28 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 —Ağustos Hergün 4 Eylül © İngilterede Seçim * 4 Eylül Ingiltere kabinesi fevkalâde toplantısında 4 Eylülde Cenevrede toplanacak olan uluslar sosyetesi konceyinde takip edeceği siyaseti kararlaştırdı. — İngiltere Italyaya karşı Iktısadi abluka yapılmasını teklif edecek ve uluslar cemiye- tinin kendisine vereceği vazifeyl yapmıya hazır bulunduğunu söy- liyecektir. Peki amma, uluslar sosyeteai- nin iktisadi abluka kararı vere- bilmesi için İngilterenin dileği kâfi değildir. Diğer âza, bu " ab- lukaya taraftar olmiyabilirler. Nitekim Fransa bu karara tey vermiyecek. Çünkü Almanya karşısında yeni bulduğu dostu İtalyayı kaybederek tek başına kalmak İstemez. Sovyet Rusya, hiçbir. Avrupa tskeri kargaşalığına — karışmak lastemez. Çekoslovakya ve Romunya, Fransanın — dediğinden — dişarı gıkmazlar, Ingiltere hükümeti de tek ba- Hina İtalyaya karşı iktısadt ablüka tatbikine teşebbüs edemez. Böyle bir karar — karşısında İtalya da Uluslar Cemiyetini der- hal terkedecektir. Almanya, Ja- ponya ve Amerikadan sonra bir de İtalya çıktı mıydı, artık Ulus- lar Cemiyetinin al hayrını gör. * İngilterede Seçim Ingilterede gelecek aylar içine de yeni slyast seçim yapılacaktır. Daha buügünden hükümetin siya- Seti Üzerinde tesirini göstermeye başlıyan bu seçim, olgunlaşmış demokrat bir memlekette İnti- habatın ne demek olduğunu göz- termesi ltibarile çok dikkate de- ğer bir hâdisedir. Partiler, halkı kazanmak Için her türlü propaganda — vasıtası kullanacaklardır. Bunlar arasında yalnız muhafazakâr parti dahâ Şimdiden 20 milyon broşür, 250 bin duvar İlânı, — bir. milyon el lânı bastırmıştır. Milit hükümet 50 bin metreye yakın sinema filmi yaptırmıştır. Hatipleri ve propagandacıları bir taraftan Gbür tarafa götürmek için husust tayyareler hazırlan- Mıştır. Bunlardan başka, radyo, pro- Paganda işlade mühim rol oyna- yacaktır. Sosyalist — partisi! — ordularla hatip hazırlamıştır. Amma, bütün bu propagandaya rağmen seçimin heticesi yine para ile teayyün #ediyor demektir. Kim daha çok ve daha usta- para sarfederse İntihap da Onun İehine netice verir, Onun için halkın reyine ve fikrine ehemmiyet vermelerine Tüğmen bu olgun demokrat yur« dunda Paradır. bile, AIntihabı kazanan Karınliar leşlere konmaktan, mukavemeti kırılmış hay- van'arı öldürüp parçalamaktan zevk duyarlar. orada zayıllar da çok Bir yerde kartal çoğaldı mı, demektir. Hayatta da zayıflari parçalıyan, onların leşleri Üzerin. de yaşıyan kartallar pek çoktur, bunlar firsat - kollarlar: DAHİLİ HABERLER - SON POSTA Kendilerine &v olabilecek bir guyl bulüulür mi Üzer.ne yüklenir ve parçalayıp mirasile geçinirler. Huyatta zayıf olmiya gelmez. Hiç olmazsa saafınızı başkalarına duyurmamak gerektir. Aksl takdirde parçala- Türk Tarihi Ve Türk Basını Filorya_dî—Ç;k_ Faydalı Bir Toplantı Yapıldı Türk tarih kurumunun dave- tile Filoryadakl denizevinde Türk gazetecileri ve tarihi eser yazan muharrirler ve Türk tarih kurumu üyeleri dün Iç İşleri Bakanı Şükrü Kayanın başkanlığında ve kültür Bakanı Saffet Arıkan, Türk tarih kurumu as başkanı Bayan Âfetin Iştirakile bir toplantı yapmış, bu toplantıda, Türk tarih kurumunun Üzerine aldığı yeni vazifeler etra- fında görüşülmüş