13 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

13 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

SON POSTA üzüm fiyatlarını halâ düşürüyorlar! İktisat Vekâleti tarafından İzmire gönderilenB erlin| ” ticaret mümessilimizin teşebbüsleri fayda vermedi Alivre satişlarda fiyat düşürmenin Alman piyasasında itimatsızlık uyandırdığı, Berlin ticaret mü « messili Avnl İzmir, 12 (Hususi) — İzmirdeki bazı ihracat firmalarının daha şimdi - den Alman piyasalarnda üzüm fiyat- larını sebepsiz ve manasız bir şekilde kırmaları Ankarada hayretle — karşı - lanmıştır. Hükümet bu hususta gere- ken - tedbirleri alırken ihracatin teş- kilâtlanması kanununa sun'i fiyatlar empoze edenler hakkında da bir mad- de ilâvesi ve kanunun ikinciteşrin ayı içinde Kamutaya çıkması hususunda tedbir alınmıştır. Üzüm alivre satışlarında rastlanan bu acıklı vaziyet üzerine Berlin ticaret mümessilimiz Avni İzmire gelerek te- maslarına başlamıştır. Üzüm barsa - sında Avninin iştirakile yapılan top - Tantıda ihracat âmirleri kendi noktai nazarlarını izah etmişlerdir. Dilekleri tesbit eden Berlin ticaret mümessi - li tüccarlara — Berlin piyasası hak - kında malümat vermiş ve Almanya |- çin müşterek bir satış fiyatı tesbitini ehemmiyetle istemiştir. Alman piyasalarına düşük fiyatlarla yapılan tekliflerin satışları arttırmak- tan ziyade Türk tacirleri aleyhine bir inansızlık ve itimatsızlık doğurduğu, hattâ Alman alıcılarının bu istikrar - sızlık karşısından siparişleri büsbütün kesmek mecoburiyetinde kaldıkları tüc- tarlara açıkça anlatılmıştır. Ne kadar tuhaftır ki başlıca hırma - lardan bazıları bu işe de edebiyat solta- rak ve daima kaçamaklı yollar arıya « rak fiyat tesbitinden kaçmişlardır. Bir tüccar fiyat tesbitinin ticaret serbesti- sini muayyen hudutlarla ortadan kal- dıracağı seklinde şayanı hayret bir mü- talâada bulunmuştur. Bugün en liberal rejimlerin bile red. dettikleri, Hcaret sahasındaki bu kötü İliberalciliğin, müstahsilin sâyini istis- mar ederek ve memleket faydalanma- sını ortadan kaldıracak bir kaç şahsı dış piyasalarda birbirine soktuğu göz önünde tutulurken yukarıdaki müta- lâanın ne gibi bir düşünce ile müdafaa edildiği anlaşılamamıştır. Şu dakkaya kadar tüccarlar Fiyat tes- biti hususunda pratik bir adım atmış değillerdir. Buna mukabil üzüm fi - yatları mütemadi bir şekilde düşürül - mektedir. İktisat Vekâleti, derhal ü- züm rekoltesinin tesbitini ticaret oda- sından istediği için bir heyet bu sabah üzüm mıntakalarında tetkik seyahati- No çıkmıştır. Ad. Bil İsmet Paşa kız enstitüsünün sergisi Ankara (Husust) — İsmet Paşa Kız Enstitüsü 14 - 15 - 16 haziran gün- leri saat sabah dokuzdan on ikiye ve 14 den 19 a kadar açık bulunmak üze- re bir sergi hazırlamışlardır. Sergide talebelerin 935 - 936 dere yılı zarfın - da yaptıkları el işleri teşhir edilecek- tir. Bütün hazırlıklar ikmal edilmiş - tir. Serginin açılış töreni 14 haziran Pazar günü saat 9 da yapılacaktır. Arapkirde tayinler Arapkir (Hususi) — İnhisarlar me- Muru Seyfi Petürgeye tayin edilmiş, Yeni vazifesine başlamıştır. Seyfinin Yerine de Baskilden Nureddin tayin e- dilmiştir. Arapkir malmüdürü Recâi görülen Üzum üzerine Vekâlet emrine alınmış- tır. Malmüdürlüğüne de Edremit tah- Sil müfettişi Hasib tayin edilmiştir, buyüzden siparişlerin