7 Mart 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

7 Mart 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

K FK Toa, ya Cevabı — bünü istemeyiz, hele Venizelistleriin —- iktidar mevküne gelmesine tahammül ti yapan yukarıda söylediğimiz ku - 12 Sahife Matbaamıza gelen Üniversiteli gençlerden bir grup (Baş tarafı 1 inci yüzdedir) —| ki Fransız başbakanına da bir telgraf | gekti, beyanatın Türk efkârı umumi - yesinde uyandırdığı teessürü anlata - | rak izahat istedi. Lavalin telgrafımıza derhal telsiz - le verdiği cevap şadur: Son Posta gazetesi, İstanbul Asil Türk milleti hakkındaki sem- patimi teyit için bana yeni bir fır - sat veren telgrafınızdan delayı te- şekkür ederim. Türkiyeyi idare edenlerle öteden- Beri devam eden şahsi ve dostane münasebatım bana maalesef — isnat Billkmiş oktü, 0 sisin de haber ver. diğiniz şekilde her hangi bir hatır| kıricı telmihten beni tenzih etmek-| tedir. | PİERRE LAVAL Şimdi vaziyeti iki kelime ile hülâsa | edelim: Vu mecmuasında çıkan cümlenin münasebetsizliği ve çirkinliği zail ol - mamıştır. Ancak bunun eski Fransız Başbakam Yurühedin ' söylermediği; Vu mecmuası tarafından uydurulduğu anlaşılmıştır. Bu da bittabi hâdisenin mahiyetini garezkâr, ne yaptığını, ne söylediğini bilmez, serseri bir muharririn saçma- ... kıyam tehlikesi atlattı (Baş tarafı | inci yüzdedir; İki büyük partinin liderleri bulunan Çaldaris ile Sofulisin aralarında an- laşması karargir oldu. İki lider bir kaç defalar temas ettiler. Çaldaris üzerin- de askerlerin tazyiki bu anlaşmamaz - lığa en büyük sebep teşkil etmiştir. Hattâ geçen pazar günü kralm taz- yaki ile Sofulis ile Çaldaris bir defa daha görüştüler. Bundan da bir neti - Bu'ütudü başlartnda - :: karldyenanı; fi general Papagos bulunduğu anlaşı- lan bitinci, ikinci, üçüncü, dördüncü kölordu kumandanları ile Atina mu - hafızı ve Atinadaki birinci ve 34 ün- “eli fırka kumandanları, hava umum kumandanı ve deniz erkânıharbiye “Teisi'ikide birde toplanıp — müzake - relerde bulünüyorlar, " «şunu — isteriz, edemeyiz. Parlâmentodaki komünist- lerin reylerini kabul etmeyiz» — gibi şeyler söyleyip duruyorlardı. “-O gün akşam üzeri gene bir toplan- mandanlar parlmantarizm - usulleri - — nin lâğviyle kral diktatörlüğü — ilânını | ıî:î bir kabinenin kurulmasını kraldan istemeğe karar vererek bu ka- rarlarını kral ve hükümete bildirdiler. Fakat aldıran olmadı. Bu zabitler pazartesi günü açılan parlâmentoda kralın irat ettiği nutkun kendi fikirleriyle taban tabana zıt ol - duğunu kralın parlmantarizm usulle- rinden ayrılmadığını görünce faaliyet- lerini arttlrıp kralı da tehdit etmeğe SON POSTA Mart ? — laması şekline kalbeder. Bu küstahlığı Vu — mecmuasının memlekete ithalinin men'i — suretiyle tecziye etmek pekâlâ mümkündür ve bunu hükümetimizden isteriz. Mese - lenin esasına gelince bu vaziyette hâ- | böye bir kepazeliğin dost Fransız mil- | letinin bir gazetesinde yer bulabilmesi bakımından alâkalandırır. ve teessüre düşürür. Fakat buna mukabil Türk milleti - nin dost Fransız diplomatı Lavale kar- ş1 beslediği sempatinin