31 Mayıs 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

31 Mayıs 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa Boğaziçi niçin çöküyor? | Bir anketten çıkan neticeler Eğer Boğazı kazanmak istiyorsak Yazan: Suat Derviş Boğazın her iki sahilinde - Kavaklar müstesna « adım, adim dolaştıktan ve Bo-| gaziçlilerin de dertlerini dinledikten sonra bir kere de ben gördüklerimin ve işittik- lerimin muhasebesini zihnimde yaptım ve işte nihayet bu neticeye geldim: — Boğaziçi çöküyor.. Bunu gözlerimle gördüm. Temellori yosun tutmug yalılar teker, seker, hayır, çilter, çifter, hattâ be şer, ona* yıkılıyor. Dünyanın en güzel yer lerinden biri olan Boğaza ,sıcak yaz gün- leri meltemlerin en serif ve en tatlısı esen Boğaza, güneşten kavrulan Suadiyeler, gü neş batıncıya kadar sokaklarında dolaşıl- miyan Adalar tercih ediliyor. Yzları şeh- rin karşı banliyösüne & arttığı halde İstanbullular, güzeller, güzel Boğazın ismini ağzına almak istemiyor Jar. İstanbulun her tarafında her boş kal- ların — sayısı maş bir avuç toprake üstünde apartıman « lar, evler kuruluyor da Boğazın hiç - bir köyünde bir kuruculuk faaliyeti görülmü- yor. Acaba buna sebep nedir?.. Sık, sik işittiğim iddialara göre yalnız ve yalnız Şirketihayriye bilet ücretlerinin pahalılığı mıdır? Hayırl.. Hiç şüphesiz ki yalnız bu de « ğildir. İstanbul gibi sakinlerinin en aşağı yüzde doksan beşi parasız olan ve mü - tevazı bir hayat geçirmeğe mecbur bulu- man bir şehirde vesaiti nakliye Gcretleri » nin mutedil veya çok pahalı oluşu — bazı semtlerinin hemen, hemen tamamile ter- kedilmesine —sebep olabilime de başka semtlerdeki, başka nakil — vamtalarındaki bilet ücretlerine baktıkça ve o semtlerin bundan dolayı rağbetten düşmediğini gö- rünce buna başka sebeplerin de âmil ol - duğunu inmek icap eder. Boğaziçi bakımsız mıdır?. Rumeli sahilindeki Boğazın —en uzak köylülerini bile Maslak yolundan şehre bağlıyan göseler, bütün köylerin yeni nh- tımları ve bu yolların temizliği kusursuz - dur. Anadolu sahiline gelince buradaki köylerin kusuru muntazam bir yol ile bir« birlerine bağlı olmamaktır amma!.. Gene her köyün temiz olduğunu ve her köye iyi bakıldığını gözlerimle gördüm. Fakat buna rtağmen gene şunu söylemek isterim ki Boğaziçi bakımsızdır. Boğazın sağ Ve sol sahilinde bir çok köylerin rıh - tımından gayri bir yerde elektrik feneri aramak abes olur. Bütün sokak lâmbaları Nuhu Nebi zamanından kalma petrol ida- re lâmbalarıddır. Boğaziçinde bir tek hasta- ne yoktur. Anadolu sahilinde oturan in « sanların hepsi ani bir kaza ve hastalık yü- zünden mhhi en ufak bir yardım göremi - yecekleri için hemen ölebilirler. Bilhassa Anadolu sahilinde köyden, köye munta - zam yol olmadığından Üsküdardaki has- taneye kadar bile nakledilmeleri hemen, hemen adimülimkândır. — Yalılar — eskidir. * Bugünkü modern hayata — uymamaktadır. “GÖNÜL İŞLERİ Okuyucularıma Cevaplarım H G.F. Ve Sizin vaziyetinizde acmacak biri var- sa o da halanızın kızıdır. Anlaşılıyor ki siz dostunuzun kızile evleneceksiniz. Ai- leniz de onu istiyor, siz de ona müte - mayilsiniz. Bence de doğrusu odur. Ak- raba, hele hala gibi yakın akraba kızı Ne evlenmek doğru değildir, bahasus a- rada