26 Nisan 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

26 Nisan 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

un SON POSTA Fransanın Almanyadan anlamak istediği şeyler Paris soruyor: “Hitler kendisini yalnız Almanyada sakin Almanların mı, yoksa Almanya ile beraber Avusturya ve Çekoslovakyadaki bütün Almanların mı lideri addediyor?,, Londra, 25 (A. A.) — Havas ajansı muhabiri, ( de değil ise bu müsavatı ne gibi bir vasıta ile elde Çarşamba günü Fransa sefiri Korbin tarafından İngiltere Dış Bakanlığı daimi müsteşarı Van Sittart'a tevdi edilen mamafih bir güna resmi mahiyeti haiz olmıyan ufak muhtıra aşağıdaki noktaların aydınla- tılmasını istemektedir : 1 — Hitler, kendisini Almanyada sakinolan Al man milletinin lidere mi addediyor, turya, Memel, Danzig ve Çekoslovakya'da oturan bütün Alman akalliyetlerinin lideri mi sayıyor ? 2 — Hitler, Almanyanın istemiş olduğu hukuk müsavatını elde etmiş olduğu fikrinde midir, bu fikir- ........ Yunan etmek istiyor ? yoksa Avus- malüm değildir. #asaneasem parlâmentosunda| Arap - Yahudi şiddetli münakaşalar oldu Komünistlerle bir itilâfname imzaladığı için Sofulisin takbih edilmesi teklif edildi, fakat teklif reddolundu Atina 25 (Özel) — Parlâmentonun |müzakereler sabah sant beşe kadar devam Bünkü toplantısında Komünistler ile bir| etmiştir. İtilâfname imzaladığı için Sofulisin takbih Nihayet 88 reye karşı 165 rey İle tak: edilmesi hakkındaki takrir münakaşa e-|bih teklifi reddedilmiş, Sofulis parlâmen. dilmiştir. Komünist Saylav Glimos ahali partisi to riyasetinde kalmıştır. Bu müzakereler esnasında (© mecliste hamına saylav Angilopolos'un kendilerile | Başbakan ile Sofulis hazır o bulunmamış- müzakereye girdiğini ve Sofulis ile yapılan | lardır. İtilâfnamenin de bütün şartlarını kabul et, partisi. Yunan kabinesinin programı Atina 25 (Özel) — Perlâmentonun Hs arasınlla şiddetli bir münakaşa olmuş, ' bakılmaktadır. İtalya - Mısır Ademi tecavüz Misakı! İngiliz gazeteleri buna ihtimal vermiyorlar Londra, 25 (A. A) — “News Cbronicle,, gazetesi, İtalya tara- fından bir ademi tecavüz misakı akti için Mısır hükümetine e olduğu iddia edilen teklif ha kın- da diyorki: > Her halde bir yanlışlık olsa gerek. Bu havadis İngiliz - Mı- #ir müzakerati esnasında İngi- lizler Oüzerinde bir tesir ic- rası maksadile Kahire gazeteleri tarafından uydurulmuş, ortaya atık bir dan başka birşey de- a ner özlerinin önünde bulunan mes'ul ma- hafılinin daha pek yakınlarda bir © muahedeleri ihlâl etmiş olan memleket ile bir muahede ak- tine büyük bir ehemmiyet atfet- miyecekleri tabiidir.,, Bir haftada ota kaçakçılar Ankara, 25 (A. A.) — Geçen bir hafta içinde gümrük muhafaza e bi 99 kaçakçı, 258 kilo güm- rü ağ 540 kilo inhisar ka- çağı, 40 kilo afyon, e day, 2200 defter sigara kâğıdı, 1983 çakmak taşı, 55 altın, 2234 Türk lirası, ikitüfek, üç tabaca, 44 mermiile 60 kaçakçı hayvanı ele geçirmiştir. Avusturyada Yahudi düşmanlığı Berlin 25 (Hususi) — Avusturyanm aleyhinde muhtelif yerlerinde yahudiler pümayisler başlamıştır. Bu yor. İngiliz Yeni bir grup tesis ediliyor Londra, 25 (A.A.) — Parlâmento- nun muhafazakâr azasından bir ço - ğu, yeni bir grup teşkiline karar ver - mişlerdir. Bu grubun gayesi, manda meşgul olmak olacaktır. Grup, man - altındaki memleketlerin menafii ile meşgul olmak olacaktır. e Grup, man- da sahibi olan devletlerin bu memle - ketler üzerinde hükümranlık haklarını tam olarak tesis etmeğe ve bu hakkın başkalarına devredilmesi için girişile - cek her türlü teşebbüse karşı koyma- ğa çalışacaktır. Grubun Amerynin riyaseti altına verilmesi muhtemeldir. Grubun mümessilleri, manda altın- da bulünan memleketlerden yalnız Fi- listine ecnebi muhacirlerin kabul edi - Bulgaristanda fırkacıların gayreti Sofya, 25 (Hususi) — Bir kaç gün- den beri sabık fırka liderleri yeniden si- yasi faaliyete geçmişlerdir. Filibede 20 kadar fırka liderinin nü. mayişli toplantısı zabıtanın müdahalesi ü- zerine akim kalmıştır. Dahiliye Nazırı, gazetecilere liderlerin bütün siyasi faaliyetine rağmen fırkacılık Bul kralı Türk ataşesini in kabul etti : Sofya, 25 (Hususi) — Kral, evvelki gün sarayda Sofyadaki Türk ataşesi Ne- nümayişlerin | cati Sözeri ile yüzbaşı Kemal Çakın'ı ka- gön geçtikçe şiddetini arttıracağı arlaşılı.