24 Mart 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

24 Mart 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 12

Akdenız ıncısı Kadircan Kaflı ge 21-3- 936 aa "'Pulat, Düşmanı Sıkıştırmak İçin İyi Bir Plân Kurmuştu Magosa kumandanı Pragadino işin gittikçe zorlaşacağını anladığı “için zabit ve askerlerin ailelerile kıymetli eşyaları Kirininin gemile - “rile Giride yollamıştı. Yerli ahaliden — eli silâh tutmıyan sekiz bin kişiyi de “kalenin dışarısına çıkarmış, böyle Hikle savaş için pek serbest kalmış- t — Savaş gittikçe uzuyordu. Temmuzun on dördünde yapılan bir hücumda cenup kapısı önünde /— bulunan yarım ay şeklindeki tabya kanlı bir savaştan sonra Türklerin ellerine geçti. Lâkin Venedikliler — daha önce bu tabyanın altına ha - zırlamış oldukları bir lâğımı ateşle- /— diler. Burada üç bin kadar Türk as- lai ile bir kaç sancak bey şehit ol- dular. Müthiş Bir Haber — Temmuzun yirminci günü yapı - Han bir hücumla başlıca tabyalardan birine girilerek sekiz top karargâha irildi. Lâkin Venedikliler de bir _kuın yaparak burayı geri aldılar. on savaşlarda elli kadar Türk as - / keri de esir düşmüşlerdi. Temmuzun otuzuncu günü yapı - n bir hücumdan sonra Venedikli- lerin iyice kırgın oldukları görü - lüyordu. Şehirdeki erzak ve cepha- me pek azalmıştı. Tutulan esirler gadinonun kumandanlarla gö - / rüşerek teslim olmayı düşündüğünü öylüyorlardı. q — Kaleyi deniz tarafından sıkıştır - n olan yeni Rodos beyi Arap Ahııut İstanbuldan gelmekte olan bir kısım erzak ve cephane gemile- üni karşılamak ve getirmek için Ro- “dos tarafına gitmişti. İşte tam bu sı- rada küçük ve çok hızlı giden bir Venedik gemisi Magosaya girdi. Ay- ni Zzama da şehirde yeniden canlı- H lü. Kaleye gelen haber az pmındı Türk ordusu arasında da yayıldı: HL vescdikliliis ca boş kadirı ibaret bir filosu erzak, asker ve phane getiriyormuş. Pragadino teslim olmak düşüncesinden vaz geç- li Lâla Mustafa Paşanın çadırına irip çıkan belli olmuyordu. Bütün nandanlar oraya çağırılmışlardı. daki bir kaç kırlangıç ve Kara - el kayığı ile düşmanın zorlu 0 vuşacağı sırada iş birdenbire tersine dönüyordu. Kıyıya toplar konuyor, donan - mayı oradan ateş altına almak dü- şünülüyordu. Kıyıdaki ince donan- madan sekiz on parça da çabucak hazırlanıyordu. Halbuki bunlar hep faydasızdı. Düşman donanması top- ların güllelerinden daha uzaktan geçeceklerdi. Bu küçük Türk tekne- lerini ise değil topla, birer mahmuz- la denizin dibine yollayabilirdi. Pulat kara kara düşünüyordu. Birdenbire doğruldu: — Arkadaşlar... Ben bu filoyu Himana sokmamanın çaresini bul - dum. Dedi, Murat ile diğer gençler ona bak- Jtılar. Hemen oracıkta bir halka oldu- lar ve Pulatı dinlediler. Onun dediklerini çok iyi buldu - lar. Merdan Beye söylediler. Korsanların Kaçırdığı Kız Merdan Bey Lâla Mustafa Paşa- ya gitti. Başkumandan bu yiğit de- likanlı ile yüz yüze konuşmak iste- | miş. Pulat oraya da gitti. Lâla Mus- tafa da uygun buldu. Pulatın sırtını | sıvazladı. — Bunun karşılığını