7 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

7 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

7 aköydo Muhakk Bir Deline Var Yazanı Hatice Hatip Yer Allııdaki Yol: Düm - 42 — 7-9- 935 : İ düz İler Aendek İki Büklüm Yürümeğe Mecbur Kalmışlardı Kadıköy yani Chalcedoineda 'onun namına bir de kilise yapık: mıştır... Şimdi © kilisenin yeri malüm değildir... Mimar hep duvarlara bakı- yordu: — Fakat bu bina 303 sene- sinden daha eskidir zannındayım, — Maamafih eğer bu mahzeni Pekmezoğlundaki yangın harabe- sile birleştiren yolu görecek olur- sanız onun muhakkak daha son- radan yapılmış olduğunu anlıya- gaksınız. Buyurunuz da gidelim, Şimdi kuvvetli bir ışık duva-» rın içine gömülmüş dökme de mirden bir kapıya çevrilmişti: — Her halde yola bakacak- sınızya — Tabit..., Kapının önüne gelmişlerdi. Gonç yabancı arkada kaldı, — Buyurunuz efendim. Ömer emniyetsiz gözlerle o adama baktı. Onu tanımiyorlardı.. Gecekl Insanlardan biri olmadı- dığına nasıl hükmedilebilirdi. — Siz önden gitseniz dedi. Elinizde sizin fener var. Yabancı adam da Ömeri acae bir yip bakışla süzdür — Peki efendim O öne düştü. Lâmbası yolu aydınlatıyordu. Fakat bu adamda şüphe — etmekte Ömerden gorl kalmıyan Lâmi ihtiyaten ellerin- deki mumlu fenerl bırakmamıştı. Yol dar bir yoldu. Birer, birer İlerleyebiliyorlardı, fakat ilerle- mek için eğilmek lâzımgellyordu. Burası gayetle basık duvarlı bir dehlizdi. om“l — Burasının — tarzılnşası de- minki — mahzeninkine — benzeml- yor dedi. Bu daha sonraki devir- lere alt besbelli 4 üncü, 5 İnci Asra alt bir şey zannediyorum, Yol #epey uzundu. Yabancı adam muntazaman feneri sağa sola tutuyor.. Iyi bir rehber gibi onlara her tarafı göstermiye gay- ret ediyordu. Yan tarafta çökerek kapanmış ve dolmuş pencereler vardı. x Yol dümdüz gidiyordu. Hiç kıyrıldığı çarpıldığı yoktu.. Lâmi: — Zannederim Moda cadde- sinin altından geçtik dedi zanne- derim bu yol su şirketi binasının laltından yeni apartımanların hiza- sından İlerliyor. — Evet ben de öyle tahmin ettim.. — Maamafih hava pek temiz değil.. Bayağı insan nefes alırken — tıkamacak gibi oluyor. Ömerin ıztırabı. yalnız hava- sızlık değildi boyu hepsinden mzun olduğu için adeta ikibüklüm yürüyordu: — Omuzlarım tutuldu. Diye şikâyet ediyordu. * Dehlizin — nihayetinde — artık kapı yoktu. Toprağın içine oyul- muş ve adeta basamakları da kaybolmuş bir merdiven başına | gelmişlerdi. Yabancı önden yürü- dü.. Merdiveni tırmandı. Onlar- | da arkadan çıktılar, Şimdi küçük bir daireye gelmişlerdi. Çıktıkları merdivenin başındaki — taze ; toprak — ve taş — yığınından anlaşıkyordu ki burası yeni kaze larak açılmıştı. Yabancının elin- deki elektrik feneri projektör ışığı gibi- bir anda bu küçük mabhzenin her tarafını Ömerle Lâmiye gösterdi. Burada yerde kocaman bir küp gömülü idi. Içi yarısına kadar toprak dolu bir küp. Yabancı adam: — Eski kiliselerde yağ kan- dilleri için lâzım olan yağları böyle mahzenlerde ve böyle küp- lerin içinde saklarlardı. Yanılmı- yorsam burası eski bir kilisenin lundilıyılı deposudur. Eski bir senin: