26 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

26 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

v oryrm SON POSTA a— Siyaset Âlemi ' Amerika Ve Silâh Ticareti Amerika Âyânı, bugünlerde, mü- him bir kanunun müzakeresine baş- layacaktır. Bu kanun, bir harp çıkarsa Amerikan n bitaraflığını nasıl muha- faza edeceğini tayin edecektir. Malum olduğu Üzera 1914 « 1918 harbinda Amerikanın — müdahalesi büyük rol oynamış ve orta Avrupa devletlerinin tükenon ibtiyat kuvvetleri karş sında İngiliz - Fransız ordularınmı mütema- diyen taze kuyyetlerle takviye etmiş- tir. Bu sebepledir ki gelecek barpte Amerikanın ği duürüumun büyük önemi var diye kadar intişar eden taslağına göre bir veya birkaç devlet arasında mu- harebe çıktığını Amerika — Cümhur Reisi, Amorika halkıma İlân eder et mez, bu memleketlere silâh ve cep- hane sevkiyatı derhal durdurulacaktır. Bunun hilâfına hareket edenlere 10 bin dolar veya beş seneye kadar hapis cezası hürmolunabilecektir. Ayner, silâh ve cephane fabrikm- ları, ticaretlerine devam edebilmek için (500) er yüz dolarlık birer paten- ta almıya borçludurlar. Bundan başka Amerikan bandıra- #ını taşıyan vapurlar dahi, harbe gi- ren memleketlerin İlmanlarına «'lâh ve cephane taşıyamıyacaklardır. Bun- dan başka Amerika Cümhur Reisi, yabancı devletlerin denizaltı gemileri- nin Amerikan limanlarına uğrayışları hakkını dabi tahdit — edebilecektir. Ayrıca, Amerikan — tebaası, — harbe giren ulusların gemilerine de - bindi- rilmiyeceklerdir. Eğer binecek olur da başlarına bir felâket gelirse, Amarika hükümeti, bu gibi tebaasının akibe- tile meşgul olmıyacaktır. Amerika, bu yeni kanunla barışa olan bağlılığını göstermiş olduğu ka- naatindedir. Fakat bir geyin kıymeti, onun tatbikatta vereceği — meticeyle ölçülebileceğine göre Amerika hükü- metinin ilân ve kabulüne karar ver- diği bu kanunun kiymeti de, ancak tatbikinden alınacak meticeyle anlı- gılabilecektir. Yoksa, bu köhae dünya ni acıların ziribağalde çıkmış nice mice haçlarını göre gelmiştir. Idâre Edemem! Recâi sade Ekrem merhum çok alıngan, ideresi güç, titiz ve hırçın tabiatlı Idi. Olur olmaz şeylere bin türlü manâ verir, yanındaki bucak küser, en chemmiyetsiz bir şeyi İzzetinelis meselesi yapardı. Bir gün, o zamanın pek. seçkin ediplerinden, Allncı daire müdür muavini Hafız fıhak Eflendi mor- humla birlikte, pek sevdikleri Şah- remini Rıdvan — Paşanın - İftarına fkli)'orlııdı. kisi de oruçlu idiler. Beyanmt ser- gisinde buluşmuşlar, orada ikindi namazını birlikte kılmışlar ve söz birliği de ederek, yola çıkmışlardı. Roza Paşa yokuşundan yaya - indi- ler, Köprüyü yine konuşa konuşa yaya geçtiler ve nihayet Tünele geldiler. Recdi zadenln huüyunu, kırk — yıllık samimi bir dostluk — neticesinde, iyice öğrenmiş bulanan Hafız İshak Efoendi, buraya kadar da hep onun mizacı dairesinde konuşmuş, kon- disini idare etmişti. Tünele gelince. Reohi zade bilet almak üzere kişeye sokuldu. Bele- diye erkânından olduğu İçin yanın. da pasosu bulunan lahak Efendi de, bu aralık, pek tabii olarak, orta kapıdan serbestçe geçti. Recâi zade, buna her nedense kiız« d Zahir dostunun bu hareketini bir göstoriş telâkki etti, alıadı. Tünele bindiler.. Reecdi zade