6 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

6 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

6 Haziran TE LGRAF HABER SON POSTA HIzI Yeni Fransız kabinesi dün ilk toplantısını yaptı Hükümet bugün parlâmentoda programını okuyacak, M. Blum dün beklenen nutkunu söyledi Paris 5 (Hususi) — Yeni kabine bu - gün cumhurreisinin başkanlığı altında ilk İçtimaını yaptı. M. Blum öğle üzeri radyo | e bir nutuk söyledi ve grev yapan amele- nin işlerine dönmelerini tavsiye ederek hü- kümetin amoleyi hoşnut edecek kanun lâ - anı süratle teklif ederek — meclisten anı, bu kanunların ameleye haf - tada kırk saatlik mesai, ücretli tatil gün - lori ve fazla yevmiye temin edeceğini an - Jattı. M. Blum milleti sükünetini muhafaza « ya davet etmiş ve mübalâğal — şayialara kulak asılmaması için tavsiyelerde bulun- muştur. İş kanunu Encümene verilen madde- ler hariç, diğer maddeler kabul edildi Ankara, 5 (A.A.) — Kamutay, bugün Fikret — Sılayın başkanlığında toplanarak iş kanununun müzakeresi- ne devam etmiş ve encümene verilmiş blan maddeler heriç olmak Üzere ka« nunun diğer maddeleri kabul edilmiş- tir. Kamutay pazartesi günü caktır. toplana- Parlâmentonun bugünkü toplantısı Paris 5 (AA.) — İyi malümat alan parlâmento mahafilinde söylenildiğine gö- re, yarın öğleden sonra hükümelin pro - gramını okumasını müteakip umumi si) set hakkında en aşağı 10 istizah tal rilecektir. Tadil tekliflerini ekseriyetle sağ cenah partileri yapacaklardır. Diğer taraftan bildirildiğine göre, Blum hükümeti, 40 saatlik hafta mesaisi ve kol- lektif kuntratlar hakkındaki kanun lâyi - halarını meclise yarın verecek ve bunla - rın salı günü müzakeresini talep edecektir. Gayri memnunlar Paris 5 (Hususi) — Ktallık taraftar « larının gazetesi - aksiyon Fransez bugüni «Fransa bir yahudinin idaresi altında» ba; Yaz ortasında Kış..: Karakösede sobalar yakıldı, dağlara kar düştü Karaköse, 5 (A.A.) — Bir hafta - danberi sürekli yağmurlar yağmakta- dır. Bu sabah da dağlara kar düşmüş - tür. Soğuktan şehirde soba yakılmak - tadır. Devaralı yağmurlar. yüzünden'mür nakalât güçlükle yapılabilmektedir. serasekA AA AAA sA AA AAA AAA AAA ARRA YAT A A AAA SAA GarA AAA Amerikalı milyoner kızla evlenecek genç Baştarafı 1 inci sayfada) mektedir. Ana, kızın en büyük zevkleri u- pun soyahatler yaparak muhtelif memleket- lori ziyaret etmek, aldıkları eşyaları Ame- Fikada salonlarında teşhir etmektir. Üç ay evvel Ana kız, takriben, 3 ay evvel büyük bir boyyah vapurile latanbula gelmişler ve Ta- atliyan öteline — inmişlerdir. — İstanbulun gengin âbideleri, müzeleri, bilhassa Bo - Baziçi, bu ana kızın ayni vapurla yolları- Ha devam etmesine mâni olmuş, burada ikametlerini uzatmışlardır. | İlk tesadüf Zengin milyoner kız İstanbulda bu - lunduğu günlerde yalnız gezintiler de yap- Mmiştır, Amerikalı kız İstanbula geldiğinin haf tasında gene bu yalnız gezintilerinden bi -| rini yapmak üzere otelden çıkmış, bir oto: mobile binmiş, köprüye gelmiş ve Kadı- köy vapuruna binmiştir. Ayni gün Kadıköyde Fener stadındaki Galatasaray - Fener maçına gitmek üzere Salâhaddin de, kaleci Sabahaddinle bir - lkte, milyoner kızın bulunduğu vapura binmiştir. İşte ilk tesadüf burada olmuştur. Orta kamarada karşılaşan iki gen velâ dilsiz bir tanışma olmuştur. arasında ev. İkinci tesadüf Kını bir türlü hayalinden uzaklaştıra - mıyan Salâhaddine talih ertesi gün de gülmüştür. Salâhaddin