delikanlı!... Dedi. Pulat çıkarken Merdan Bey Lâla Mustafa Paşanın yanına sokularak | yavaş sesle: — Onun hiç bir şeyde gözü yok- tur. Bir kıza vurgundur. Şimdi Ma - gosada olduğunu duymuş! Dedi. — Oraya nasıl olmuş ta gitmiş? — Venedik korsanları kaçırmış- lar... Lâla Mustafa Paşa çadırın kapı - sına doğru yürüyerek ellerini bir - birine vurdu: — Hecey!... Bekir... Paşanın çavuşu içeri girdi. Paşa emretti: — Şimdi buradan çıkan delikan- hyı çağır!... İçlli Pulat diyorlar ona.. Pulat geldi. Lâla Mustafa Paşa onun - sırtını okşadı: — Oğul, Magosadaki - sevgiliyi nilerine karşt konamazdı. En iyi- kurtaracağız ve onu kendi elimle sa- —hemen hücuma geçmek ve kaleye na vereceğim. Bu geceki zorlu işi t ve asker girmeden önce gir - yaparken kendini de koru!., — Limana Giriyor Kısa bir konuşmadan sonra ça - dırdan çıkan Merdan Bey bu kararı t ile arkadaşlarına da bildirdi. Hazırlık emirlerini verdi. — Lâkin akşam güneş batacağı sıra- da ufukta Venedik filosu görüldü. - Bereket versin ki hava çok dur - ındu, ancak üç dört saat sonra ve karanlığında limana varacak - lardı. “Askerlerin hepsi de susmuslardı. /— Ellerinden gelse denizde yürüye- rek onlara saldıracaklar, limana sok- aklardı. Lâla Mustafa Paşanın canı sıkılmış, lâkin yılmazlığını e betmemişti. Halbuki en çok kı- n ve canı sıkılan Pulat idi. Tam şeyin biteceği ve sevgilisine ka- — Başüstüne devletlüm... Sağo- lun!.. On Gönüllü Delikanlı Pulat sert adımlarla çadırdan çık- tı. Koşa koşa arkadaşlarının yanına gitti. Lâla Mustafa Paşa onun her de- göreceksin | | | TADİU—TEN FIKRALAR istirkap Sadrazam Halil Rifat Paşa Münir Paşayı istirkâp ediyor, bu sebeple İstanbulda bu- lunm,; istemiyordu. Bir hayli uğraştık- tan sonra Bursadan kendisini affettirebilen Münir Paşa İstanbulda ve kendi âleminde otururken, bir gün, Halil Rifat Paşa yaveri ile onu Babiıâliye davet etti. Halil Rifat Paşa, o sırada inhilâl eden ve ehemmiyetli bulunan «Berut valiliğine icerayi memuriyeti cümlei iradei padişahiden olduğunu tebliğ ettir. Münir Paşa — itizar eyledi. Bununla beraber a vaktin usulünce böyle bir tevcih vukuunda itizar dahi e - dilse, teşekkür edilmek lâzim olduğu için ertesi gün mabeyne gitti. Bilvasıta teşek- kürlerini arz ve mazeretini de ilâve etti. Abdülhamit kendisini huzura kabul e - derek maruzatını bir kere daha dinledik- ten sonra dedi kit — Ben zaten sadrazama kabul ederse pek iyi dedim. Mademki kabul etmiyorsu- İnuz, beis yok, gitmeyin. Bununla beraber Bursada bana pek ziyade hayır dua aldır- dınız. Sizi de cidden teven ve hizmetinizi takdir edenlerdenim. — İsterdim ki — şöyle kolumu uzattığım zaman sizden — istifade edeyim. Onun için tekrar Bursaya gidin de hayır dua aldırın. Kariben İstanbula aldı racağımdan cmin olun.u Bu sözler üzerine Münir Paşaya kabul ve teşekkür etmek, Bursaya gitmek düştü. Halil Rifat Paşa da bu suretle maksa « | dima ermiş oldu. Mehmet Zeki Bir Doktorun Günlük Pazartesi Notlarından ) Siyah idrar Sıtması Şiddetli bir yaz smcağı içinde, ovalarında — bir — Yörük çadırındayım. Rengi sararınış, yata * ganda inliyen, ateş içinde kıvranan bir hasta kızı muayene ediyorum. | — Nabız 145 dakikada: Teneffüs 40, 2 — Ateşi 41). 