so- murtuyordu. Bir aralık, Halfız İshak Elendiye döndü ve; — Ben bu kadarına tahammül edemem! dedi, Hafız İshak Efendi de dayanamayıp; — Ben de efendimi bundan fazla idare edememli, cevabını. vi Bu hâdisenin Üzerine, iki dost, Bayram gününe — kadar — dargin durmuşlardı. O gün, yine kendi.e- rini barıştıran Rıdvan Paşa oldu. Tıflı S O —— DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ d İtalya Zorluk Çekiyor! Erzak Almak Için Altınlarını Sattı (Baş tarafı 1 inci yüzde) Italya baş kumandanlığı şiddetle hüküm süren susuzluk ve hasta« lık dertlerine henüz kesin (kat'i) bir çare bulamamıştır. Bir kısım askerler de henüz sevkedilmeden ve İtalya topraklarında iken kaç- maktadır. Bunlar şimdilik hapse- | dilmektedir. Diğer taraftan, Mu- | solininin hariçteki Italyanların da Afrikaya sevkedilmek Üzere der- hal memlekete dönmeleri için verdiği emir pek az mücssir ok muştur. İngiltere ve Fransadaki Italyanlardan pek azı bu emre İtaat etmiştir. Bundan başka, Italya hükü- meti seferber ettiği orduyu bes- lemek hususunda zorluklar - için- dedir. Harıçtan — siparış erzak parasını ödemek için İtalya hükümeli Amerikaya 300 mlilyon liretlik altın satmıştır. Fransız Gaz erinin Mânâlı Yazıları Porls, 25 (ALA.) — Gazeteler Italyan - Habeş İşl hakkındaki görüşmeler hususunda Fransanın almasını İstedikleri durumu izaha yeltenmektedir. Maten diyor ki: “ Buglün Ingilterenin bütün gayreti, Fransayı, ortaya çıkacak arsıulusal karışıklıklar ne olursa olsun, kendi işlerine karıştırmiya inhisar etmektedir.,, Bu gazete buna karşı şu İtl- razları ileri sürmektedir: “ Fransa, İngilterenin zorile bir tarihte, bir takım İnançlar aktetmiştir. Fransa, İngiltere de- recesinde sadakat ve dostluk borç- ları altındadır. Düşüncesizce ya- pılacak bir hareket büyük tesir- ler uyandırabilir. Fransa, fena âkibetler - doğurabilecek — ifart- ları bertaraf — etmek — için elinden geleni yapacaktır. Fransaya, onun temenni etmediği tehlikeleri paylaşmak - teklifinde bulunamaz. Stressa cephesini sar- san Fransa değildir.,, Eko dö Pari, Fransanın rolü- nün Strera cephesini tamir etmek olduğunu yazmakta ve Fransayı muhtemel bir Alman tehlikesine karşı müdafaa etmesi için Ingil- tere İle bağlanmak ümidiyle İtal- ya aleyhindeki cezri tedbirlere iştirak etmek yolundaki hesapla- rın yanlış olduğunu söylemektedir. Bu gazete şunu ilâve ediyorı «İngiltere tarafından yapılacak bu tarzda bir valdin boş bir vait olmak ve sırası gelince, kamoy tarafından tasvip edilmemek teh- likesi vardır. Alman tehdidi kendini gös- terdiği zaman, İngiltere, kendi ların a tehlikede olduğunu an- larsa ayağa kalkacaktır. Halbuki, ngilterenin hududu, uzun müd- det için Rhin Bzerindedir. Şu halde, Fransanın, İngiltereyi cezri tedbirlere doğru götürmesi de- gil, Ingiliz - İtalya asığları anlaşmazlığında, her tarafı mem- nun edecek — şekilde hakem - lik etmesi ve Alman tehdidi kar- şısında, müşterek Streza cephe- sini kuvvetlendirmesi — lâzımdır. Başka türlü siyasa gütmek, yan- hıştır. » Mnsolininin Çocukları Afrikada Roma, 25 (A. A.) — Bütün telsiz postaları, 5.000 asker İle Bay Musolininin iki -oğlunu ve damadını — Afrikaya götüren Saturnia — gemisinin — hareketini haber vermektedirler. İşçiler, İtalyanın