28 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

28 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Yapılıyor Fen adamlarının ötedenberi - tahayyül edip de Bu keşij, bi bir türlü elde et- inkılâp ola- miye — muvaffak cak olamadıkları sun'i radyum pek yakında bir hakikat olacak ve bu madde, adi tuzdan, fosfordan vesair ucuz maddeler- den bol bol imal olunabilecektir. Atomları parçalamak tecrübe- lerile meşhur olan Amerika âlim- lerinden profesör Ernest Lavrence, birkaç gün evvel San Fransiskoda toplanan Amerika — kimyakerler koagresinde, kanser mücadelesi- ne tamamile yeni bir veçhe veres tek olan bu keşfini bütün dünya- ya ilân etmiştir. Bugün tabll radyomun bir gramı, bizim paramızla altınış bln Hira etmektedir. Sun't radyum bundaa çok ucuz olabileceği gi- bi tesiri itibarlle de tabil rad- yumdan iki Üç misli daha kuv- vetli olacaktır. Bir kaç aya ka- dar, hususl surette kurulacak olan fabrikaların piyasaya bol miktar- da sun'i radyum çıkaracakları tahmin olunmaktadır. Buğün doktorlar, tabl! radyu- Mu İnsana şırınga etmiye cesaret şgedememektedirler, Çünkü — bu m:dde yalaız zehirli değil fakat aynı zamanda da senelerce te- şaşu ederek vülcudu harap etmek- te ve az bir zamanda ölüme ve- bebiyet — vermektedir. Halbuki tuzdan yapılan sun'i radyum İse birkaç saat zarfında zoll oldu- Bundan, bunu kanserll nesiçlere zerketmek kabil olacaktır. Âdi sofra tuzunu yüksek taz- yaklı elektrik cereyanile bir atom bumbardımanına tutarak — sun'i radyum — elde eden — profesör Laurence bu maddeden bir gün zarfında binlerce liralık — tabil radyuma tekablil edecek miktar- da imal etmiye muvaffak olmuştur. Edebt Tefrika No: 71 Fakat bütün bu hayaller ve düşünceler neden şimdi tazale- hiyor. Şuurumun altında bunları Zainan zaman iğneleyen şey ne? Bu arada Tosun Beyin ablak, budala yüzü, Ali Sami Beyin hi- lekâr, içinden pazarlıklı, emniyet edilmez bakışları gözlerimin önü- he geliyor. Ben bu adamların nesi Idim. Onlar benim on sekiz yıllık ömrüme ne kattılar. Fakat ben neler düşünüyorum. Gözlerimi yerden kaldırdım. Hâlâ aynanın önündeyim. Yeni kıyafetim, uzun boyuma biç te fena gitmemiş. Şimdi ay- hada kendimle Gülserenle göz Bözeylm. Bu altın koza rengindekl saç- boyalı diyenler var. Fakat Mektapte arkadaşlarımın haziran Mavisi dedikleri gözlerimin de bo- :ıl[::'llı olduğunu kim iddia ede- Haziran mavisini bana şöyle tarif etmişlerdi: — Güneşin bol aydınlığı ve | hörareti altında gök yüzünün ak ği dumanlı, yumuşak bir mavi- ANASININ ..... Cahit vraru RIZI SON POSTA Romanyada Yahudi Aleyhtarlığı Musevilerle Mücadele için Bir Parti Bükreş, 29 (ALA ) — Rıki Baş- bakan Yarga'nın ulusal çiftçi toplu. luğu Ve Profesör Kuza'nın Yahudi alayktarlığı — birliğinin — birleşmesile basıl olan ulusal hiristiyan partisi, ilkk kongresini Basarabya'da Kişnav'da toplamıştır. Pr. Kurza, yeni peartinin progru- mını hulâen etmiş, Romanyanın tek- mil nüfusunun takriben yüzde beşinl