kesildiği tacirlere anlatıldığı halde fiyat tesbitine kimse yanaşmadı Muş, (Hususi) — Burada 12 çocuklu bir aile vardır. Bu aile şehrin orta- sından geçen çayın kenarında harap bir klübede oturmaktadır. Ailenin er- kği Temo adında bir kasaptır. Tamo sermayesi olmadığı için çocuklarını güç- lükle geçindirmektedir. Hep beraber — çıkarttıkları bir resmi gönderiyorum, —— A e , İzmitte Hafta tatili İzmit (Hususi) — Burada, bir dük- kânın bakkal dükkânı mı, yoksa tuha- fiyeci dükkânı mı olduğunu kestirmek meseledir. Çünkü bir bakkal dükkânı- na girip, orada, çorap, mendil hattâ i- pekli gömlek elhasıl tuhafiyeye ait her türlü eşya bulabilirsiniz. Bir tuhaliye- ci dükkânında da şeker, tuz, hububat bulmakta güçlük çekmezsiniz. İşte, bundan — dolayıdır ki, burada, hafta tatili mücibince, dükkânların ka- patılmasında tam bir müsavat hâsıl olmuştur. Şimdiye kadar, buradaki bütün esnaf, dükkânlarını Cumartesi günü öğleden sonra kapatmıyorlardı. Fakat, belediyenin verdiği bir emirle, bun - dan böyle, aşçı, bakkal ve tuhafiyeci dükkânlarından başka bütün esnalın hafta tatili kanunu mucibince, dük - kânlarını kapamaları Iâzım geldiği bil. dirilmiştir. Balıkesirde zehirli gazlar kursu Balıkesir (Husust) — Zehirli gaz- Kızılcahamam Banyoları Kızılcahamam (Hususi) — Kızıl - cahamam kaynaklarına gösterilen rağ- bet seneden seneye artmaktadır. Ha - mamların bundan İ0 sene evvel sene- lik icari 10 lira iken son seneler zar - fında bu mikdar 3000 liraya kadar yük- selinişlir. Her sene olduğu gibi bu yal da da- ha şimdiden hamamlara tehacüm b: lamıştır. Ankara ile Kızılcahamam a rasında işleyen otobüs şirketi seferle- İrine başlamış ve elde mevcut araba - larına bu sene 2 tane daha ilâve et - miştir. Otobüs ücretleri bu sene daha fazla ucuzlatılmıştır. Hamamların te- miz tutulması için belediye tarafındanı daimi bir kontrol temin edilmiştir. Hü- kümet doktoru da boyuna gelenlerin sıhhi muayeneleri ile yakından alâka- dar olmaktadır. Kaybolan delikanlı bulundu Biga (Hususi) — Anbaroba kö - yünden olup düşmanları - tarafından lardan korunma için açılan zehirli gaz bir kazaya kurban edildiği zannolu - kursuna, kaza, köy ve nahiyelerden İnan Halil oğlu Hüseyin, on beş gön muallimler gelmişler, derse başlamış -| gaip kaldıktan sonra meydana çıkmış- lardır. tır. ı ı | niversite tahsili ücretlimi olmalı? niversite Gcretlerini ödiyemiyen tale beler imidhana gifemiyeceklermiş. İmti hana girememek demek bütün sene tahsil etmiş olan bir gencin bütün emek- lerinin mahvolması demektir. Muharririmiz üniversiteye gitmiş ve talebelere şu suali sormuştur: — Üniversite tahsili için ücret alınması doğru mudur? Ücretini veremiyenlerin imtihana kabal edilmemesi haksızlık mıdır? Talebelerin cevabını aşağıya yazıyoruzı Hukuktan Cahit: — Ben üniversite tah - silinin — ücretli olmasına tataftar değilim. Çünkü bu fakir gençlerin inkişa- fına mâni oluyor. — Fakri hal mazbatası kolaylıkla alınamıyor. Babasının bir kulübesi olan — çocuğa, «Baban eshabi. emlâk - tendir» denilebiliyor. Sonmm da - zaenginlerin bir çoğu meccami — tahsil görmek için böyle bir kâ- ğit alabiliyorlar. Ben ken- di hesabıma üniversitede tahsil etmeğe iktidarım ol- madığından uzun seneler bu kâğıdı çıkarmağa uğ - raştım. Ve hakikaten muh- taç olduğum halde uzun zaman