21 Haziran 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

21 Haziran 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Haziran İTELGRAF Valiler Ankara, Binif'va Edirnede toplanacaklar İlk toplantı Ankarada olacak, Dahiliye Vekilinin riyaset edeceği toplantılarda parti işleri hakkında kendilerile hasbihaller yapılacak Ankara, 20 (A.A.) — Valilerin yeni | deruhte etmiş oldukları parti işleri bakkın- | Ha kendileri aydınlatılmak ve hasbıhaller yapılmak üzere Ankara, İzmir ve Edirne: | de dahiliye — vekili ve Cumhuriyet ll.ılkl Partisi Genel Sekreteri Ş Kaya'nın — baş- kanlığında valiler toplantım — yapılacak 23 hazitan salı günü ilk toplaatı rada olacaktır. Ankaradaki toplantıya da- | mka- vet edilen valiler şunlardır: Bilecik valisi Ali Riza Oksay, Eskişe- hir Valisi Talât Öncel, Kütahya valisi Se- dat Erim, Bolu valisi Salih Cemal Gülen, Zonguldak valisi Halit Aksoy, Kastamonu valisi Tevlik Talât Demirkan, Ankara va- lisi Nevzat Tandoğan, Sinop valisi Süreye ya Yurdakul, Samsun valisi Fuat Toksal, Çorum valisi Ziya Tekeli, Amasya — valisi Kadri üçok, Tokat valisi Faiz Ergun, Kay- seri valisi Nazmi Toker, Niğde valisi Fa- ik Üstün, Konya valisi Cemal Bardakı, " | Yozgat valisi B. Baran, Seyhan valisi Tev- fik Hadi Baysal, Malatya valisi Etem A- kıncı, İçel valisi Rüknettin Sözer, Gazian: | tep valisi Ali Riza Çevik, Ordu valisi Hay- ri Sırtıkızil, Gireson valisi Feyyaz Bosut, Alfyon valisi Durmuş Evrendilek, Kirşehir valisi Mitat Saylam, Sivas vali vekili Ah- met Refik Noyan, Maraş valisi Adli Bay- man, Çankırı valisi Derviş Hüsnü Uzgören, Avam Kamarasında Filistin için müzakere Loyd Corc Filistin ;VHa—beşistan hâdiseleri arasında münasebet gördüğünü anlattı, birçok meb'uslar Yahudilerin lehinde söz söylediler Londra, 20 (A.A.) — Avam kama- taşında, müstemlekeler nazırının, Fi- Jistin hakkındaki diyevini mütcakip Loyit Corc, Filistin ve Habeşistan hâdiseleri arasında bir ilgi olduğunu tebarüz ettirerek, Yahudilerin zararı - na olarak Araplara her hangi bir mü - saade gösterilmesinin şiddetle aleyhin- de bulunmuştur. Loyit Corc, Filistine Hindistandan takviye kuvvetleri gönderilmesini iste- miştir. nin Britanya impara - k noktası olmak dola- yısiyle, hayati ehemmiyetini izah eyle- miştir, Loker Lampson: «Kendisine karşı bütün hudutların kapalı kaldığı bir kavme» bir sığınak temin etmek lüzumunu işaret etmiştir. Araplar durmadan İngilizleri iz'aç ediyorlar Kudüs, 20 (AA.) — Geceleyin, İngiliz askert kuvvetlerine muhtelif yerlerde taarruz edilmiştir. Nablüs civarında, Haylanderler, pu- su kurmuş olan Araplar tarafından tüfek ateşi ile kargılanmıştır. Fakat hiç birine bir şey olmamıştır. Şatta köyünde, İngiliz askerleri ge- ne böyle bir yaylım ateşe maruz kal - mışlar, lâkin mukabele ederek, müte - arrızlardan bir kişiyi öldürmüşlerdir. Berut Araplarının Filistindekilere cemileleri Berut, 20 (A.A.) — Araplar dün Filistinde grev yapmakta olan kardeş- lerine karşı bir sempati tezahürü ola - rak, şehrin kapılarını bir kaç dakika için kapamışlardır. Bulgaristanda tevkifat Kral aleyhine beyanname- ler dağıtıldı Belgrat, 20 (Hususi) — Pravda ga- zetesinin yazdığına göre Sofyada im - zasız bir