3 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA ŞEBİR HABERLER Küstah talebe Hocasının yolunu bekledi ve kendisine tecavüz etmek istedi 12 inci ilk mektep muâllimlerinden Safinaz dün talebelere karne tevzü Merasimi yapıldıktan sonra evine gi - derken bir talebenin tecavüzüne uğra- mıştır. Safinaz ve arkadaşlariyle konu- pa konuşa evine giderken bir talebe ko- şarak yanına gelmiş ve: «— Efendim #sizi İbrahim elinde bir sustalı çakı ile köşede bekliyor, yara- layacakmış.» demiştir. Bu esnada Sa- finazın yanında bulunan başmuallim İbrahimi yakalamak istemiş, fakat mu- vaffak olamamıştır. 23 senelik emektar bir muallim o - lan Safinaz evine gittikten bir müddet sonra pencerlerinin taşlandığını ve camların kırıldığını görerek kapıya fır- lamış ve ilk gördüğü şahis gene tale - besi İbrahim olmuştur. Safinaz bu çir- kin hareket karşısında polise müracaat ederek İbrahimi yakalatmıştır. Safinaz vak'a hakkında dün kendi - siyle görüşen bir arkadaşımıza şu ma- lâmatı vermiştir: . — İbrahim 14 yaşında olmasına rağmen el'ân 2 inci sınıfta okuyan haylaz bir talebemdir. Ders senesi zar- fında kendisine çalışması için verdi - ğim nasihatler müsbet bir netice ver -| medi. Ben de sınıfta bırakmağa mec -| bur kaldım. İşte bundan muğber ola - rak bu harekette bulundu.» Otomobil kazaları Mecidiye köyünde oturan Ayşe Şiş- K civarında 2360 numaralı otomobilin altında kalmış, ağır surette yaralan - miş, Şişli Etfal hastahanesine kaldırl- miştir. * Fatihte bakkal sokağında oturan Tahir Sirkecide Hüdavendigâr cadde - sinde yolun bir tarafından diğer tara- fina geçerken diş doktoru Jamgoçya - nın otomobili çarpmış, Tahir yara - hanmıştır. Zehirli gaz kursları Üniversite konferans salonunda bü- tün ilk mektep muallimlerine zehirli gazlar hakkında konferans verilmiş - tir. Bu konferanslar bu ay daha üç de- fe tekrarlanacak, bundan sonra 60 ki- şilik gruplara ayrılarak bütün tatil müd- detince zehirli gazlar hakkında kurslar açılacaktır. Bir çocuk tramvay altında iki ayağını kaybetti Sirkecide oturan 12 yaşında Orhan isminde bir çocuk dün Gülhane parkı civarında Edirnekapı - Sirkeci tram - wayına takılmış, sonra biletçiden kor- karak kaçmak isterken düşmüştür. Orhan düşünce iki ayağı tramvay tekerleğinin altında kalmış şe ezilmiş- tir. Orhan derhal Gülhane hastanesine nakledilmiştir. Ayaklarının kesilmesi - ne lüzum görüleceği sanılmaktadır. 45 kiloluk daya dosyesi Lâğvedilen sekizinci ihtisas mahke- mesi dosyalarının, dokuzuncu — ihtisas mahkemesine devrine devam olun - maktadır. Devredilen dosyalar - içinde 45 kilo gelen dosyalar mevcuttur. Sekizinci ihtisas mahkemesinen do- kuzuncu ihtisas mahkemesine devre - dilen davalara bakılmağa başlanmıştır. Bunlardan iki dava görülmüş, Ayşe is- . minde bir kadının iki ay müddetle hap- sine karar verilmiştir. Şark şimendüferlerinin kârı Devlet Demiryolları tarifeler mü - dürü Naki ve Şark şimendiferleri baş müfettişi Selâhaddin, Şark şimendifer- lerinde yaptıkları hesap - tetkiklerini bitirmişlerdir. Hesapların tetkikinden sonra, şirke- tin bu sene, 250 bin lira kâr ettiği an- Taşılmıştır. * Yeni maliye teşkilâtı Şimdilik İstanbul cihetinde 10 maliye tahsil