11 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

BU GÜN Ölülerin Efendileri! Çocukken tatlı tatlı dinlediği- miz masallarda sık sık kulağa çarpan bir soru vardıtı — Dile benden ne dilersin?. Bucu, macal- da yaşatılan bir derebeyi veya bir hükümdar ağzından dinlerdik. Kargşılığını da yine o masalda yer alan bir oduncu, bir Keloğlan, bir hizmetçi kız filan verirdi. Fakat tarih okuyunca anladık ki “ dile benden ne dilersin ,, diyen hükümdarlar yalnız masalb- larda değil, hakikatte de yaşa- mıştır. Sözgelimi Babür şahin oğlu Hümayun, kendini ölümden kur- taran bir sakaya o soruyu yapmış ve herif bir gün için Hindistan padişahı olmak istediğini söyleyin- €e hemen tacını onun başına giy- dirmiş, tahtını da altına sürmüş ve Hint ilini yirmi dört saat için herifin eline bırakmıştı. Osman oğullarından — Yavuz Selim de Nil nehrine düşüp bo- ğgulmak — tehlikesine — uğramıştı. Kendini sudan çekip kurtaran Abdülkadir. adlı bir Misırlıya * dile benden ne dilersin ,, dedi. | Herif,. Nil üzerinde dolaşacak bütün gemilerden haraç almak bakkının kendine verilmesini le- tedi. Yavuz bu dileği yerine ge- tirdi ve herifin eline bir tutuşturdu. Bunlar tarihte okuduğumuz şeyler, şimdi de gazetelerde oku- yoruz. Istanbulda GÖlüler üzerinde tasarruf hakkı güden adamlar varmış. Eski evkaf nezaretinin * Hâfiri kubür ,, adını verdiği bu adamlar, Edirnekapıdaki, Silivri- kapıdaki, — Eyüpteki mezarlıkla- rın * babadan, dededen kak ma - mülkleri olduğunu söylü: yorlar ve tapu senedi de göste- riyorlarmış. Demek ki bu adamların bir- kaç yüz yıl önce yaşayan dede- leri de her hangi bir yararlıkla. rından dolayı “ dile benden ne dilersin , sorusile karşılaşmışlar ve ölülerin efendisi olmayı İste- yerek birer berat almışlardır. Iyi amma ölüler kimsenin kulu kölesi değildir, fânilikten Allahın emrina geçmiş ebedilerdir. Onla- rin sığındıkları toprak parçasımı benimsemek nasıl olur? Böylelerine mahkeme kapısını değil, timarhaneyi — göstermek gerek! M. T. Tan Nöbetçi Eczaneler Bu gece nöbetçi eozanalar şun- lazdır: İstanbul tarafı: Şehzadebaşında (İemall Hakkı), Cerrabpaşada (Şe- relf Celâl), Fatihte (A. Kemal), Topkapıda — (Nüzım), — Samatyada (Rıdvan), Küçükpazarda (Küçük- paszar), Eyüpte (Hikmetj, Gedik- paşada (Asadoryan), Defterdarda (Arif), Divanyolunda (Beat), Bah- çekapıda (Salih Necati), Bakırkö- yünde (Merkeı). Beyoğlu tarafı Yüksekkaldırimda —( Vinikopulo ), Galatasarayda) (Galatasaray), Fin. dıklıda — (Hll), — Şişlide (Artin), Kasımpaşadai (Merkez), Husköyde (Halk). Kadıköy taralır Muvak- kithane caddesinda (Leon Çubuk- Muüyan), Kuşdilinde (Hulâsi Osman), Büyükadada ( Halk ). Ve Gi berat | | olmaları için tatbikata ehemmi- İurmuzmar HABerLERİ | | İ | SON POSTA izmirde Yeni Tecim Okulu Bu Okuldan Çıkanlar Ecnebi Fa- kültelere Imtihansız [ '; Girecekler Izmir, (Özel) — Kültür bakan- lığı, Izmlrin tecim alanındaki öne- mini göz Önünde tutarak İzmir ticaret mektebinin lise dereceşine çıkarılmasını onaylamıştır. Yenl ticaret Hsesi için eski “Sacrö-cocur,, Fransız mektebinin binası İsticar edilmiştir. Bu yıldan itibaren ticarat