14 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

14 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa Siyaset Âlemi l Yugoslavyada Hırvat : Meselesi Bugün Yugoslavyada iç siyasa, çok öremli bir yola dökülmüş bulü- nuyor. Yevtiç kabinesinin çekilmesine yol açan bu durüm karşısında Yı göslavya — gözeteleri — mütalcal, doludur. — Hırvatların — isteklerinden doğan bu siyasal durum hakkında okuyucuları aydınlatmak için, Bel- gratta çıkan Otacbina gazetesinden gu satırları alıyoruz : * Hırvat memnuniyetsizliğinin ger- çek anlamı Yugoslavyayı teşkil eden bütün kıt'alar ve ulusal parçaların memnuniyetsizliğinin — aynıdır. Ulus adalet, nlzam, ekonomik ve finansal bakımdan daha tahammül - olunabilir bir durum İstemektedir. Biricik ayrılık gudur: Ulusun add- let, nizam, ekonomik ve finansal bakımdan daha tahammül olunabilir bir durum İstemesine İnsant bir dilek değil Hırvat moselesi adı veriliyor. Bugün bütün Hırvatlar aymı dilek arkasından yürümektedirler. Bir dilek birliğinin — vücut — bulabilmesi bazı müsteszna şartlara bağlıdır. Bu şartlar yaradılmış bulunuyor. Hırvatlar fevkalâde gayrı memnun bulunmaktadırlar ve her fırsat çıkı- gında bu memnuniyetsizliklerini orta- Yugoslavya bu meseleyi kotarmak dedir. Yugoslavya, ancak nuniyetsizlik kaldırılır lre hikmeti vücudunu 18pı miş olur. Yalnız Hirvat meselesi cak geniş blir ademi merkoziyet ve mı idar (Self —gourernment) - tesisile kotarılabilir. Devletin yekvücut olarak hareket —etmesini icap ettirmeyen bütün — işler bakkında — muhtariyet tesla olunmalıdır. Bunun için de ademi merkeziyet lâzımdır. ,, Çerez Kabilinden y ea Onun İçin Abdülhak Hüâmidin seksen üçüncü yaşına girmesi münasebetile, “Feye ziâti,, lisesinde tören yapılıyordu. Bütün, edebiyatın kalbur üstüne gelenleri orada idiler, İbnül'emin Muahmut Kemalde gelmişti. Mahmut Kemal, Hâmidi çok seven ona saygı gösteren bir adamdır. Onun hatırı için her çeye katlanır. Fakat fedakârlığın da, —nihayet bir derecesi vardır, değil mi? Onun - içindir ki, — birisinin töreni açmak üzere okumakta olduğu çok uzuün Dutku dinlemeyi kendi taham mülünün fevkinde gören — üstat, oturduğu yerden usulüsck — kalktı. Sıraların arasından süzülerek kapı- ya doğru gidiyordu. Orada, Ercümend Ekreme rastladı. Ercümend sordu: — Nereye, üstat ? — Kaçıyorum. — Evet amma, daha bitmedi. Tbnül'emin, bir sır tevdi ediyormuş gibi Ercümend Ekremin kulağına eğilerek: — İşte, bon de onun için kaçıyo- rum ya |. dedi. En İyi Çay Memlekette Yetiştirilecek Böylelikle Bir Milyon Lira Dahilde Kalacak Ankara, 14 (Özel) — Türkofls Idaresi, Rize ve cıvarında, hariç- ten gelen çaylara rekabet edecek kuvvette fazla çay yetiştirilmesi için hazırlıklara girişmişti. Bu vüretle çay için her sene harice verdiğimiz — bir. milyon liradan fazla paramız yurt için olacaklır. Tıftı — - SON POSTA Ru ——— SON DAKİKA - '& ITELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİJ Görünüşe Göre Habeşistan Pay Edilecek (Baştarafı 1 inci yüzde) ayırmak, 2 - İtalyaya Habeşistan- dan toprak