21 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

21 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

'.Erdı. 10 Sayfa OLUM MANGASI “Son Posta ,, nın tefrikası: 115 SON POSTA — Haziran 21 Yazan A, R. Cemil, “ ölüm mangası ,, kumandanı sıfatile mühim bir telgraf çekmişti.. — Hey.. Nâsır Mebhütun adamları!, Kaleyi, iki tabur asker çevirmiş.. Siz- i ile Nâsır Mebhütun kalesini zaptet- tiğiniz.. Hele bana da Abdülbârinin den Başka kalede kim varsa, hepsi tev-;katırını ihsan eylediğiniz. halk ara- kif edilmiştir.Nâsır Mebhüt ta yolda bütün maiyeti ile ele geçirilmiştir... Derhal silâhlarınızı teslim — ederseniz, ne âlâ.. Etmezseniz, hepiniz süngüden geçirileceksiniz. Diye bağırmıştı. İçerideki telâş ve karışıklık, bir kat daha artmıştı. Hiddetli sözler, küfür- ler ve biribirlerini tel'inler ve tehditler arasında bir ses yükselmişti: — Ben.. Teslim... Bu sesi, başka bir ses takip etmişti: — Ben de.. Teslim... Ve sonra, bir kaç ses birden ayni keli- meyi tekrar eylemişti: — Teslim. — Teslim.. — Teslim.. Cemil, sevincinden çıldırma derece- sine gelmişti. Derhal azametli bir ton alan sesi, şöylece yükselmişti: — Teslim olanlar, silâhlarını bırak- sin.. Ellerini yukarı kaldırsın.. Birer birer buraya gelsin. Cemilin bu emrini, birer birer yere atılan silâhların, taşlara temas eden de- mir seslari takip etmişti. Ayni zamanda Cemil: — Manga!l.. Süngü tak!... Emrini vermiş.. Kasaturaların tü- fek namlülarına geçirilmesinden müte- vellitşakırtılar biter, bitmez; mangayı (Süngü davran) veziyetinde, duvarla- rın kenarına dizmişti. Nâsır Mebhüâtun kalede en sona ka- lan sekiz adamını da bu suretle silâh- larından tecrit ederek teslim almak, bir kaç dakikadan fazla devam etme- mişti. gerek bu adamların isticvapla- rından ve gerek yapılan taharriyattan sonra; kale dahilinde ve bilhassa Seyit “Nâsırın dairesinde artık teslim olma- yan hiç kimse kalmadığına kanaat ge- tirilmişti. Cemil, o zaman doğruca Melihanın — yanına gitmiş; onun ellerini öperek: — Meliha!.. Biribirimize anlatacak, çok şeylerimiz var. Fakat şimdi sırası değil... Yalnız, sana şimdi kısaca şunu söyliyeyim. İkinci defadır ki beni müş- kül vaziyetten kurtarıyorsun. — Sana, ; teşekkür ederim. Demişti, * Zımar'da, Yanya alayı kumandanlığına Kumandam altında bulunan Ölüm Man- gasile, Nâsır Mebhütun kalesi zaptedilmiş- sında duyulursa.. Aman Allahım; ne büyük hayretler uyanacak.. Sizi temin ederim ki, sizin bu kahramanlığınıza bütün Yemen kızları birer şarkı uydu- racaklar.. Her yerde bu şarkılar...... Cemil, Rizanın sözünü kesti: — Rıza!.. Vaktimiz az. İşimiz çok. Sözlerini sonra ikmal edersin. Hadi bakalım, Zımaraya.. Arrrş!... Dedi... Rıza bu kat'i emri alır al- maz; derin bir iman ile bir besmele çekmiş; kapıdan fırlayıvermişti. Cemil, zindanda mahpus bulunan zencirli Yemen asılzadelerini kâmilen avluya çıkartmış; hepsinin zencirleri- ni söktürerek serbest bırakmış; bun- ların yerine o derin zindana, yetmiş iki esiri yerleştirmiş; zindanın kapısını da sımsıkı kilitlettikten sonra kapıya iki süngülü nöbetçi dikmişti. Seyit Nâsırın dairesinde araştırma yapılırken; vaktile kimbilir hangi Os- manlı kalesinden ele geçirilmiş bir san- cağı da, askert merasimle kalenin di- reğine çekmişti. Ve sonra; bütün bu yorgunluklarını çıkarmak için, Meliha ile beraber, Nâ- sır Mebhütun odasına yerleşmişti. O odadaki hatıralarını birer birer Melihaya anlatan Cemil, © hatıraları takip eden korkunç macerayı da hikâ- ye ederken; Meliha çıldıracak derece- de derin heyecanlar hissetmişti. Sıra, Melihanın başından geçenleri' hikâyeye gelmişti... Meliha, Nüsır Mebhütün adamları tarafından — nasıl yakalandığını anlattıktan sonra sözü- ne şu suretle devam eylemişti: — Beni, doğruca Nâsır Mebhütun karılarının yanına götürdüler; Biraz sonra da kendisi geldi. Bana çok hür- met gösterdi. Uzun uzadıya bir Seyyit kızı olduğumdan bahsederek, bir Türk için gösterdiğim bu fedakârlıkların ba- na şeref vermiyeceğini söyledi. Ve sonra; — Sizi, adım adım takip ediyordum. Ve günün birinde, böyle bir macereya atılacağınızı da ümit eyliyordum. O- nun için tam zamanında sizi ele geçir- dim. Şimdi, benim yanımda rehine olarak kalacaksınız. Babanız, imamlık meselesinden vazgeçinceye kadar be- nim yanımdan ayrılmıyacaksınız. Dedi... Onun bu sözleri, benim üze- ğ ledir. Yı rimde, çok ağır bir tesir husule getirdi. Bi a drnibe Aöleder'bü tek eee | Azlealizü babağıli bir mektup yatarak, wardır. Kaleye yerleştirilmek üzere acilen| ve onu fikrinden caydırmaya çalışa- kâfi mikdarda kuvvet gönderilmesini ve|caktım. Bunu düşünürken, birdenbire bu kuvvetin vürudunda da kumandam ak-|Nâsır Mebhâta bir Neccab (1) geldi. tında bulunan Ölüm Mangasile Nâsır Meb-| Kalenin içi birbirine girdi. Nâsır Meb- bütun takibine devamıma müsaade edil -| höt, derhal hazırlık emri verdi... Ne CEMİL Cemil; bu tezkereyi yazdıktan son- ra, Rizaya verdi: olduğunu anlamak için meraktan çıl- dırıyordum. Nihayet, bir kolayını bu- larak Nâsır Mebhütun - karılarından sordum. — Türkler, hükümet idarelerini şek- lini değiştirmişler. Eski miskin ve âciz — Rizal. . Aşağıya, Nâsır Meblıâ- hükümet gitmiş.. Yerine kuvvetli ve ugı ıhu_'ıııı in. Orada, Abdülbârinin | -.bbar adamlardan mürekkep yeni bit güzel bir katırı vardır. O katırı, sana|kükümet gelmiş. Şimdi, Yemene ordu- — verdim. Derhal katıra bin; bu tezke-|j.ç getirilecek.. İmama mensup ve ta- reyi Zimara götür. Kumandan beyel aftar olanlar, te'dip edilecekmiş... teslim et. Dedi. Riza, büyük bir sevinç içinde cevap — — Emriniz.. Başım gözüm üzerine, Yüseydi... Abdülbârinin katırı, en'âşa- fi yüz riyal eder. Eğer onu San'aya /— götürür, satarsam.. Bir defa değil üç - defa bile evlenmek mümkün olacak- Üür. Allah, sizden razi olsun; yaseydi... Tezkerenizin bu akşam kumandan — beyin elinde bulunacağına emin ola- bilirsiniz... Siz, hakikaten harikulâde| de, kabileden kabileye veyahut, şehirden ıd_şnumıl: Yâseydi... Böyle, on bir| kabilelere haber götürenler, sein ÜĞ6 —— İmam Yahya, efendimiz Nâsır Mebhü- ta emir vermiş: — Türkler kendilerini toparlama- dan, biz derhel onlara taarruza geçe- lim. Sen, hemen; Zafir kalesine - git. Orada cihat ilân et. Ben de sanâ iltihak ederim. Demiş. Şimdi, hepimiz Zafir kale- sine gidiyoruz. (Arkası var) () Vösta menmru - baberci £ Yünen Düelloya çağrılan avukat daveti kabul etmiyor (Baştarafı 1 inci sayfada) Türk teb'asından olanlar Türkiye- den başka bir yerde düello yaptıkları takdirde bu suç Türk kanunlarına gö- re âdi cürümlerden madut olduğu için iadei mücrimin kanununa tevfikan suçluların Türkiyeye teslimi icap eder. Sedat Fuat Teklifi Kabul Etmiyor Düclloya çağrılan Sedat Fuat demiş- tir ki: — Baro meclisi benim avukat Hasan Fehmiyi şikâyetim üzere bir kaç mürafan yaptı. Bu arada Hasan Fehmi Baroya bir istida vererek avukat İsmail Münirle beni düelloya davet etti. Baro meclisi düellonun Türkiye — top- raklarında memnu bir hâdise olduğundan bahisle bu istidayı teddetti. Baro meclisi 15 gün sonra bir daha toplanacak ve va- ziyeli tetkik edecektir. Hakkı