13 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

fi Terfi etmeyen ay.* hâkimler Terfi etmemelerinin sebebi kapalı zarfla kendilerine bildirildi Dün adliye vekâletinden şehrimiz- deki bazı hakimlere İstanbul müddei- umumiliği vasıtasile kapalı zarflar gel miştir. Bu Zzarfların içinde bu sene temyizdeki tasdik nisbetleri yüzde elliyi tutmadığından terfi edemedikleri ken- dilerine bildirilmiştir. Malümdur ki bu ay zarfında şehri- miz hakimlerinden mühim bir kısmı terfi etmiş ve kendilerine keyfiyet bil- dirilmiştir. Bu terfiler hakimlerin bir çoğunu memnun etmiştir. Bir kısım bakimle- rin bu terfilere itiraz edecekleri söy- lenmektedir. Lise olgunluk imtihanlarI Liseyi bitiripte üniversiteye devam edecek lise mezunlarının olğunluk im- tihanlarına dünden itibaren başlan - mıştır. İmtihanlar ayın nihayetine ka- Misafir Yugoslâv nazırı Dün İzmirden şehrimize geldi, ihtisaslarını anlatıyor Yugoslavya nazırlarından “Şevki Behmen dün İzmirden şehrimize dön- müştür. Şevki Behmen Perapalas — otelinde bir müddet istirahat ettikten sonra ga- zetecileri kabul etmiş, Ankara ile İz- mirdeki intibalarını anlatmıştır. Dost hükümetin nazik nazırı demiş- | tir ki: «— Türk matbuatına gösterdikleri alâkadan dolayı teşekkür ederim. Türkiyede bulunduğum kısa bir za- man içinde şahit olduğum terakkiyi ü midimin fevkinde buldum. Hususi le Ankaranın Amerikanvari ve sür'at- Hi terakkisi ben de hayret uyandırdı. Yeni Türkiyenin kültür sahasında göstermşi olduğu terakki, imar saha- sındaki ilerleyiş cidden takdirle takip edilecek mahiyettedir. Ankarada bulunduğum — müddetçe bütün kültür müesseselerini gezdim.Bu | müesseseler garp memleketlerine da - hi büyük bir örnek teşkil edebilirler. Meselâ İsmet Paşa Kız Enstitüsü bugünün lâzım olan bütün ihtiyaçları- ni başlı başına karşılayacak derecede mükemmel bir müessesedir. Memleketime döndüğüm vakit Yu- guslavyada da böyle bir-müessesenin yapılması için lâzım gelen yerlerde iltimasta bulunacağım. Ziraat Enstitüsü o derece mükem - meldir ki Avrupadaki emsaline bir ör- nek olabilir. Yeni yapılan Çubuk barajı Türki - yenin teknik sahadaki terakkisini gös- terir, Gazi orman çiftliğinin bu derece müterakki bir hale getirilmesi Türkiye | için bir iftihar vesilesidir. Buraya dönerken kısa bir müddet için uğramış olduğum İzmir şehri de yeni Türkiyenin her yerinde ayni şe- kile ve ayni azimle çalışılığını göster- mekteir. Buna bizzat şahit olum. Kendime ilk borç saydığım şey, Tür- kiye cümhuriyeti hükümetinin bana gösteriği misafirperverliğe teşekkür etmektir. Bu misafirperverlikten - son ececd ti dtahmalarni Rnkarada gör düğüm hüsnü kabulü ve aldığım inte- baları hiç bir zaman hatırımdan/ çıkar- miyacağım.» Şevki Behmen, Bursa, Yalova ve Mudanyayı da ziyaret edecek, tekrar şehrimize dönecektir. Belgrat zabıtası soruyor Bu çok kıymetli saat İstanbuldan mı nmıştır? Belgrat polis müdürü cinayet masa- » İstanbul emniyet direktörlüğüne iki resim göndermiş, bu resimdeki mücev- herlerin İstanbulda çalınmış olup ol- madığını sormuştur . Yugoslavya zabıtası, ayni zaman - da şu malümatı vemriştir: «Cinayet mahiyetinde bir suçtan dolayı rehin mukabilinde ikrazat ya - pan müesseseler teftiş edilirken maz- nun bulunan adam tarafından rehin bırakılmış bazı kıymetli eşyaya