takım beyannameler dağıtıl— mıştır. Bu beyannamelerde kral ve ha- medan aleyhinde münasebetsiz cümle - ler yazılı bulunmakta, hükümet aleyh- tarlığı gösterilmekte ve Damyan Dolçef hakkında sitayişkâr sözler söylenmek- tedir . Bulgar zabıtası beyannameleri der- hal toplatmış, tertip edenler hakkında da takibata başlamıştır. Bir gazetenin müdürü ile diğer bazı eşhas ve bir çok talebe tevkif edilmiştir. Kuvvetli Radyo İstasyonları Kurulacak Ankara 20 (Hususi) — Radyo işleri - 'nin ıslahı etrafında hükümet tarafından e- saslı tedbirler alınması takarrür etmiştir. Memleket dahilinde 3 kuvvetli radyo i tasyonu kurulacaktır. En kuvvetli istasyon Ankarada tesis edilecektir. Kuvvetli istaayonlardan diğeri İstanbul- da kurulacaktır. Radyo işlerinin ıslahı için bir buçuk mil- yon lira tahsis edilecektir. Bu meyanda herkesin tedarik edebil - mesi için radyo makineleri de (40) lita » ya kadar indirilecektir. Abone ücretleri de indisilecektir. Maksim Gorki'nin ölümü İsmet İnönü Bay Molotofa taziyet telgrafı gönderdi Motkovü, 20 (ACA:)' — Makalin Gor- kinit ölümü dolayısiyle Moskovada bulu- nan elçiler, Sovyet hükümetini taziye —et mişlerdir. Ahkara, 20 (ALA.) — Maksim Gorki- nin vefati dolayisiyle Başbakan İsmet İnöz nü tarafından Sovyet Birliği komiserleri B. Molbtof'a ve.Herkciya ve kili Şükrü Saraçoğlu tarafından da harici- ye işleri komiseri B. Lütvinol'a taziyet tel- grafları çekilmiştir. Atinada Fakaçel- linin karısını soydular Atina 20 (Hususi) — İstan- bullu müteveffa doktor Fakaçellinin karısının oturduğu eve gece meçhul bir takım hırsızlar girerek evde yalnız bulunan karısının - ağzını tıkadıktan sonra evi soymuşlardır. Zabıta >hırsızları aramaktadır. Menemende zelzele İzmir 20 (Hususi) nin Aliağa nahiyesinde kıı:yııılalııla zelzele olmuştur. Zelzelede geçirmişlerdir kümet konağı duvarları çatlamıştır. SON POSTA Küsuf ve ilim adamları Sovyet Rusyada balon ve tayyarelerle çok mühim vesikalar elde edildi Moskova, 20 (ALA.) — İlim akade - Mmisinin küsufu tetkik komisyonu, Sovyet ve ecnebi âlimleri güneş atmosferi ilminde emsali olmiyan vesikalar — toplamışlardır. Bilhassa bu iş için hazırlanmış olan bir bu- lon Krasnodar'da 4.100 metreye yüksel- miş, bir saat 27 dakika süren uçuş tsna- sında küsufun bütün safhatını tesbit eden 1.000 resim almıştır. Kabarovak'ta hava fena olduğundan bir tayyare 4.900 met- reye çıkarak resimler almıştır. Uzak Şarkta Kuibişevo'daki devlet tronomi müessesesi münhasıran Einstein'in nazariyesini tevsik işi ile meşgul olmuş ve bitir. bütün proğramını — muvaffakiyetle miştir. Enstitü 14 resim almıştır. Akdenizdeki İngiliz kuvvetleri Bütün bu kuvvetler yerin- den ayrılmıyacak! Londra, 20 (Husust) — İngültere Ak- denizin Şarkındaki kuvvetlerini — muhala- zaya devam edecektir. Anlaşıldığına gö- re bu taraflardaki bütün İngiliz kuvvetleri yerli yerinde kalacak ve bu vaziyet bir müddet devam odocektir. Halihazırda İn- giltere menafüine karşı bir tecavüz vukuu beklenmemektedir. Ihtiyat subayları temmuzda davet edilecekler Ankara 20 — Harp sımifından olan me- mür ihtiyat subayları bir temmuzdan iti « baren bulundukları mahallerde — mensup oldukları askeri kıt'alarda — staj görmeğe