şubesi kaldı İdarei — hususiyelerin — belediyeye devredilmesi üzerine 268 maliye me- muru dünden itibaren belediye emrin- de çalışmıya başlamışlardır. Bu memurların belediye tarafından istihdam edilmeleri münasebetiyle İs- tanbulda mevcut 19 maliye tahsil şu- Afişaj işi Müteahhidin fazla para aldığı tahakkuk ediyor Afişaj ücreti diye tahsilât yapan ve lülüre bir çok ticarethanelerden — matlubun çok fevkinde para talebinde , bulunan belediye afişaj mütcahhidinin hesapla- rının tetkikine belediye hesap işleri müdür muavini Nailin riyasetindeki teyet devam etmektedir. İki gündenberi yapılan tetkikat ne- |ticesinde hakikaten bu müteahhit |tahsildarları tarafından bir çok — usul - MEKTUPLARI İzmitte çıkan su (Mersin ) de satılıyor İzmit şehrinin halkını tebrik : İsini is edinmis, aydınlık kafalı bir be- reisine oldukları zörünmekte - |dir. Bizi bu düşünceye serkeden hâdise. bu İsütunlarda çıkmış olan bir okuyucu mektu- İbunu bemen zöz önüne almış, incelemiş, ve ona derhal delilli bir cevap vermiş, bu ceva- İbında da İzmitin gerçekten şölret kazanmış Çolan suyunu reklâm etmek fırsatını kacır - mamış olmasıdır. Bu mektubu aynen aşakıya koyuyoruz: 18 mavıs tarihli gazetenizin dördüncü hifesinde okuyucu mektupları mitten gelen bir şikâyet başlıklı yazınızı ce- vaplamağı lüzumlu kördüm. meselesi Şikâyetci her şehirde olduğu gibl İzmitin de bir çok dertleri vardır diyerek Bu, Yol, Ça- besi kadroların kifayetsizliğinden yeni suz ve fazla tahsilât yapıldığı meyda- | Mür ve Cesmelerden gikâyet'ediyor. Ve bune teşekkül eden 10 maliye tahsil şubesi- ne kalbedilmiştir. — Yeni teşkilât bir kaç güne kadar Ankaradan gönde- rileceğinden kat'i şekil bundan sonra teabit edilebilecektir. Yeni teşekkül eden maliye tahsil şubeleri Hocapaşa, Eminönü, Çarşı, Mercan, Fener, Fatih, Samatya, Eyüp, Alemdar, Küçükpazar olmak üzere on tanedir. Geri kalan 9 şubeden bir tanesi lâğ- vedilmiş ve diğerleri de bazı şubeler - ke birleştirilmiştir. Yenicami maliye şubesi lâğvedilmiş- tir. Divanyolu, Kumkapı tahsil şubesi | yeni teşekkül eden Alemdar şubesine, Şehzade, Aksaray, Edirnekapı şubeleri Fatih ve Koca Mustafapaşa, Şehremi- Yedikule şubeleri de Samatya şu- besine ilhak edilmişlerdir. Lâğvedilen Yenicami maliye tahsil şubesinin tah- sil edilemiyen vergi hesapları Hoca - paşa şubesine devredilmiştir. Şimdilik Yenicamiin bazı mahalleleri Hocapaşa ve bazı mahalleleri de — Eminönü şu- besi tarafından idare edilecektir. İstanbul cihetindeki bu şubelerden Başka 'diğer kazalarla' berabör:40 çu - beden ancak 21 i kalmaktadır. Belediye şimdiye kadar 40 şube ta- fından yapılan bu işi 27 şube ile yapa- caktır. Maliye 936 yılı tahakkukunu yaptıktan sonra işleri belediyeye dev- Bakaya vergiler belediye tarafından na çıkarılmıştır. Yapılan tahkikat ne- ticesinde elde edilen malümat şudur; Belediye İstanbulda mevcut 2000 e yakın ticarethaneden senede mecmu tutarı 6500 lira kadar afiş ücreti ala- caktır. Fakat buna mukabil müteahhit ta - rafından yapılan bir iki aylık sürekli tahsilât —neticesinde 1 sene zarfında toplanması icap eden 6000 liradan pek fazla tahsilât yapıldığı ve bu pa - ranın belediye hesabına bankaya yatı- rıldığı