6 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

6 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

' Ü ir SON POSTA 2 Sayfa — ——— — Hergün Avrupada yeni bir siyasi remz * İstanbul nasıl süpürülür? Avrupada yeni bir siyasi remz © talyan (Çaşistlerinin remzi bir demet çu- buktur. Bu bir demet çubuk, kırılım- yan, dağılmıyan — topluluğu — ve toplu - duğun kuüvvetini ifade ediyor. Alman Nazistlerinin remzi, çengelli hıç-l tır. Sovyetlerinki orak ve çekiçtir. Son güklerde Avrupanın siyaset ufkun- da yeni bir siyasi remz belirdi: Süpürget Belçikada son seçim esnasında ilk si > yasi savaşını yaparak birinci hamilede yir- miden fazla saylavlık kazanan Rex fu - kası siyasi prensiplerine ve siyasi faaliyet- lerine şekil vermek için süpürgeyi bulmuş, bütün düşüncelerini, dileklerini, çalışma - Tarını, herkesin tamdığı, her evin kullan- dığı ve kullandıktan sonra gizlediği bu mü- him vasıtayla ifadeye karar vermiştir. Balçikada doğan yeni fırka, süpürge - nin evde yaptığı yaptırmak istediği için bu vastayı — kapı arkasından, kenardan, köşeden alarak göz önüne koymuş ve bununla söylenen ve giz- | lenen bir çok şeyleri halka anlatarak — ilk bamlede göze çarpan bir muvalfakiyet ka- zanmıştır. * İstanbul nasıl süpürülür? Süpüxıe bahsi bize İstanbulun nasıl süpürüldüğünü hatırlattı. Biz işimi- zin icabı dolayısile sabahları gsehrin nasıl buluyo - süpürüldüğünü görmeğe imkân vuz. İstanbulun en güzel, en cazip vakti, sa- bahlarıdır. Tam bu sırada şehir süpürü - Tür. Fakat süpürülmeden evvel sulanma - dığı için ortalığı toz dalgaları kaplar ve erkenden işlerine çıkanlar, erkenden u - yanarak havalanmak için pencerelerini a- çanlar, bol bol toz yutarlar. Ve şehrin en güzel anlarını yaşamak istiyenler, yerden kalkan tozlarla boğulmak tehlikesi geçi - sürler. Şehirleri sulamadan, — yıkamadan sü - pürmek, süpürmemek kadar fenadır. Özlü sözler Paraya dair.. İnsanı insan yapan paradır. Pindar Boruk para dalkavukluk gibidir, kabul edenleri felâkete sürükler. Mmne, Woillez Arkadaşlarınızı muhalaza etmek mi is- tiyorsunuz: Ne para verin, ne para alın. Paul de Kock Her şey paraya bağlıdır. Gocthe Dünyada en sağlam temel paradır. Cervantes Para ile sıhbat satın alınamaz. İzaak Walton Parayı kazanmak saklamasından daha kolaydır. Alman Atasözü Birikmiş para ya bizi idare eder, ya bi- Ze ilaat eder. Horace Parayı kazanmak için kafamız, sarfet - mek için kalbimiz var. Geo. Farouar Paranın neler yapacağını düşünmek ne kadar tatlıdır. , Samuel Pepys Geneeae eeeeserenanase e ssesne Rasin için heykel Fransada halk - bahçelerinde revü artistleri bazen halkın arzusuna yüzde yüz tevafık eden bir takım - fikirleri mizah perdesi altında ilân ederler, geçenlerde de Parisin meşhur belediye reisi Mösyö Kiyapın da bulunduğu böyle bir mecliste tanınmış artistler, maruf Fransız Classiguei Rasini dile getirmişler, ve Rasin: — Yazık demiş Paris gibi bir şehir- de bir sürü lüzumsuz insanların hey - keli dikilmiş beni unutmuşlar... Halk bu sözü çok alkışlamış, Kiyapı Rasinin bir heykelini dikmeğe icbar et- miş ve Kiyap da bu vadi verdikten san- ra halkın — dilinden — kurtulabilmiş- N Resimli Makale galışmanın mükâfatını sınıf geçmekle beraber, vicdan hazzı Mekteplerde deriler kesildi; imtihanlar başladı. Bir yıllık hükümet kuvvetlerine | sure'ile de duyacak olan bahih klar iki aylık yaz taflli ı ne sevinçle kavuşacaklar. Çocukluğun, mektep de bir kuvvet kaynağıdır. çağının bu hususiyeti kadar, hayatta uhünmlçuiyuh&mî_iıiüd—'.h yavrular için kıymetli bir nimet ve ayni zamanda ertesi yıl için Tatillerden istifade mamzettirler. ı yılının mesaisi elbette daha verimli olacaktır. Fakat tatil yapmak; boş gezmek, vaktini telef elmek de- #ildir. Tatilden maksa? sıhhati, bünyeyi sağlamlıyacak; kafayı