bir nişan da yoktur. Sözden ko - layca dönülebilir. Yalnız halanızın kı - zının da izzeti nefsini korumak lâzın. Binaenaleyh onlara, anne ve babanızın vizi daha evvelden ve sizin haberiniz ol- madan öteki kıza nişanlandığını söyler ve onların sözünden — çıkamıyacağınız için kabule mecbur olduğunuzu anla - tırsınız. Bu suretle zahiri de kurtarmış olursunuz. Ve hakikatte de öteki kızla nişan işini ailenizin yapmasını istersiniz. M üü içinde oturulabilecek bir şehir parçası haline koyalım. Boğazın hastane- ye, yola, tramvaya, modern evlere ihtiyacı vardır. onu yalnız bir sayfiye değil, yaz kış | Vaktinde yırmi beş halayık, bilmem — ne le, bağcı, bahçıvan, kavas, ayvazla işleri görülen bu yalılarda, bu yalıların varisleri nasıl olur da tek hizmetçi ile veya tek hizmetçisiz ba- bir odası, rınabilsinler. Bu eski yalıların Taksimdeki yeni apartımanların sekiz o - dalı bir dairesini içine alabilir. Kışın bun- ların tatılması nasıl mümkün olur. Eskiden böyle bir yalıya sahip olanların kışlık bir de konakları olurmuüş. Yazlık ve kışlığa Halbuki — Şimdi?... — Bo- oraya — kiraya — gelen in - giderlermiş ğaziçinin yüzünden, — yazdan — ziyade kalabahklaşması — lâzım — geliyor. Fa - |kat buna mâni olan şeylerin başında da ge- artık sanlar ne bu ev belâsm geliyor. İstanbullu -| modern binalara, banyosuna. duşuna, kü- çük ve pratik mutfağına alışmıştır. Nasıl olur da eski zamanda bahçenin bir köşe- sindeki mutfakta pişen yemekleri, ayvaz- ların tabla, tabla taşıdığı bu berhanelerde gelbetmek istiyorsak oray yeni, küçlük ev- ler yapılmalıdır? Halbuki Boğazda — inşaat Buna mâni olan şeylerin başında hiç şüp- yapılmıyor, hesiz ki yapı ve bina kanununun sureti tat- biki hakkında belediyenin neşrettiği tali - matnamedir, Boğaziçi denilince ilk hatıra gelen şey nedir, yalı değil mi? Halbuki bu talimat- name Boğazda yalı yapılmasına mânidir. önkü bu talimatnameye göre yapılacak binalar sahilden asgari on metre geride o- lacaktır. Ve on metre geride inşa edilen bu binaların boyu da beş metreyi geçmi « yecektir. Ancak otuz meltre geride yapılan binaların daha yüksek olmasına müsaade vardır. Memlekette muazzam bir inkilâp olmuş, içtimai vaziyet tamamile değişmiştir. Bu- gün Boğazda eski yalıların yaşamasına im- kân yoktur. Boğaziçine büsbütün başka bir sınıf halkın yerleşmesi lâzımdır. Harpler, sarayların — yıkılışı — ve saray devrinin sönüşü, inkilâp, mübadele ve ni- hayet son kriz seneleri Boğazı tamamile bo- şaltmış gibidir. Ankara merkez olmuştur. rahat bir yaz geçirebilir. Boğaza kalabalık | SON- POSTA Eski Romalıların en çok zevk aldıkları oyunların başında Cladiyator'ların boğuşmaları gelirdi. Gladius denilen kılçlarla dövüştükleri için Gladiyator adını alan bu muhariplerin dö- vüşleri, seyircilerine en yüksek heyecanı verebilmek için bir- birlerini öldüresiye çetin ve kanlı olurdu. Cladiyatorlar önceleri harp esirleri arasındaki — pehlivan yapılı delikanlılardan seçilirdi. Bunlar kendi memleketlerine mahsus kıyafet ve silâhlarla dövüşürlerdi. Fütuhat devrinde, her büyük muharebeden sonra galip gelen Roma generalları, binlerce barp esirini birbirleriyle dövüştürürlerdi. Meselâ Tra- jan, Daçya seferinden döndüğü zaman 10,000 