16 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

16 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Recep Pekerin Parti ve | Halkevlerine tamim Bugün bir lebliğ"neşredileceği. valilerin ayni zamanda parti başkanlığı vazifesinide yapacakları söyleniyor Ankara, 15 (A.A.) — Recep Peker “wazifesinden ayrılma münasebetiyle mer- koze bağlı parti ve halkevleri örgütlerine aşağıdaki tamimini göndermiştir: Her işde en doğru ve en iyiyi yapan Büyük Şefimiz Atatüirk Beni Parti genel Sökreterliği ödevinden aflettiler. — Elleri- (izde onun emaneti olarak — tuttuğumuz yazifenin şekli ne olursa olsun, hepimiz i- gin en büyük şeref, son nelese kadar Ka- mâülizmin eserinin sadık hbizmetkârları kal- maktır. Bu ayrılış anında sizlere uzattı- fam elin, vazife arkadaşlarım için — yüre- ğimde yaşayan derin sevgi ve saygı duy- gulanın sıcağile meşbu olduğuna — inanınız. Valiler ve parti başkanlıkları Ankara 15 — Bugün parti umumi hey- | eti içtimamdan sonra Vekiller heyeti top- simiş ve müzakerelerde — bulunmuştur. Parti umumi idare heyeti gece de - topla- narak geç vakte kadar çalışmıştır. Bu top- lantıda mühim kararlar alındığı — anlapıl- maktadır. Bu hususta yarın bir - tebliğ neşredilmesi muhtemeldir. Valilerin ayni zamanda parti başkanlığı vazifelerile mefş- Bgul olmaları esas ittihaz olunacağı söylen- mektedir. * Ankara, 15 (A.A.) — İcra vekille- ri heyeti bugün başvekil İsmet İnönü - nün reisliği altında toplanarak muhte- Lf işle rüzerinde görüşmelerde bulun- muş ve bu işlere ait kararlar vermiştir. Almanya Rhini neden yeniden silâhlandırdı Propaganda nazırı Göbels “Çi'iiıkı'i G:rpt.ın gelecek her türlü kızıl teşebbüsüne karşı kendimizi müdafaa etmek mecbun'yetindeyiz! » diyor Berlin 15 (A.A.) — Havas muhabirinden: Göbels, dün Hildesham'da Brunaviek ve Hanovre Nazi teşekkülleri mensupları- na hitaben söylemiş olduğu bir nutukta de- Mmiştir ki: « Biz. Rhin mıntakasını yeniden silâh- landırdık, çünkü garben gelebilecek her türlü aKızıl teşebbüsüne kargı kendimizi Müdafaa etmek — mecburiyetindeyiz. Al- Manya, Avrupada intizamın sağlam bir is- Almanyada yüzbaşı ajansı | tinatgâh haline gelmiştir. Kormşularının de- Tâletleri ve delilikleri Almanyaya — bulaş- mıştır. Almanya, nasyonal sosyalizm diğer milletlere zorla kabul ettirmeği aslâ arzu etmez. Çünkü nasyonal sosyalizm, bir ih- racat malı değildir. Yalnız Almanyaya uy- gun gelen bir rejimdir. Biz, yeniden askeri şeref kazanmak ih- tiyacında değiliz, zira ordumuz © - kadar çok askerf şetef kazanmıştır ki bu, ona bir Asır yeter.e Rohm'un intikamını almak isteyenler cemiyet kurmuşlar! Yüzbaşıyı kurşuna dizenler birer birer (;ildürülüyorlarmış, Hitlere bile tehdit mektubu gönderilmiş Paris, 15 (A.A.) — Paris Soir gazete- tinin Berlin muhabiri, «Roechm'un — inti- kamcıları» ismindeki gizli — bir cemiyetin Nazilerin hücum kıtaatı arasında — dehşet salmakta olduğu suretinde heyecanlı — ha- berler vermektedir. Nazi hücum kıtaatımın eski şefi — olan meşhur yüzbaşı Roehm, 30 haziran 1934 tarihinde Hitlerin emriyle idam edilmiş idi. Kendisinin bir çok mutaassıp taraftar- lan vardı. Bunlardan yirmi bin — kişinin 'un intikamını almak için yemin et- Mmiş oldukları söylenmektedir. Paris - Soir gazetesi, ilâve ediyor: #Halihazırda böyle bir cemiyetin mevs Sut olduğunda aslâ şüpheye mahal yoktur. defalar, 1ssız yerlerde hücum kıtaatı