7 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

7 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

Her hakkı mahfuzdur. OSMANLI SALTANATI G (Mütareke devrinin tarihi Yazan: Ziya Şakir 'SON POSTA ÖÇERKEN N.c138 7 AV35 & Düşünülen Yegâne Şey Büyük Ve Mu- kaddes Gayeye Erişmekten Ibaretti hgilizlerin Diyarıbekir ve havali- tnden İstanbula naklettikleri on | bini mütecaviz tüfek makanizma- Hüi taşıyan kafile Havzada tevkif olunmuş; İngilizlerin mütehakkim Yaziyetlerine de İlk darbe vurul- Muştu. Nihayet ( 1335 - 1919 senesi İranın 13 Üncü Cuma günü Sabah; | birdenbire Havzada: — Paşa, Amasyaya gidiyormuş. Sözleri — duyulmuş; — Mustafa tmal Paşanın tam yirmi gün- denberi ikamet ettiği Belediye binaslle, cadde boyu halk İle dolmuştu. Mustafa Kemal Paşa; balkın tamimi tezahuratı arasında, mal- Yetindekl zevat İle hareket et- Miİşti. Bu (büyük yolun yolcusu) lediye dairesinin önünü doldu- Tan halkı selâmlamış: — Allaha tsmarladık. Demişti. O zaman her taraf- tan coşkun sesler yükselmişti. — Uğurlar olsun, paşam. — Allah selâmet, muvaffaki- Yet versin, paşam. — Bizi unutma. Her fedakâr- Haya hazırız, paşam,. En büyük fedakârlığı kendisi Yapan o büyük yolcu, © zaman V gözleri de İlâve etmişti: — Daha, pek çok görüşeceğiz. Mustafa Kemal Paşa, bu son tümleyi yalnız burada değil; cad- boyunda yolunu kesen ve İplerinin bütün saffet ve sami- iyetile veda eden halk kütlele- he de birçok defa tekrar ey- i: Belediye relsl İle memleketin Staf ve münevverlerinden olduk- Ya kalabalık bir hoyet, Mustafa Kemal Paşayı (Memdahiye) değlr- Teninin önüne kadar teşyi etmiş- 'di. Burada, - belki bugün için u"mnılyotılı görünen, fakat her halde © gün İçin büyük bir. ma- ha ve mahiyet ifade eden - bir hıdiıe zuhura gelmişti. Memduhiye — önünde, kafile Vakkuf etmişti. Artık burada Veda edilecekti. Mustafa Kemal O, Sa, o aralık hatırladığı bazı Yeyleri, belediyo relsi İbrahim ""ldlye not ettirmekte İdi. Hav- Zallardan biri Paşanın kulağına *ğildi; — Paşaml. Biraz yavaş söyle- 'b':lı. Yabancılar, sizl dinliyorlar. di... Mustafa Kemal Paşa, bu Yabancıların kim olduğunu anla- Tak İçin etrafa göz gezdirdi. Gö- şapkalı birkaç adam İlişti. lar, Merzifondan — Samsuna ve Mustafa Kemal Paşayı ada görür görmez, daha ya- l.:ıd." görebilmek için otomobil- üden inen Üç Amerikalı ile tümanlarından İbaretti. Paşa belediye reisinin yanına iyice Okoulmuşlar, konuşulan — şeyleri alemektelerdi. Mustofa Kemal Paşa, bunları bir. ” ,görmez gülümsedi. Sesini Taz daha yükselterek : — Gizli, saklı hiçbir. İşimiz .’:: Sesimizi bütün dünyaya İşit- | —İ:IR istiyoruz. Varsın, bunlar ; isinler, Hem artı en BR k, iş işt , Dedi. Ve sonra, başını tekrar Ter, sek sosle, verdiği emirlere devam | Mustafa Kemal Paşa, Anadolu ve etti. * Evet |.. Iş, işten geçmişti. Ar- tık düşünülecek bir şey varsa o da, bir an evvel o (büyük ve mukaddes gaye) ye erişmekten ibaretti. Bu (büyük ve mukaddes gaye, Mustafa Kemal Paşanın Amas- yağfa müvasalatinden tam sekiz gün sonra (21/22 Haziran 1335 - 1919 gecesi) Amasya hastane- sinin bir dairesinde - sonraları (Karanlık oda) namı verilen - bir odada (I| tebellür etmişti. Bugüne kadar (Karanlık oda- nın esrarı ) ismini taşiyan ve bir çok kimselerin dımağında kor- kunç bir hayal uyandıran bu tariht vak'a çu suretle cereyan eylemişti. Artık fi'len harekete geçen —— ()) Yedi sekiz sene kadar evvel hasta- ne tamir ve teval edilirken mı tarihi oda yıktırılmış, diğer ka edilmiş, bu kıymetli batıra orltadan ei in- miştir. Rumeli teşkilâtı milliyesini birleş- tirmek, bir merkezden temslil ve İdare etmek İçin - Anadolunun merkezi bir yeri olan - (Sıvas)da umumi . bir ( heyetimilliye ) top- lamiya karar vermiş, - bu kararını da yaveri Cevat Abbas Beye dikte ederek - şu süretle tesbit eylemişti: 1 — Vatanın tamamiyeti, mik- Tetin İstiklâli; tehlikededir. 2 — Hükümeti merkeziye, der« uhte ettiği mesuliyetin icabatını ifa edememektedir. Bu hal, mille- timizi madüm tanıttırıyor. 3 — Milletin istiklâlini, yine milletin azim ve kararı kurtara- caktır. 4 — Milletin hal ve vaz'ını derpiş etmek, ve sadayı hukukunu cihana İşittirmek için, her türlü tesir ve murakabeden azade bir heyetimilliyenin vücudu elzemdir. $ — Anadolunun bilvücuh en emin mahalli olan “Sıvasta milli bir kongrenin serlan in'ikadı ta- karrlir etmiştir. ( Arkası var) YUKSEK ZiRAAT Enstitüsü Rektörlüğünden : Bu yıl Ankara Yüksek Ziraat Enstitüsünün Ziraat, Baytar Fakültesine Kız ve Erkek ve Orman Fakültesine yalnız Erkek pa- rasız Leyli paralı Leylt ve nihart talebe alınacaktır. Enstitüye ya- zılabilmek için aşağıdakl şartlara uymak gerektir. 1 — Lise mezuniyet imtihanını vererek Bakaloryasını yapmış veya Lise Olgunluk diplomasımı almış olmak ( Bakaloryasını yap- mamiış veya olgunluk diplomasını almamış olanlar Enstitüye alına- maz) ve Türk Tabilyetinde bulunmak lâzımdır. 2 — Istanbul Üniversitesinin Fon Fakültesinden naklen gelecek olanlar orada okudukları sömestrelerden, muvaffak olmuşlar ise, ikisi kabul edilerek Baytar, Ziraat ve Orman Fakültelerinin Uçüncü sömestrelerine alınırlar. Ancak Baytar Fakültesine girenlerin bu Fakültenin birinci ikinel sömestrelerinde okunan Anatomi dersine de ayrıca devam etmeleri ve Ziraat Fakültesine girenlerin Ziraat stajını yapmaları gerektir. 3 — Enstitüye girecek talebenin yaşı 17 den aşağı ve 25 den yukarı olamaz. Nihari talebe yüksek yaş kaydına bağlı değildir. 4 — Parasız Leyli talebeden mesleklerinin lüzum gösterdiği beden kabiliyeti ve sağlamlıkları hakkında tam teşekküllü bir has- ta evi kurulunun raporu lâzımdır. . 5 — Enstitüye yazılan talebe iki ay içinde, yeniden sağlık ve sağlamlık muayenesinden gaçirilerek ertiklerinin lüzum gösterdiğ beden kabiliyetini gönteremeyenlerin Enstitüden ilişiği kesilir, 6 — Ziraat Fakültesine girecek talebe Ankarada Orman Çift. liğinde 10 ay staj görmeğe mecburdurlar. Bu staj müddetince ta- labeye 30 lira aylık verilir, Yatacak yer Çiftlikte parasız sağlanır. (Stajiyer talebenin yemesi ve içmesi de Enstitüce sağlandığı tak- dirde kendilerine bu 30 lira verilmez ) a 7 — Parasız yatı talebesinden staj veya okuma devresi içinde, sonradan meydana' gelen mücbir haller dışında olmak Üzere, ken- diliğinden stajını veya okumasıni bırakanlardan veya cezel olarak çıkarılanlardan Hükümetçe yapılan masrafları ödeyecekleri hakkın- da verilecek numuneye göre Noterlikten tasdikli bir kefaletname alınır. 