davet edileceklerdir. Davet 313 doğum- lulardan başlıyacaktır. Harp sınıfından ol- mıyan ihtiyat zabitleri staja çağırılmıya - caklardır. Bayan İsmet İnönü tayyare ile uçtu Ankara 20 (Hususi) — Başvekil İs « met İnönünün refikası Bayan İsmet İnönü bugün çocuklarile birlikte tayyare ile An- kara üzerinde bir uçuş yapmışlardır. Bu Başvekil İsmet İnönli de hava yol - Jarı işletme idavesinin faaliyeti etrafında malümat almışlardır. Peştede iki casus idama mahküm oldu Budapeşte, 20 (ALA.) — Askeri mahkeme, üç gün devam eden bir mu- hakemeden sonra iki casusu asmak su- retiyle idama mahküm etmiştir. Diğer dört maznuna üç ay hapis ile on beş sene ağır hizmetler arasında tehalüf e- den cezalar verilmiştir. Yeni bir Cumur Reisi namzedi Vaşington, 20 (A.A.) — Meb'us - lar meelisi azasından Wiliam, şefi bu- lunduğu ve «Birlik partisi» denilen ü- çüncü partinin mümessili sıfatiyle A- jmerika cumur reişliğine namzetliğini koymuştur. z CoZELEla TEK Gece kanlı bir Kavga oldu Dün gece saat 9,30 da Galatada sey- rüseferi bile durduran bir sokak kavgası elmuş, üç kişi bıçak ve usturalarla birbir- lerine girmişlerdir. Kavga edenler Ahmet, Mehmet ve Yusuf isminde Rizeli üç hemşeridir. Bun- lardan evvelâ Ahmetle Yusuf eski bir mü- paferet yüzünden Galatada İhvanlar bira- hanesi önünde birbirlerine girmişler, Meh- met de usturasını çekerek bu kavgaya ka- rışmıştır. Üç kavgacı hemşeri boğuşa boğuşa yo- lun ortasına yuvarlandıkları, halk da topla» narak bunları seyre başladıkları için müna- kalât durmuş, polis ve seyrüsefer memur- ları geliş ve gidişi tanzim için kavgacıları ayırmağa uğraşmış, fakat muvaffak — ola- mamışlardır. Nihayet polisler tabanca çekip kavga- cıları ayırmağa çalışmışlardır. Kavgacılar tabancaları görünce birbirlerinden mışlarsa da bü arada Mehmet — kaçmaya, Yusuf da Ahmedi iki yerinden kama — ile hafif surette yaralamağa muvaffak olmuş- ayrıl- tur. Yusufa gelince: Bunun bütün vücuda âdeta parçalanmış bir haldedir, hastaneye kaldırılmış, Ahmet ve Mehmet de bilâha- rte yakalanmışlardır. Türk dili bülteni İstanbul, 20 (ALA.) — Türk Dili Ku- rumu Genel Sekreterliğinden: Türk Dili sayısı çıkmıştır. Kurum Genel Merkez. - Kurulü üyelerinden Konya Saylavı Profesör Na- im Onat'ın ikinci Türk Dili Kurultayında Türk ve Arap dil birliği üzerine verdiği tez bu sayıdadır, «Türk dili» bülteninin her sayıs —30 kuruştur, 10 sayının abönesi üç liradır. Sa- tış ve aböne yazılıma merkezi — İstanbulda Ankara caddesinde Türk kitapçılığı limitet şirketidir. bülteninin 14 üncü 'Türk Dili Kurumunun başlıca çalışma- larını ve bunların verimini koynunda top- layan «Türk Diliv bültenine sayın okurla- yımızın değer vereceklerini umarız. Birin- ci abone yılının tam takımı kalmamış ol- ması yüzünden edinmek isteyenlerin dilek- lerini yerine getiremiyoruz. İkinci abone yılında da böyle bir güçlüğe uğramamak için şimdiden abone yazılmak gerektir. «Türk Dili» bülteninin 15 inci sayısı da doktor profesör Saim Ali Dilemren'in 'Türk » Kelt söz kökleri karşılaştırılmasına dair bir etüdünü havi olarak basılmaktadır. Yunan kralı Atina 20 (Hususi) — Kral Jorj dün öğleden sonra inin fev- kalâde tezahürleri arasında Se- reze varmıştır. Kral