8 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

8 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Urfa üç dört yılda mamür bir belde oldu Yeni bir mezbaha ile büyük bir otel ve sinema binası yapıldı. Dar çarşılar genişletildi, Halilürrahman gölü banyı Yukarıda: Belediye oteli ve sineması altta: Banyo mahalli haline konan Halilürrahman gölü Urfa, (Hususi) — Belediyemiz üç dört yıl içinde memleket için çok gü - zel eserler vücude getirmiş bulunmak- tadır. Urfanm imara ve inkişafa en mü- Bait eyri olan köprü başında büyük bir otel, bu ötelin yanı başında da asri ve zarif bir sinema binası yapmış, bun - Yeni Mezbaha ların önünde de bir belediye bahçesi vücuda getirmiştir. Bundan başka şehir haricinde 19 bin küsür lira sarfile asrt ve fennt bir mez - baha yaptırılmıştır. Mezbaha hayva - nat pazarına yakın bir yerdedir. Diğer taraftan belediye merkezi bi- tişiğinde güzel bir kasap pazarı yaptı « rılmış, yeni hükâümet binasına giden İzzet Bey caddesi asfalt bir hale getiril- miştir. İilkbaharın başlangıcında şehrin bü- tün caddelerine ağaç dikilmiş ve bun- lardan mühim bir kısmı yeşermiştir. Belediye bütün bunlardan başka bir Esnaf Birliği kurmuştur. Hemen bü - tün esnafın idare hey'etleri teşekkül et- miş ve çalışmaya başlamış bulunmak- tadırlar. Sehrin muhtelif yerlerindeki — dar çarşılar da genişlettirilmiş ve kapalı çarşıların üstleri açtırılmıştır. Şehirde halkın büyük bir noksanı sayılan banyo işi de yine belediyemi - zin güzel bir buluşu ile halledilmiş bu- lunmaktadır. Temiz ve berrak bir su- yu olan Halilürrahman gölü banyo mahalli haline konmuştur. Bir çok kimseler bugünlerde burada sabah ak- şam banyolara başlamıştır. .. Sivas köy Mektepleri Köy yatı mektebinden iyi neticeler alındı. Gelecek sene bir sınıf daha ilâve edilecek Sivas, (Hususi) — Sivas Gen — kuru- Tanca bu dere yılı başından itibaren bura- da köy mekteplerini iyi bir surette - bitir- meğe muvaffak olanları hareketsiz - birak- mamak için bir sınıf üzerine bir köy yatı mektebi açılmıştı. Mektep talebeleri ders- lerine devam ederlerken yakında bulunan san'at evinden de san'at dersleri görmüş- lerdir. Mektebin esas gayesi talebeyi daha verimli bir sahada yetiştirmektir. — Bu yıl mektepten, müallimlerinin devamlı — çalığ- — Şebir tiyatrosu artistleri.. maları sayesinde iyi neticeler — alınmıştır. Gelecek yıl mektep iki sınıf üzerine tedri- İsata devam edacektir. Sivasta Büyük Bir Mezbaha Sivas belediyesi bugünkü mezbahanın ihtiyaca kâfi gelmediğini görerek istenilen gekilde bütçesinden ayrılan tahsisatla bü- yük bir mezbaha yaptırmağa karar — ver- miştir. Lâzım gelen keşif muamelelerine başlanmıştır. Bundan başka belediye yeniden bir ara- SON POSTA İzmit Kâğıt fabrikası Fabrikanın açılma merasimi ne vakıt yapılacak İzmit, (Husust) — daki çalışmalar devam etmektedir. dilmeğe başlanmıştır. Fabrikada —ufak te- fek bazı ârızalar olmakla beraber işleme- vi sekteye uğramış değildir. Sümer Bank, İzmit kâğıt fabrikasının yanı başında bir de Sellüloz yapabilecek bir fabrika kur- mak için başladığı hazırlıkları sona erdir- miş ve yeni kurulacak olan fabrikanın yer istimlâk muamelesi de bitirilmişir. Hali hazırda İsveçten