Harpten Vaz Geçirilmesini İstiyorlar Brükael, 25 (A.A.) — Sosya- list işçi enternasyonal çıkardığı bir beyannamede, Habeş- İtalyan edilen | Habeş Xralının Tavsiyesi Adisababa, 25 ( ALA.) — lm- paratorun yapmış olduğu bir. bil- dirik, bir hava hücumu takdirinde ormanlarda — barınmasını — halka tavsiye etmektedir, Otuz beş Hintli alle pazartesi günü buradan hareket edecektir. w Aydındaki Birinci- lik Maçları Aydın 26 ( Özel ) — Türkiye futbol birinciliği grup müsabaka- karına dün devam edildi. llk maçı | Muğlu - Manisa yaptı. Sonra da Denizli ile Izmir birincileri karşı- laştılar. Hk oyunda Manisa takımı 2 -0 kazandı.Denizli- Izmir maçı daha heyecanlı oldu ve İzmir takımı 6-1 galip geldi. İzmirde 38 Bin İşçi Bir Arada Dün Bir Açılış Töreni Yapıldı Izmir, 25 ( ALA.) — CH, partisi esnaf ve işçiler birliği bürosunun açılış töreni bugün saat 12 de yapılmıştır. Parti İzmir başkanı bu toplantıda söz alarak, Izmirdeki esnaf ve işçi teşekkll- lerinin tarihçesini yapmış, birliğin teşekkülünden evvel şehirde ayrı ayrı İdareler altında 24 teşekkül bulunduğunu bunların dağnık ve ayrılıklarının Idare ve bütçe ba- kımından zorluklarını anlatmıştır. Başkan, bu teşekküllerin bir ara- Yunan Havacılı Kuvvetleniyor Sofya, 29 (Özel) — Atinadan * Posledna Poşta ,, gazetesine bildirildiğine göre, Yunan hükü- meti, Fransaya ismarlamış olduğu 9 ve İngiltereden 13 bombardı- man tayyarelerinin. ay sonuna kadar getirilmelerini -beklemek- tedir. Yunan hava bakanlığı, bedeli Yunan tütünlerile ödenmek şartile İsviçreye 100 bin parça tayyare bombası 1smarlamıştır. Yunanistan, 6 denizaltı gemi- sinin de satın alınması için İtalya lle müzakerelere girişmiştir. Ege İlbayları Izmirde Bir Toplantı Yapacaklar laparta, 25 (A. A.) — İzmirde toplanacak olan Ege bölgesi ilbaylar — kurulunda — bulunmak üzere İsparta ilbayı B. Fovzi Dal- dal bugünkü ekispresle İzmire getirmiştir. 27 Kişi Kuduz Şüphesin- den Tedavi Altında Zonguldakta kuduzdan - ölen bir çocukla temas eden 27 kişi, kuduz şüphesi üzer'ne tedavi için şehrimize getirilmiştir. Bd Iş Ban<«asının Yıldönümü Bugün Türkiye Iş Bankasının kuruluş — yıldönümüdür. Memle- ketto Ekonomi hayatının yaratılma ve yürümesinde pek büyük rolü bulunan İş bankası, bugün yük- sek bir ekonomik kıymet halin- dedir. anlaşmazlığında zorla yargıçlığı kabul ettirmesini ve harbi imkân- sız kılacak olan ekonomik cezri tedbirler alınmasını Ulualar s0s- yetesinden İstemektedir. ya toplandıktan sonra temin ede- ceği faydaları saymış, bu arada esnaf ve işçinin kredi ihtiyaçları- nın, sıhhi durumlarının gözönünde bulundurulacağını söylemiştir. Başkan, birliğin içerisinde taahe hüdünü veren Üyelerin — sayısı 39 bini bulduğunu bildirmiştir. Kamun Ocagı Izmir, 25 (ALA.) — CH Partisi Dolaplı köyü kamun ocağı bugün saat 11 de ekonomi ba- kanı Celâl Bayar tarafından açık mıştır. | Muallim Değil Bir Haydut Bir Sene İçinde 20 Kişiyi Öldürmüş Sofya, 26 (Özel) — Gazete- lerin yazdığına göre, Lehistanda Kiyonovist havalisinde — “Siyah tanınmış — olan inde bir muallim, bir sene içersinde yapmış olduğu soygunculukları — ve — tecavlüzleri esnasında 20 kişiyi öldürmek su- :ıı:g“ Varşovada tevkif edil- N Yakalanması, halk tarafından heyecanla