alamadım ve bu yüzden tahsilim — gecikti. Ben şimdi kendim için değil, Fakat arkadaşlarım için konuşuyorum. Bu üc- ret gençlerden malıdır. * A Riyaziyeden Bay A- li Kemal: — Ünivetsite gencin - den tahsil ücreti aramak ve veremediği için imti - hana sokmamak doğru değildir. Ücreti veremi - yen fakir talebedir. Fakir hiç birinde de zannedildiği gibi fakri - hal mazbatası yoktur. (O- ekseriyetini talebenin* nu alanların resmi yerleri aldatan pa- ralı açıkgözler teşkil edi- yor.) Bu kaydın kalkma- sı en hayırlı ve en doağru hareket olur. Çüakü üni - versitede çalışan gençle « rin ekserisinin kaygusu bir an evvel hayata — atılmak ve maişetini temin etmek- tür, Hukuktan Bayan Zehra: — Üniversite - tahsilinin Geretli olması doğru değil- dir. Çünkü içimizde büt - çesi pek dar olan gençler var. Bilhassa hukuk Fakül. tesinden olan gençlerin bir goğu bir taraftan hayatını kazanıyor. Bir taraftan da tahsil etmeğe — çalışıyor. Tahsil ederken bile hayat tücadelesi yapan bu genç- lerden bir de ücret aramak bence doğru değildir. Vükia fakir — olanlardan fakrü hal mazbatası isteni- yor ve bunu getirenlerden de tahsil Ücreti aranmıyor amma. Bu mazbatayı ge « tirmek çok müşkül. İçi - mizde öyle zengin çocuklar var ki böyle bir kâğıdı ko- daylıkla elde ediyorlar. Ha kikaten fakir olanlar için. de ise bunu elde edemi « yenler pek çok. ai Riyaziyeden Muharrem: — Ben para verememiş ı Bay| Hukuktan Hukuktan Emine: Bayan Üniversite — tahsili ücretsiz mi, yoksa ücretli mi olmalıdır, diye soru - yorsunuz. Bu tahsil fakir gçocuklar için esasen üc - retsizdir. Yalnız işittiğimize bunun — için alıma- cak — ilmühaber — işle - rtinde bir karışıklık var - mip Güya zengin çocuk - göre ların içinde bunu alanlar pek çok olduğu halde ha- kikaten fakir — oldukları halde bir türlü elda ede - miyenler — bulunuyormuş. Prensip itibarile tabil bu ilmühaberleri, yahut ta üc reti sene nihayetine ka - dar hazırlamıyan talebe nin imithana girmemesi doğrudur amma. Bu nevi müşkülât göz önüne alı - ninca — Ücretin — ortadan kalkması galiba daha doğ- ru olacak. Pa M Hüsnü: Para Bay ıf alınmasını olan gençlerin imtihana gi- | doğru bulmuyorum. Çün- remeyişlerini pek yanlış bu- ( gu bu zekân olup, herkes mazbatası layorum. — Çünkü için — fakrühal tanzim — ettirmek — imkânı yok, Hele taşrada böyle bir kâğıdı vermek için çok ütizlik odüyorlar. Ve tah-| kolay değildir. parası olmıyan bir çok gençlerin tahsiline mâni oluyor. Fak Fihal mazbatasını — çıkar - söylenildiği - kadar Tahkikat #il ücretlerini verememiş o-| aylarca uzıyabiliyor. Esa- lan çocuklar muhakkak bu | sen bu vesika ön parası ol- sınıf çocuklardır. imtihana girememek — de - mek bütün hayat - için bir felâkettir. Gençlerin tahsi- line engel Bu sene | mıyan, hiç bir güveneceği, dayanacağı bulunmuyan - Tara verilir. Hiç bir şeysiz elmamaldır. (insan pek azdır. Herkesin Türkiyede fakir olmak oku«| #fak bir yardımı — vardır, mamağı icap ettirmez. Bi-| amma bu ufak yardımla zim gayemiz gençliğin o - kumasıdır. “Hı’ SA gX Akmlı"hnı-#hl&vı Hasan Beyciğim! ..» Bir Amerfkan üniversi'e- | sinde çalışan bazı âlimler.. ..İnsanları, 'llıeılemıııin çaresini bulmuşlar. hap — yutturarak | daima tahsil ücreti öde - Hasan Bey — Zohirli gazlar icat edileli, insanlık zaten — hapı yutmağa mahküm değil mi idi?