Serez Dra- ma civarında buluna bütün askeri kıt'aları teftiş etmiş, geceyi de Serezde geçirmiştir. Kral akşama doğru Selâniğe vasıl olmuştur. Selânik şehri baştan başa donanmış, ahali de pek heyecanlı bir surette kralı karşılamıştır. Dün sabah Selâniğe gelen Başvekil Metaksas kolordu kıt'a- larını teftiş ettikten sonra kuman- danlara hitaben irat ettiği bir nutukta Yunanistanın gayesi sulh- tan ayrılmamak olduğu halde “her ihtimale karşı daima hazır bulun- mak mecburidir,, demiştir. VS ÂLEMİNDE Sovyet Rusya - İsviçre münasebatı Sovyct Rusya ile münasebet ha - linde bulunmıyan memleketler- den biri de, İsviçredir. Bu arada Yu - goslavyayı da sayabiliriz. Yugoslar - yanın Sovyet Rusya ile henüz siyast münasebet tesis etmemiş olması, siya- —— , si ve iktışadi olmaktan ziyade hissetdir ve eski Çarlık ailesiyle Yugoslav hü - kümdarlarının sıkı münasebetlerin - | z s n den ileri gelmektedir. İsviçre için ka- İziye böyle değildir. Fakat son Taman: da bu memlekette genişlemek istidadı- nı gösteren sosyalizme ve komünizme, daha ziyade büyümek imkânını yarat mamak içindir ki bu memleket, Sov- yetlerle münasebet tesisine yanaşmaz. lM.ınm.ıfıh bu mevzu, daha evvel bir kaç defa olduğu gibi, son zarnanda bir defa daha İsviçre milli meclisine ak - setti ve mecliste reye kondu. Fakat meclis 70 küsur reye karşı 90 küsur rey ile yine Sovyetlerle münasebet te- sisinin aleyhinde bulundu. İsviçrenin, —sistematik bir — surette Sovyet Rusya ile temasa gelmek iste- memesine, yukarıda kaydettiğim nok- ta başlıca sebep teşkil etmekle beraber bu münasebetten, itibariyle maddi bir fayda ummaması da, verdiği kat'i kararda mühim bir rol oynuyor. — İsviçrelilerin — iddin- larına göre, Sovyet Rusya — ile münasebet tesis eden milletlerin pek çoğu, bu memleketle iktisadt muamele yapabileceklerini düşünerek bu işe gi rişmişlerdir. Halbuki, Sovyet Rusya 4 nın mübadele faaliyeti gittikçe azal « maktadır. Bu faaliyet, son beş sene zarfında üç mislinden fazla eksilmiştir. Kendi ifadelerine göre realist bir kavm olan İsviçreliler, bu şartlar içinde va kendi bakımlarından kâr yerine zarar görebileceklerini sandıkları bir müna- sebete girişmeyi muvafık görmüyor « kr. esas İsviçre milli meclisinin, Sovyet Rus- ya ile siyasi, iktısadi her türlü müna- sebet tesis etmek istememesinin başlı- ca sebebi işte budur. — Selim Ragıp - Boğazîar konf_cîmsı Murahhaslı; ve gazeteciler Montröye vardılar Cenevre 21 (Son Posta) — Boğazlar könferansına iştirak edecek olan heyetler Montroya gelmeğe başlamışlardır. Yünan ve Bulgar heyetleri, gazetecileri cumartesi sabahi gelmişlerdir. Konferans yarın İsviçre hükümet reisi tarafından bir nutukla açılacaktır. Konfe: ransı takip etmek için Cenevrede bulunaa bir çok ccnebi gazeteciler de Montröya hareket etmişlerdir. Murahhâslarımızdan genel kurmay ikin ci reisi General Asım ile diğer müşavirler de Montröya vâsıl olmuğlardır. Bütün ha” zırlıklar ikmal edilmiştir. Ankarada resim sergisi Ankara, 20 (A.A.) — Halkevinde ressam general — Halilin eserlerinden mürekkep bir sergi açılmıştır. ı : !ki ahbap çavusl — Gece Mencme- | Mi nihalk heye * cana kapılmış, bir çokları geceyi dışurıda Zarar yoktur. Yalnız hü »