masavva'ya gitmezden önce Meslinaya uğrayıp yükünü tamamlıyacaktır. Viminal vapuru da, 750 oto- mobilci asker ve bir miktar leva« zımla yola çıkmıştır. Gene İtalia vapuru, 702 sübay ve 000 kadar sıhiye ve hava askeri ile Kagliari'dan Eritre'ye yollanmıştır. kalya Para Arıyor Londra, 31 — Daily Telegraph gazetesi, İtalya'nın ödünç Para aramakta olduğunu yazıyor. Roma, 31 (A. A.) — Tribuna gazetesi, İtalyanın Uluslar Kuru- mundan çekilmesile, Kurumun büsbütün sarsılacağı fikrindedir. Bu gazete: “Uluslar Kurumu, Italyayı Habeş meselesinde gerekli göreceği tedbirleri almaktan her halde menedemiyecektir. Muselini İtalyasının, Avrupayı, Uluslar Kurumu denilen bu ağır, * l saçma ve karışık kurumdan kur- tarması zamanı gelmiştir.,, diyor. Hava Düzelmeğe Başlamış Lonra, 31 (A.A) — Röyter Ajansı Romadan öğreniyor: Bugün bura çevenleri Muso- Hininin sulhperverâne bir hare- kette bulunmuş olduğuna dair bir takım haberler dolaşmakta- dır. Sanıldığına göre, İtalya be- şincl bir hakem gösterilmesine karşı şimdiye kadar yaptığı mu- halefetten vazgeçecektir. İtalya, Uluslar Sosyetesi konseyi, uzlaş- , Konsey lüzum gösterirse Italyanın Habeşistana karşı olan durumu hakkında etraflı izahat verecektir. * , Cenevre, 31 (AA) — Dün akşam burada daha nikbin bir hava esiyordu. Bir buhranın önü- ne geçebilecek bir formül bulu- nabileceği ümit edilmektedir. Bir Milyondan Fazla Habeş Silâhını Bileyor Londa, 31 (A.A.) — Röyter Ajansının Adis - Ababa muhabiri bildiriyor: Bir milyondan fazla Habeş silâhlarını temizlemek veya bile- mek suretile harbe hazırlanmak- tadır. On, on bir yaşında çocuklar bile silâh kullanmasını öğreni- yorlar. Italyanların memleketten ayrılması devam ediyor. Adis - Ababada yalnız bir Italyan ka- dini kalınıştır. Italyan orta elçisinin impera- torun — yıldönümü — şenliklerine Iştirak etmemesi burada büyük bir hakaret şeklinde telâkki edil- mekte ve bazı mahafil Italya ile diplomasi münasebetlerin kesil- mesini tavsiye etmektedirler. Zira, bu hareket diplomasl ananeye uygun görülmemektedir. İki Taraft İmam Yahyadan Asker İstiyor Aden, 3Öİ ( AA) — Burada dolaşan şayialara göre, Italyanlar! Italyan istihkâm kıt'ası için asker toplamak Üzere lmam Yahya ner- dinde teşebbüste bulunmuuşlarsa da Tmam bu teşebbüsü reddet- miştir. Diğer taraftan İmam Yahyayı görmek ve Habeş ordusu için asker istemek üzere bir Habeş delegesi yoldadır.. Ve Imamın Habeşistana karşı teveccühü ol duğu için bu talebi reddetmiye ceği sanılmaktadır. Aftrikalıların Gönüllülüğü Meselesi Protorya — Cenubi Afrika hükümeti İstayenlerin Italyan ve ya Habeş ordularına girmelerine müsaade edildiğini ilân etmiştir. Fakat harp çıktığı takdirde İn- giliz tebeası olanların — vaziyeti tuhaflaşacaktır. — Çünkü — İngiliz kanunları İngiliz tebeasının İngi- lizlerle barış olan devletlere karşı silâh kullanmasını cezal müeyye- delerle yasak etmektedir. Emniyet Sandığı Müdürü Değişti Eski Muavin Müdür Oldu Yıllardanberi Emniyet sandı- un başında ulunarak bu müÜüecsseseyi muvaffakiyetle idare etmiş olan müdür Tefik, yaşı dolduğun dan birkaç gün ev- vel işini yeni müdüre devre- derek tekalit- lük hayatına çekilmiştir. Emniyet sandığının ak- saksız bir fa- aliyetle yürü- Reşit mesi, bhıı:dıaı: il idaresine el Il.rnçııdh:lb: muavini Reşide, aynı muvaffakiyete erip mücsse- Yeni müdür Bay tırma usulü bir sonuç vermez ve | seyi inkişaf ettirmesini dileriz. SAĞi —