vermek, 3 - Habeşis- tan içinde İtalya sermayesilc bir demiryolu Habeşistana da denizden bir mah- reç vermek, Eden bu tekliflerle beraber harp yapmamasnı da isteyecektir. Öte yandan İngilte-enin gö rüşüne göre, Habe sini ilgilendiren konuşmalar şimdi en önemli bir safhaya — girmişlir. Ingiltere hükümeti, Habeşistanda elde ettiği Imtiyazlardan hiçbirini elinden kaçırmamak isteğindedir. Nevyork Herald adında Ameri- kan gazetesinin burada — çıkan bir — nüshasına — göre, — 1925 yılında — Ingiltere — ile — Italya arasında — Habeşistanda — nüfuz bölgelerine ait bir muahede imzalanmıştır.. Bu — munhedeye göre İngiltere, Habeşistanın batı tarafında bir İtalya nüfuz mınta- kası tanımakta ve İtalyada Çana gölü ve havalisinin Ingiltere nüfuz mıntakasını teşkil ettiğini kabul etmektedir. Fakat Ingiliz ajansı bu haberi yalana çıkarmakta ve böyle bir anlaşma yapılmamış olduğunu bildirmektedir. İngiltere, Harp Çıkmasını İgtemiyor Londra, 13 (A.A.) — Röyter Ajansının haber aldığına göre, *bir Italyan - Habeş harbinin do- guracağı tehlikeli sonuçları her- gün daha fazla kavrayan Ingiliz Hükümeti, Püariste yapılacak gö- rüşmelere büyük bir önem ver- mektedir. Şimdi çok gergin bir safhada bulunmasına rağmen İtalyan - Ha- beş anlaşmazlığına barışçıl bir çözge bulunabileceği tahmin edil- mektedir.Ingiliz hükümet,lanlaşmaz- hğın barışçıl şekilde kotarılmasını sağlayabilecek bütün elemanları Imcelemiştir. Londrada düşünüldüğüne göre, iki taraftan birinin — ötekini bir çözge kabul etmeye mecbur kık ması mevzuubahs olamaz. Amerika ile Japonya, diplo- masi yolu ile Paris görüşmelerin- den baberdar edileceklerdir. ltalya Erzak Depo ulîu İtalya Londra, 13 (A. A.) — hükümeti, Afrikadaki asker kıta- larının laşesi için Sovyet Rusyaya 9,000 ton arpa siparişi vermiştir. Bu mübayaa yapılan ek- siltmede, Sovyet Rusya, Kanada, Arjantin ve Tuna birliğine karşı Üstünlük- kazanmıştır. italyada Gönüllüler Palermo, 14 (A. A.) Sömürge asbaşkanı Lessona, Trabulus gö- nüllü alayının taşımış olduğu bay- rağı doğu Afrikası için kurulmuş olan gönüllü alayına törenle ver- miştir. Lessona, gönüllülerin bu savaş bayrağını müdafaa, şan ve şerefe bürüyeceklerine güveni olduğunu ve bütün Italyan . gençliğinin tek bir amaca, zafere yürüdüğünü söylemiştir. Fransada Mahküm Olan Göstericiler Tulon, 14 (A.A.) — Geçen Perşembe günkü karışıklıklardan sonra yakalanan yedi gösterici iki aydan sekiz aya kadar hapis cezası yemişlerdir. Eski Şarkurulu komün'st üyesi de iki ay hapse mahküm olmuştur. Üçüncü Müfettişlik Teşkil Edilecek Ankara, 14 Erzurumda teşkil edilecek olan Üçüncü genel espektöriüğe Konya ilbayı Comal, - Bardakçımın atanacağı söylenmek- y üeA eT 'tedir. yapılarak — işletmek, | memleketten çıkarılacaklardır. İsviçre, İtalya - Habeş Harbine Karşı Arsı- ulusal Kongranın Bal Şehrinde Toplanmasını Yasak Etti Bern, 13 (A.A.) — Federal konsey, esas teşkilât kanununun devletin emn'yeti hakkındaki hükümlerine dayanarak, 15 Ağus- tosta Bal şehrinde toplanacak olan ve bir İtalyan - Habeş