Mihialerinin cesedleri bulunmaktadır. — Bu tesedlerin göğüsleri üzerine bu harcketin Roehm intikamcıları tarafından — yapılmış olduğunu iyice göstermek — için tebeşirle birer «R» işareti konulmaktadır. Bu müteassaplar tarafından öldürülen. lerin miktarını tahmin etmek mümkün de- ildir. Matbuat ve propaganda nazırı gaze- telere bu caniler hakkında hiç bir şey yaz- mamalarını emretmiştir. » Ayni gazete, bundan sonra bu cinayet- lerin son zamanlarda telâşı mucip olacak derecede artmış olduğunu, — maktüllerden çoğunun 30 haziran 1934 de Roshm'i kur- guna dizmiş olan kıtaata mensup oldukları- mı yazmaktadır. Hitler de dahil olmak üzere bir çok Nazi idarecileri tehdit mektupları almışlar. dır. Hükümet, 30 haziran 1934 ün ikinci yıldönümü olan bu ayın otuzuncu günü için fevkalâde ihtiyat tedbirleri almaktadır . Üsküdar hapisanesinde bir mahküm öldürüldü Cinayeti işleyen' 34 yıl h Sp;e mahküm edilmiş ve Türkiyede mahküm olmak rekorunu kırmış olan Feriköyl Dün gece Üsküdar hapisanesinde — bir| Sinayet olmuş, Kara Ahmet isminde - bir| Mahküm öldürülmüştür. Şekavetten 28 sene hapse mahküm olan ara Ahmet ile hırsızlıktan 34 sene hapte | Mahküm olan Feriköylü İbrahim arasında €t liralık bir alacak meselesinden kavga | Sikmış, İbrahim bir biçakla Kara Ahmedi | POl böğründen ve üç yeriaden vurmuştur. Ahmet hastaneye nakledilirkan öl- Feriköylü Ibrshim de başıandan yaralı- " Feriköylü İbrahim umumf aftan evvel ü İbrahimdir. ağır ceza mahkemesinde tam 90 yıl hapse mahküm olmuş, fakat cezaları — kat'iyet kesbetmemiş, sonra da bu cezalar muh- telif sebeplerle ine ine İbrahim hapisane- den çıkmış, çıkar çıkmaz işe buşlamış, ya- niden 34 yıl hapse mahkâüm olmuştur. İs. tanbul hapisanesinde yine cinayet mesa. besinde bir kavgadan dolayı cezaen Üs- küdar hapisanesine nakledilmiştir. Bura- da da bu son cinayeti işlemiştir. Müddei. umumilik hem bu cinayeti, hem de Üsk dar hapisanesine biçağın naml girdiğini tet- kik etmektedir. ——— — -SON POSTA TELGRAF HABERLER; Yeni Bulgar Ingiltere Elçisinin beyanatı | Ve Akdeniz “ İki milleti birbirinden |/Akdenizde yeni üsler ayırabilecek şeyler birbir- vücude getirilecek, fakat lerine yakınlaştıran ve birş| yeni bir Hindistan yoluda . leştiren şeyler yanında hiçtir ,, Ankara, 15 (A.A.) — Bulgarista- nın yeni Ankara elçisi Christof, Türk basını için Anadolu Ajansına aşağıda ki beyanatta bulunmuştur: Yeni elçi Hhükümdarım majeste Daha sonra iki gün evvel Atmtürk tara- fından kabul edildiğini anlatarak: * «Bu kabul bende unutulmaz bir iz bı- rakmıştır. Büyük Şefinizin yüksek şahsiyeti, bu kadar az bir zamanda modern ve kuv- vetli bir devlet kurmaya ve yeni bir milli kültürün temellerini atmaya muvaffak o- lan Türk milletinin yüksek gayretine ve ya- pıci dehasını temsil eylemektedir.» Dedikten sonra «Türk ve Bulgar mil- letleri, yakın bir komşuluk halinde yaşa- makta ve yüz yıldanberi fasılasız temas ha- linde bulunmaktadır. Bu iki milleti birbirinden ayırabilecek olan şeyler, bunları birbirlerine yaklaştıran we birleştiren şeylere nazaran hiç moesube- sindedir ve bu hal, iki milletin, — evrensel medeniyet ve kültüre kendilerince — kabil bütün semereleri vermeleri için daha çok çalışmaları lâzım geldiğinden dolayı da- ha ziyade doğrudur.» «Yeni Türkiyenin büyük Önderi ile ve kendisinin muhterem iş arkadaşlariyle ilk temasım şunu göstermiştir ki, Türk devlet adamları