3 — Kalbi çok zayıftı. Söke aşiretinin Sayıklıyor, kusuyor. Etrafındakileri en- dişeye düşüren bu hastanın henüz çı - kardığı idrara bakıyorum. şarap kır - mızlığı içinde... Dört gündenberi ay- ni vaziyette kan işiyen hasta üç ay « danberi sık sık hastalanıyormuş. Bir çoak ta kinin almış.. Bu hasta bir (tros- pika) sıtması geçiriyordu. Ekseriyetle sıtmalılarda yanlış kinin almadan mü - tevellit böbreklerde ve kanda husule gelen bu marazi şekil, tedavisine za - manında yetişilemezse ölümle netice- lenir. Kalbini zitkâfürü ve kafcin iğnelerile takviye ettim. Şehirden gelen buzu yutturmalarını tenbih ettim. Bulantısı bununla zail olacaktı. (Ergotin) yap- tım, Klorkalyomlu bir posyon yazdım. Gayet az miktarda — (kinoplâzmin) düzleri tertip ettim ve kinin masini menettim, İki gün zarfında n- teşi düştüğünü haber verdiler. Ve şeh- ve gelen hastayı kanını küvvetlendire- cek serumlarla takviye ettim ve tek « rar hayata iade ettim. () Bu motları kesip saklayınız, ya- | hut bir albüme yapıştırıp kolleksiyon yapınız. Sıkıntı zamanınızda bu notlar bir doktor gibi imdadınıza yetişebilir. diğini yapmaları için hemen lâzım gelen emirleri vermişti. Güneş ufka iniyor, Venedik ge - mileri epeyce yüklü oldukları hal- de gittikçe yaklaşıyorlardı. Hepsi de karşılarında hiç bir engel görme- dikleri için pek mağrur ve sevincli idiler. Bu sırada kıyıdaki beş kırlangı - Teşekkür - Kızamık ve zatürree hasta- lıklarından kurtu- lamıyarak evvel - ki gün ölen pek sevdiğim — ciğer paremm 8 yaşında- ki oğlum Şadanın cenazesine bizzat çelenk — getirerek iştirak eden 31 in ci ilk okul baş öğretmeni ve Öğ- retmenlerine — ve sınıf arkadaşları - na — ve mektup, " |telgrafla teessürüme iştirak eden ar - ehibbama kadaş — ve ayrı ayrı cevap yazamadığımdan teşekkür — et- mekliğime gazetenizin — tavassutunu cın yanında, gitmeler, gelmeler, gi-| dilerim. rip çıkmalar vardı. (Arkası var) Golata postanesi baş memurlarından | bu bendin ve varsa eğer diğer sun'i bent- Ferdi Müsab Oksford - Kembriç üniversiteleri a- rasındaki senelik kürek yarışları - için iki tarafta son hazırlıklarını ikmal et- miş, takımlarını seçmişlerdir. Taymis nehri üzerinde yapılacak - lan bu yarış yolu üzerinde tam bir mesafelik kürek tecrübesini yapan Oksfort ekibi bu seneki yarışlara bü- yük bir ümit ile iştirak edecektir. Müsabakalar 4 Nisanda yapılacaktır. | ğ | Galatasaray Atletizm Kaptanlığı Galatasaray spor klübü, şubesi kaptanlığına Galatasarayın es - ki koşucusu ve milli atlet takımı aza - sından Şinasi Reşit seçilmiştir . Atletizm Hakem Kursu İstanbul atletizm heyeti tarafından Jaçılan hâkem kursu bu akşam altıncı toplantısını yapacaktır. Hâkem Nuri üç hafta içinde bu işi İsona erdirmeğe çalışmaktadır. Trabzonda Spor Hareketleri Trabzon mıntakasında spor işleri - ne büyük ve ciddi bir alâks — göste - rilmeğe başlanmıştır. Mmtaka