mek» tebi uzman eenebi öğretmenlerin de iltihakile çok kuvvetli bir çe- kil almış olacaktır. Tlicaret mek- tebinin ders prorgamı da tama- men değiştirilmiştir. Hk plânda Öönem verilecek deraler şunlardır: — Büre komarsiyal, ekonomi, yüksek riyaziye, tHcari tatbikat, finans ve bukuk... Talebeler ders yılı esnasında kzmirin ticaret mücsseselerile dak- mi surette irtibat tesis ederek tatbikat yapacaklardır. Mozunla- rın her türlü ticari malümatı haiz yet verilecektir. Mezunlar imtl- hansız olarak Lozandaki yüksek ticaret mektebine ve diğer tica- ret fakültelerine kabul edilecek- lerdir. Soğut (Özel) — Burada mektepçiliğe önem verlimeğe mıştır. Kazanın 52 köyünden üçte ikisinde mektep vardır. ŞA , B H ERE ni izmir Tecim okulundan İki görünüş Ünye Gençleri Çarşambaya Gidiyorlar Ünye, ( Özel ) — Türkspor gençleri çarşambaya giderek ora- da bir müsamere ve bir konser vereceklerdir. Çarşamba gençleri He de bir maç yapılacaktır. Gençler müsamere ve konser Için şimdiden hazırlıklara başla- mışlardır. Bundan evvel Terme ve Çarşambada yaptıkları gezi- lerden çok Iyi sonuçlar elde eden gençler bu gefer de muvaffsk- yetle döneceklerini ummaktadırlar. Uşakta Çocuk Bahçesi Uşak (Özel)!— Halkevi parkı yamında bir çocuk bahçesi yap- tırılmıştır. Fakat bahçe her ne- dense kapalı durmaktadır. pler Yapılıyor başlamı!- Diğerle- rinde yoktur. Şimdi mektepsiz köylerde de yeni mektepler yapılmıya başlanılmıştır. Bu mektepler kültür olarak yaptırlmaktadır. Restimde görülen bina idaresinin son planlarına uygun Maden kömürü ile meşhur Küre köyünde yapılmakta olan mektebin resmidir. Aydında Bir Raşi Ile Bir Mürteşi Mahküm O'dular Aydın, (Özel) — Antalya eş- rafından Ahmedi Gldüren Ibra- ve arkadaşlarının duruşma- sına burada bakılmaktadır. Çine orman muhafaza memuru A irtikâp ve irtişadan 3 yıul, rüşvet veren Hatipkışla muhtarı Mehmet çavuş da 3 ay hapse mahküm olmuşlardır. Bitlis Halkevinde Bitila (Özel) — Halkevi Mü- fettişlerinden — Alâeddin, — Bitlise gelmiş, Halkevini bu çovredeki Halkevlerinden çok geri bulmuş- tur. Ev için bir bina temini, bunun için de on bin lira kadar bir para tedariki kararlaştırık mıştır. Kızılayda da bir toplantı ya- pılmış, kurumun daha canlı 'çalış- ması İçin bazı tedbirler alınmıştır. ; ı Güründe El Tezgâhları Fabrikalaştırılıyor Gürün, (Özel) — Sivasın gü- zel bir. kasabası olan Gürün, memlekette şalcılığın güzel nü- munelerini — vermektedir. -Şimdi yüzlerce el tezgâhının, fabrika- laştırılması — yolunda — çalışmalar başlamıştır. Ayrıca su kuvvetinden istifade edilerek, elektrik do tesis edilmiş ve kaşaba ışıklandırılmıştır, Taşköprü'de Çarşaf Ve Peçe Kalktı 'Taşköprü, (Özel) — Belediyo kadınların Iki aya kadar çarşaf ve peçeyi atmalarına karar ver- miştir. Kadınlar kararı derhal tatbik etmişler ve manto giyme- ye, akşamları halk bahçesine çı- kıp oturmaya başlamışlardır. Nazilli Sanayi Merkezi Oluyor Tursunlu Sulama Kanalıda Yapılacak Nazilli, (Özel) — Bayındırlık bakanının, önümüzdeki — yıl için Nazillide yapılacağinı — vadettiği şeyler arasında Dursunlu sulama kanalının Nazilliye kadar