tedarik edilen — sellüloz, yeni fabrikamınn kuruluşundan memleketimizde imal edilmiş olacaktır. Or man Umum Müdürlüğü kâğıt imaline elve- rişli göknar ağacı ile, sellüloz istihsal edi- len ağaç cinsleri hakkında tetkikat yap- maktadır. Haber verildiğine göre, bu a- Baç cinslerinden memleketimizin muhtelif bölgelerinde ve bilhassa Trabzon mintaka- sında bol olarak vardır. Kâğıt fabrikamızın açılış töreni, Basba- #onra Fabrikanın makine dairesinden bir görünüş kan İsmet İnönü tarafından Sellülaz fabri- kasının temelleri atılırken yapılacaktır. Hava Kurumuna Yardım İzmit, (Hususi) — Dün Vali Bay Ha- mit Oskay'ın başkanlığında, bütün köy muhtarları ve hava kurumu ü- yeleri ile, ticaret ve ziraât odaları mümes- halkevinde sillerinin iştiraki ile büyük bir toplantı ya- pilmiştir. Bu toplantıda; İzmitin yurisever hamiyetli köylüleri, istihsal edecekleri mad- delerden yüzde 2 sini hava kurumuna ve seve — seve receklerini büyük Önderin büyük adını saygı ile ana- rak toplantılarına son vermişlerdir zoz daha satın almıştır. 'Yol Çalışmaları Sinop ve çeyresinde bu yıl yeniden dü- zena konacak ve yaptırılacak yollarda ça- lışmaya haziran içinde başlanacaktır. Yeni Bir Müzayede Salonu Yapılıyor Belediye eski kasaphanenin boş kalan yetinden istilade ederek büyük bir müza- yede salonu yaptırmağa karar Buranın istenilen şekilde olabilmesi için lâ- zım gelen tamirat yapılacaktır. vermiştir. la Hasan EF. Diyor Ki: — l e. Güreşe heves etmişler.. Pehlivanlık dersi alryorlarmıs. Ha- san Bey! üğıt fabrikasın- Tec- Tübeler sona ermip ve siparişler kabul e- dilmiş ve isim böylece bu, vaadetmişler ve | İlari Belkis harabelerinden iki görünüş Belkis harabelerinde bü- yük bir hafriyat yapılacak Bu münasebetle Antalya Müze Müdürü ile bir Fransız mütehassısı tetkiklerine başladılar. Harabelerde çok kıymetli eserlerin meydana çıkması bekleniyor Serik «Antalyadar, (Hususi) — An- talya müze müdürü Süleyman Fikri, refa- katinde bir Frı mütehassası olduğu halde evvelki gün kazamıza gel miştir. Öğrendiğime göre Maarif Vekâleti buradaki Belkis harabelerinde hafriyat ya- pılmasına lüzum görmüş, tetkik için bu iki zata salâhiyet vermiştir. Kasabaya bir saat mesafede Köprü ça- yı kenarında olan bu harabeler, vaktiyle büyük bit medaniyetin merkezi olan ve es- ki tarihlerdePamfilya kıt'asının — en eski ve mamur beldesi olarak — suyılan — As- peudos şehrinin harabeleridir. Bu şehir bi- e Saba Melikesi Belkise —nisbet e- e kadar kal- mıştır. Şehir bir çok san'atkârlar tarafın- dan süslenmiş. hâlâ sağlam ve temiz kalan eserlere, Selçuktlerin eserleri da katılmış tır. Belkis harabeleri milüddan 2500 sa ne evvelki halint kısmen muhafaza etmek- ter Gayet san'atkârane yapılmış tiyatrosu, stadyomu, sarayları, humi tehtelarz uzun deblizleri, çarşı ve piyı mahalleri, vu kemerleri, heykel parçalı lâhidleriyle bu harabe eşsiz bir Asârı atika memba: sayılmaktadır. olan darı Antalya müze müdürü Süleyman Fik- vi ile Fransız mütehasmıs bir kaç günden- beri tetkiklerine başlamış bulunmaktadır: lar. Şimdiye kadar bir çok resimler de a- lınmıştır. Söylendiğine göre burada — yapılacak hafriyat neticesinde bir çok eski ve kıymet- li eserlerin meydana — çıkması — küvvetle müuhtemeldir. Bu arada yeni açılan pirinç kanalların- da eski lâhidler, sütun başlıkları, göz taşı sişeleri, paralar bulunmaktadır. Diğer taraftan Belkise on dört saat me- salede ve Toros dağlarının yüksek bir ye- bir harabe duha vardır ki, burası hiç ehassıs tarafından tetkik — edilme- miştir. Söylendiğine göre Zerk ismi veril bu harabe Belkis şehrinin yaylâsı olarak kullanılmıştır. Fransız mütehassısı ile Süleyman Fik- de - tetkik rinde bir mi rinin bu harabeleri etmeleri mühtemeldir. Serikte Yağmurlar Susam mahsulünü Söktü. Serik vAntalyadar, (Hususi) — Bu- rada fasılalı olarak yağan yağmurlar ekil- miş olan susam mahsulünü sökmüş, çiftçi yeniden susam ekmek mecburiyetinde kal. Bu yağmurlar köylüyü çok müte hiştir. Çünkü susam ekildikten son- ür yağarsa mahsul — vermez. Bu Hasan Bey — Chi Bundan sonra/oyun- tenkit edebilene aşkolsun! yüzden binlerce dönüm susam — ziyan ol- muştur. Buranın başlıca mahsullerinden biri de susamdır. Her sene külliyetli miktarda ih« racat yapılır. Bu yıl piyasada çok iyi bir at bulan susam kilosu sekiz kuruş iken yirmi beş kuruşa satıldı. Diğer taraftan pirinç ekimi de bitmek üzeredir. Pirinç kanununda yapılan — tadi- lâttan köylü hayli istifade etmiş, ekim art- tecrübe edilmekte, muhtelif cins pirinçler ekilmek- edir. Bu sene Awberbu denilen cinsten pirin; mıştır. Pirincin her türlü cinsleri de ekim yapılınıştır. Havalar çin uygun gittiği halde susam ekenleri mü- tesesir etmiş bulunmaktadır. Bundan başka çiftçinin büyük derdi a- meledir. Amele pek güç bulunmakta ve iş leyenler de ancak günde yetmiş beş küru: şa çalışmaktadırlar. Bunun da sebebi pi- ile beraber arpa ve buğs Ç susam ekimi * Sair sene- lere nisbetle henüz yakıcı sıcaklar — başla. mamıştır. Hem harman ve hem de susam pirinç ekiminin bi a gelmesi köylüyü büyük bir faaliyet içinde bulundurmakta- dayın orak mevsimi olma: . İdır. İki çocuk boğuldu Geyve (Hususi) — Akhisar nahi - yesinin Teşvikiye köyünde acıklı bir vak'a olmuş ve iki çocuk Sakarya neh- rinde boğularak ölmüştür. 12 yaşında Hakkı oğlu Mehmet ile 8 yaşında Da- vut oğlu Hüsameddin sıcakların tesiri ile nehre yıkanmıya girmişler, (fakat yüzmek bilmediklerinden suyun cere- yanına kapılarak bağıra bağıra boğul- muşlardır. Hâdiseler ; arşısınd Tipler t | —a Bu bir miüdür tipidir: Vüpura giriyor, birinci mevki salone dW ettalü gZ yerilityor Ormn eradi bulunduğuna kimsenin ehemmiyet verme mit olmasından muğber bir tavırla lüke mevkie geçiyor. En beş köşeyi — seçip ilerliyor. Şapkâsını çıkarmıyor.. — Sanki şapkasını elinden ölıp”bir yere asacak ir adam yanıbaşmda; imiş-gbb'bir. &ü yor. Sonra hatırlıpor.. Buram va v purdur. Yanında odacı yok, İsteksiz is- teksiz şapkayı kendi elceğizile port - mantoya asıyor: Yazında böş bir sendalye “var. El yüklü bir'adam geliyor.. Boş sandalyer ye oturacak. O atılıyor: Maatlesmcül, diyor, Tüüülüzü ' yel yoktur. Ademesirz kendine başka bir yer & vamak İğin Sanklınığk. Dakikalar g 'or, bilet kontrolcu « su zımbasını şıkırdata şıkırdata sokü - işroz Lüke'mirlle idş beş kuraşlık BU bırakıyor. ; alışkanlık dolma ka « kanlıkla biletin altına x terliyor, adır, Doi veriyor. na kalemini cebine ko