tesa - düf edilmiştir. Büu eşya meyanmda bir de kıymetli ve mürassa bir saat vardır. Rehinlerin sahibi bu aaati İstanbulda bir paşanın yanında çalışan — babasının hediye olarak aldığını ve kendisine mi- ras bıraktığını söylemiştir. Fakat malt vaziyeti bu saati uzun müddet - hattâ rehin bırakmak suretiyle dahi - mu - hafazaya müsait değildir. Bunun için saatin çalınmış olması ihtimali vardır.» İstanbul Emniyet direktörlüğü şim- di buhususta — tahkikat Sanatin üzerinde Türkçe yazılar ve ra- kamlar vardır. Kızılay Kermesi Program tesbit edildi, komiteler çalışıyorlar Bu sene Kızılay kermesi Taksim bah- çesinde 8 ağustosta başlıyacaktır. Kermes hazırlıkları ile yedi muhtelil komite meş- gul olmaktadır. Bu komiteler 20 haziran- da Ticaret Odasında toplanacaklar ve ker- mesin son hazırlıklarını ve programını son defa gözden geçireceklerdir. Taksim bahçesinde kermes devam et - tiği müddetçe yedi yüz küsur projektörle tenvirat yapılacak ve muhtelif ziyadar sü- tunlar etrafı aydınlatacaklardır. Avrupanın muhtelif memleketlerinden boksör, güreşçi ve iskrimci getirilmek için bazı teşebbüsata girişilmiştir. 8 ağustos saat 4 de: Beynelmilel bebek sergisinin açılış töreni yapılacaktır. Bebek sergisini sağlık ve sosyal yardım vekili a- çacaktır. Ayni gün akşam 9,30 da kermes açılacaktır. Gece saat | e kadar sahne prog- Tamı sürecek, sonra sabaha kadar ateş, Lunapark oyunlar yapılacaktı. 9 ağustosta spor ve müsabakalar, spor maçları, gürbüz çocuk, berberler, terziler müsabakaları; akşam sayfiyeliler matinesi yapılacaktır. Bebek sergisi on beş gün açık kalacak - tır. Bu piyangonun - talihlisi Dünkü keşidede 30 bin liralık büyük ikramiyeyi kazanan biletin bir parça- « Vali konağında çalışan Recep ve Seyfi adlı iki ortakta, bir parçası hay- van borsasında Sedat'da, diğer bir par- pası da Hamidiye caddesinde - dişçi Yervant'ta, dördüncü parçası Sulta - nahmette Adile adında bir kadında - dir. On bin liranın bin lirasını da Orta- köy tütün inhisarında amele başı Fey- zi kazanmıştır. Yedek subayları davet Beşiktaş askerlik şubesinden: 936 senesi Haziran yoklaması için bilü- mum yedek subayların şubeye müracaatle adreslerinin kaydettirmeleri. Ve taşrada - kiler de mektupla bildirmeleri ilân olunur. paşadan yapmaktadır. /SON POSTA Mecidiye köylülerin arazisi Bazı köylüler tarafından İyazıyor: açılan bir kaç dava reddedildi Mecidiyeköy sakinlerinin işgal et - tikleri arazinin tapuları verileceğine dair gazetelerde çıkan havadis üzerine | ; Mecidiyeköy sakinlerinden bazıları iş- gal ettikleri arazi razi sahibi olmak hevesine düşm tel ve kazıklar çakarak ötedenberi gal ettikleri araziyi genişletmişlerdir. Hattâ bu genişletme işi, Komutanlığı kaıt'aları talim sahası o- larak ayrılan arazinin içine kadar gir - miştir. Bu iş için, İstanbul komutanlığının teşebbüsü Üzerine mülkiye ve askeri- yeden mürekkep bir heyet toplanarak mahallinde tetkikat yapınış ve bu tel örgüler geriye aldırılmıştır. Bunun üzerine arazi - sahiplerinden bir kısmı Beşiktaş sulh hâkimliğine mü- racaat ederek dava açmışlardır. Fakat mahkeme iddiaları haksız bulmuş ve reddetmiştir. " Cerrah P aşa K hastanesi İki pavyon, mutbah ve çamaşırhane yapılarak genişletiliyor İstanbul Belediyece C tam techizatı h hpaşa hastanesinin hav? bir