da memleketime karşı ayni dosr- luk ve anlaşma hislerile mütehassistirler, » &Bu vazifemin icrası esnasında, Cum- hüriyet hükümetinin müzZaheretiyle müvazi bir surette, ayni zamanda Türk basını ta- rafından büyük bir liyakatle ifade edilen Türk efkârı umumiyesinin de müzaheretine mazhar olacağımı ümit ederim.» demok- tedir, Filistinde vaziyet Demiryollarına hücum devam ediyor Kudüs, 15 (AA.) — Yahudi gazete- leri yeni ceza kanununun derpiş etmekte olduğu şiddetli tedbirleri büyük bir mem- nuniyetle karılamaktadır. Bununla bera- ber Arap çeteleri, demiryollarına tecavüz etmekten geri kalmamaktadırlar. Son yir- mi dört saat zarfında münferid vaziyette bulunan yahudi kolonilerine karşı da mü- teaddit tecavüzler yapılmış olduğu bildi - rilmektedir. Ancak her tarafta mütecaviz- ler mahalli müdafna kuvvetleri — tarafın- dan püskürtülmüşlerdir. Yafa liman idaresi sandalcıları tekrar işe başlamadıkları — takdirde — ellerindeki ruhsatiyelerinin istirdat edileceğini beyan ile tehdit etmiştir. Şimdiki halde tahliye ame- liyeleri, Tel iv'de yapılınaktadır. Sofya avcılar ..) .- . YA | klübünde infilâk Beş kişi öldü, bir çok ta yaralı var! Sofya, 15 (AA.) — Avcılar klübün. de bir infilâk vukua gelmiştir. Klüpte bir miktar av barutu stoku bulunuyordu. Beş kişi ölmüş ve bir çok kişi — yaralanmıştır. Bina kısmen harap olmuştur. hazırlanacak Londra, 15 (A.A.) — Büyük Britan- ya siyasetinin şimdiki halde Milletler Ce miyetinde bir reform yapmasına doğru iştikamet almış olmasından bahseden Man- ghester Guardian gazetesi muharriri, diyor ki: İtalyanın vücuda getirilecek bir Akde- niz misakına iştirak etmesine mukabil zec- Ki tedbirlerin kaldırılması gibi bir pazarlı- Ka girişmek kat'iyyen mevzuubahs değil- dir. Muhbarrir, İngilterenin Akdenizdeki va- ziyetinin — zayıflatılmasının — da kat'iyyen mevzuubahs olmadığını, bilâkis bu deniz- deki üssü bahrilerin yeniden wlâh ve tadili cihetine gidileceğini kaydetmektedir. Me- selâ, Maltanın yerine herhangi bir tecavü- ze karşı müdafaası daha kolay bir üssübah- Ti ikame olunacaktır. Aynı zamanda, muh- telif kömür iskeleleri ile Capetown'da bir deniz istasyonu ihdası suretiyle — icabında kullanılabilecek yeni bir #Hindistan yoluv vücuda getirilmesi hususu da tetkik edil- mektedir. Fransa Dahiliye Naznıının nutku “ Artık hâkim bir sermaye yoktur. 20senede yapılacak inkılâp 20 günde başarıldı,, Lille, 15 (A.A.) — Dahiliye nazırı |Salengro, belediye — dairesinden bir İnutuk söylemek üzere dün öğleden sonra buraya gelmiştir. Salengro, demiştir ki: «Artık hâkim sermaye yoktur. Dün yıkılmış bir mihrap altında hiç bir ma-| frangı kaymetten düşürmektir. kine bozulmaksızın ve bir. damla kan dökülmeksizin muslihane bir inkılâp vukua geldi. Bir milyon amelenin zafe- ri ile nihayet bulan bu muhteşem mü- cadeleden cumhuriyet ve proletarya daha ziyade kuvvet kazanmış olarak çıktılar. Nazır, netice olarak — şöyle demiştir ki: «— Yirmi günden az bir müddet zarfında başkalarının yirmi senede yapabilecekleri işi yaptık. «Halkçılar cephesi» hükümeti yaşayacak ve yene- cektir.» Paris, 15 (A.A.) — Dün komünist- lerin Buffalo stadyomunda tertip etmiş oldukları bir mitinge büyük bir halk kütlesi iştirak etmiştir. Daha saat on dörtte stadyom ağzına kadar dolmuş- tu. Komünist partisi sekreteri Gitton bu şenliğin intihabatta kazanılan mu- vaffakıyetle, 7 Haziran gecesi