har- bine karşı arsıulusal kongranın İsviçrede toplanmasını menetmiştir. Bu kongraya İştirak etmek üzere gelecek yabancıların da İsviçreye girmesi menedilecek, evvelce gelenler geri çevrilecek ve İsviçrede yerleşmiş olup da bu kongraya iştirak edecekler de IstanbulTelefon Şebelzî;; De Satın Alındı Şark Demiryolları Da Çok Yakında Devlete Geçmiş Olacak Dün Bayındırlık Bakanı Ali tin Kayanın başkanlığı altında alatasaray Postahanesinde bir toplantı yapılmıştır. — Istanbul te- lefon sosyetesi mümessillerinin de bulundu; bu toplantıda, lstan- bul telefon — şebekesinin devlet tarafından satın alınması görüş- melerine devam edilmiş, neticede bütün şebekenin hükümete satıl- masına karar verilmiştir. Yunanistanda “ Yaşasın Kral ,, Sesleri Atina 14 (Öezel) — Dün bü- tün işçilerin yaptıkları iki saatlik genel grev sükünetle geçmiştir. * Muharrirler birliği Patris gazetesine karşı yapılan tecavlizü protesto etmiştir. * Tayyareci askerlerden bir müfreze dün Atina sokakların- dan geçerken “yaşasın kıral,, di- ye bağırmışlardır. Yunan Filosu Ay sonunda İstanbul Sularında Olacak Atina, 14 (Özel) — Son alınan haberlere göre Istanbulu ziyaret edecek olan Yunan donanmasının ziyaret programı ve Türkiye su- larında ne kadar kalacağı tefer- ruatile tesbit edilmiştir. Yunan donanması Ağustosun sonlarında Istanbulda bulunacaktır. ir V Bir Vapur Kuruçeşmede Rıhtıma arpıp Parçalandı Zgı :glıı:tın kömür yükle- yerek İlmanımıza gelen Sadık zade Nâzıma ait Suat vapuru Kurüçeşmede rıhtıma yanaşırken suların ve o sırada esen keşiş- leme rüzgüârının tesirile rıhtıma bindirmiş, baştarafı parçalanmıştır. Bir Çekos'ovakyalı Suçlu Yevkif Edildi Memleketinde — dolandırıcılık yapıp buraya kaçan Çekoslovak- yah Herman — Şiller adında birl, hükümetimizden — istenmiş ve mahkeme dün hakkında tev- kif kararı vermiştir. Çekoslovak- yaya iade işini hükümet tetkik edecektir. Tüze Fakanı Geldi Tüze (adilye) Bakam Şükrü Saracoğlu Ankaradan şehrimize hareket etmiştir. — — sav> yılda 40 bin İngiliz lirası taksitle ve 20 senede öde- mecek, taksitlerin verilmesine de dört yıl sonra başlanacaktır. Bayındırlık Bakanı Ali Çetin- kaya, Şark demiryollarının da devlet demiryolları manzumesine girmesi çok gerektiğini ve bunun da ergeç istediğimiz sonuca vara- cağını söylemiştir. İzmir İlbaylığı Bursa İlbayı Fazlı Tayin Edildi Izmir İlbayı General Kâzımın Trakya genel müfetişliğine, Bursa ilba Fazılın İzmir ilbaylığına, Yalova kaymakamı Şefiğin Bursa ilbaylığına ve hukuk mezunların- dan Hüsnünün de Yalovaya ta- yinleri yüksek taştikten çıkmıştır. Bir Kotra İstanbuldan Pireye Gidip Gelecek Moda Yat kulübü azasından on kişi, İpar kotrası ile Pireye gi- decekler, 3 gı kalacaklardır. Bu kotrayı kulübe, eski şeker şirketi müdürü Hayrı hediye et- miştir. Irak Gençlerine Türkçe Kitap Gönderildi Bağdat, 14 — Buradaki Müs- lüman Gençler Cemiyeti Türk Elçiliğine müracaat ederek yeni, Türkçe kitaplar — iste Türk Kültür. Bakanlığı gençlerin bu dileklerini yerine getirmiştir. Dün Ankaradaki Maç Beraberlikle Bitti Ankara, 14 (Özel) — Buraya gelmiş olan Macar Üypeşt takımı İle Ankara Gücü dün karşılaş- tılar, 2- 2 berabere kaldılar. Arap Atları Alacağız Bağdattan bildirildiğine göre Tarım bakanlığı Iraktan haliskan arap atları satın almak için Irak hükümetine müracaat etmiştir. Şükrü Kaya Yalovada Iç İşleri Bakamı Şükrü Kaya, birkaç gün kalmak Uzere Yalo- vaya gitmiştir. İzmirin Kuru Üzüm Piyasası Açılıyor ıı.