karşılanmıştır. Erzurumda Genel Müfettişlik Saylav Tahsin Bu Vazifeye Tayin Edildi Doğu illerde yapılacak — 1sla- hata esas olmak üzere Erzurumda üçüncü bir genel müfettişlik ih- das olunmuş, Erzurüm - saylavı Tahsin ÜUzer müfettişliğe tayin edilmiştir. Ağrı, Kars, Çoruh, Trabzon, Gümüşhane, Erzurum ve Artvin vilâyetleri yeni genel müfettişliğe bağlanacaktır. Artvin kazası vilâ- yet olacak, bütün bu vilâyetlerin kalkınması için hazırlanan beş yıllık program — derhal — tatbik edilecektir. Kültür, Sağlık ve Tarım Bakanları da yakında doğu illerinde bir inceleme gezlsi yapacaklardır. Diğer yandan da bu mıntaka kazalarına gönderilecek kayma- kamların seçilmesine başlanmıştır. Kazasızlar, Cezasızlar Turing kulüp, 10 sene müd: detle kaza yapmıyan ve ceza gör- miyen şoförlerin — otomabillerine hususi bir plâka koyacaktır. Ağustos 26 CA Bir Yılda 50 Bin İşçi Cam Fabrikasında Bu Kadar Amele Çalışacak Ankara, 26 (Özel)— Yeni cam fabrikası senede gündelik hesa- bile S0 bin işçi çalıştıracaktır. Fabrika yılda 4000-4500 ton cam lstihlâk edecektir. Gazi Enstitüsü Bu Yıl Muhtelif ; Şubelera 73 Talebe Alınacak Ankara, 26 (Özel)— Gazi orta muallim mektebinin ve terbiye enstitüslünün bu yıl edebiyat tarih coğrafya, tabil bilgiler, riyaziye, resim, pedagoji, beden terbiyesi kollarına talebe alınması işi 25 eylülde bitecektir. ve 27-28 eylül günlerinde seçme imtibanları ya- pılacaktır. Bu yıl mektebe 73 talebe alı- nacaktır: Gazi lisesi de bu yıl llk devre tedrisatını Ingilizce yas pacaktır. Böylelikle kültür bakan- lığının beş yıllık programına gö- re bütün dersler Ingilizce verilmiş olacaktır. Deve Tüyü Almak Için Yapılan Müracaat Ankara 26 ( Özel) — Deve tüyü almak için müracaat eden Alman — Şarl Ahten — firmasile Türkofis arasındaki görüşmeler bitmiştir. Türkofls Berlin Ticaret odasının verdiği malümata göre, deve tüyü ihracatı için alıcılar goktur. Ekönomi Bakanı Da Tekzip Etti Izmir, 25 (A.A) — Zaman gazetesinin 25 ağuatos 1935 tarih ve 424 sayılı nushasının birinci sayfasında İç İşler Bakanınıs değiştiğine — dair — Istanbuldan Izmirde bulunan Ekonmi Bakanına bir telgraf geldiği şeklinde yazı« lan haber üzerine Anadolu Ajansı Ekonomi Bakanından keyfiyetl tahkik etmiş ve Celâl Bayar böyle bir telgraf almadığını ve yazılanın yalan olduğunu söyle- miştir. Celâl Bayar Aydında Aydın, 25 (A.A.) — Ekonoml Bakanı Bay Celâl Bayar dün saat 19/45 de şehrimize - gelmişler ve İstasyonda on — dakika kadar kaldıktan #onra İzmir'e hareket etmişlerdir. Nöbetçi Eczaneler Bu akşamki nöbetçi eczanoler şunlardır: Eminönü — ( Hüsnü Haydar ), Küçükpazar ( H. Hüsnü ), Alemdar ( Cağaloğlu ), — Beyazıt — (Sılkı ), Şehzadebaşı (İsmail Hakkı), Şeh- rzemini ( Abmet Hamdi ), Samatya ( Erofilos ), Fener (Emilyadi ), Ak-« saray ( Ziya Nuri ), Karagümrük (Arif ), Bakırköy (Merkez ), Şişli ( Şark Merkez ), Galata ( Merkez ), Beyoğlu ( Matkuviç ), İstiklâl cad- desi ( Kemal ), Beşiktaş ( Nail ), Hasköy ( Yeni Türkiye ), Kasımpa- şa ( Yeni Turan), Kadıköy ( Faik İskender ve Namık eczaneleri ), Büyükada ( Şinasi ), Heybeli (Yu- suf ), Üsküdar ( İttihat), Beykoz ( Boykoz ), Anadoluhisarı ( Anado- luhisarı ), Paşabahçe ( Paşabahçe ). Rumelihisarı ( Rumelihisarı ). Sarı- yer ( Âsat ).