teşkil eden fakat, Basarabyanın bazı yerlerinde, yerli nüfusun yüzde 45 ini bulan yahudi azınlığına hücumda bu- lunmuştur. Pr. Kuza, demiştir. ki; * — Basarabya, yahudilerin teh- didi altındadır. Bunların tesirine kar- gı mücadele etmek ve Versay and- Taşması mucibince Romanyaya bâühşe- dilmiş olun hakları — yahudilere dâ veren temel yasanın 138 üneü müd- desini! İptale uğraşmak ödevimizdir. Y. Slavyada : Küçük Anlaşma Dış Bakanları Toplanıyor Belgrat, 28 (Özel) — Küçük and- Taşma hoferas yarın Bled kaosaba- sında toplanacaktır. Çekoslovak ve Romanya Dış Bakanları yarın oraya elmiş 'olacaklardır. Bu gün ve yarın :ı küçük andlaşma basın konferanın toplanacaktir. Kısa Haberler: Brüksel, 27 — Ulusal banka di- rektörü Belçika frangının çok sağlam bir durumda olduğunu söylemiştir. $ Vaşıngton, 27 — Filipin ada larına pamuklu ve dokuma mündde-« lerinin Japonya tarafından satılması İçin Amerika İle Japonya arasında bir anlaşma yapılacaktır. $ Boelgrat, 27 — Yeni Yugos'av radikal birliği partisi, bütün ülkede taşkilâtima devam etmek üzere izin DA lik vardır ya, İşte 0., Ve en çok beğenilen tarafım da bu sarı ve mavl renklerin yüzümdeki kay- nayışları, Şimdı aynada koyu lâcivert yere altından kıvrim kıvyrim taşan sarı saçlarımı, biraz elem ve ısti- rap ifade eden — dumanlı mavi gözlerimi — seyrederek kendime soruyorum: — Ne oldun, ne olacaksın. Süslü ve pahalı bir yıbaşı bebe- ği gibi bütün ömrünce kendinl mi teşhir edeceksin. Acaba saadet dedikleri bumu. paramı, elmasmı, süsmü bu yük- sek hayat mı? Acaba aldanıyormuyum, Mos'u- düm da onu takdir edemiyormu- yum, Fakat bu nasıl saadet ki ba- na hayatlarını veren erkeklor değişik zevkleri için beni alda- tayorlar. Acaba onlara bir başka kadın aratacak eksiklerimmi var. Sevilmiyecek bir kadın olsam da- daha bir erkeğin hayatından ay- rılmadan bir yenisi bana hayat arkadaşlığı teklif etmez. Fakat bune garip tesadüf ki hâdiseler Romanyadaki yeni partinin şeflerinden Yorga | Kuruldu İngilterede : Sovyet Propagandası Yapılıyor Mu? Londra, 27 (A. A.) — Resmi çe- venlerde söylendiğine göre, Mosko- vadaki İngiliz büyük elçisi, komln- tern'in — İagilteredekl — propaganda faaliyeti Gzerine Sovyet hükümetinin dikkatini çekmiştir. Fakat bu mesele hakkında verilk- mış bir. İmgiliz notasından bahsedil- memiştir. lagiliz Veliahti Kan. 97 ( A.A ) — Ingiliz Vellahtı yenl İcat edilen bir blsiklet satın ahamıştır. Bu hisiklet şezlong biçi- minde öolup, su Üstünde İşlemektedir. Yunanistanda Yeni Münakaşalar ! Ordu Krallık Rejimini Istemiyor Mu? Atima, 23 (Özel) — Krallık mese- lesi — etrafındaki münakaşalar, gu günlerde çok gürültülü ve şiddetli bir halif gazetelerden Patrik, ga heyecanlı azel 'atri lıbıı: veriyor : BüEr çe “Ordunun birçok büyük zabitleri tamamen cümi Bunlar kırallığın tekrar geri dönme- karşı koymak için hazırlanmış- » Bu zabitler hükümete bir rapor #ererek, cümhuriyetin iİlgasmı, mömle- kette ikilik