11 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

11 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

11 KAARA YAY Nİ AAA .SON POSTA Talim ve manevra için silâh altına çağırılacakların maaşları Dün Kamutayda görüşülen kanun tekrar encümene verildi. Telefon Şirketi mukavelesi de tasdik edildi Ankara, 10 — Kamutayın bugünkü toplantsında maaş kanununun 13, 14 Ve 25 inci maddelerinin değiştirilmesi- He ait kanun müzakere olunmuştur. Umumt müvazeneye dahil olan ve- Ya mülhak ve hususi bütçelerle idare edilen dairelerde veya sermayesinin ta- Mamı devlete ait olan veya — hususi kanunlarla devletçe teşkil edilen veya bir imtiyazı işleten müeseselerde müs- tahdem olanlarla vilâyet ve belediye daimi encümenlikleri azalıklarında bu- hunanlardan talim ve manevra müna - sebetiyle silâh altına alınanların maaş Veya ücretleri - bunlar, askeri rütbeyi iz olsun olmasın - mensup oldukları daire ve müesseselerce tam olarak ve- rileceğine dair olan bu kanunun, ika- Metgâhı haricindeki garnizonlara sevk- edilen subaylara talim müddetince ay- 'hen verilecek bir nefer tayinine ait fık- Taşı «ellerine az maaş geçenlere rütbe Maaşına iblâğ edecek bir farkın verik mesi» suretinde tadil yolunda verilen bir takrir üzerine encümene verilmiştir. Kanunun diğer bir fıkrası hükmüne göre de yukarıda isimleri geçen devlet daireleriyle müesseseler haricinde ka - lanlara talim ve manevra için orduda kaldıkları müddete ait maaşları rütbe- lerine göre milli müdafaa vekâletince verilecektir. Kamutay ruznamesinde bulunan ve İstanbul ve İzmir liman işleri idareleri- nin ve Van gölü işletmesinin İktısat Vekâletine devri hakkındaki kanun lâ- yihaları müzakere ve kabul edildik - ten sonra Nafia Bakanı Ali Çetin Ka- ya İstanbul telefon tesisatının satın a- lınmasına dair hükümetle şirket ara- sında aktedilen mukavelenin tasdikine ait kanun lâyihasının müzakeresini is- temiş ve kabul olunmuştur. Ali Çetinkayanın beyanatı Kanunun müzakeresine geçilmesi üzerine Nafia Bakanı Ali Çetinkaya Filistinde Allenbi'nin heykeli bomba ile yıkıldı Bomba atmak suretiyle su ikastlar yapilması ve mah- sulün yakılması hareketlerine devam edilmektedir. Araplar gizli cemiyetler kurdular Kudüs, 10 (Hususi) — Lord Allen- binin Birşeboda dikilmiş olan heykeli- ©e bu gün bomba atılmış ve heykel kısmen tahrip olunmuştur. Kudüs, 10 (ALA.) — Resmi bir Menbadan bildirildiğine göre, 19 ni - sandabesi 1276 Arap tevkif edilmiştir. ! Ayni tarihtenberi 182 Yahudi tev- İkif edilmiştir. Filistin trenlerinde, lokomotiflerde Makinistlerin yanına İngiliz bahriye 'neferleri konmuştur. Bunlar, lüzumu )takdirinde, makinistlerin — vazifelerini | Böreceklerdir. , Filistinde bazı müslüman gizli cemi- “Yetleri teşekkül etmiştir. Bunların ga- |Yeleri, grev tesanüdünü kırmağa teşeb- Abüs edenleri cezalandırmak, otomobil nakliyatını durdurmak için yollara çi- viler dökmek ve buna mümasil hare- ketlerde bulunmaktır. Dün gelen tabur ile birlikte bugün Filistinde bulunan İngiliz askerlerinin miktarı 7 tabura çıkmıştır. Bütün memleket dahilinde, askert ve polis müfrezelerine karşı kurşun en- dahtı ve bomba atmak suretiyle sui - kast yapılması ve mahsulün yakılma- sı hareketlerine devam olunmaktadır. Karışıklıkların — başlangıcındanberi ilk defa olarak