merkezi ve bilhassa fut - İbol heyetindeki karışıklık dolayısiyle atletizm maçları işleri islâh edilerek yeni fiks- tür tanzim edilmiştir. Üçüncü müfettiş Tahsin, Rize bele- diye reisi Mucip ile Halkevi reisi Naz- minin büyük gayretleriyle mazbut bir şekle sokulan mıntaka spor - vaziyeti en kısa bir zamanda ümit cdılı:n Ergenenin Üzerindeki Bentler Edirneden yazılıyor: Zaman zaman Ergene nehri taşıyor ve etrafındaki araziyi sular kaplıyor. Şüp - hesiz bu tabii bir haldir. Fakat her yerde sular taştığı zaman zarar vermemesi için tedbirler alınır, taşkın suların akabilmesi için mecralar yapılır. Şahit olduğumuz bir vak'a bize bunun aksini gösterdi. Ergene üzerinde değirmenler vardır. Bunlardan bir değirmen suyun az vaktinde daha çok istilade etmek için suyun mecrasını ha - filçe çevirmiş, asıl nehrin Üzerine suların kolayca akamıyacağı bir bent, bir set yap- mıştır Sular çoğalınca bu bendin üzerin - den akmaktadır. Bu behpdin üzerine yük- selinciye kadar da etrafı istilâ etmekte ve taşmaktadır. İkide bir vukua gelen bu su baskınları- di zararını hafifletmek, belki de Erge - nenin kolayca âkıp gitmesini temin için lerin yıktırılması çok faydalı olacaktır. bir türlü intizama sokulamıyan lik| Oksford - Kembrıç Kürek akaları Son Tecrübelerini Bitiren Oksfordlular Yarışlara Büyük Bir Ümit İle Hazırlandılar Oksfordlular son ekzersizlerinde mevkie yükselecektir. Bu arada Rizede yeni bir klüp açı- lacak, Pazar kazasından bir- takımla Hopada bulunan bir klüple dört klüp- kü yeni bir mıntaka teşkiline çalışıla- caktır. Trabzafda ilk defa olarak bir so - kak bayrak koşusu yapılmış, buna üç takım iştirak etmiştir. 5000 metrelik koşuyu İdman oca- igından Muzaffer ve Osman — takımı birincilikle bitirmiştir. Necmiati — la-v” kımı ikinci, İdmanocağı takımı üçün cü gelmiştir. Olimpiyatlara Gidecek Atletlerin Kazanmaları Lâzımgelen Dereceler Atletizm federasyonundan: Türkiye idman cemiyetleri ittifakı ge « nel merkezinin olimpiyatlara — iştirak için verdiği karar ve koyduğu şartlara nazaran Berlin olimpiyatlarına gidöcek Türk atlet- lerinin muhtelif deneme ve müsabakalar- da işbu dereceleri yaptıklarına ve olimpi - yat arifesinde bu kudreti haiz olduklarına atletizm federasyonunca kanaat hasıl ol « ması lâzımdır. Bu suretle bütün Türk genç- lerine çalışma ve hedefe varma yolu açıl - mıştır. Klüplere ve atletlere tebliğ olunur. 100 M. - 10.8, 200. - 22.2, 400. -51.6, 800 .2. 1500 « 4,12.0, 5000 - 16,0.0, 10000 ,50.0, 110 Ma.-15.5, 400 Ma. - 57.4, Disk -44.M., Javlo - 60. M., Gülle » 14.M., Uzun -» 7.M., Yüksek - 1, 85.M., Üç adım -« 14.M., Sırık - 3.70. M., 4.100 - 43.0, 4.400 - 3.29.2. | Eski Zabtiye, Çatalçeşme sokağı, 25 İSTANBUL Gazetemizde çıkan yazı ve resimlerin bütün hakları mahfuz ve gazetemize aittir. ABONE FİATLARİ 750 |300 | 160 YUNANİSTAN 2340 1230 710 ECNEBİ Abon» bedeli peşindir. Adres değişltirmek 25 kuruştur. Gelen evrak geri verilmez. Hanlardan mes'uliyet alınmaz. Cevap için mektuplara 10 kuruşluk pul ilâvesi lâzımdır.