takdir oraya aittir. Eğer bu teklifi bana bizzat Hasan Feh- mi yapsaydı yine kabul etmezdim. Kanun adamları arasında düello bir sureti hal o- larak kabul edilemez. Yeter ki ben hiç bir zaman bir meslekdaşımın hayatının niha- yet bulması ile neticelenecek bir tarz halli tasvip edemem.n Belçika da zecri tedbirleri ilgaya karar verdi (Baştarafı 1 inci sayfada) etmiştir. Mister Baldvin zecrf tedbirle- rin ilgasına doğru gitmekten başka bir çare bulunmadığını uzun uzadıya an- latmış, hakikt zecri tedbirin harp oldu- ğunu, habbüki kimsenin harbetmeğe gönlü olmadığı gibi İngiliz efkârı umu- miyesi içinde de en büyük kısmın har- be aleyhtar bulunduğunu söylemiş, bu yüzden kollektif emniyetin - esaslı bir sarsıntıya — uğradığını, fakat Milletler Cemiyetini islâh ile bu zararın telâfi e- dileceğini ilâve etmiştir. Belçikanın kararı Brüksel, 20 (Hususi) Belçika hükümeti, zecrf tedbirler hususunda İngiltereyi takibe karar vermiştir. Milletler Cemiyeti Taraftarları kararı Geri aldırmağa çalışacaklar Londra 20 (A.A.) — İngiltere hükü- metinin zecri tedbirlerin kaldırılması için vermiş olduğu karar, Lord — Sesil'in baş- kanlığı altında Scarborough'da aktedilmiş olan Milletler Cemiyetine müzaheret birli. ği konferansında şiddetle tenkit — edilmiş. tir. Toplantının sonunda müstaceliyet kara- rile bir takrir verilmiştir. bu takrirde de- niliyor kiz «Birlik, hükümetin İtalyaya karşı tat- bik edilmekte olan zecri tedbirlerin terke- dilmesini teklif cerneğe karar vermiş olma- gn derin teessürlerle karşılar ve birlik a- zalarını bu kararın geri alınmasını temin maksadiyle bütün meşruti çarelere baş vur- mağa davet eder.» İtalya Cenevre - Toplantısına İştirak Etmiyecek Roma, 20 (ALA.) — İngilterenin zec- Fi tedbirleri kaldırmak hakkındaki karanı- na rağmen, İtalya Cenevreyo delege yol- 'lamamak kararında ssrar edecektir. Fakat zecri tedbirler ortadan — kalkar kalkmaz, İtalya da, herhangi zecıl tedbir- ei davlste karşı lnsmana 'bir vaziyır ab maksızın mukabil zecri tedbirleri kaldıra- caktır. Fransa teklifler ileri sürecek Paris, 20 (A.A.) — Fransa hükü - meti, Roma ve Londradaki büyük el . çilerine kollektif emniyete riayet ettir- meği istihdaf eden «umumi teklifle» i- ni bildirmiştir.. Fransa hükümeti, bu tekliflerini bir müddet sonra ecnebi hükümetlere bildirecektir. Fransız teklifleri şunlardır: 1 —TT inci maddenin tatbiki balin- de ihtilâfta taraf teşkil eden devletlerin rey vermek hakkının nez'i, 2 — Milletler Cemiyeti - azaşının kâffesinden alınabilecek ekonomik zecri tedbirlere iştirak etmelerinin is- tenilmesi, bazı devletler coğrafi alâka- ları dolayısiyle süel zecri tedbirler ala- bilirler. 3 — Mıntakavi karşılıklı yardım mi- sakları, coğrafi bakımdan alâkadar o- lan devletlerin iştirakleri keyfiyeti pe- şin olarak tesbit edilecektir. 4 — Milletler Cemiyeti mukavele - namesi, Fransanın harici siyasetinin esas prensibi olmakta berdevamdır. _=Kadıköy ———an iskelesi Floryaya götürülecek Yenikapı, Samatya, Bakırköy, Yeşilköy ve Floryaya vapur işleyecek, ayrıca Eminönü - Topkapı - Florya otobüs servisi yapılacak Şimdiki Kadıköy iskelesi Kasımpaşadaki havuzda yapılmakta|" Bundan başka Topkapi yolundan olan yeni ve iki katlı Kadıköy vapur is- kelesi yakında yerine konulacaktır. İskelenin demir aksamı bitirilmiştir. Üç dört gündenberi tahta kısımlarının inşasiyle uğraşılmaktadır. Şimdiki Kadıköy iskelesinin Florya- ya nakledilmesi kararlaştırılmıştır. A- kay idaresi Floryaya vapur işletecek - tir. Floryaya işleyecek olan