dinçleştirecek, aydınlatacak sporlarla, eğlencelerke, ü letle, seyahatçiklerle meşgul olmak ve bunlardan istifade et- mektir, Tatilini öldüren çocuklar, ders yılında bunalırlar. gerinti- edenlerse daha çok muvaffak — olmağa (söz ARr Yankesicileri Yakalamağa yarayan Yeni bir icat A S HERGÜN BİR FIKRA Karşılıklı taaccüp Ercümend Ekrem (Kopuk) adında: ki romanını (Dersaadet) gazetesinde tefrika olarak neşrediyordu. .Bir gün, kibar bir Bayan, muharrire sordu: — Canım, Ercümend bey! Siz, Re- çai zade Ekrem bey gibi asil bir zatın oğlusunuz.. Nözü naim içerisinde, da- Viyanada bir sergide Romanyalı bir | | "arla, lalalarla büyüdünüz.. Mektebi kadın eğlence yerinde dolaşıyormuş . Müteaddit eğlenceler ıneyınmdı':ı - şan talimleri de varmış ve eğer hedefe saçmayı Tasgetirirseniz resminiz de karşıdaki objektif tarafından mihaniki sürette alınırmış. Kadın nişan almış ve saçmayı da isabet ettirmiş. O sırada da göğsündeki kıymetli bir iğne çalınmış. Fakat ara - dan kısa bir zaman geçer geçmez, po- Sultanide okudunuz.. sonra da Babıl- liye intisap ettiniz. Nasıl oluyor da, kül- hanbeyi hayatını, külhanbeyi Hpini bu kadar iyi, bu derece mükemmel lasvir edebiliyorsunuz? Ercümend . Ekrem — soğukkanlılığını bozmadan: — Ya, siz, Hanım efendi?.. dedi; tulumbacı koğuşunda mı büyüdünüz Mmediyorsunuz ? İdam cozalarında yenllik Kanadada idam hükümleri bizde ve kadının arkasında ©o sırada bulu -| Olduğu gibi asılarak infaz edilirmiş. Geçenlerde Dan sabıkalıları - tanımış. *.. Dünyanın en büyük gemisine Kraliçe Mari lsmi nasıl konmuç? İngilizlerin büyük Transatlântiğine kraliçe Mari ismi verildiği zaman Cunrod Cine vapur şirketinin nasıl o- lup ta gemiye sonu ya harfleriyle bit- meyen “bir isim verdiğini bir. çokları anlayamamışlar. Filhakika, şirketin bü- tün vapurlarının işmi Akitanya, Mo - retanya, Berangarya gibi hep ya ile bi- tiyormuş, Nihayet bu gayri tabitliğin — sebebi anlaşılmış. Gemiye isim — koyacakları zaman şirketin nafiz azasından biri mütevef- fa kral beşinci Jorjun huzuruna çık - miş ve: — Haşmetmeap demiş, İngiliz mil- letinin sevdiği bir kraliçenin ismiyle ga'ı(ıiy'î şereflendirmek istiyoruz. ral: — Kraliçe nezaketinize çok müte - şekkir olacaktır! cevabını vermiş. şişman bir. mahkümu Montrealda asmak isterlerken ip kop- muş. İkinci defasında sehpa devrilmiş velhasıl ölüm mahkümu büyük ezi - yetler çekmiş. Bunu gören meb'uslardan Blair yeni bir kanun lâyihası teklif ederek, ceza kanununun ölüme temas eden maddesinin değiştirilmesini — istemiş. Kanun projesinde de su - teklifi ileri sürmüşe: «İdam mahkümlarını, Lethal smin- deki gazla boğarak öldürelim, Lethal tesirini anf olarak gösterir. Mahküma öleceği gün ve saati haber vermiyelim. Rahat rahat uyurken hükmü infaz &- diverelim.» Blair bu fikrine bir bulmuştur. daşlarına : — Kral bu cevabı verdikten sonra, artık ben de, «efendim maksadım, zevceniz olan kraliçe değil, büyük an- neniz prenses Viktoryadan bahsetmek sürü — taraftar Bunu nüzerine şirketin —murahhası | istiyordum.o şeklinde bir «öz sarfede- boynunu büküp dışarı çıkmış ve arka-'medim! demiş. İzmit muhabirimiz yazıyor: Alâkadar kimselerin anlat'ıklarına göre Sapanca ilk mek - teplerine devam eden erkek talebelerin hermen hepsinde bıçak, kama ve hattâ tabanca varmış. Mektep idaresi sık sık yoklama | bıçağa tesadüf olunuyormuş. İSTER İNAN İSTER İNANMA: İSTER İNAN İSTER İNANMA! yapmak suretile bunları topladığı halde ikinci bir araştırmada şayanı hayret bir şekilde gene talebelerin üzerinde tabanca ve 23 yaşında bir Kız 73 yaşında bir Ihtiyarla niçin evlenir? kızın 73 lük ihti- yar bir adamla evlendiğini gaze- telerde okuduk , Dün gelen Al- Manca gazeteler - , de bir muharririn XZ bu kadın ile mü- — Vâkatı yazılı. Muharrir şu suali soruyor: — Nasıl olup da ömrünüzün