Beyoğlunda gezer- ken ayni kadını bir tercümanla mecmua satan bir dükkân önünde görünce derhal yaklaşmış. kulak misafiri olduğu muhave- reye karışarak aradıkları kitabı nerede bulabileceklerini söylemiştir. İşte bu su - retle dilsiz bir surette başlıyan tanışma söz- kü bir filim gibi canlanmıştır. Bu tanışmayı mütcakip Salâhaddin kiz. la beraber Tokatliyan oteline dönmüş ve müstakbel kayınvaldesini de tanımıştır. Salâhaddin bizzat anlatıyor Dün gece Modada misafir bulunduğu bir evde muhatririmizle karşılaşan Salâ - haddin bu tanışmanın son safhalarını şöy- le anlatmıştır: — Tanıştığımızdan 3, 4 gün sonra be - raber gittiğimiz bir sinemada — hislerimizi daha setbestçe ifade edebildik. Kır ev » lenmemizin münasip olacağını ıâıiyledi. Ben de ayni fikirde idim. Memnumniyetle ka - bul ettim. Kendisinden en son 10 gün ev- vel mektup aldım. Mektup Londradan ya- zılmıştır. Yakında İstanbula geleceğini ve| burada evleneceğimizi bildirmektedir. z Yazdıklarınız doğrudur. En son vazi - yet te budur. Bekliyorum.» İtalya ne yapmak isteyor inci sayfada) karşı 159 rey ile kabul etmiştir. Bu uz l':ıcg milyon İsviçre frangı tahsisat Baştarah | ü projesini nazarı itibara almağı 11 reye projenin tatbik edilmesi için iki yüz ot istenilmektedir. Musolini - Şuşnig mülâkatı aa Ğ H Roma, 5 (Hususi) — Sinyor Musolini ile doktor Şuşnig bugün Floransa- da iki saat görüştüler. Görüşmenin nihayet bulması üzerine neşrolunan teb- liğde mülâkatın çok samimi olduğu anlatılmakta, neler konuşulduğundan bahsolunmamaktadır, Küçük itilâf devlet reisleri bugün toplanıyorlar leri bugün Bükr azasşı arasında fikir ayrılıklarından sık sil ehemr 3 haiz olacağı tahmin ediliyor. Hababurgların Avusturya tahtına avdetleri meselesi son günlerde tel eşte — toplanmaktadırlar. Küçük — İtilâf k bahsolunduğu için bu içtimaın büyük bir krar ortaya çıktığı için Küçük İtilâfın böyle bir ihtimal karşısında ne yapacağını düşünmesi ve kararlaştırması da icap etmektedir. lığile çıkmıştır. Grevden bahseden gazete | Pariste panik çıkacağından — bahsetmekte, grevin ihtilâl mahiyetinde olduğunda ısrar eylemektedir. Kabinede 19 sosyalist, 14 radikal sosyalist var Paris $ (A.A.) — Havas ajansından: Blum kabinesinin muayyen bir takım kompartimanlara ayrılmış olduğu dikkate değer görülmektedir. Kabine erkânından dördü âyân azasından ve 27 si saylavlar- dandır. Paul Faure ile üç kadın, parlâ - mentoya dahil değildirler, Yeni kabinede 19 sosyalist, 14 radikal sosyalist ve 3 de sosyalist birliğine men - zat vardır. öi Boğazlar konferansı Tehir edilmedi Ankara, 5 (A.A.) — Bazı gaze- teler- Montreux Bağazlar konfe- ransıniın gayri Mmuayyen bir tari- he veya Asambleden sonraya te- hir edildiğini yazmışlarsa da, yap- tığımız tahkikatta Ankarada bu yolda bir tehir hakkında hiçbir ma- lümat mevcut olmadığı anlaşılmış- tır. Londra, 5 (A.A,) — Manches- ter Guardian gazetesi diyor ki: Türkiye Boğazlar hakkındaki tale- binin gördüğü kabulden memnun olmamazlık edemez. Bu kabul hamen hemen umumi olarak mü- sait çıkmıştır. — Hattâ Bulgarista- nin hattı hareketi bile beklenen: deti çök daha'iyi " olmuştur. — An: cak Boğazlar meselesinin umumi Akdeniz meselesinden ayırd edil- mesine belki imkân olmıyacaktır. “Kraliçe Mari,, Amerikada soyuldu Ziyaretçiler arasına karışan açıkgözler asma saatlara varıncaya kadar aşırmışlar Nevyork, 5 (Hususi) — Kraliçe Mari gemisi saat dört buçukta ilk