vapurlar İs- tüsbnlan: Marrarı öliyanadaki vbsr semtlerine ve bu arada Yenikapı ile Samatyaya, Bakırköy ile Yeşilköye de uğrayacaklardır. geçerek Floryaya gitmek üzere otobüs servisleri ihdas edilecektir. Floryadan trenin de geçtiğine göre; İstanbulun bu güzel sayfiyesi tren, va- pur, otobüs ve otomobil gibi başlıca nakil vasıtalarının hepsine kavuşmuş olacaktır. Şehir mütehassısı Prost da İstanbulin imarı plânma Floryadan başlamıştır. Böylece Florya her türlü konfor ve istirahat esbabını cami, belli başlı bü - tün nakil vasıtalarına malik ve şehrin en yakın sayfiye ve banyo yeri olacak- tır , Ablamı arıyorum j 12 sene evvel Gi- ritten çıkarak ev - velâ Mersine, ora - dan da İstanbula gelen Hüseyin kıx Hatice adındaki ablamı — arıyorum, Bon Mersinden bü- £ yük annem Kiba - renin yanından ge- liyorum. — Ablamın Şişli — taraflarında bir evde bulundu - Gunu zannediyorum. Bilenlerin adresime bil- dirmelerini rica ederim. Kadıköyde: Riza paşa çeşmesinde Ziya bey sokağında 1 Numarada Kibare ... arıyorum 329 n Bumelinde Prepal kasabasından İstanbul Rüştiye mektebine tahsile giden kardeşim Selmanoviç Süleymandan 332 den- beri hiç bir haber alamadım. Kendisini bi- len ve tanıyanların adresime bildirmelerini dilerüm. Bürhaniyede Sütçü Kadir vasıtaslle Sel- manoviç oğlu Abdullah. ... Batumlu Emrullahı arıyorum Batumlu Emrullah ve İslâm BSürmenizeyi arıyorum. Bilenlerin beni haberdar etmele - Tint dilerim. İstanbul Ortaköy Pişmişoğlu sokak 49 da Aslan oğlu hemşiresi Fatma. ... Anasını ve kardeşlerini arıyor Aslen Girit vilüyetinin Hanya kasabası Mil- lânos köyünden hicret eden ve 324 - 325 ge- nelerinde Bursu vali muavinliğine tayin edi- ten İzzet beyin nezdinde bulunan Büleyman oğlu Ahmedin kızı Feride, annesi Haticeyi, kardeşleri Ali, Hasan, Bmine, Hayva ve Pat- mayı arıyor. Bilenlerin aşağıdaki adrese bil- dirmelerini diler. S Alpulluda kömürel Eşref zevcesi ' Feride ... Sultan Mürveti arıyorum Adananın Bahçe kazasında 310 tarihinde Kadılık yapan Ömer Hulüsinin yanında İs- tanbula gelen Sultan — Mürveti arıyorum. Bilenlerin aşajıdaki adrese bildirmelerini di- lerim. İstanbul Kumkapı Çadırcı Ahmed Çelebi gamii sokak 2 de Ali Riza Kardeşlerimi arıyorum Romanyanın Silistre vilâyetinin Taetrakal kazasının Beliçsa köyünden Hidvan oğulla- rından İlyas kızı Haltmeyi, Aygeyi ve karde- şim oğlu Beytullahı Umuml harptenberi arı- yorum. Bilenlerin beni haberdar etmeleri lü- zımdır. Aydın ceza evinde İlyas oğlu Şaban Rüştü Aras dün Fransız Başvekili ile görüştü (Baştarafı 1 inci sayfada) — Fransa Başvekili M. Leon Blum tarafın- dan kabul olundu. Paris 20 (A.A.) — B. Tevfik Rüştü Aras, bu sabah hariciye nazın M. Delbos ile görüşmüştür. Nazır, kendisini öğle yemeğine alıkoymuştur. Bu görüşme- nin mevzuunu, beynelmilel vaziyet teşkil etmiştir. Rumen Hey'eti Bükreş, 20 (A.A.) — Boğuzlar kon- feransına iştirak edecek olan Rumen hey- eti aşağıdaki zevattan mürekkeptir: Dış işleri bakanı B. Titülesko, — genel kurmay başkanı general Samsoneviçi, Mil- letler Cemiyeti nezdindeki Rumen delegesi B. Antoniade, Boğazlar — komilsyonunda Rumen delegesi - orta elçi B. Contzesco, Romanyanın Lâhey elçisi B. Pella, Kontri- ral Rosca, limanlr idaresi direktör müa- vini B. Mihalopol. Memuriyetleri mahallinde bulunan B. Antoniade ve Pella'dan gaynı, hey'etin bütün diğer azaları bugün ekepresle Mon- trö'ye hareket etmişlerdir. - Bükreş, 20 (ALA.) — M. Titülesko, bu sabah Montröye hareket etmiştir. BÜTÜN ÜÖLKEY1İ HERGÜN Sian ae DĞ OKEY RERGÜN BOLAŞIR..