niha- yetine kadar o adamla beraber yaşa - yacaksınız? Kız gülüyor ve şu cevabı veriyor: — Benim ömrümün sonuna kadar değil, onun ömrünün sonuna kadar be- raber yaşayacağım | ... Yeni bir tUcaret Amerikada Avidet isminde bir flim kumpanyası Nevyork sokaklarına ge- niş ilânlar yapıştırtarak şu haberi ver- dirmiştir: «718 dolara en mes'ut anınızın 120 metrelik filmini yapacağız. Ve bir de sinema makinesi vereceğiz.» Derhal üç bin tane teklif almış ve bu iş için 17 tane stüdyoyu faaliyete başlatmıştır. Halk düğünleri ve evlenme zaman- larını en mes'ut an olarak telâkki edi- yor, ve onları filme aldırıyormuş. ... Kızamığa yakalanan 75 lik Ihtiyar Bütün dünya izcilerinin başı ve iz- eiliğin müessisi olan Lord Baden Po- vel Cenubi Amerikada yaptığı bir tef- tiş seyahati esnasında kızamığa tutul- muş ve haftalarca otelde - kalmağa mecbur olmuştur. Londraya döndüğü zaman yetmiş beşlik ihtiyarı, arkadaşları karşılamış - lar ve hayretle, nasıl olup da kızamığa tutulduğunu sorunca, üzerindeki kısa pantalonlu izci elbiselerini göstermiş: — Bu yaşta çocukluğa yeltenenle - rin hali böyle olur. demiş. ——— Zaruri harcananlar — |. Ermel Talu Kndı köyünde elektrikli tramvay, işlemeğe başladıktan sonra çek çek arabalarına iş kalmamısş. -Bunlar gün geçtikçe azalıyormuş. Celecek se- neye artık belki de o taraflarda bu teli beygirli, ecelacayip nakil vasıtaların « dan bir tane bile görmiyecekmişiz, Bu havadise esef edenler olacak mij, Bilmem! İhtimal ki, babasından — ne gördü ise ona sadık kalan ve onu kay- bedince de müt&essir olan, âdeta, elem duyan muhafazakâr tipi köşede, bu- cakta hâlâ mevcuttur. Lâkin, bunların, ve bazı pitoresk meraklısı ressam ve şairlerin telehhüf. lerine rağmen, medeni icatlar, eskiden kalma, her iptidaf şeyi, terakkinin fren tutmayan silindiri altında ezip yok e- deceklerdir. Bu âdeta bir kanundur. Bir kanun ki hiç bir zaman, hiç bir istisna tani « mamıştır. Bakışlarınızı mazinin loş- luğuna doğru çevirirseniz bu kanunun ezeli hükmüne ister istemez tâbi ola - rak harcanmış neler görürsünüz! Pazar kayıkları, sebiller, imaretler, mangal, çarşı hamamı, kafes, yağ mu- mu, kav, çubuk, entari.. ve şimdi bir- denbire aklıma gelmiyen nice köhne şeyler! Bunlar, konfor, sür'at, kolay - lık, fen ve hıfzıssıhha asrı olan bu as- mnımıza Uuymadıkları için hep o silindi- rin altında mahvolmuşlardır. Bugün, bir çoklarının, arayacak olsak, izleri- ni dahi bulamayız. Medeniyet, terakki, insanlığın ve hayat tarzlarımızın — te- kâmülü hepsini de harcamıştır. Kadıköyünün çekçek arabaları gim- diye kadar bu kanunun hükmünden nasılsa hariç kalmışlardı. Demek ki sıra artık onlara da gelmiş. Kendileri için, kadere boyun eğmekten başka hiç bir çare göremiyorum. Ancak bir tek tesellileri şu olabilir: Dünya mütemadi tekâmül ve terakki halindedir. Bugün çekçek arabalarının harcanmalarına sebep olan elektrikli tramvayın yerine insanlar her halde başka bir şey icat ve ikame edecekler ve o zaman elektrikli trtamvay da ayni akıbete muhakkak ki uğrayacaktır! GK Z —rerrnane Biliyor Musunuz ? - | — Matbaacılığı kim icat etmiştir? 2 — Arm mev'öd neretidir) 3 — Titüs kimdir? 4 — Nilüfer Hutun kimdir? $ — Yabani öküzlerin yaşadığı mem- leket neresidir? © — Vezüv yanardağı milâttan kaç yıl| evvel püskürmüştür? (Cevapları yarın) * Dünkü Suallerin Cevapları: 1 — Kaflüke hükümdan Amilcan Bar- ca'nın oğlu İspanya ve Gal yolu ile Roma- yya saldıran Kartaca kumandanı Anibal'dır, 2 — lran seferine giderken oğlu şeh - zade Mustafayı çadır içinde boğduran pa- dişah Kanuni Süleymandır. 3 — Acaibi seb'ai âlem, dedikleri düne yanın 7 meşhur şeyi çunlardır. Musuldaki Halikarnas mnıvg Firavun ehramları, İskenderiye feneri, Rodos heye keli, Semiramisin Babil bahçeleri. Olimpte Jüpiter heykeli, Bergamada Diyana ma *