doğuracaktır, demişlördir.,, karşılanı kükümet bu gazetenin kapatılmasına karar verdikten başka mahkemeye de lştir, Başbakan Muavini G: 'de bu gibi yalan şayialara halkın İnanmaması lâzmgpeldiğini, zabitlerin hemen hepisinin n;ııııîn değiştirilmesini — lstediklerini, fakat herşeyin ulusun kararına bağlı oldu- gunu bildirmiştir. rütbeli Başbakan Çaldariz de iatirahatte hepsi biribisine benziyor. Haya- tıma giren erkeklermi —macera düşkünü Insanlar. Yoksa benmi onların arzularını. boş — biraki- yorum. Öyle olsa benim için bu ka- dar fedakârlık etmelerine ne lü- zum var, Beni aldatmak (Paris) eğlencelerine dalmak Içla uydur- ma Prag seyahatları çıkarmıya, Prag yolu ile mektuplar yollamaya me lüzum var. Hele Emin Tosun Beyin o adi motör eğlenceleri. Magrur bir kadın bağlandığı er- keği küçük görmemek için ne acı ferağatlere göğüs germiye mec- bur oluyor. Hele kimlere, nelere, ne zevklere değişildiğini bilme- mesi için ne kadar sağır, ne kt- dar kör olmıya razı oluyor. Niçin? Kadını bu ferağatlere, bu körlüklere, bu sakatlıklara mah- kâüm eden ne? Fakat bunları — düşünmenin sırası mı, elimdeki küçük kartı masamın Üstüne bıraktım, Oda hizmetçimin açtığı kapı- dan asansöre girdim. İniyoruz. Boşluğa iniyorum, Alt kata İniyorum. Bu İnlşte kekremsi, buruk bir tat var, * — Bonajur. Y bulunduğu kaplıcalardan bir mektup göndererek rejim İçin genoya (Arâyı- umumiyöye ) müracaat edilmek kara- rından uzaklaşacağı hakkındaki gayi- aları yalanlamıştır. Şimdikl halde Finans Bakanı, Londradadır. ve eeki Koıralın Yunanistana tekrar dönüp dönmeyeceği meselesini inecelemek- tedir. Maksimos Cenevrede Atine, 38 ( Özel) — Dış İşleri Bakanı Maksimos pazar günü Ce- nevreye gidecektir. İdam Hükümleri Atina, 27 (A.A.) — 1 Nisan Ihti. lâlcilerine kargı divanıharpler tarafıne dan gıyaben - verilean ölüm cezaları, kanuni İlirar müddeti geçmiş oldu- ğundan kesinlenmiştir. Kanlı Bir Gösteri Atina, 27 (ALA.) — Messeine ilinde çiftçiler, kuru üzüm antış — fiatının — Bonjur. Nasılsınız dünden- berl. — Teşekkür ederim, geceyi nası! geçirdin. Benimle teklifsiz. konuşuyor. Fakat bu sen'i benli oluşta benl inciten bir sertlik, çiğlik yok. — Bü kadar erken seni bu- luşuma hayret etmiyorsun? — Sahi, nasıl geldiniz bu ka- dar erken? * Dün akşam geldim. Son bir tren var, dokuzda, Ona yetiştim, Otele geldiğim zaman yemek salonu — tenhalaşmıştı.. — Odana çıktığızı söylediler, — Canım sıkıldı. Şeref Bey. Bilseydim geleceğinizi beklerdim. — Keşki haber verseydiniz. Telefon etseydinir. — Yorgundun. İlk geceler In- san ne olsa rahatsız olur. Hem bu kadar yakınına geldikten som ra, birkaç saat beklemekten ne çıkar, Ve gözlerime bakarak de- vam etti: — Seni buralarda bulacağımı nasıl düşünebilirdim. Bu tesadüf hayalimden bile geçmezdi. Heyecan içinde idi. Sesinde hafif bir titreyiş var. Konuşacak, anlatacak bir çok şeyleri olanlar gibi karşı karşıya dahı ziyade bu ihtiyacı bakışla- rımızın kudretine Bırakarak ayak- ta duürüyoruz. di 