ı:ı.ı.ıı. 14 (Özel) — Y“:w'l’-d ru üzüm piyaması yarın açıla- caktır. ASN l Ankarğdan ı Beş Yıl Sonra 20 Milyon Lira Pamuklarımıza Dolgun Fiatlarla Müşteri Bulunacak Ankara, 13 (Özel) — Tarım Bakanlığı pamuk İşlerine çok önem — vermektedir. Bakanlığın hazırladığı beş senelik plâna göre Adana mıntakasında — istihsalât arttırılacaktır. Sakarya mımtakasında pamuk yetiştirilmesi için yapılan tecrü- beler umulduğundan üstün çık- miştır. Malatya, Elâziz, Antalya, Silifke, Muğla, Diyarıbekir, Igdır, Trakya ve Orta —Anadolunun Kızıl ve Yeşilirmak — mıntakala- rında da tecrübeler yapılmakta« dır. Öğrendiğime göre Bakanlı: ğın plânı tatbik edilince beş yıl sonra yirmi milyon liralık pamuk satmak mümkün olacaktır. Salâhiyettar bir zat pamukla« rımıza dolgün - fiatlarla müşteri bulunacağını söylemiştir. Ruslar Bizden Yün Aldılar Ankara, 13 (Özel) — Sovyı Rusya Igdır havalisinden 532 kilo yün almıştır. Yeni Alınacak Vapurlar Ankara, 13 (Özel) — Denis yollarının satın alacağı vapurlar hakkında yenl teklifler gölmiştir. Yakında fen heyetleri toplanarak teklifleri tetkik edecektir. 9 Aylık Kontenjan Ankara, 13 (Özel) — Yirmi Ağustosta mer'iyete girecek kone tenjan 9 aylık olacaktır. Muallimlerin Maaşları Verildi Ankara, 13 (Özel) — Mali senenin —sonuna kadar — bütün vilâyetlerdeki ilkmektep muallipm lerinin maaşlarının muntazamatı verildiği İçişler Bakanlığı tarafıne dan yapılan tahkikat neticesinde anlaşılmıştır. Madencilere Kredi Ankara, 13 (Öııl) — Ekono: mi Bakanlığının tavassutu Üzerine Iş Bankası, dışarıya mal gönder: diklerine dair konşimento göse teren madencilerimize kredi aç mağa karar vermiştir. Ondüle İlaçları Yasak Edildi Berberlerin kadın saçlarını öndüle (kıvırmak) için kullan- dıkları bütün ilâçlar yasak edil- miştir. Elektrik ondülö” makine- leri de mutlaka bir muayeneden sonra kullanılabilecektir. Nöbetçi Eczaneler Bu akşamki nöbetçi eczaneler şunlardırı Sirkeci; (Ali Rıza), Küçük- pazar (H. Hüsnti ), Beyazıt ( Sıt. kı ), Şehzadebaşı; ( İbrakim Halil), Şehremini; ( Ahmet Hamdi ), Sa> matya; ( Eofilos ), Fener; (Emilya- di ), Aksaray; ( Ziya Nuri ), Kara- gümrük; ( Acif ), Bakırköy; ( Mer- kez ); Şişli ( Nargileciyan ), Galata; ( Karaköy ), — Beşiktaş; — ( Nail), Hasköy; ( Yeni Türkiye ), Kazım- paşa; —( Yeni Taran), — Kadıköy: (Falk lakender ve Namık — eczane- leri), Büyükada; ( Şinasi Rıza ), Heybeli; ( Yusuf ), Üsküdar; ( İtti- hat), Paşabahçe; — ( Paşabahçe ), Beykoz; ( Beykoz ), Anadoluhisarı; ( Anadolahisarı ), Sarıyor; ( Asaf), Boyoğlu; ( Della Suda, Ertuğrol, Beropalyan eçsaneleri ). aa nnn sererereaecimen | hi l