Ve sonra kendiliğinden söyler nir gibir — SentÖfemi kilisesinin yağ deposu kim bilir?.. Belki de bu tahminim doğrudur? Yürüdü, Ötekiler de onu tekip ettiler, Bir merdiven daha çıktı- lar ve sora kendilerini bir bah- çede buldular. Burası büyük fakat metruk bir bahçe idi. Hleride taş bir havuzun başında üç iri çam ağaç- larının geniş gövdeleri yardı. Ve çamların dalları civardakl yüksek apartımanlarla boy ölçüşüyordu. Daha ileride bir bostan kuyusu- nun tahtalarının bir - kısmı kırık mış dolabı görünüyordu. Üç delikanlı da dışarı çıkar> çıkmaz ellerin! kollarını gererek, geniş, geniş nefes aldılar. Ömer elbisesinin tozlarını s- lerken Lüâmi'e: — Azizim, dedi, ben bu dar -pldan dönmek niyetinde degilim. Ve yine dikkatli gözlerle ya- bancı delikanlıya bakmakta de- vam ediyordu, Elbisesinin kumaşı harikulâde güzeldi. Dikişi ve biçkisi de öyle, Kravatında, yakasında da başka bir zarafet ve kibarlık - vardı. Yüzü harikulâde sevimli idi, gü- zeldi. Zeki gözleri pırıl pırıl ya nıyordu. Kırmızı yüzünün çizgileri insana emniyetsizlik değil, bilâkis nümü- tenahi bir itimat telkin ediyordu. Lâmi elindeki feneri söndüre- rek — çıktıkları” kapının — yanına bıraktı : — Mademki buradan dönmek istemiyorsunuz, dedi, haydi gi- delim. Yabancı da: — Buyurunuz Beyefendiler.. diye bahçenin kırmızı parmaklıklı kapısına doğru ilerledi. Ötekiler de onu takip etiiler. Şimdi hep beraber dışarıya çıkmışlardı ve genç'adam durmadan konuşuyordu. — Bütün bu gördüklerimiz fevkalâde — calibidikkat — şeyler.. Sent Öfeminin ismi yazılı olan o taş.. Fenike lisanile olan o kitabe.. Sonra biribirinden bu kadar uzak bu iki mevki arasındaki yeraltı yolu.. Hepsi, hepsi çok enteresan.. Bütün eski kiliselerde olan şu kandil yağı deposu bana burada Pekmezoğlunda bir kilise bulunduğu zannını veriyor.. Aşağıda yazılı olan Aya öfemin yazısı bana bir- takım zanlar veriyor... Belki meş- hur Aya Öfemi kilisesi burada idi, Evet Pekmezoğlunda.... Bilir- siniz bu kilisenin tarihi büyük bir kaymeti vardır... Bu kilisede dördüncü meclisi ruhant toplan- mış ve Papa Büyük Sen Leonun mümanaat'ne rağmen ruhani kuv- vet ve kudreti Kostantaniye pat- riğinin eline vermişti... Eğer bu- rası o kilisenin mevkli ise bunu tesbit etmek çok ehemmiyetli bir şey olacaktır... Kestirme gitmek için Çn'ııkçı mahallesinin dar evleri arasından geçiyorlardı. Gene yabancı sözüne devam ediyordu : (Arkası var) Istanbul 7 inci İcra Memurluğundan : Emniyet Sandığına - 400 lira mukabilinde mesine birinel derecede ipotekli olup paraya çevril- karar verllen ve tamamına ( 1200 ) lira kıymet takdir edilen Üsküdarda Hayrettinçavuş mahallesinde Çeşme sokağında eski 6 yeni 4 numaralarla murakkam maa müştemilât bir dükkânın tamami açık arttırmaya vazedilmiştir. Arttırma — peşindir. Arttırmaya iştirâk edecek — müşterilerin kıymeti muhammenenin *6 7,5 nisbetinde pey akçesi veya millt bir bankanın teminat mektubunu hâmil olmaları icap eder. Müterakim vergi, tanzifat, tenviriye ve vakıf borçları borçluya aittir. Arttırma Şşartnamesi 16/0/935 tarihlae müsadif Pazartesi