dö- nüş seyahatini yapmak üzere hareket etti. Gemi Nevyorkta bulunduğu müd- detçe 40.000 ziyaretçi tarafından ge zilr Bu — ziyaretçilerden bir çoğu gemiden bir hatıra kopar- mak hevesine düşmüşler, kalaba - lık arasına karışan bazı açık gözler de gemiden bir çok çatallar, kaşıklar, bı- çaklar, sigara tablaları, tabaklar, fin- canlar, saksılar, asma saatler, takvim- ler aşırmışlar, hattâ bazıları tornavida, kerpeten ve saire kullanarak — öteberi çıkarıp götürmüşlerdir. — Vehip Paşa Atinada Atina, 5 (Hususi) — Habeşistanın cenup ordusu askeri müşavirliğini ya- pan Vehip Paşa bugün buraya gelmiş- Vehip Paşanın burada ikamet ede- i söylenmektedir. tir. DÜSÜNDÜĞÜM GİBİ !. Çocuklar ekmeksiz kalma- mak için çalıştırılacakmış Teşkilâtı esasiye B7 inci maddesi şöyledir: elptidai tahsil bütün Türkler için mec- buridir ve...» Ve gene bir kanun maddesi bu mecburiyetin her Türk için yedi yaşta başladığını ve ilk tahsil beş sene sürdi için on iki yaşına kadar devam — ettiğini kanununun kaydeder, Dünkü gazetelerde iş kanununun Ka - mutaydaki müzakerelerine ait bir yazı e- kudurn. Onun bir parçasını aşağıya yazı » yorum. «16 yaşından küçük çocukların günde sekiz saatten fazla çalıştırılmamalarına ait madde okunürken, saylav Türkân Baş - tuğ on dört yaşından küçük çocukların sa- nayi müesseselerinde — çalıştırılmamalarını teklif etti. Celâl Bayar bu fikre taraftardı Fakat Ziya Gevher buna ititaz etti. Yaş tahdit edilmemesini teklif ettir «Ve ço cuklarımız himaye edelim derken onları ekmeksiz bırakmıyalım» dedi ve netice de sanayi işlerinde çalışacak olanlara yaş tahdit edilmemesi kabul olundu. Yukarıdda gördüğümüz gibi ilk tahsili mocburf kılan 87 inci maddesile teşkilâtı esasiye kanunumuz esasen çocukların han- gi yaşlarda tahsil edeceğini evvelden tes- bit ve tahdit etmiş bulunuyor. Kamutayda | bir başka kanun müzakere edilirken bu - nun hatırlanmamış olması mümkün mü - dür, Elbet te buna imkân yoktur. O hal- İde demek yedi yaşından küçük olan çe - gukların da çalıştırılmasına müsaade edi - liyor Çocuk çalışmasının yasak olduğu bu zamanda bile bir takım hasis menfaatler için bu yasağı dinlemeden ucuz olsun diye atelyelerinde gizli gizli çocuk çalıştıran bu- susi sermayeli müesseselerin bu suretle ek- meğine yağ sürülmüş olmuyor mu? Bence onlar kısa bir zaman sonra az ücretle ço - cuk işçi kullanmağa kalkışacaklar, büyük işçilerin mühim bir kısmını sokağa ata - İcaklar. Ve fabrikaları cüce bir işçi ordusu |dolduracaktır. Ben korkarım ki: Bi işstiz kalacak ana ve babasının ekmeğini de kazanacak. Çünkü böyle bir müsaade olmadığı halde şimdi bile çocuğunun sır - adedi korku - ir işçi sanıfı | | tından geçinen ebeveynin lacak kadar çoktur. Ve bütün çocuk sırtından geçinecektir. Böyle bir ne- tice elbet te temenni edilen netice değil - " Dt Fransa, İspanya Ve Belçikada Grevler | Londra, 5 (Hususi) — Ünited Pres muhabiri bildiriyor: Fransada grevle- rin umumi hayatı yıkacak bir şekilde| yapılması, ayni günlerde İspanyada İyeni ve tehlikeli grevler ve siyasi sa-| aşlar vuku bulması, bu hareketin Belçikaya da sirayeti dikkati celbetmekte ve Avrupanın mühim bir içtimat buhrana doğru yürüdi anlatınaktadır. Bu hareketlerin inkişaf- ! ları merakla takip olunuyor . Lens, 5 (A.A.) — Lens madenle- rinde grev vahimleşmiştir. 