dün Beytüllâhmda bir bomba infilâk etmiş, fakat hiç kimse- ye zararı dokunmamıştır. Kudüs - Şeria yolunda bir Arap po- lisi öldürülmüştür. Eski Kudüs paza - rında yaralanan köylülerden ikisi de ölmüştür. Yunanistanda memurlar meselesi Adliye Bakanı şikâyete |Bir tren yoldan çık.u_, T ık: gelen heyeti tevkif ettirdi |traktör çarpıştı, 21 kişi öldü Atina, 10 (Hususi) — Hükümet Memurları teşkilâtı meselesi karışık bir safhaya girmiştir. Reis Rosiakas'ın i*tevkifi üzerine teşkilât mensupları hü- ete ve parti İiderlerini protesto ttmişlerdir. Diğer taraftan memurlar namına lisine şikâyete gelen bir heyet aza- Sını da adliye bakanı tevkif ettirmiştir. Posta, telgraf ve telefon memurları sendikası ise bütün arkadaşlarına ihti- Yat vaziyetini almalarını bildirmiştir. " Komünist partisi sekreteri de teh- Sir edilmiştir. Diktaörlük haberi yalan Atina, 11 (Hususi) — Başbakan .Mdukıa. gazetelere yeniden beyanat- ta bulunarak diktatörlük ilân etmeğe t landığına dair haberlerin — asılsız uğunu kat't? surette söylemiştir. i devletleri matbuat kangresine İştirak edecek olan murahhaslar Bük- Tete hareket etmişlerdir.” İ ö » :İkümete resmen bildirilmiştir. İtalyada müthiş iki kaza Roma, 10 (A.A.) — Pazar günü traktörün diğer bir traktörle vuku bu- lan müsademesi esnasında altı kişinin ölmüş ve yirmi kadar adamın yaralan- mı şolduğu anlaşılmıştır. Napoli, 10 (A.A.) — Bu sabah Na- poli ile Nola arasında bir tren yoldan çıkmıştır. Tamamiyle harap olmuş o- lan üç vagonun enkazı altından 15 ce- sed çıkarılmıştır. Yaralıların 200 oldu- ğu tahmin edilmektedir. Doktor Şaht Cumartesi günü Atinada bulunacak Atina, 10 (Hususi) — Almanya - nın İktısat Bakanı ve devlet - bankası direktörü doktor Şaht'ın önümüzdeki cumartesi: günü Atinaya geleceği hü- söz alarak müzakere mevzuu olan mu- kavelenin ana hatları ve mali cihetleri etrafında izahat vermiştir. Nafia Bakanımız bu münasebetle şirketin kuruluşu ve sermayesi hakkın- da da izahat vererek şirkete ait bütün tesisatın her türlü hukuk — vecaibi ile ile beraber 2,520,000 liraya satın alın- mış olduğunu ve bunun her yıl verile- cek 410,000 İngiliz lirası ile ödenecei ği- ni, tediye tarihinin dört sene sonra başlayacağını — söylemiş 1,100,000 liradan aşağı düşmiyen va- ridattan 350,000 lira kadar tutan işlet- me masarifi çıkarıldıktan sonra geriye kalan para ile bu dört sene içinde vilâ- yetlerimiz arasındaki tesis edilecek te- lefon hatlarına tahsis edileceğini ilâve eylemiştir. Alkışlarla karşılanan bu — izahattan sonra kanun müzakere ve kabul edil- miştir. Kamutay yarın da toplanacaktır. Fransada 40 saatlik hafta Heryonun gazetesi bunu çok tehlikeli buluyor Paris, 10 (A.A.) — Heryo ile- sıkı münasebeti olan Ere Nouvelle gazetesi 40 saatlik çalışma haftası hakkkında yazdığı bir makalede diyor ki: «40 saatlik hafta, ordu için 850 mil- yon, donanma için bundan daha fazla bir masraf kapısı açacaktır. Diğer dev- let işleri ile birlikte kaydedilecek fazla- lık iki buçuk milyarı bulacaktır. Demir- yolları idaresi de işçilerini fazlalaştır « mak ve bu da yılda bir buçuk milyar bir fazla masrafı bâdi olacaktır. Netice olarak şunu diyebiliriz ki 40 saatilk hafta, bütün müstahsil memle- ketler tarafından hep - birlikte tatbik edilmediği müddetçe çok tehlikeli - bir tecrübe teşkil etmektedir.» Yeni lâyihalar tetkik ediliyor Paris, 10 (Hususi) — Fransız parlâ- mentosunun seçtiği 33 kişilik bir hey- et kırk saatlik hafta, ücretli mezuni - yet, kollektif mukavele, maaşlardan yapılan kesintileri iade için hükümete verilen lâyihaları tetkik etmektedir. Meclisin yarın bu lâyihaları kanun- laştırması bekleniyor . Grevcilerle Müzakere Paris, 10 (ALA.) — Alınan haberlere UC gü HRlble ada Büzi dümli oi düstrisi ticarethanelerine sirayet — etmiştir. Sigorta şirketleri, oteller, lokantalar — ve kahveler idarelerile müstahdemleri arasın. daki müzakereler henüz neticelenmemiştir. Demir sanayii Safranbolu, 10 (AZA.) — Kara- bükte demir sanayiüi fabrikası için ilk memur binaları yapılmak üzere müte- ahhit bugün fi'len işe başlamıştır. (DÜSÜNDÜĞÜM Z EGİLİ! | Bizi ne rahatsız eder? Koltuğunda Bir yığın gazete ile tramvaya atladı. Fakat sahanlıkta du- ran biletçi ile karsılaştı: — Yumurcak, gene ne girdin içeri? — Gazete satacağım, ağabeyciğim.. — Olmaz, in aşağı... Tramvay Eminönünden kalkmış, Bahçekapısına doğru ilerliyordu. bir kuruş kazanırım — Ne olur, «|belki... — Sana in, diyorum. Saat üçtü. Cadde - kalabalıktı. Oto- mobiller biribirini kovalıyorlardı. Kü- çük çocuk bir eliyle demire sarılmış merdivende müvazenesini muhafaza etmeğe çalışıyordu. — * — İn diyorum, sana anlamıyor mu- sun? Çocuk belki yedi yaşında bile yok - tu. Minimini köliyle bir tomar gaze- tesini taşimakta zorluk çekiyordu. Fakat bir kuruş kazanabilmek ümi- t diyle israr ediyordu: — Ne olur sanki?. . Tramvay yolcularının rahatsız ol - duklarını istemeyen gayretkeş biletçi, hiddetle demir parmaklığı açtı ve: — Şimdi seni tepelerim, Atla diyo- rum, sana.. diye bağırdı, . Tramvay sür'atle gidiyordu. Fakat küçük müvezzi artık korkmuştu ki, fırlattı kendini aşağıya attı. Ve yere yuvarlandı... O yerde iken tâ yanından bir otomo- bil geçti. Fakat çocuğa çarpmadı. Neden?.. Fatalist değilim amma, ben bile şunu söyleyeceğim: Eceli gel- memiş olacak ... ... Tramvay biletçileri şunu iyi bilme- lidir ki, tramvay yolcularını bir küçük müvezziin aralarında dolaşmasından daha ziyade böyle manzaralara şahit olmak rahatsız eder. SuatDöniy T Suikast davası Urfa saylavı Ali Sahiple arkadaşları hakkındaki beraet kararı temyizce bozuldu Ankara, 10 — Urfa saylavı Ali Saip ile diğer maznunlar cumur reisimize suikastta bulunmak maddesinden dolayı Ankara ağır ceza mahkemesinde mevkulfen muha- keme edilmişlerdi. Mahkeme, neticede maznunların hepsinin beraetlerine — karar vermişti. Müddeiumumilik tarafından tem- yiz edilen bu kararı temyiz mahkemesi ce- za dairesi bozmuştur: mahkeme eski kara- rında msrar etmezse imühkeme tekrar olu- nacaktır; caki kararında 1srar ettiği takdir- de üsülen temyiz mahkemesi umumi hey- etince tetkik olunacaktır. Maamafih bu haber geç alındığı — için resmi makamlardan tahkikine imkân bu- lunamamıştır. Bükreş Belediye Reis muavini ile 5 mühendis tevkif edildi Bükreş, 10 (A.A.) — Geçen gün geçit resminde yıkılmış olan tribünle- rin inşasında ihmalkârlık göstermiş olmak ihtimaliyle 10 kişinin tevkif e- dilmiş olduğu haberi dün akşam teey- yyüt etmiştir. Bunlar, belediye reisi muavini ,ile, beş belediye mühendisi, iki müteahhit ve iki ameledir. Bükreş, 10 (A.A.).