günü dalrede” mahalli mahsusuna talik edilecektir. Birinci arttır« ması 8/10/935 tarihine müsadif Salı günü — dairemizde saat 14 ten 16 ya kadar“lcra edilecek, birinci Aarttırmada bedel, kıy- meti muhammenenin *b 75 ini bulduğu takdirde üstte bırakılır, Aksi takdirde son arttıranın tanhhüdü baki kalmak üzere arttırma on beş gün daha temdit edilerek 23/10/935 tarihine müsadif Çarşamba günü saat 14 ten 16 ya kadar Dairede yapılacak ikinci arttırma neticesinde en çok arttıranın kanununun 426 ıncı 2004 numaralı İcra ve iflâs bırakılacaktır. maddesine tevfi- Üstünde kan hakları tapu sicillerile sabit olmıyan ipotekli alacaklarla diğer alâkadaranın ve irtifak hakkı sahiplerinin bu haklarını ve hususile falz ve masarife dair olan iddialarını ilân tarihinden itibarer 20 gün zarfında evrakı müsbitelerile birlikte Dairemize bildirmeleri lâzımdır. Aksi takdirde hakları tapu sicillerile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar. Müterakim vergi, tenviriye ve tanzifiyeden ibaret olan Belediye rusumu ve Vakıf lcaresi bedeli müzayededen tenzil ?4/165 numaralı dosyada mevcut evrak ve mahallen haciz ve takdiri kiymet raporunu görüp anlayacakları almak isteyenlerin 9 ilân olunur, — (5362) olunur. Daha fazla malümat Eylâl 7 İngiliz Amelesi Papaya Müracaat Ettiler “HemenMusolininin Önü- ne Çıkınız,, İlâhi Kanun- ları “Ayak Altına Aldığı- nı Hatırlatınız,, Dediler Margate, 6 (A.A) — Işçi bir- likleri kongresinde söz söyliyen B. Lansbury demiştir ki: “Papaya ve bütün eveklere müracaat ettim. İsa'nın yer yü- zündeki bu mümessillerinin, Ro- maya giderek Musolininin karşı« sına çıkmaları, ilâhi ve beşer! ka- nunları ayak altına aldığını ken- disine söylemeleri ödevi ile ml- kellef olduklarını hatırlattım.» Ingiliz İşçi part'si nâmma söz | söylediğini kaydeden B. Lansbury şunları ilâve etmiştir: “Arsıulusal hayata yeni bir ,A Uçak Silâhları ve çe eğe Değiştiriliyor Paris, 6 (A. A.) — Fransız stel havacılığının — yıldızi. bulunan Rene Fonek, ansızın Hava Bakanlığı tara- fiından, uçak atış okullarında resmt bir vazifeye çağırılmıştır. Uçak ailâhlarının yeniden tanzime muhtaç olduğu gizlenmemektedir. 400 kilomelre yapan en son sistem uçaklar üzerine deneçler yapacaktır. AÂyni zamanda eüel pilotları bazırla» mak hususunda kullanı'an usuülleri de inceleyacektir. Bu suretle meşhur Framsız uçmanı, 18 yıllık bir Ffasıladan sonra, tekrar havacılık servisine girmektedir. Belçika !le Sovyetler Ara- sındaki Mukaveleler Brüksel, 6 (A. A.) — Parla- mento, Sovyetlerin Belçika taras« fından — tanınmasına dalr - olan anlaşma ile, Belçika - Sovyet tecim mukavelesini onaylamıştır. Uluslar Sosyetesinin Nizamnamesi Cenevre, 6 (A. A.) — Ikincl enternasyonal bürosu, uluslar sos- yetesi nizamnamesinin kesin ola- rak tatbikini ve icabında bu hususta todbir. alınmasını - ilgili hükümetlerden İstemiştir. Bulgaristanda Bir Propa- gendacı Ve Komünistler Yakalandı Sofya, 6 (Üzel) — Zabıta, ye- ni Zağra havalisinde birçok ka- sabalarda sabık çiftçi partisinin lehinde propağanda yapan Savino köyünden Gospodin Pavlof