18 bin a- mele greve iştirak etmek üzere yer yü- İzüne çıkmışlardır. Diğer taraftan bir cam fabrikasının amelesi de grev hareketine iştirak ey- lemiştir. Dovai mıntakasında kâin nazarı İki ahbap çavuşlar —Düsem A İT Dd DEY Y GDARLEL . » İlk Fransız sosyalist hükü- metini karşılayan grevlerin manası F ransada ilk defadır ki bir Sosyalist Bu hükümeti, iş başına getiren, komü * nist, Sosyalist ve Radikal Sosyalist fırka - larının «Halk Cephesi» ismi altında yap - tıkları program birliğidir. Seçimin birinci safhasında muvaffak olamıyan namzedin en çok rey alan bükümeti iktidar mevkilne geliyet, | ikinci seçim devresinde İnamzet lehine feragat göstermesi esasını güden programdır ki Halk Cephesinin mu: vaffukiyetini temin etmiştir. Yeni hükümete başkanlık eden Leon Blum henüz programını okumamıştır. Fa- |kat şimdiye kadar muhtelif vesilelerle yap- tığı beyanat gösteriyor ki, bu program, aaf bir Sosyalist programı olmiyacaktır. kâfı üzerine yalna sosyalistleri — ik « birliğin pro- gramı, yeni hükümetin — programı ola- caktır. Ondan ötesini hâdisatın inkişafı ve müşterek cepheyi kuranların mütekabil münasebetleri tayin edecektir. Fakat Leon Blum hükümetinin henüz kurumunu bitir. meden yer yer baş gösteren grevlerden anlaşılıyor ki, bu münasebetler, daima pen- edemiyecektir. Kamünistlerin radikal getiren sosyalistlerle tidar mevküne be renk olmakta devam Çünkü başlangıçta yalnız maden sanayüine inhisar eden tatili işgal, yavaş yavaş saha- sinı genişletmiş, gida maddeleri ve kimya sanayüne sirayet etmiş, onunla da kalma- mış, yüze yakın fabrikanın faaliyetini dur- durmuştur. Bu grevin bir hususiyeti şudur ki, grev yapan — nmole, çalıştığı fabrikayı terketmemekte, istediğini alıncıya kadar ol- duğu y p kalmaktadır. Grevles rin diğer bir hususiyeti ise, bu —hareketin halka müteveccih olmadığı iddiasının ile- de yerle, ri sürülmesidir. Grevleri tertip eden sendikalar, bu ha- reketlerile halkı mütcessir etmek isteme - diklerini, fakat iş başına gelen solcu hü - kümetten ameleye ait hakları bir an evvel (almak ki, bu lddianın ne derece samimi olduğunu tayin etmekteki müşkülât ayrıca nazarı teem - müle aknabilir. Maamalih bu sendikaların grev ilân e- decek yerde yeni hükümetin teşekklünü bekliyerek onunla müzakere ve müşave - reden sonra istediklerini alamadıkları tak- dirde bu silâha baş vurmaları, daha ziyade müreccah bir tarzı hareket olurdu. Bunu sendikaların stediklerini beyan ediyot böyle yapmamış olmak, bu yeni Fransız hükümetine karşı, kendile « rinden beklenen dostluk duygularile mü - tehbassie olmadıklarını gösterir ki bu da, Soayalistlerle Komünistlerin tesanütlü hare- ketlerinin pek uzun zaman devam edemi- ni gösterir. Muhtemeldir ki benim buradaki tahminlerim yanlış çıksın. Fakat akıl için yol bir olduğuna göre, Fransada- ki vaziyetin tasavvur ettiğim şekilde inki- şaf elmemesi için de sebep yoktur. Bütün dostluk iddialarına ve teminatlarına rağ - men Fransız Sosyalistleri, hükümet işlerine el koyarlarken yüzlerce fabrika da tatili işgal ile karşılaşıyorlar. Bu tarzı hareketi, kamüniatlerin sosya- şeklinde telâkki hüsnü ni « şka bizce Hatlere karşı dostlukları etmek istiyenler bulunursa, yetlerini (!) takdir etmekten yapacak bir şey yoktur. — Selim Ra, demirhanöler. anivlerinden börirüz b mele de işlerini bırakmışlardır. Hiç bir hâdise vukua gelmemiştir. Grevden gazeteler çıkmadı Paris $ — Grevler devam etmektedir. Bugün Periste otur gazeteden ancak dörü tane çıkabilmiştir. Humanite ile Populaire bunlar arasın- dadır.