—: Royter a-| | İki ahbap çavuşlar I Siye Habsburg — hanedanının Avusturyada saltanat ma- kamına gelmesi, umumi bir harbe yol açacaktır ün Paristen gelen bir telgraf, son derece mühim bir haber getirdi. Bu babere göre İtalyada telâki eden Avus - turya başvekili — Şuşnig ile M Musolini, Habsburg hanedanının ay sonunda Avus- turya tahtına getirilmelerine karar vermiş- ler, Bundan başka İtalya ile Macaristan Milletler Cemiyetinden ayrılacaklarmış. «Son derece mühim» olduğu kaydile yukarıya işaret ettiğim bu haber, «Otuv- rev namındaki sol cenaha mensup — bir Fransız gazetenin hususi — istihbaratından- dır. Ehemmiyeti ise, tahakkuk ettiği tak « dirde, muhakkak bir harbe sebebiyet ver- mek istidadında bulunmasındadır. Çünkü: Küçük İtilâfı teşkil edenm Romanya, Çe- koslovakya ve Yugoslavya devletleri, dün değil, senelerce evvel teşekkülleri sırasın - da, birleşmenin sebebini dünyaya ilân e - den müşterek tebliğlerinde, Avusturyada, Habsburg hanedanı — tekrar saltanat ma- kamını işgal ettiği takdirde bu hareketi si- lâhla karşılıyacaklarmı bildirmişlerdi. «Ocuvrer gazetesinin bu haberine inan- mak icap ederse, Habsburg hanedanının iadel saltanat etmesi meselesi, Küçük İti « Iâf devletlerinin açık olan bu kararlarına bir nevi meydan okumadır. Maamafih ben, «Ocuvre»r - gazetesinin bu haberine inanmak istemiyorum. Çünkü ne İtalyanın, ne de Avustura ve Macaris- tanın, bugünkü ahval ve şartlar altında, orta Avrupada bir harbin patlak vermesine sebebiyet vereceklerine kani değilim. Çün. kü böyle bir harp hiç bir suretle mevrzü kalmıyacak, yeni ve 1914.1918 harbin » den çok daha şiddetli, umumi bir muha - rebeye yol açacaktır. Böyle bir harp, ayni â tlerin yaklaşlır. « olmıyacaktır. Bu davaya, daha ziyade his karışacak ve birbirine zıt olan rejimlerin karşılaşmaları şeklinde tezahür edecektir. Halbuki yalnız başlarına olmak şartile A- vusturya da, Macaristan da, kendilerini böyle bir badireye atmayı hayallerinden bile geçiremezler. İtalyanın ise, bu iki küçük devletle be - raber olarak böyle muazzam bir davanın şampiyonluğunu deruhde edeceğine ihti « mal verilemez, kaldı ki İtalyanın, Alman - ya ile müşterek surette hareket etmesi de mevzuu bahsolamaz. Bundan evvel, gene bu sütunlarda izah ettiğim gibi Almanya - nın İtalya ile esaslı bir surette anlaşması mümkün görünmüyor, İtalyanın iddiaları, Almanyanın müstakbel menfaatlerine ay- kırı düşüyor. İşte bu sebeplerden ötürü - dür ki, ben, uzak bir ihtimal saymakla ve menfaatlerine uygun bulmamakla beraber, İtalyanın, Macaristanin, hattâ Avusturya- nn dâa gu veya bü zamanda Milletler Co miyetinden — çekilebileceklerini — mümkün görüyorum. Fakat bu üç devlelin, aralarında birle- şerek, umumi bir harbe müntehi olabile - cek bir yol tutmıyacak kadar kendilerini besaplı, siyasetlerinde elâstik ve uzağı gö- ren varlıklar olduklarına kani bulunuyo - rum. Binaenâleyh Ocuvre gazetesinin bu haberinden fazla endişeye düşmeden hâ- diselerin inkişafını bekliyorum. ; Selim Ragıp gereerseseseccesi jansı muhabirinden: Geçen gün yapılan merasim esna - sında yıkılan tribünün enkazı altında kalarak ölenlerin miktarı resmen üç ve resmi olmıyan menabie göre 12 dir. Mecruhların miktarı ise 600 ile iki bin arasında tehalüf etmektedir. ——— —— ai DAi BBi tsimüak