anlaşılmıştır. Bu paranın yüzde altmışı belediyeye, yüzde kırkı da mü- teahhide ait olacaktır. Tahsilât bu şe - kilde devam ettiği takdirde afişaj üc - retinden sene de 6 bin lira değil, 60 bin lira ve belki de daha fazla tahsilât yapılacaktır. Alâkadarlar bu nisbetsiz tahsil va - ziyetini ehemmiyetle tetkik etmekte- dirler. Bir müesseseden tam 6 bin lira ücret istenmiştir. , En zengin ticaret müessesesi bile bu parayı vermeğe kudret bulamıyacak - tır. Kendisinden 6 bin İira ücret iste - nilen müessese bu vaziyet halledilme « diği takdirde kendisine reklâm yapa - mıyacağını, binnetice işine de devam edemiyeceğini bildirmektedir. Yapılan tetkikat neticesinde müte - ahhidin aldığı usulsuz paraların tesbit odileceği ve fazla tahsilütm derhal şe- tahsil edilecektir. Çift hayvanları Islah ediliyor 10 Nisanda Anadolu ve Rumeli ci- varındaki kazalarda hayvan neslinin islâhı için yapılan teşebbüslerin ne netice verdiğini gözden geçirmek üze- re giden İstanbul Baytar Direktörlüğü baytarlarından Nuri ve Hüsnü şehri- mize dönmüşlerdir. Yapılan bu teftiş ve tetkik netice - sinde Beykozda 22 at, 113 boğa ve da- na, Kartalda 30 at, 50 boğa va dana, Yalovada 45 at, 224 dana, Bakırköy ve Çatalcada 442 boğa, 234 at, ve 21 mandanın damızlık olarak saklanması münsapi görülmediğinden enemeleri yapılmıştır. Pilevneden getirilen da - mızlık boğalardan hayvan neslinin ie- lâhı için pek fazla istifade edilmekte - dir. Alâkadarların söylediklerine naza - ran enemelere devam edildiği takdir - de az zamanda yurt dahilindeki hay - van nesli tamamen islâh edilmiş ola- çaktır. Merinos koçları geldi Macaristandan dün şehrimize 40 tane Merinos koçu gelmiştir. Bunlar bugünlerde .Bursa Merinos - giftliğine sevkedilecektir. Sanayi Müfettişlikleri İktisat Vekâletinin evvelki sene yap- tığı teşkilât üzerine İstanbul ve İzmir- deki sanayi müdürlükleri lâğvedilmiş, yerine, bir kaç kâtiple bir müfettişten ibaret bir kadro bırakılmıştı. İktisat vekâletinin, İstanbul ve İz- mirdeki sanayi müfettişliklerini lâğ - vedeceği hakkında çıkan haberler asıl- sızdır. Bu hususta alükadar makamla- ra tebliğat yapılmamıştır, hiplerine iade edileceği söylenmekte- dir. Alâkadarlara tetkiklerini bir evvel bitirmeleri için emir de verilmiş- tir. an Ruşen Eşref galı;i Atina elçimiz Ruşen Eşref mezunen şehrimize gelmiştir . Nöbetçi Eczaneler Bu geceki nöbetçi eczaneler şunlardır: İstanbul cihetindekiler: Aksarayda: (Sârim). Alemdarda: (E- sat). Bakırköyünde: (Merkez). Be - yazıtta (Cemil). Eminönünde: (Hüs - nü Haydar). Fenerde: (Vitali). Kara- gümrükte: (M. Fuat). Küçükpazarı Yorgi). Samatya Kocumustafapaşadı Rıdvan). Şehremininde: (A. Hamdi). Şehzadebaşında: (Hamdi). Beyoğlu cihetindekiler: Galatada: (Karaköy). — Hasköyde: (Halk). Kasımpaşada: (Merkez). Sa- tmyerde: (Osman). Şişlide: (Nargile- ciyan). Taksimde: (Dellâ Suda, Er - tuğrul, S. Baronakyan). Üsküdar, Kadıköy ve Adalardakiler: Büyükadada: — (Şinasi). Heybelide: Tanaş). Kadıköy eski İskele caddesin- de: (Büyük). Kadıköy Yeldeğirmenin- de: (Üçler). Üsküdar Ahmediyedet (Ahmediye). Küçük Kemal için mevlüt Şehir Tiyatrosunun kıymetli san'atkâr- larından merhum Küçük Kemal için bu- gün saat