8 — Enstitlüiye girmek isteyenler yukarda yazılı rapordan baş: ka nüfus kâğıdını, aşı kâğıdını, polis veya Urbaylardan alacakları Uzgidim kâğıdını, Orta mektep ve liselerde görmüş oldukları süel dersler hakkındaki ehliyetnameleri iliştirerek el yazıları ile yara- cakları pullu bir dilekçe ile ve altı tane fotoğrafı ile birlikte doğruca Ankarada Yüksek Ziraat Enstitüsü Rektörlüğüne baş vururlar. 9 — Pulsuzolan ve 8 inci maddede yazılı kâğıtların ilişik olmadığı dilekçeler gelmemiş sayılır. 10 — Vaktinde tam kâğıtlarile başvuranlar arasından kabul edilecek talebe diploma derecesine ve başvurma tarihine göre seçi İrler. 11 — Cevap İsteyenler ayrıca pul göndermelidirler. 12 — Başvurma zamanı Temmuzun on beşinci gününden Eylü- lün 30 uncu günü akşamına kadardır. Bundan sonrakl! başvuranlar Yalakediülmsür - xnile ö rini et “1757,, “4080,, ı Ö yit ÂAsb Âi Sayfa 13 Beş Senelik Bayındırlıî(_ Plânı ( Baştarafı 1 inel yüzde ) Yeni hattın nerelerden geçe- ceğini umumi olarak tesbit ede- cek olan heyet Diyarıbekirden işine başlıyacaktır. Yeni yapılacak olan demiryollarını şöyle ayırmak mümkündür: 1 — Büyük kasaba ve şehir- leri ana hatta bağlayacak olan demiryolları, 2 — Elazizden başlıyacak olan ve Vana kâdar gidecek olan ana demiryolu. 3 — Erzurumu Bayburt - Gü- müşane yolile Trabzona bağlıya- cak olan demiryolu. Birinci kısım içinde Gazlantep « Narlı ve Urfa - Akçekale yolları vardır. Buiki mühim şehrimizden bilhassa Gaziantep » Narlı yolu derhal yapılacaktır. Bu yol 50-65 kilometre arasındadır. Urfa - Akçekale yolu üzerinde düşünülen nokta, bu hattın belki de Siverek yolile Diyarbekire bağlanması olacaktır. Elazizden çıkarak Vana kadar Nlerleyecek olan ana hat Murat suyu kenarını takip ederek Muşa varacak ve oradan Van gölünün etrafını dolaşarak Vana girecek- tir. Bu hat çok mühim olacak ve Iran transit yolu doğrudan doğ- ruya demiryolile Anadoluya bağ- layacaktır. Bu hat Üzerinde ikinci dere- cede iltisak hatlarının yapılması, Muştan Sürte doğru bir hatla Siürdin de bu hatta bağlanması, Mardin ile Silrt Arası da birleşti- rilerek büyük hattın Mardinde Eski Kitapların Tasnifi Kn;lphınılndıld eski yazma kitapları tasnif işini çabuk bitir- mek ve bu kitapları istifade edi- lir bir halde hazırlamış — olmak için 17 kişilik bir Ikinci komsiyon daha seçilmiş ve işe başlanmıştır. Şimdi bu işte 22 kişi çalışacak ve tasnif İşi çok kısa bir zaman- da bitirilecektir. Profesörler Kitaplarını Hazırlıyorlar Üniversite profesörleri, kendi ihtisasları dahllinde yazacakları, kitapların hazırlıklarile uğraşmak- tadırlar. Her profesör, bu ders yılında