ve Türk basım- nın bu davada iftiharla yapacağı ödevlerden bahsedilmiştir. Toplan- tıyı açan İç İşleri Bakanı Şükrü Ka- ya, toplantının hedefini bu suretle çerçeveledikten sonra sözü bayan Âfete bırakmıştır. Bayan Âfet, kısa süren, fakat büyük bir alâ- kayla dinlenen ve tasvip edilen sözleriyle, büyük bir medeniyetin, Türk medeniyetinin kaynağı olan orta Asyadan brakisefal insanla- rın nasıl Hint, Çin, sonra şimal! Karadeniz, daha sonra Roma, Ege kıyıları ve Avrupaya yayıl- dıklarını anlatmış, dünkü ve bu- günkü Türk'ün medeniyeti de mek olan bu medeniyelin, Ege medeniyetinin - bütün dünyaya yaydığı kültür vo yaptığı mede- niyet hizmetinden bahsetmiştir. Bundan başka tarih kurumunun üzerinde bulunan eskl ve güzel eserleri — muhafaza — meselesine de dokunarak bu vâüdide gerek gazetelere, gerek — yurtdaşlara düşen — varzifeler — görlüşülmüştür. Türk toprağının Üstünde olan eski eserler nasıl ki geçmiş me- denlyetimizin büyüklüğüne birer şahit iseler, o toprağın altındaki- ler de bu medeniyetin büyüklü« günü teyit eden aynalardır. On- ların her — cihetço — muhafara- Gönenden yazılıyoru “Gi rına astığı İlânlarda, komedyalar, İSTER İNAN bir kadın ve bir erkekten mütüşekkil iki kişilik bir tiyatro kumpanyasm gelmiştir. Kendisine (varyete tiyatrosu) İsmin! veren (sahneler yıldızı Leman) Idaresindekl bu tiyatro kumpanyasının, sokak duvarla- ları çareleri anılmıştır. Bayan Âfetten sanra tarih kurumunun genel — kâtibi Muzaffer, saylav e müzeci Halil Ethem eöz alımışlar, sonra matbuat mümer- silleri sırasile - fikirlerini beyan etmisler, neticedee Kültür bakanı Saffet Arıkan, mübahase mevzu- unu kısaca hulâsa etmiş ve top- lantıda bulunanlar, — memlekete faydalı bir iş görmüş olmanın verdiği haz içinde Fi.orya deniz evinden ayrılmışlardır. Fransızlar Bizden Tü- tün, Kuru Sehbze Alıyorlor Son günlerde Fransa ile Tür- kiye arasındaki ekonomik müva- sebetler genişlemişti.. Türk-Fran- Sız tecim anlaşmasının - tatbiki üzerinde memleketimizden Fran- saya yakında çok miktarda mal gönderllecektir. Fransızlar tütün, mısır, kuru sebze, kuru Uzum findik ve incir alacaklardır. Fransaya gönderile- cek mallarin değeri 10 milyon İlrayı geçeceği tahmin edilmekte- dedir. Kazaya Kurban Gitti Bilârcı sokağında otomobil ta- mirbanesi önünde oyun oynarken tamirhane önünde bırakılan oto- mobilin üzerine düşerek yarala- nan Kirkor oğlu Marinos adında bir çocuk hastanede ölmüştür. Ekmek Fiatı İstanbul Belediyesindan: Bu ayın yirml #sekizinci Çar- şamba gününden İtibaren ekmek on kuruş on para ve franocala on dört buçuk kuruştur. İST nanın iki telli yaryeteler, danslar Bıp yok edilmeniz mukadderdir. Kendinizi kartallara av olmaktan kurtarmıya - çalışınız. Buyan Afet söşlevini varirken Fi inaaina d aRei ai Kâzım Dirik Trakya Müfettişi İşinin Başına Hareket Ediyor Evvelki gün şebrimize gelen yeni Trakya enspektörli General Kâzım Dirik, dün Perapalasta Başbakan ve Kültür Bakanı ile görüşmüş, ondan sonra, İzmir lise- sinden yetişenlerin, Ege yurdunda, kendisi için hazırladıkları öğle ye- meğine gelmiş ve gençlerle bir- likte yemek yemiştir. Bundan sonra İç işler Bakanı ile de gö- rüşmüştür. —e eee ER atıldığı görülmektedir., İSTER İNAN İSTER İNANMA! General Dirikin bugün Trakyaya