na- mında biri yakalanmıştır. Sofya, 6 (Özel) — Zabıta, Gabrovo kasabasında bir. mağa- rada gizlenen komünistleri yaka- lamıştır. Bu yüzden Gabro şeh- rinde de birçok tevkifat yapıl- mıştır. Uçaklar arasında müsabaka Londra 6 (A.A.) — Ingiltere etrafında yapılacak olan 953 mlil- llk “Kiıral kupası,, yarışına İş- tirak eden 36 uçak bu sabah se- kizde havalanmışlardır. Bunlardan başka, resmen kay- dedilmemiş 30 uçak da aynı uçuşu yapmak Üüzere diğer uçaklarla birlikte havalanmışlardır. Amerikalılar Italyan Muh- tırasını Hafif Buldular Nevyork, 6 (A.A.) — Nevyork Times gazetesi yazıyorı “ B. Musolini, Habeşistana karşı muharebeyli tamamile muhik gösterecek genişlikte vesaik ilerl süreceğini — söylemişti. Halbuki böyle bir muharebeyi muhik göz- terebilecek delil olmak bakımın- dan Italyan muhtarası pek zayıftır. esas kurmak gerekdiği fikrinde- yiz. Dünya rekabet esası Üzerinde yaşamaya devam edemez. Bir dünya ekonomi konferansının top- lanması gerekmektedir. Barışa varmak içla yürünülecek tek yol, uluslar arasında İş birliği ile eko- nomik barış ve adalettir. Harp, hiç bir zaman yapıcı değildir. Inandığımız ve yapıcı olan biri- cik şey, ulusların, bolluğa erişmek için kavga edeceklerine, bu bok Tuğu paylaşmak çarelerini arama« larıdır. En Eski Türk Grameri Amerikalı Profesörün İs- tediği Kitap Gönderlldi Ankara, 6 (A.A.) — Türk dili araştırma kurumu genel sek- reterliğinden: Amerikadan bir genç, sayın Bayan Afete bir mektup yazarak orada bulunan bir profesörün en eski Tür gramerl Üzerine yazılmış bir eseri tetkik etmek İstediğini, bu yolda bir kitap varsa, taval yesini veya gönderilmesini rica etmiş. Bayan Afet, Türk dili ku« rumuna bu yazışı bildirmiş, ku- rum eski Türk dili üzerine yazıl- mış — olan — -Divanülügatüttürkl- den, Türk dili araştırma kurumu Üyelerinden Kütahya saylavi B, Besim Atalayın çıkarmış ve bu- günkü dile çevirerek -Türk dili kurulları- adile bastırmış olduğu kitabından ild nüsha gönder: miştir. Badogilo'ya Nişan Relme, 6 (A A.) — Genel kurmay ştfi general Gamolin, İtalyan genel kurmay — gefi general — Badoglioya, lejiyon domör nişanının büyük haçını vermiştir. Arsıulusal Çocuk Esirgeme Kongresi Bu ay içinde Atinada, arsıulusal bir çocuk esirgeme kongerecsl toplanacaktır. Şehrimiz namına, bu kongreye çağırılan murahhas için dün çocuk esirgeme kurumu merkezinde yapılan bir toplantıda üç namzet seçilmiştir.. Merkez bunlardan birini gönderecektir. Adliyede Yaz Tatili Bitti Yaz tatllinin sona — ermesi üzerine dün — Adliyede — bütün mahkemeler açılmış ve duruşma: lar — yapılmıştı. Mahkemelerin açılması davacı ve dinleyicileri de hemen çogaltıvermiştir. Adliye koridorları dün birçok dinleylei ve avukatlarla dolu idi. Tophanede Bir Otomobil Kazası Dün Tophanede feci blir oto: mobil kazası olmuştur. İzzet Mus- tafa adlı bir delikanlı başından tehlikeli surette yaralanmıştır. Yara'ı Italyan hastanesine kaldı- rılmıştır. Tahkikata müddelumum! muavinlerinden Nureddin el koy- muştur, Kirismkk e el ee AA S Tepebaşı Bolediye Bahçesinde Bü akşam eat 21 de KARAGÖZ Bla k M