on beş buçukta, Beyoğlanda, Ay- mahçeşmede, Kamer Hatun camünde Ha- fhz Sadettin, Fahri ve Kemal tarafından mevlât okunacaktır. Merhumu — sevenler ve tanıyanlar gelebilirler. ra bir de Körfez derdinin inzimam ettiği- 1 lâve ediyor, En cok söhret kasanmıs sulardan daya iyi lduğu fennen sabit olan Çene suvyunu bü - tün olmayan mükemmel ve tüks bir tesisat Ve İzmite İsale eden dt be- lediyesi bu çok kıymetli suyu İstanbul, An- kara, ve bu hatlar üzerinde bulunan bütün şehirlere ve tâ Mersine kadar sevketmekte ve burülarda oturun sıhhatinin kıvmetini bi- len yurttasları müstefit etmektedir. Yol meselesi 'Yol meselesine gelince: Gerek belediye ida- resi gerekse sehir halkı o kanaattedir ki sun arfında İzmitte yapılan yollar mik- elli sene zarfında yapılmış o - lanlar muhakkak fazladır. Ve mütemadi- yen yenileri yapılıyor. Çamur meselesi Camur her şehirde vardır. Ve camunu İz - mitten daha fazla olan sehir adedi yüzleri gecer, Belediyemiz bunlarla da mütemadiyen Gü mrüklerin mıriiiestd servi- sinde sür'at Bundan bir müddet evvel gümrük - İlerde, manifesto servisinde beyanname- lerin daha seri bir şekilde yapılması için bazı tedbirler alınmıştı. Bu ted - birlerin tatbikine başlanmıştır. Şimdi beyannameler, manifesto — servisinde tescil edilirken, tarih ile beraber teslim edildiği saat de kaydedilmektedir. Bu suretle bir beyannamenin mani- festo servisinde işi bitinciye kadar kaç saat kaldığı kolayca anlaşılmakta- dir , Almanyaya ihracat işi Almatiyaya mel 'gönderen bezi ihtar catçılarımızın, ekseriya, Alman kontrol dairesinin müsaadesini almadan mal - larını gönderdikleri ve bu yüzden bil- hassa fiyat hususunda büyük ihtilâf- lar çıktığı öğrenilmiştir. Halbuki ,Türk ihracatçılarıyla AL- man ithalâtçıları arasında tekarrür e - den Ffiyat, Alman kontrol - dairesince kabul edilmediği takdirde Almanyaya mal ithal etmenin imkânı yoktur. Soyadı alma müracaatları Soyadı alma müddeti Temmuzun ikisinde bitecektir. Hergün nüfus şu - belerine binden fazla müracaat yapıl - maktadır. Yalnız dün Beyoğlu nahi - yelerinden her birine yüzlerce kişi mü- racaat etmiştir. Gümrük muhafaza teşkilâtı Gümrük muhafaza kadrosu gelmiş- tir. Kadroda hiç bir değişiklik yoktur. 'Yalnız her yerde olduğu gibi İstanbul- da da muhafaza teşkilâtının askerileş- tirilmesi kararlaştırılmıştır. İaşe ve el- bise müstesna olmak üzere bundan sonra muhafaza idaresinde aynen jan- darma talimatnamesi tatbik edilecek, idare ve muamelâtta askeri disiplin hakim olacaktır. LA Isrıyıyı nohut gönderilebilecek spanya hükümeti, nohut — ithali memnuiyetini kaldırmıştır. — Bundan sonra yapılacak ithalât kontenjana tü bi tutulacak, kararnamenin neşri tari- hinden evvel yola çıkmış mallarla, gümrükte muamele gören mallar kon- tenjan harici ithal edilecektir. — —R. Peker'in I İnkılâb Dersleri Ankara ve İstanbul Üniversite- lerinde R. Peker'in verdiği inkılâb Gdersleri kitap halinde basılmıştı. 