kazanıl- mış olan «Ekmek zaferi» ni tes'it için tertip edilmiş olduğunu söylemiştir. Hatip, sözlerini kamüniatlerin parola- Şiy ALEMİNDE Yeni Fransız teşebbüsü ve Amerikanın iktisadi kalkınma hareketi ransada iş başına gelen halk cep - hesi hükümetinin tosis ettiği kollek- tif mukavele usulü ve kırk saatlik hafta ile Amerikada, emilli kalkınman tecrübesini yapan ve muvaffak olamıyan Reisicumhur Rooseveltin bu muvaffakiyetsizliği arasın. da yakın bir benzerlik görenler çoktur. Malüm olduğu üzere, Amerikayı düştüğü sınai zorluktan kurtarmak ve toprak mah- sulâtına pazar bulmak üzere M. Roasevelt tarafından meydana getirilen kredi ve enf- âsyon politikası, yedi temmuzda, Fran - sada, amele ile iş sahipleri urasında akto- lunan anlaşmanın kurduğu sistemden farklı bir şey değildir. Grev hareketine nihayet vereceği söy « lenmesine rağmen, bu hususta hâlâ tam tesir yapamıyan bu itilâf, bir defa daha is« bat etmiştir ki ihtirasın hâkim olduğu yer- de, akıl ve mantık kolay kolay tesir gös « terememektedir. Fransız amele ve patronları arasındaki anlaşmanın ameli neticesi, yevmiyelerin yüzde 7 ilâ 15 arasında yükselmeyi, haf - tanin kırk saat olarak hesap — edilmesini, izin günlerinin ücretli olmasını kabul eden bir mukaveledir. Bu mukavele neticesin « de istihsal fiatlarının bazan yüzde otuza kadar yükselmesi de hesaba dahil edilmek gerektir. Bundan doğabilecek olan akibet ise umumiyetle Fransada ticarf Hatların çık- masıdır ki beynelmilel rekabeti Fransız ea- nayiini imkânsız bir hale getirecektir. Yeni Fransız hükümeti, siyast muvaf - fakiyetleri bir tarafa bırakarak iktisadi za- rüretlerin hâkimiyetini hesap ederek hare- kete göçmiştir. Fakat yeni Fransız iktisadi plânının muvaffak olabilmesi için başlıca şart, itimadın tecesüsüdür. Ancak itimat sayesindedir ki yeni hükümet geniş Fransız halk kitlelerinin tasarrufatından ve iş mu. hitinin faaliyetinden istifade edebilir. Maamafih bununla müterafik olarak ya- pılacağı bildirilen içtimal yeniliklerle yüke selecek olan istihsal fiatı, ihracat üzerinde tesir yapmaktan hali kalmıyacaktır. Bu te- siri izale etmek için akla gelen bir çare de Halbuki yeni hükümetin böyle bir fikri olmaı ma göre, bu ihtimale de pek bel bağla - mak mümkün olmıyacaktır. Bu şerait al « tında yeni Fransız tecrübesi cidden merak veren bir teşebbüstür. Neticesini bekliye - Lm. — Selim Ragıp İş kanunu ve milletler arası iş konferansı Cenevre, 15 (A.LA.) — Milletler a- rası iş konferansının bugünkü umumt celsesinde Türkiye delegesi Necmed - din Sadık söz alarak iş bürosu direktö- rü tarafından konferansa — verilen ve geçen senenin dünya ekonomi vaziye- tini izah eden raporundan takdirle bahsederek dünyanın geçirdiği karga- şalık içinde bu raporun biraz ümit ve uvvet verdiğini söylemiştir. Necmeddin Sadık konferansı alâka- dar edecek mühim bir hâdiseyi haber vermek istediğini beyan ederek Türki- ye Büyük Millet Meclisinin iş kanu - nunun ittifakla kabul ettiğini anlat - mış ve iş kanunu hakkında izahat ver- ları şu olduğunu söylemek - suretiyle|dikten sonra Kemalist Türkiyenin sos- sözlerine nihayet vermiştir: yal ve ekonomik tekâmülüne esaslı «Serbest, kuvvetli ve mes'ut Fran- bir merhale olan bu kanunun beynel! - sa için.,. Sovyetlerin Fransa cümhuri- yeti iç İki ehöğp' güvuelür ş | milel iş bürosu ile daha yakından elbir- liğine yardım edeceğini söylemiştir.