hareket etmesi beklenmektedir. Muallim Kadrosu Birkaç gündenberi — Istanhul öğretmen'erine alt kadronun gel- diği şayia'arı ağızdan ağıra do- laşıyor. Salâhiyetli makamdan aldığı- mız habere göre bu şayla asılsız- dır. Kadro daha hazırlanacak, Ankaraya gönderilecek, oradan- da ik edilerek dönecektir. Başka vilâyetlerden Istanbul mın- takasına geçecek öğretmenlere ait liste ise henüz gelmemiştir. İNANMA! » Fakat tiyatroya girince ikl kişilik tiyatro heyetinin Osman Aga) türküsünü söyle. oyunlar oynadığı ve bu tiyatro takımından olan bir tek zur- havası çalıp sahnede göbek | yoktu.. Sayfa 3 SÖT N W Zayıfın Düşmanı Çok Olur Bi r Sözün Kısası Bir Kalem Çalmış ! Ek -Ta Sabıkalı Recep adında biri, Karaköyde, Müddelumumilik me- murlarından Bay Kadrinin dolma kalemini aşırırken yakalanmıştır. Dünkü gazetelerde bu haberl okuduğum zaman, galiba işim tahlile koyuldum. Evvelâ, bu işi gören sabıkalıyı göz önüne getirdim. Bu, herhalde | öyle, genç birisi olmıyacak. Genç olsa idi, yazı yazmaktan gayrı bir işe yaramıyacak olan bir nesneyi — aşırmak — tenezzülünde bulunmazdı. Gençler, böyle yey- lere heveskâr değillerdir. Onların gözü, daha maddi şeylerde, para- da, —mücevheratta, — hâsılı dişe dokunacak şeylerde olur. Saniyen, yine aymı sabıkalı biraz da mürekkep yalamış ola: cak ki, —kitap, yani — okumaya yarayan —bir şeyin çalınmasını mubah gösteren eski bir telâkkiyi teşmil ederek, bir yazma vasıta- sına el uzatmış. Sonra, kendisinin — malümatı şuradan da - belliki, bir devlet memurunun — kalemini — çalmaya özenmiş. Nihayet devlet memu- runun malı devlet hazinesinden çıkan bir maaşla, bir ücretle alınmış olduğundan, yine devletin malı sayılabilir. Bu - ne dereceye kadar doğru olacağı — şüpheli bulunan - nasariyeye mebni ha- reket eden sabıkalı, esnayı mü- dafaada ihtimal ki, Gnlü, bir Osmalı - şalrinin: *“Çaldımsa da miri malı çaklım | ,, Sözünü ileriye sürerek, ken- dini mazur - göstermek - niyetinde bulunuyordu. Eski zamanın şer'? mahkemele- rine göre, birer kuvvetli müdafaa esası olabilecek bu şeyler, ne çârekl muntazam bir adliyenin karşısında İnsanı gülünç kılmak- tan başka hiçbir işe yaramaz. Bununla beraber, kalem aşıran bu adamdan, ben kendi hesabıma asla davacı olmazdım. Zira, buna gelinceye kadar, ortada, biribirlerinden mevzu aşı- ran muharrirler, havadis sırıklı- yan gazeteler, başkalarının nük- telerini benimseyen kimseler mey- danda durup durup duruyorlar da, ağrını açıp: — Yahul ne yapıyorsunuz? Ayıp değil mi? Diyen bile olmuyor. Nihayet bir dolma kalem, bir hırsizlik sabıkalısının elinde teb- like de teşkil etmez. Ben, hırsızın maymuncuk, ve muharririn kalem ele geçirmesinden korkarım. Tütün Rekoltesi Havaların fena gitmesine rağ- men tütün rekoltesinin bu yıl 38 milyon kiloyu bulacağı tahmin edilmektedir. Geçen seneki rekol- te 35 milyon kilo idi. Takas İIşleri Husust — takas talimatnamesi gümrüklere bildirildi. Buna göre, hususi takas mevzu Türk menşe'li mallar kontenjana tâbi tutulma- dıklarından Fransaya, serbestçe girecektir. Otomobil Çarptı Fatihte oturan hademe Süley- mana Voyvoda caddesinde 2232 sayılı otomobll çarpmış, yarala- mıştır. Şoför Yani yakalanmıştır. Üç Y Dün şebrimizin Üç yangın olmuş, Üçü de genişleme- den #öndürülmüştür.