| bul ederek kendileriye bir hayli görüşmüş- tür, 3— Almanya karşılıklı yardım sistemine girmeğe amademidir, yoksa karşılıklı yardım misaklarının ademi tecavüz misaklarile olan ahenği hakkında yeniden bir münakaşa kapısı açmak fikrindemidir ? Havas ajansının muhabiri, Fransanın Almanyanın akalliyetler ve arazi bakımından statukonun tadili meselelerinde niyet ve maksatları ne olduğunu an- lamayı arzu etmekte olduğunu ilâve etmektedir. gilterenin Almanyaya göndereceği sualnamade müs- temlekeler meselesini açıkça ortaya atıp atmıyacağı #eseaekeeeee eee eee Kavgaları AMIMI Kızılay kongresi Toplandı Cemiyet bugün harp ihtiyat (o malzemelerinin eksiklerini tamamlamıştır Ankara, 25 (A.A.) — Kızılay Ku- rumunun yıllık kongresi toplanmıştır. Kongreyi Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanı açmıştır. Kongrede 1936 senesi bütçesi 821.801 lira üzerinden tasdik edilmiş- tir. Gelecek yıl içinde yapılması tasav- vur edilen işler hakkında verilen iza- hat tasvip ve Ankarada ikinci'bir has- ta bakıcılık mektebinin açılması te - menni edilerek bu hayırlı müesseseyi ımuvaffakıyetle idare eden: heyeti “ida- re azalarına müttefikan teşekkür olun- muştur. Kızılay merkezi kongre huzuruna önümüzdeki sene için çok yüklü bir proğramla çıkmıştır. Cemiyet 1985 yılı içinde bütün harp ihtiyat malzemelerinin eksiklerini ta- mamlamıştır.. İcabında hemen emre Amade bulunacak kâfi adette ber türlü vesait hazırdır. Bitti Yafa ölü bir şehir man- zarası arzediyor Kudüs, 25(A. A.) — Havas Ajansının muhabiri; dünkü günün sükün içinde iş olduğunu ba- ber vermektedir. Müslüman lider- leri taraftarlarını sükünetlerini mu- hafazaya teşvik etmişlerdir. Ara lar, camilerde namazlarını kıldık- 2 ge bi vi hâdiseye mey- verm, ağılmışlardır. Hayfa, aa al Amman'da bir takım mümayişler yapılmış ise de ciddi hiçbir kargaşalık ol- mamıştır. Hayfa'da Yahudi ma- hallesinde çıkan yangın büyük ha- sarlara sebebiyet v. ir, Yahudi mahafili, vaziyetin sü- küna ve asudeliğe doğru istihale etmekte olduğunu beyan etmekte- dir. Fakat Araplar, talepleri ta- mamile is'af edilmedikçe silâh- larını bırakmamağa azmetmiş ol- duklarını temin eylemektedirler, Müslüman liderleri, hattı hare- ketlerini tayin ve tesbit etmek üzere bugün bir toplantı yapacak- Yafa, 25 (AA) — Havas Ajansının muhabiri, Yafa şehri- nin ölü bir belde manzarası ar- zetmekte olduğunu haber vermek- tedir. Ticaret. Yafa'da tamamile felce uğramıştır. : : ai Hitlerin umumi affı Berlin, 25 (A.A) — M. Hitler, bir af kararnamesi imzalamıştır. Affedilecek şunlardır. 1 — Nazi idealine karşı fazla göyretkeşlik göstermek için ka- lar al ihlâl etmiş olan- lar. Yalnız katil irtikâp etmiş bulunanlar müstesnadır. 2 — Nazi teşkilâtları hakkın- da lisanen tecavüzde bulunmuş olduklarından dolayı mahküm edilmiş olan kimseler. 3 — Bizzat M. Hitler ve Nazi rüesasına hakaret etmiş olanlar. Varşovada Föniksin emvaline haciz kondu Varşova, 25 (A.A.) — Bugün neşro- lunan bir kararname ile Fönika şirketinin Polonyada bulunan bütün O emvaline ve hazineden alacaklarına, müemmen bakla ni korumak için vaz'ıyet edilmiştir. Bulgaristanın bir isteği Paris 25 (A.A.) — Bu akşam diplo- matik mahafilde söynildiğine göre, Bull Ordu ve sivil halkunızı zehirli gaz hücumları tesirlerinden O kurtarmıya mahsus maske ve sair levazım imali için hükümetimizin büyük ve çok e- hemmiyetli yardımı ile cemiyet tara - fından Mamakta inşa ve tesis olunan gaz maske fabrikası fasılasız