Daçyalı muha- ribin boğazlaştığı bir Gladiyator oyunu tertip etmişti. Sonraları Gladiyator ayunları bir san'at ve meslek haline girdi. Ya zevk aldıkları yahut ta para kazanmak için hür a« damlar da Gladiyator olmağa başladılar. Bunlar Gladiyator- hkuk san'atini hususi bir okulda öğrenirlerdi. Burada sıkı bir nizam ve daimi talimlerle yetişi tor olmak isteyen: «Reisleri tarafından kamçı ile dövülmeğe, vücutları- nan kızgın demirlerle dağlanmasına ve hattâ öldürülmeğe razı olduklarına» yemin ederek söz verirdi. Oyun günü muntazama bir sıra ile dövüş alanına çıkarlar, İmparatorun locası altından geçerken: Allahısmarladık — Se- zarl. Şimdi burada ölecek olanlar seni selâmlıyorlar!..» diye bağırırlardı. Sonra boru ve trampet sesleri ile ikişer ikişer, ba- zan da bir kaç kişilik gruplar halinde dövüşe başlarlardı. İstanbul şehri nüfusunun büyük bir kasmı- ni kaybetmiştir. Esas şehir küçük ve şe - hirlilerin büyük bir ksamı fakirdir. Yazın sayfiyeye gidebilecek olan şebirlilerin xa- yısı ile şehir sayfiyelerinin sayısını göz ö- nüne getirdiğimiz zaman sayliyelerden ne- den bazısı boş ve bazıstı dolu oluyor, an- larız. İstanbulda deniz #poru taammüm et- miştir. Halk elbette plâjı olan, güneş ve deniz banyosu yapılabilen sahilleri ter - cih edecektir. Suadiye ve civanının Boğazi- gçine tercihinde oralara vapur, otobüs, tren ve tramvay işlemesinin yeni ve modern bi- nalar yapılmış bulunmasının âmil oldu - ğunu anlamak müşkül olmaz. (Devamı 9 ancu sayfada) Adapazarında Ş. Bayer: Madem ki kendinizi artık sevgi ve evlenme işleri için olgun sayıyorsunuz ve madem ki sevdiğiniz kımn ailesi ta- rafından başkasına verilmesinden kor- kuyorsunuz o halde kızı ailesinden iste- yiniz. Evlendikten sonra sizi seveceğine biç şüphen olmasın. * Salacakta Bay «Selâmi Hikmets &: Ben sıhhat ve terbiıye bakımından ço- cuğun hiç değilse on iki yaşına kadar annesinin yanında kalmasına taraftarım. Hattâ bu kadın başka bir erkek ile ev - lanmiş olsa dahi. Bittabi bu takdirde si- zi istihlâf eden erkeğin hususi yaşayış tarzlarını ve çocuğa fena bir misal teş- kil edip etmediğini bilmek lâzım, Fakat kuzum çocuğum. Mektubu - nuzda yanıp yakıldığınız - halleri daha evvel düşünüp te karınızdan ayrılma - saydınız olmaz mı idi? TEYZE Cladiyatorlardan biri, başını ve yüzünün her tarafını sakla- yan bir miğfer giyer, karnına meşinden geniş bir kemer sarar, Bacaklarına bir siperlik takar, bir elinde küçük bir kalkan, ö« Bir Leh Mektebinde Cinayet Çocuklar bir olup zekâsını çekemedikleri arkadaş- larını öldürdüler Lehistanda bir mektepte çok acıklı bir vak'a cereyan etmiştir. Persen de- nilen şehrin mektebinde talebe bulu - nan 13 yaşındaki bir yavru, arkadaş - ları tarafından başı taşla ezilmek sure- tiyle öldürülmüştür. Derhal yakalanan küçük - katiller, ürümlerini itiraf etmişler, ve şu sebe- sürmüşlerdir: — Biz çalıştığımız halde onlar ka- dar muvaffak olamıyorduk. Sınıfta bü- tün - birincilikleri almamasını, aksi ihtar ettiğimiz halde, sözümüzü dinle-|mektebi vardır. medi. Biz de onu öldürdük. Bir kaçakçının mahkümiyeti Otuz kilo tütün kaçırırken yakala - nan Ahmedin duruşması dün netice - | dikleri açılmaktadır. Sek mecburdurlar. Sarhoşluğun