5 BU GÜN Zırva Bir Piyes Arap harfleri kelime oyununa pe elverişli idi. Bu yüzden Arap, Acer Osmaalı edebiyatı, hatta siyas'yal birçok hiykâye kazanmıştır. Söz gelim Üçüncü — halife — Osman — devzind Misira — vali — olarak — gönderi'ecel bir. adamın eline — sunulan kü gıttaki — “ Hemen kabul — ediniz, eöml. bir tek nokta konularal © Hemen öldürünüz ,, biç; mine çevrilmesi gibl.. Yavuz Selia zamanında da Bitlisli İdrls, İran Şah Ksmallin güttüğü mezhep için mezheb Nâhak, yani yanlış yol demişti. Şal İsmall bunu duyup da İdrise siten edince diplomat şair şu cevabı yolladı — Bon mezhebün hak dedim, six başka türlü okumuşlar! Geçenlerde bir “Halk tiyatroru, n gittim. — Belediye Nikâh dairesinde bir. nokta —yüzünden — vukua gelen gülünç bir yanlış'ığı gösteren blr piyes seyrettim, Bugünün hayatile ilgili olan gu piyese göre gapı jİaketataylı bir nikâh memuru Şadiyı Aadını nasılsa Şaziye yanyor, bunda 'ayı da gelin olacak kızın yerine Ahlanmış oluyor. Piyeste — yanlışlıklar, — tubaflıklar, nükteler ve her gey “ bir nokta , üzerinde dönüyor. İyl amma Türk harflerinde — Şadiye ile — Şaziyenin bir nokta katılması veya atılmısı yüzünden birbirine karışmansına im- kân yok ki. O, yurdumuzdan sürülüp karılan arap harflerile yapılabilen bir İşti. Şimdi Şadiyenin üstüne yirmi nokta koysak Şaziye olamaz. Demek ki plyes bozuktu. Acaba kapıda bilet kontrol eden şarbay Işyarları, içeride güle güle oyun seyreden polle memurları bu gibi bozukluklarla ilgilenemezler mi? Türk harfierine AÂrap harflerinin maskaralıklarını yükletmiyelim, olur. M, T. Tan Aarttırılması içia gösterilerde Lulun- muşlardır. Polis içe karışmağa mec- bur olmuştur. Beş kişi yaralanmış, güvenlik çabuk yerine gelmiştir. Eski Kralın Yeni Sözleri Atina, 27 (A. A.) — Ellinismos garetesinin bir aytarı İle görüşen cuki kral Jorj, Yunan ulusuna hitap ede- rek gu sözler! söylemiştir; “Kendi arzumu yerine getirmek için değil, fakat ülkeme hizmet et. mek için Yunanlstana dönmeliyim., ayıp Benim dağ kıyafetimi gözle- rinin toplu bir kavrayış ile sey- rettikten sonra gülümsedi : — Çok yakışmış. Güzel ol« duğunu söylemiye ne İüzum var. Fakat bu kadar yabancı arasında bir Türk kadınının hepsinden gık oluşüu ayrı bir zevk veriyor bana, Ve kıyafetim! alâka ile gözden geçirdikten sonra: — Yalaız kalmak istemezsen beraber çıkalım. — Memnun olurum Eşref Boy. — Beş dakika bekler misin beni. — Şüphesiz. — Sana komşu olduğumu bilmiyorsun değil mi? — Hayır, — 27 numaradasın değil mi ? — Evet, ben de yanındayım, 28 — Hoş bir tesadüf.. — Bana öyle geliyor kll.. — Evet! — Bizi himaye eden, taklp eden bir tılsım var, Güldüm. — Telâkki meselesi. Dün sen Jenevr'den ayrıldıktan sonra an- cak bıgün için işlerimi bitirebi- lece;imi zanaediyordum. Zürihten ge'en bir yurtdaşın karışık bir işini bitirmek lâzımdı. O seyaha- tivi geri bıraktı. Ben de serbest kaldım, Yarını bek'emiye lüzum görmeden sana yetişmek İstedim. ( Arkası var )