çalışmak- ta bulunmuştur. Fabrika henüz yeni açılmış olmasına ve elde lüzumu kadar mütehassıs işçi bulunmamasına rağmen günde 150 / ALEMİNRE Fransa bugün mühim bir imtihan geçirmektedir transa gibi Garbi Avrupanın büyük, bir memleketi bugün meb'us seçimi yapıyor. Fransız intihabatının büyük © hemmiyeti şundadır ki, bu seçim metice- sinde teşekkül edecek olan meclis ve on- dan kuvvet alacak olan hükümet, dünya siyasasının istikametini tayin edecek olan veche üzerinde müessir olacaklardır. Çün. kü: Cemiyeti Akvamdaki bütün faaliyet- ler, bu seçimin neticelenmesine intizaren şimdilik durmuştur. Ne On üçler, ne On İsekizler komitesinden hiç biri, toplantı yapmak fikrinde değillerdir. | Bugünkü Fransız seçiminin bir ehem: miyeti de, dahili Fransız politika baki rundan haiz olduğu mahiyettir. Bugün kü Fransa, mucavasut fırkaların o hemen hemen ortadan kalkmaya mahküm gö ründükleri bir vaziyettedir ve memleket, umumiyet itibariyle sağcı ve solcu olarak Jikiye ayrılmış bulunuyor. Sağcıların alelâ- mum «Faşist adını almalarına mukabil, solculara verilen unvan «Halk cephesi» dir. Bu iki zümre, biribirinin hasmıcanı- dir. Her nekadar, bunlardan bir kım sağcıların dileği, Sosyalistlerle Komünist. leri hariç bırakarak bir «Milli birlik» vü. cuda getirmekse de, bugünkü şartlar da: İhilinde, böyle bir ameliyenin icrasında muvaffakiyet temin etmek mümkün sayıl. maz. Çünkü bu tarzı harekete bilhasma mua» nz olanlar mutedil fikirleri temsil ve mene leketin siyasi müvazenetini meydana ge tiren Radikal Sosyalistlerdir. Bu sebeple Fransa, mühim bir siyasi ve içtimai imtihan geçirmektedir. — Bira ileri giderek, bu imtihanın, © beşeriyetin istikbali ile alâkadar bir hâdise olduğunu iddin etmek, mübalâgaya sapmak demek! sayılamaz. — Selim Ragıp ' mask yapılması imkânı temin edilmiş- tir. Bu miktar gittikçe artacaktır. Kızılay üzerine düşen sulh hizmet- İlerini de ve her yıl olduğu gibi mutat işefkat ve hayırhalığını yapmıştır. Yan- gın, su baskını, kuraklık, zelzele, has- İtalık ve iaşe darlıklarına uğrayanlara el uzatmıştır. Göçmenlere yardım servisi bu işi muvaffakıyetle başarmaktadır. Sirke- cideki aşevi İstanbul limanına gelen göçmenlerin iaşelerini temin etmekte- dir. Ayni zamanda açıkta kalanları da kapalı yerlere yerleştirmektedir. Bu evde 2018 göçmen iaşe edilmiştir. Ge- libolu İzmit ve İzmirde de öşevleri teşkilâtı vardır. Oyun kâğıtlarından mühim kârlar temin edilmektedir. Maden sularının satışı her gün yükselmektedir. Kara - hisar maden suyunun yakın bir za- Boğazlar meselesi ve İtalya İmdra, 25 (Husesi) — İtalya külü! meti, Türkiyenin boğazları tahkime nit no-! tasıma henüz cevap vermemiştir. İtalya no», taya cevap verecektir. Fakat cevabın ne mahiyette olacağı henüz malüm değildir ! Türk ressamlarını davet Sofya, 25 (Hususi) — Bulgar ressam lar birliği, Sofyada bir resim sergisinin a çılması için tanınmış Türk ressamların, Sofyaya davet etmiştir. Kadın doktor aleyhindeki dava Ankara 25 (Özel) — Doktor Fatma Arif aleyhine açılan dava doktorun hasta lığı dolayısiyle başka güne bırakılmıştır. Bülçe müzakeresi Ankara 25 (Özel) — Dahiliye ve Ad. liye bütçeleri ile diğer bazı bütçelerin En- manda cemiyetin esaslı bir varıdatı o- cümenlerdeki müzakeresi bitmiştir. Mi lacağı anlaşılmaktadır. tan itibaren Kamutay hergün toplanacak, Yavrularımızı mektep £siralarında | bütçeyi müzakere edecektir. ! ve küçük yaşlarında şefkat ve hayır - i hahlık hisleriyle yetiştirmeğe (çalışan | mıştır. Aza mevcudu bugün 32 bine gençlik derneği dört yaşını bitirmek | çıkmıştır. 64 şubesi ve 444 dernek ko- üzeredir. Semerelerini vermeye başla-|lu vardır. garistanın Saint Germain (Nöyyi olacak) munhedesinin tadilini isteyeceğien dair Sofyadan gelen haberlerin teeyyüt etmek» te olduğu intiba mevcuttur, Maliki sağ. — Evde, Avrupai bir hayat yaşıyoruz. — Ya, demek kavga, gürültü gırla gidiyor, |