yersiz olmadı- ğının bir kere daha anlaması — gibi büyük bir kazancı vardır ki o da bu te- essürü unutturacak kadar kıymetlidir. | Bu münasebetle üniversite gençli - ginin bu hâdise karşısında gösterdiği hassasiyet üzerinde de biraz durmak istiyoruz. «Son Posta» neşriyatını ta- kip eden geçnler haklı bir asabiyet için- de matbaamıza gelerek Vu mecmua - sında çıkan beyanata karşı protesto - da bulunmuşlar, bize de yazdıkları - mızdan dolayı teşekkür etmişlerdir. Gençliğin bu hareketini takdirle karşılamamak mümkün değildir. Ken- dilerini temin ederiz: Mesele kapan -| mıştır; hem de ileride çıkabilecek yenilerinin de mukabelesiz kalmıya - cağını bütün dünyaya anlatarak... neral Papagosu saraya gönderip kat'i bir ifade ile kraldan diktatörlük ilânını istediler. Kralın tedbirleri Harbiye nazırını kabul eden — kral düşünüp cevap vereceğini söylemekle | beraber öbür taraftan baş yaverini A-| tinadaki birinci kolordu kumandanına göndererek birinci ve 34 üncü fırka kumandanlarını hemen azlederek yer- lerine gösterdiği iki zatın hemen tayi- ni ve askerin zaptu raptını eline al - masını emretmiştir. Hemen tatbik edilen bu emirlerden ne barbiye nazırının ne 'de müsteşarı- | nın haberi olmadı. Donanma faaliyette Yeni kumandanlar fırkaların başı -« na geçmiş bulunuyordu. Bu arada do- ;S'kopçinada Patlayan Tabanca (Baş tarafı I inci yüzdedir) ka meb'us yaralanmış, kurşunlar başve - kile isabet etmemiştir. Eski başvekil Yevtiç uzun bir zaman dış bakanlığı yapmış kral Aleksandrın Pa- ris seyahatinde krala refakat etmiş, Mar - silya faciasından sonra başvekilliğe gele - rek Yugoslâvyayı demokrasi bayatına ia- de etmek için çalışmak ve yapılan umumi | seçime iştirak etmiş ise de ekseriyet kaza- namadığı için bükümet başından atmıştı. M. Tevtiç Yugoslavyanın en muktedir devlet adamlrı arasındadır. Yevtiç parti - sine mensup bulunan Damion — Armutu - viçin, sırf asabiyete kapılarak bu şekilde hareket ettiğinden şüphe olunmayor. Almanyanın Bugün Lo- karno Paktını Yırtması Bekleniyor (Baş tarafı 1 inci yüzdedir) Almanya, Sovyet Rusya - Fransa mütekabil paktının Fransız parlâmen- tosunda tasdik olunmasn / bu hare - İdise Türk efkârı umumiyesini ancak |ketle karşılamış olacaktır. -Almanya, bu paktın, kendisini çember içine al - dığını ve böylece Lokarno paktını ih - lâl ettiğini birkaç kere ileri sürmüş, son günlerde Hitler Fransız gazetelerine beyanatında Fransa ile Almanyayı uzlaştırmayı en büyük gaye tanıdığı - nı söylemiş, fakat Almanyanın pakt hakkındaki — gikâyetleri dinlemediği gibi Hitlerin beyanatı da şüphe ve te- reddüt ile karşılanmıştı. Bunun üzerine Hitler üç gün evvel Almanyanın bütün askeri erkânını davet ederek kendilerile görüşmüş, daha sonra Rayhıştağı fevkalâde top - lantıya çağırmıştır. Bugün bütün Avrupa Hitlerin söy- leyeceği nutku sabırsızlıkla beklemek- tedir. Lokarno, karşılıklı emniyet misakı olduğundan ve gerek Almanya, gerek Fransa bir taarruza uğradıkları - tak - dirde devletlerin mütearrıza karşı ha- reketini temin ettiğinden Almanyanın kendi hesabına Lokarnoyu feshetmesi garbi Avrupanın