yapıl- ması ve kaşabalar ve tarlalar için çok zararlı olan Dereköy ve Mer- gen çaylarınm mecralarının te- mizlenmesi vardır. Bundan başka hükümet ko- nağı da yaptırılacak ve en büylük dert olan su Ihtiyacı da giderile- cektir. Bir de köy telefonları tan- zim edilecek ve yeniden mektep- ler yaptırılacaktır. Burada kurulması düşünülen mensucat fabrikasının — kurulma zamanı yaklaşmıştır. Fabrika ye- rinde yapılan arteziyenlerden biri bitmiş, — ikincisine — başlanmıştır. Nazilli istasyonundan fabrikaya gidecek olan demiryolunun İstim- lâk işleri devam etmektedir, ağus- tos içinde bu iltisak battının iha« lesi yapılacaktır. Fabrika için köy« ü ve halktan kadın, erkek bin kadar işçi yazılmıştır. Ilgın Gençler Birliğinde Hgmm, ( Özel) — Gençlerspor | birliği idare heyeti lstifa etmiştir. Yapılan toplanlı da birliğin da- hlli nizamnamesi değiştirilmiş, 51 maddelik yeni bir nizamname ya- pılmış, Birlik Başkanlığına da kaymakam Salâhattin seçilmiştir. Abmet Nayır asbaşkanlığına, Kâ- zım Öz kaptanlığa, Ahmet Tezcan idare heyetine, Ibrahim Bektaş veznedarlığa, Vefik Yalvaç genel sekreterliğe, Necati Uğur mes'ul murahhaslığa, Mehmet ve Tahir de Üyeliklere seçildiler, Halk part.si başkanı Süleyman Ekmekçi ile partiden Kemal de şeref kurumuna seçildiler. Yenl idare hevetl llk İş olarak yaya, atlı ve bisikletli olmak Üzere Sa- raycık bağlarına bir gezinti tertip etti. Samsunda Sübay Yurdu Samsun, ( Özel ) — Burada kurulan sübay yurdumun açılma töreni yapılmıştır. Büyük bir boş- luk dolduran bu yurduna bahçe- sinde , her akşam bande çalın- makta ve yurt mensupları aileleri ile birlikte bundan halk da lati- fada edebilmektedirler. © © HİŞLERİN Okuyucuların Sorularına Cevaplarım Çerkesköyünde Ahmet: Kız onun, Evlenmek için islet diği gartı koşmakta — haklıdıri Ancak kız on sekiz. yaşını geçi mişse babasını dinlemiyerek ılılı: nikâhlanabilir. Babası buna mat olamaz. Onun için siz İşinizi kızla| halletmeğe çalışın. * | D. B.Ş. $. Çok geç kalmışsınız. * Gedikpaşada Ali Ertürkı Dostlarınızın, tanıdık ve akras balarınızın delâletini rica edinif, Daha doğru hareket etmiş olure | Sunuz. * Ankarada yaban Güle: Böyle zengin, otomobildet inmeyen, her mevsim beş elbisi | yaptıran bir kız sizinle evlenmeğ | O gönül eğlendirmekle meşgul İ dür. Aldanıp onun sevgiside kapılmayınız ve inanmayınız. * Istanbulda Muharrem Yılmaz: Gazetelerde — çıkan haberj yanlış — anlamışsınız.. O — habel zabitler hakkındadır. ve ask ceza kanununun — değişen maeaddesine aittir. Siz müddetinlel | | bitirince askere alınacak ve IĞI bunun tayin ettiği müddeti askere likte dolduracaksınız. Selâhiddin; Zayıflamak için tavsiye ediles idman hareketleri iyldir. Fakat sirke içmeyiniz, kanınızı bozar- sınız. * D.B. F. Ö, ramuzla okuyuuuya; Duygunuzu annenize açıkça söylemekten çekinmeyiniz. İnsat annesi ile bu hbususta samimi ab malıdır. Emrivaki karşısında kak mak daha fenadır. Mauamafih ben duygunuzda ak dandığımızı zannediyorum. — Evle« nirseniz kız artık başkalarile alâk kadar olmaktan vazgeçer. TEYZE BCNEBİ 0011400 800 ( W p;;iıüı Adres aa Gelen evrak geri öerilmez.