çamaşırhane ile başlanacaktır. Cerrahpaşaya bir hariciye, bir de ve - İnşaata bugünlerde rem pavyonu ilâvesi de kararlaştırı! - mıştır. Ütret ilniversiîesinin 300 üncü yılı Felemenk UÜtret — Üniversitesinin 300 üncü yıl dönümü — münasebetile İstanbul üniversitesinden de bir mü - |messil davet edilmiştir. Bu davet üze- rine Lâhey elçimizin üniversiteyi tem- sil etmesi muvafık görülmüş ve keyfi- yet kendisine tebliğ edilmiştir. Halkevinde — konferans Salı günü saat 21 de Eminönü Halke - vinde mimar Seyfi Halil tarafından «Her Türk ailesi bir ev sahibir mevzulu bir kon- ferans verilecektir. Konferansı —müteakip Kadıköy Halkevi mandolin takımı tara * [fınd.-ın da bir konser verilecektir. Nöbetçi Eczaneler Bu geceki nöbetçi eczaneler şunlardır: İstanbul cihetindekiler: Aksazayda: (Ziya Nuri). Alemdarda: (Esat). Bakırköyünde: (İstepan), Be- (Sıtkı). Eminönünde: (Bensa- son). Fenerde: (Arif). Karagümrükte: (Arif). Kü pazarda: (Hikmet Ce - mil). Samatyada: (Erofilos). Şehre - mininde: (A. Hamdi). Şehzadebaşın- da: (Hamdi). Beyoğlu cihetindekiler: Galatada: (Kapılçi). — Hasköyde: (Halk). Kasımpaşada: (Merkez), Sa - myerdet (Nuri). Şişlide: — (Maçka). 'Taksimde: (İtimat, Kinyoli, Tarlabaşı). Üsküdar, Kadıköy ve Adalardakiler: Büyükadada: (Merkez). Heybelide: (Yusuf). Kadıköy Altıyolda: (Mer - kez). Modada: (Moda) Üsküdar Çar- Ömer Kenan). yazıttı ) ee İnkılâb Dersleri Ankara ve İstanbul Üniversite- R. Peker'in verdiği inkılâb Gdersleri kitap — halinde basılmıştır. 124 - sayfa — tutan eser, her yerde ON KURUŞA salılmaktadır. lerinde İralanüen 'e a e SĞ ai e ĞĞ bir mutbah yapılması takarrüt etmiştir. | iyi genişletmek ve a- | | (? o | - A Haziran 13 KUYUCU MEKTUPLARI Şarapçılığı ve bağcılığı korumamız lâzımdır!. Manlsa okuyucularımızdan 8. Ali Babu «— Gazetenizin 936/5/13 tarihli nüshası- nm gön sayfalarından birinde, mühib bir haber gözüme çarptı. (Müekirat bayilerinden alına; lan vergilerin indirilmesi düşün yekte o- yormuş.) unan ver- aha evvel ilk maddesini teşkil eden üzü- ğün ve bağcılığın göz önünde na ve Manisalıların yüzde 75 1 varidatı da üzüm ve bağdan te- egeldiğine göre şu salırlarla bazi dertlerin teşrihinde bir mecburiyet hissodi- yorum. Filhakika Manisa kazası her yıl için 120 - 141 bin çuval raddesinde çekirdeksiz kuru ü- züm mahsulü yetiştirir ki; şöyle büyle 31 - M milyon kilogram demektir. 1932 yılma kadar Munisa bağcıları sırf çekirdeksiz kuru üzüm bedeli olmak üzere dört, beş mülyon Türk lirası gibi yüksekçe bir para istifa ederlerdi. Bunun bazı yıllarda ? - 8 milyona vasıl olduğu tik kaytlariyle sabittir. 1932 yılından şonra memleketimizde çe- kirdeksiz kuru üzüm bedeli olmak üzere gi- ren para, maalesef iki milyon 'Türk İrası bile tutmamaktadır. Ve bu itibarla bü- tün — bu satış bedeli yekünü — stihsal mas- maliyet flatı bile koruyamamak- Çünki halâ — Manisa kazasın- 0 bin dönüm bağ mevcut olup beher dönüm bağın İmar, ihya masrafı Göktaş, kükürt bedeli en asdan on İki lira- dır. , gene beher Çuval için naçar ihti- yar edilen iki buçuk lira sergi masrafı da ralı ve tadır. da — 150- |Hlüve edildiği takdirde masraf yekünunun ridat miktarından daha kabarık olduğu ydana çıkar. Bu suretle Manlsa bağcılığının büyük bir sesecaa mi keseraraseAlaressanan tehlikeye dağru gilmekte