emniyetini altüst &- decektir. Muhakkak olan bir nokta — varsa o da bütün Avrupanın bugün - sıkıntılı bir gün geçirmekte olduğudur. Çünkü Almanya Lokarno andlaş - masından sıyrıldığını ilân edecek — 6- lursa, Ren mıntakasını tahkime hiç bir mâni kalmıyacak ve Lokarno ile birlikte Versay muahedesinin gayri askeri mıntakaya ait hükümleri de yı- kılacaktır. elçiler Londra, 7 (Hususi) — Her Hitle- rin bugün Rayhştağın uzun bir nu - tuk söyleyeceği haber veriliyor. Ber- linden gelen bir habere göre İngiltere, Fransa, İtalya, Belçika sefirleri saat 11 de hariciye nezaretine çağrılmış - lardır. Lokarnonun mevzuu bahsola - cağı söyleniyorsa da bunu teyit ede- cek haberler gelmemiştir. . * Berlin, -7 (Husus) — Rayhştağ bugün toplanmağa davet olundu. Ruz- namede — hükümetin — beyanatından nanma umum kumandanı amiral Sa - kellarin bütün donanmanın kralın em- rinde olduğunu, kralın emrini dinle - yip — kanunuesasi aleyhine kiyam e - denleri tedip etmek üzere dananmayı hazırladığını bildirmişti. Harbiye nazırı çekildi Bir taraftan Atinadaki fırkaların e- linden gitmesi, diğer taraftan donan- manın tehdidi harbiye nazıriyle müs - teşarı müşkül mevkie soktu. Bunlar istifaya mecbur edildiler . Atina muhafızı da değiştirildi Atina, 6 (Husust) — Yeni harbiye nazırı general Metaksas Atina muha- fızıni değiştirmiştir. Birinci ordu ku- mandanlığına Epir umum valisi ge - neral Panayotakosun tayin edileceği tahakkuk etmiştir. Bir askert kıyam hazırlamakta ol - dukları için tevkif edilen on beş yük- başka bir şey yoktur. ka tevkifat yapılacağı da söylenmek. tedir. KN Sofüulis parlâmento riyasetine seçildi Atina, 6 (Hususi muhabirimiz - den) — Reis intihabı — için toplanan parlâmentoda bugün hararetli — celse yapılmıştır. İlk celsede hürriyetper - verler lideri Sofulis 142, Çaldaris par- tisi namzedi de 139 rey kazanmışlar - sa da ekseriyet hasıl olamadığından ikinci bir intihap yapılmasına — karar verilmiştir. Bunun üzerine aktedilen ikinci cel- se de komünistlerin hürriyetperverler namzedine rey verdiklerinden Sofu - lis 158 reyle reis intihap edilmiştir. Bu netice parlâmentoda gürültüler çık - masına olmuş ve Çaldaris tarf- BĞT AM Ka ö gn lll Şimalde yine şiddetli bir (Baş tarafı 1 inci yüzdedir| Son vaziyet Berlin, 7 (Hususi) — Şimal cephesin- deki muharebe, iki tarafa ağır zayiat ver - direrek devam ediyor Adisababa üzerinde İtalyan tayyareleri Adisababa, 6 (A. A.) — Üç motörlü bir İtalyan tayyaresi bu sabah Adisaba - ba üzerinde dolaşmış ve uzun müddet tak- riben yedi bin kadem yüksekte — daireler çizmiştir. Üzerine mitralyözlerle ateş açılan tay- yare çekilip gitmiştir. Amerikalı müşavirler, İtalyanların ha- ber verdikleri büyük — zaferleri tamamile tekzip eden bir tebliğ bazırlamaktadırlar. Habeşlerin akınları Roma, 6 (A. A.) — Bir kaç yüz gayri muntazam Habeş askerinin Tembiende ge- niş mikyasta inşasına başlanmış olan bir yola taarruz ettikleri haber verilmektedir. Şiddetli bir müsademe neticesinde 57 İtal- yan ölmüş, bu süretle harbin başlangıcın- dan beri Afrikada ölen amelenin — sayım 346 ya baliğ olmuştur. Habeşler İtalyan menbaından verilen haberlerle alay ediyorlar Londra, 6 (A. A.) — Ras Nasibunun ordusu müstesna olmak üzere bütün Ha - beş ordularının bozulduğu ve kaçma ha - Hnde olduğu hakkındaki İtalyan haberleri Habeş hükümeti tarafından alayla karşı - lanmaktadır. Resmi mahfillerde bildiril - diğine göre, daha savaş başladığı zaman imparatorun emri: «Hiç bir zaman meydan — muharebesi vermeyiniz» olmuştu. Bu emir tatbik edil- miştir. Badogliyo beş kolorduyu şimal cep- hesinde harekete' getirdiği vakit, Habeş - Herin mukavemete kalkışmam — bir delilik olurdu. Buna binaen, şimaldeki Habeş kuvvet - leri önceden tesis edilmiş olan plân daire- sinde çekilmişlerdir. Askeri muharririmizin » — mütaleaları Çıkmadığımız günlerde cephelerden ge- len baberleri şöylece üçe ayırabiliriz: | — Bitaraf kaynaklardan gelen ha - berler: Bunların her ne kadar daha doğru malümatı ihtiva etmeleri lüzum ise de bu menbaların harekât sahasında bulundur - dukları muhabirlerin İtalyan ordusu tara- fında bulunanları, hâdiseleri İtalyan göz - lüğü altından görmektedirler. Habeş or - dusu tarafında olanlar ise çok defa yarım yamalak; başı, ortası olmayan haberler göndermektedirler. Esasen askerlik ve or- duların sevk ve idare san'atı sahasında hiç bir fikir sahibi olmadıkları, telgrafların - |dan anlaşılan bu muhabirler, kendilerine her ne telkin ediliyorsa — ancak onu yazmakla iktifa ediyorlar, Çok defa yal - nız kurü kelime kalabalığı teşkil etmek - ten başka işe yaramayan bu telgraflardan, işimize yarıyacak şekilde özlü mana çı - karmak, keçi boynuzundan şeker çıkar - mak gibi bir şey oluyor. 2 — İtalyan menbalarından gelen ha- berler: Hemen hepsi yüzde doksun mü - balâğalı ve propagandadan ibaret haber- lerdir. 3 — Habeş manbalarından gelen ha - berler; Eskiden (yani iki üç bafta önceye kadar) mübalâgah haberler vermekte (sanki İtalyanlarla yarışa çıkmış gibi gö - Tünen Habeşler gimdi şayanı dikkat dere« cede doğru haberldr vermektedirler. Bu cihet her halde daha ağır bağlı bir tesir yapmaktadır. - * hS Bu üç menbadan gelen üç günlük ha berleri okuduktan sonra, bunların ihtiva ettikleri bir sürü kelimeler altındaki haki- kati şu suretle hülâsa edebiliriz: | — İtalyanların iddiasının — tamamen aksine olarak ne bu sefer Tembien mın - cum ederek «siz de komünist oldu - nuz» diye bağırmışlardır. Yeni kabine Kral bugün yeni kabineyi — teşkile Sofulisi memur edecektir. Sofulisin muvaffak olması şüphelidir. Bu tak - dirde Çaldaris kabineyi teşkile memur edilecektir. Ahali partisi reisinin de kabineyi kurabilmesi ihtimali yoktur. Demir - cis veya Mihalakopulosun riyasetinde bitaraf bir kabine teşkil edileceği kuv- muharebe başladı takasında; ne de geçende Amba Alagide hiç bir Habeş ordusu imha edilmemiştir. 2 — Habeşlerin san Tenbien muhare- besinde pek çok zayiat verdikleri, ordu * larının dağıldığı haberi de doğru değildir. İtalyanlar hiç bir zaman, «... mubharebs sahasında şu kadar ölü saydık; bu kadarf esir aldık» gibi adede istinat eden sarih ve açık bir haber vermemişlerdir. Bu iti- barla, Habeş — imparatorunun - Kurbağ bayramı münasebetile İslüm Habeşlilert karşı verdiği bir nutukta söylediği şu söf hakikate tamamen — uymaktadır; — «harP? yeni başlıyor, ...