kitabını neşretmiş buluna- caktır. Tıp Fakültesinde Tıp Fakültesinin tedris ve İmtl- han talimatnamesinde bazı — mühim değişiklikler yapılmıştır. meeeeaeLELaLELAAANAEREAEEELASEREEEEEEEREADA! Kayıp — Adapızarı Emniyet Bankasında Namımıza 1-8-928 tarihli bir adet on Jİiralık hisse senedimi kaybettim. — Yenisini — alacığımdan hükmü yoktur. Hendeğin Köşk köyüne den Ali oğlu Yusuf — Bağdat hattile iltisakı da düşünü- lecektir. İrandan Karadenize Trabzondan başlıyarak yapı- lacak — hat Bayburt — üzerinden Erzurumla birleşerek Karadenizi Irana bağlıyacaktır. Bu yol bil- hassa askeri noktainazar ve tram- sit bakımdan çok ehemmiyetlidir. Necati beyell — tetkiklerden döndükten sonra neticeyi mufas- sal bir raporla bakanlığa - bildi- recektir. Karadeniz Sahilleri Doğu (lilerini Batı vilâyetle- rimiz kadar, hattâ daha sıkı bir şekilde örecek olan demir ağla- rın ikinci bir. kısim — İnşaatı da Karadeniz sahilinde —- olacaktır. İnebolu ile Çankırı arasında ve Kastamoniden geçecek olan bir hat Ankarayı Kastamoni ve İne- boluya — bağlamış olacak — ve Samsun Amasya hattı Üzerinde Havzadan, çıkacak ikinci bir — kol İldazın mevkll üzerinde bu hatla birleşecektir. Bayındırla Bolu - Adapazarı mü- temmim hattı bu şebekenin son işlenecek kısmı olacaktır. Bütün bu hatlar için dört veya beş senelik bir plân haz r- lanacaktır. Ilk kısım inşaat doğu illerinde ve Elâziz ile Van arası kısmı Üzerinde olacaktır. Bu hatlar yapılıncaya kadar Trabzon- Kızı- dize arasında üç grup halinde otobüs seferleri çalışacak — ve böylelikle Trabzon - İIran transit yolunun ehemmiyeti — arttırılmış olacaktır. Yeni ve çok mühim bir şi- mendifer programına başlanılmak üzeredir. Sarıyer gençler mahfeli tarafından 7-9-35 Cumartesi günü bir vapur te- mezzühü tertip edilmişti. Bu gezi bazı esbap dolayısile 14-9-35 Cumartesi gününe tülik edilmiştir. O gün vapur adaya gidecektir. Bu gezintinin güzel olması için çok çalışılmıştır. Çınarcık Gezisi İstanbul Vöremle savaş kurumu kendi üyeleri için 8 Eylül pazar günü Çınarcığa kadar bir gezinti tertip ot- miştir. Vapur köprüden 9,30 da kal- kacak Kadıköy, Caddebostamı, Bü- yükadaya uğrayarak Çınarcığa gide- cektir.. Aymı — Iakelelere uğrayarak 22,30 da köprüye gelecektir. Çınar- t Yeni Neşriyat Tifo ve dizanteri — Muaveneti Sıhhiye Kurulu tarafından “ sağlık Ööğütleri , başlığile çok faydalı bilgi- leri neşredilmektedir. Küçük risaleler geklinde — çıkarllan bu kitaplardan iklncisi “ tifo ,, ve * dizanteri ,, hasta« hıklarımı, bunların korunma ve tedavi yollarını anlat.yor. Hollvut — Holivud'un 194 numa- ralı sayısı birçok güzel resimleri ve en son sinema haberleri ile Ulusa dağında kırk güön isimli filme ait en' doğru havadisi havi olarak iatişar etmilştir. Türk Hava kurumu BÜYÜK PİYANGOSU Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengi etmiştir. - 49.cu Tertip 5. ci Keşide 11 Eyiü! 935 dedir. Büyük İkramiyo: 35 .000 vit Ayrıca : 15.000, 12.000, 10.000 liralık ikramiyelerle (20.000 ) liralık mükâfat vardır...