olduğu aşıkârdır. * Habet mıza göre (Türkofis) ceşkilâe İti ecnebi ülkelere çekirdeksiz yaş ki maksadiyle ambalâj — tetkikatı |ispanyadan; şuradan buradun getirtiyormuş... Fakat bütün bunlardan evvel göz ö tutulmas ilcap eden mühim bir mes dır: ; Şaraplık ve sulamalık üzümler ğ Manisa bağları 120 - 140 bi çuval çekire kuru üsümden başka 200 bin kiladan a şaraplık ve sulamalık yaş üzüm ye- del tiştirir. Halbuki bir kaç yıldan beri Manisada imap edilen şarabın miktarı yirmi bin kiloyu geçe miyor. Mütebaki 180 bin kilo şaraplık ve zü< lamalık üzüm hemen hemen mahv ve heba olup gidiyor. Vâklâ bu arta kalma şaraplıl üzümlerden pekmez ve reçel ka; lar bü- lunuyorsa da irat, masrafını korumadığı için bunlar da mahv ve heba olanlar arasına kaye dedilmek lüzım, Şarabin beher kilosu için beş kuruş res sim, bir kuruş müdafaa vergisi vermekle mü- kellef tutulan müstahsil, ayni zamanda imae Iâthane için ayrı, hariçte satış — dolayısiyle ayrı kazanç itasiyle mükellef tutulmaktadı! ki; bu itibarla beher kilo şarap başına he « men hemen on kurüş vergi İle karşıluşmaks tadır. Sonra ;bütün istihsal masrafları: Üzüm, nakliye, ezme, prese, filitre... Ve bunlara zae mimeten teşkilât. || Halbuki; şarap müstahsili hakkında göse |terilecek ker bangi bir teshilât demok üzüme |sülüğün, bağcılığın himayesi demektir. Hata tâ bize öyle geliyor ki; İnhisar idarelerind - devrahinim - ne kadar prese varsa, ezme makineleri, filitre aletleri ve hattâ bombase lar, fıçılar varsa bunlar bedeli mukabilinde İve taksitle ödenmek şartiyle şarap sillerine tevzi edilirse büyük faydı edilir. üstahe temia arana Taksim Bahçesinde Bu SMART BOYS Vi akşam sezonun ilk galası yana saz orkestrası ve dünyanın tanınmış büyük san'alkârlarının 20 büyük numarasile GALA SUVARESi KARAMBA'yı görünüz. Telefon 43703 Hava müsaid olmadığı takdi! rde büyük salonda olacaklır. l Kadıköy Vakıflar Direktörlüğü lnlırıl Menba suları arasında en kuvvetli radioaktivitesi bulunan Alemdağı Defneli suyu 10/6/936 gününden itibaren suculara verilmeğe başlanmıştır Müteaddit resmi müessesatı sıhhiye mütehassıs etibbası tarafından yapılan hikemi, kimyevi ve baktiriyolojik muayenat neticesi tanzim edilen raporlarla sıhhi sularda aranılan bütün evsafı hikemiyi haiz olduğu (kolibasil, anearop, likefyan) mikroplarla her türlü mevaddı kimyeviye ve uzviyeden tamamen âri bulunduuğu bildirilen ve emsali arasında en kuvvetli radloaktivitesi bulunan Alemdağı Defneli suyu 19/6/936 günüden itibaren ağzı, bir tarafı (Evkaf) di- ğer tarafı (Defneli) ibaresini havi zımbalı hususi kurşun mühürle mühürlü otuz litrelik küçük boy damacanalarla iki buçuk litrelik galon şişeler derununda suculara Yukarda evsafı kimyeviye, hil verilmeğe başlanmıştır. ikemiye ve baktiriyolojik hassaları bildirilen ve bilhassa radioaktivitesinin fazlalığı ile mü- temayiz olan bu suyun safiyetieden emin olabilmek için şişelerin üzerindeki vakfın hususi kurşun mühür ve zımbasına dikkat etme- lerini sayın halkımıza ehemmiyetle tavsiye ederiz. (3230) Türk Hava kurumu BÜYÜK PİYANGOS Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir. 8. ncü Keşide 11 Temmuz 936 dadır. Büyük ikramiye: 5 o - o 0 O Liradır. Ayrıca: 20.000, 12.000, 10.000 - liralık ikramiyelerle (20.000) liralık bir mükâfat vardır...