124 sayfa — tutan eser, her yerde ON KURUŞA satılmaktadır. ve muvalfakiyetle mücadele etmekte ve icafl eden yollar yıkanmaktadır. Elektrik meselesi 11 Elektrik vazivetimizin dert olarak izali doğru değildir. Medeniyet seviyesi —sür'at yükselen — halkımızın bu bususta — duydi Mmütezayit Ihtiyacı karşılamak icin bel miz elinden geleni yapmakta ve şehir şeböf kesini tevsi ve makinelerini islâh ederek icı” bi yapmaktadır. Ancak; Elektrik kudretinin şehir hayali moktal nazarından fevkalâde olan ehemmi yetine ve bunun şehrin istikbaline yapacı fetirlere büyük ve derin alâka gösteren bef lediyemiz veni ve yüksek kudretli bir yaptırmak kararındadır. Çeşme meselesi i Çeşmelerden yapılan şikâyet bir manâ ifade etmiyor. Cene suyundan buska ve ü0 sene evvel ayni zamanda şehre isale miş bulunan Paşa suyunun şehir içinde tane umumi çeşmesi olmakla beraber şeh * zin bemen, hernen her sokağında şebeke hai | ları mevcut olan fenni tesisatın 700 e abonesi ve bu abönelerin 2440 tane taz gu veren musluğu mevcuttur. İçme ve ici kullarıma suları itibarile bülün Türkiyedi mümtaz bir mevki alan İzmitin Kel ye tavsif edilen bee sene evvolki halini rbelâ mediği anlaşıları gikâyetci cok ümüt edili Bu şehir iş ve rguvaffakiyetlerini hiç ve Çük gösteren yazısından vledanında » duyar. Doğrudan dofruya belediyemizi alâkadaf etmemekle beraber Körfezdeki nakliyat 14 * lerinin intizam ve ucuzluğu için vilüâyet Partinin ciddi mesalsini kaydetmeği vazi bem. Mümkün olanlar Evkaf umum müdürü tetkikal yapıyor | Evkaf — umum — müdürü Fahil | Ankaradan şehrimize gelmiş, yeni t kil edilen Beyoğlu ve Kadıköy vaki ları müdürlükleri ile Üsküdar vakıflaf memurluğunun ihdasındanberi şimdP ye kadar elde edilen neticeler üzerini tetkiklerde bulunmuştur. F dün münhasıran Beyoğlu vakıflal müdürlüğünde geç vakte kadar meğ' gül olmuştur. Bugün ve yarın da Üsküdarla Kat dıköyünde meşgul olacak, ondan sonrf da evkaf idaresinde bulunan emlâl icarlarının günden güne niçin düştü * ğünü ve sebeplerini araştırarak — işif halli için alâkadarlarla temaslarda l" * Tunacaktır. İcra veznedarının cenaze merasimi Tcra kasası sayılırken vazifesi başıfi da ölen veznedar Recainin ceni dün merasimle kaldırılmış, cenazı müddeiumum? Hikmet ve muavin! le'bir çök bâkim ve adliye mamurlül iştirak etmiştir. İcra kasası dün tekrar tadat edile * rek Recainin muavini Aliye devri miştir. İcra daireleri bugünden itiba * ren muameleye başlamışlardır. Ağır Cezada iki mahkümiyet Eski bir kin ve kan davasından de” layı Galatada Arap camiinde tabanci? ile İbrahimi öldürmekten ve th'_l ile Halidi de yaralamaktan suçlu Makf sudun duruşması ağır ceza mahkemt” sinde bitmiş ve Maksut 15 sene 2 hapse mahküm edilmiştir. * Fenerde Ayakapıda l’ıpıııdııııl'u un değirmeninde vergi makbuzları zerinde tahrifat yapan Mihalin durut * ması dün ağır ceza mahkemesinde miştir. Mihal 11 ay 20 gün hapse mahkilti edilmiştir. Ş Bir neşriyat davası Fikir arkadaşı başlıklı bir hikâyedf dolayı Aydabir mecmuatı sahibi Or han Seyfi ile muharrir Sabahaddin Âf nin, halkı suç işlemeğe tahrik mi sinden dolayı dün asliye ikinci mahkemesinde duruşmaları yapılı tır, bit Heyeti hâkime 15 dakika süren * * müzakereden - sonra Fikir — Arl ” başlıklı hikâyenin halkı suça tahrik ' Z İden mahiyette olup olmadığının mü İtehaasis bir ehli vukuf marifetivle © kik edilmesi için mahkeme azzam | Atıfı naip tayin etmiş ve duruş! başka bir güne bırakmıştır. ö eli lll