İtalyanlar iki Habeşli ölk dürünce bütün bir fırkayı imha ettiklerini ilân eylemektedirler.» Ras İmru veya Kassanın şu kadar bin zayiat verdiği, Takazze nehrinden geçer * ken İtalyan makineli tüfekleri tarafındat tamamen biçildiği, son üç hafta zarfında 100.000 Habeşlinin imha olunduğu hak * kındaki haberler okunurken Habeş impar ratorunun bu sözü daima hatırlanmağa de“ ğer. 3 — Şimal cephesinde vaziyet şadur: A) Bir kaç gün önce garba doğru çeki" len Ras Seyyum ve Kassa kuvvetlerinde? sonra; bunların şimalinde hareket etmekt€ olan Ras İmru kuvvetleri de Takazze neb” rinin garbine geçmeğe muvaffak olmuşlar" dır. Şimdi Tembien mıntakasında İtalyat" lar, kendi tabirleri veçhile, temizlik yap” makla meşguldürler. « B) Habeşlere gelince: Onlar Takazzt nehri gibi tabil bir manii önlerine alarak Kalyan ordusunun tazyikından yakalarıni kurtarmışlardır. Şimdi - yeni bir akın içi hazırlanmakta olduklarını tahmin ve kabul edebiliriz. Bu (akın) ların yine Adua u * mumi istikametine yapılması beklenebilit: Bu akınlar İtalyanların geri ittisallerini tar mamen kesemese bile İtalyan ordusunul serbestçe cenuba ilerlemesine engel olur Diğer taraftan İtalyanların - temizleme i$i dedikleri işle ba Habeş kuvvetleri ortadat kaldırılmayınca - sonu alınmış olamaz. 4 — Amba Alagi mıntakasında yeni bir vaziyet yoktur. Aşlangi gölü mantakar sında yakında yeni muharebelerin başla * masına intizat olunabilir. 5 — Cenup caphesinde: Gelen haber * ler, Harrar mıntakasındaki Ras - Nasibu kuvvetlerine karşı general Grazianinin ya“ kında taarrıza geçeceğini bildiriyorsa d* biz - evvelce de söylediğimiz gibi - bi taarruzun Sidoma (Göller mıntakasınt tevcih edilmesini beklemekteyiz. Her halde kat'? neticeli muharebele' bundan sonra ve Habeş ordusunun arzü ettiği arazide başlıyacaktır. Bugünkü mev” cut ve yarınki muhtemel vaziyeti; meker * lik bakımından, anlamakta güçlük çeke$ okuyucularımıza daha iyi anlatabilmek içif töyle izah edebiliriz: Uzaktan seyrettiğimiz şey 15 Ravntlük bir boks maçıdır. Şimdiye kadar bu ma * çın henüz 4 - 5 ravndu geçmiştir. Bu de'” relerde hücum eden hep İtalyadır. Habif boksörü bu yumruklardan — mütemadiye? kaçmak yolunu tutmuştur. Bu sayede İ * talyan boksörün nefesi yavaş yuvaş ke * silmeğe başlamıştır. Halbuki öteki henif zindedir. Ne bir Kroşe, ne de bir Direk' yememiştir. Çenesi ve midesi sağlamdi!" Yüzünün derisini biraz sıyıran bir üi yar” rük onda hiç bir tesir yapmamıştır. O, tarzda döğüşmesine devam edecektir. F” sat bulursa bir tek yumrukla İtalyan bol” sörünü nakavt etmeğe çalışacaktır; bu br satı bulamazsa, 15 devre sonunda zatcn yorgunluktan yere eerilacektir. muştur. Bu yenl parkta yurdü musiki kolu tarafından btf hafta konser verilecektir. Derhal telâfisi elimizde olmayan F” kaza yüzünden bugün «Ölüm Mantt” S ve «Akdeniz» isimli tefrikalari muzla spor haberlerimiz ve dektert” günlük notlarını koyamadık. Okuy? cularımızdan özür dileriz.