cezası kakta nâra atan Veli bir ay hapse|/unur. mahküm olmuştu! Dün, Bugün Bu gün 10 uncu sayfamızdadır de öğretilmektedir. “ Son Posta ,, nın müsabakası: 40 Tarihi Vak'a Ve 40 Tarihi Tablo Sizl en fazla alâkadar eden tarihi vak'a hangisidir, tarihi vak'aları canlandırmakta en çok muvaffak olan ressam kimdir ? Uyku mektebi Almanyanın Stutgart şehrinde uyuyamıyanlara uyF usullerini öğreten bir müessese açıldı s al Almanyanın Stutgart şehrinde sene-|mukaddes kitap verilmekte, bir takdirde canına kıyacağımızı kendisine (lerdenberi faaliyette bulunan bir uyku İdet bu Hastane denemesi da-|çehresi ve endamı güzel ve tet! ha doğru olan bu mektebin - kapıları |bir hasta bakıcı kadın yatak od gündüz kapalı bulunmakta, - geceleri girerek oyumayı öğreneceklerin b? Buraya devam edenler gündüz iste- erlere gitmeğe — mezundurlar. lenmiştir. Ahmet altı ay hapis ile 155 Geceleri ise muayyen olan saatte mut- lira para cezasına mahküm edilmiştir. |laka mektepte ispatı vücut etmeye Mektepte dershane, teneffüshane gi- Küçükpazarda sarhoş bir halde s0-|bi şeyler yoktur. Yalnız yatak odaları Uyku uyumak dersleri doktorlar ta- rafından verilmekte ve aşağıdaki gekil- Uykusuzluk çekenler yatakta yatı- rıldıktan sonra ilk önce ellerine birer 10 - Gladiyatorlar 5 — n Ba V ni bür elinde bir Giadiua, kısa ve enli bir kılıç bulunurdu. her kullanan sağ eli ile sağ kolunu da madeni bir siperin i$ muhalaza ederdi. Diğer muharip ise, hemen yarı çıplak halde bulunurdu. Bütün saldırma ve korunma silâhı üç bir mızrak ile rakibini içine almak için kullanacağı madeni ağdan ibaretti. Dönleörglüzelen. biri Dabi TUNUŞA zemnn, gülip geleri MA öajeman boğazma besar-ve seyircilerin kuramın beklerdi. M lâp olanın öldürülmesini yahut bağışlanmasını seyirciler laştırırdı. Mağlüp yattığı yerden sağ elini tribünlere uzatif: nanın bağışlanmasını dilerdi; fakat ekseriya seyirciler sağ ©)) Tinin bâş parmağını yere doğru bükerek aöldür!.. Öldür!..* ye bağırırlardı. W Oyunların sonunda sirk hizmetçileri gelir, cesetlerin ay$ na birer ip bağlarlar, ve alandan sürükleyip götürürlerdi. içlerinde ölmemiş ve iyileşmesine de imkân varsa kafalarına birer sopa vurularak öl Gladiyator oyunlarının sonuncusu, Roma gencralı kon'un Vizigot kralına kargı kazandığı bir zafer şerefine dın 403 yılında yapıldı. Bu kanlı dövüşlerin önüne geçmek teyen Telemak isminde bir papaz dövüş alanına indi. DÜ leri ayırmağa uğraşırken telef oldu. Fakat bundan sonra diyator oyunları bir daha yapılmadı. Yukarıdaki tablo, ressam Gerome'nin eseridir. Yerde Y tan mağlüp, seyircilerden hayatının bağışlanmasını istiyor: kat bütün; seyirciler başparmaklarını yere doğru çevirmi onu öldürülmesini istiyorlar. İmparatora gelince, bu kanlı G nenin başında, keyifli ve rahat, meyva yemekle meşguldü" Reşad Ekrem Kof v plar okutturulmakta; * larına ve omuz başlarına kuv*'“d masaj yapmaktadır. Bu iş hitam » duktan sonra odaların lâmbalar! | dürülmekte, akabinde de odaya * girmektedir. A Doktorun tedavisi sırf telkin Yataktaki adam € doktor başından ayrılmamakta: * yı uyutuncaya kadar — çalışma! Bu uyku dersi usulü uyl(uıııı!l ken adamın kendi kendine uY" meği öğreninciye kadar devam tedir. uyuyuncaya