7 Temmuz 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

7 Temmuz 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA. ANYA Danzig meselesi gittikçe sarpa sarıyor İngiliz gazeteleri bu işte Almanya ile lehistan arasında elbirliği olduğunu yazıyorlar. Fransızlara göre ise Almanya yeni bir bir darbe hazırlamaktadır Paris, 6 (Hususi) — Bütün Pa En gazeteleri Danzing âyan meclisi reisi 'Greiserin Cenevrede söylemiş olduğu nutku şiddetle tenkit etmektedirler. Gazeteler Greiserin Almanya ile mutabık kaldığını iddia etmekte ve Al- manyanın bir darbe indirmek niyetin- de olduğunu yazmaktadırlar. Pöti Jurnal gazetesi bu mesele hakkında şunları yazıyor: «Haksız cür'ete karşı, haklı cür'et- le mukabele etmek zamanı gelmiştir.» Gazeteler Lehistanın hattı hareke - tinden de endişeler izhar etmektedirler. Londra, 6 (A.A.) — Morning Post Zecri tedbirler 15 temmuzda Kaldırılacak Cenevre, 6 (Husust) — Zecri tedbirler- le meşgul olan tanzim hey'eti buzün top- lanarak bu tedbirlerin mukadderatını ta- yin otti. Verilen karara göre zecri tedbirler temmuzun 15 inde kaldırılacaktır. Tanzim hey'eti zeri tedbirleri tatbik eden her hü- kümetten bunların tesiri hakkında rapor- Bu raporlar vesika muhafaza edilecektir. “Gökte sulh : Işığı görmüyoruz,, .... lar istemiştir. olarak İsviçrede harp ihtimalleri)” göz önünde bulunduruluyor Lucerne, 6 (A.A.) — İsviçrenin A- Yusturyaya karşı kazanmış olduğu za- ferin 650 nci yıldönümü münasebeti- le Sempach'da bir nutuk söylemiş o- lan M. Motta, bilhassa ş «Beynelmilel vaziyet, bizi bü endişelere düşürü Gökte hiçbir sulh ışığı görmüyoruz. Artık muahede- hamelere ve hattâ ihtiyari olarak imza edilmiş olanlarına riayet edilmiyor. Ecnebi erkânıharbiyeler, şunu bilme - lidirler ki arazimize karşı izde bulünmak ve yahut memleketlerimizi sevkülceyşi için vaki olan her tü e demiştir: lü teşebbüs, İs - viçrenin muannidane bir mukavemeti- ne maruz kalacaktir.» 45 Kaçakçı yakâlandı Ankara, 6 (A.A.) — Geçen bir haf- ta içinde gümrük muhafaza örğütü 4 kaçakçı, 701 kilo gürarik kaş kilo inhisar kaçağı, | tüfek, 3 tabanca, 14 mermi, 59 Türk lirası ile 20 kaçakçı! hayvanı ele geçirmiştir. Japonyada 17 zabit ilama mahküm oldu Tokyo, 6 (A, A.) — Harp divanı, dört ay süren bir muhakemeden sonra, 23 şu bat ihtilâline iştirakten suçlu olanlar hak- kındaki hükmünü vermiştir. 17 zabit ölüm cezatna, 5 suçlu mü- sbbed hapse mahküm edilmişlerdir. Yunanistanın yeni tayyare ve harp gemileri Atina, 6 (Hususi) — Satın alınacak tayyareler hakkında Avrupada tetki - katta bulunan heyet buraya dönmüş, tetkikatı neticesini Hava Bakanlığına bildirmiştir. 24 avcı ve 19 deniz tay- Yaresi alınması tekarrür etmistir, Diğer taraftan dö deniz torpi- dosunun İngilterede inşasına dair mu- kavele de çarşamba günü imzalana - caktır, maksadlarla kullanmak| Habeşistan meselesinde uğramış oldu- ğu muvaffakıyetsizlik dolayısile Millet- ler Cemiyetinin meydana çıkan aczini istismar için tam muvafık addettiği bir zamanda Almanyanın ortaya bir hâdi- se çıkarmak istemesi için birçok sebep- ler bulmak mümkündür. Fakat en ziya- de nazarı dikkate alınması lâzım gelen nokta, Almanya ile Lehistanın bu işde elbirliği etmiş olmalarıdır . Daily Herald diyor ki: Bu hususta şüphe ve tereddüde ma- hal yoktur. M. Hitlerin hedefi, serbest Danzing şehridir. Kara sularımızda Kaçakçılarla Müsademe Bir Yunanlı balıkçı kayığı ve içindekiler yakalandılar İzmir, 6 (Hususi) — Çeşme civa - rında kara sularımızda gümrük muha- faza memurlariyle Yunanlı kaçakçılar arasında bir müsademe olmuştur. Mü- sademe şöyle olmuştur: Üç Yunan kayığnın kara sularımız- da balık avladıkları görüldüğü gümrük muhafaza motörü, kayıkların ulundukları yere doğru yol almağa lamıştır, Motör kayıklara yaklaştığı ozaman kaçakçılar tarafından ateşle karşılan- mıştır. Her ne pahasına olursa olsun kaçakçıları yakalamağa karar vermiş olan muhafaza memurları da muka - beleye mecbur olmuşlardır. Bir müd- det karşılıklı ateş teati edildikten sonra kayıklardan ikisi kaçmağa muvaffak olmuş, yakalanmış, kayığın için - deki dört kaçakçı tutulmuş, balıklar müsadere edilmiştir. Suçlular Çeşme- de muhakeme edileceklerdir. Pariste arbedeler Nümayişçiler polisle çar- pıştı, bir çok kimseler tev- kif edildi, yaralananlar var Paris, 6 (A.A.) — Dün yirminci dairenin sabık Muharipler Birliği tara- fından meçhul askerin mezarındaki a- evin canlandırılmasından biraz sonra seler kimseler İdi olmuştur. « Birçok Marseyyez» marşını | söyleyerek bir geçid resmi yapınışlardır. Bazı nümayişçiler, polis kordonunu yararak artistlerin ve kibar takımının devam etmekte oldukları £ guet kahvesinin sandalyeleri var Fou- yakala» ımışlar ve kahve eşyasından birçok eş- yayı polislerin üzerine atmışlardır. Po- lisler, birçok kimseleri tevkif etmek mecburiyetinde kalmışlar ve nihayet intizamı iade etmişlerdir. Fiğ kimselerin: batik & yali öğ oldukları bildirilmektedir. İzmirde denizden Bir ceset çıkarıldı İzmir, 6 (Hususi) — Hükümet ci- varında denizden bit ceset çıkarılmış - tr. Tahkikat neticesinde cesedin Al - sancakta oturan Kahraman olduğu an- Jaşılmıştır. Kahramanın sarhoşken de- nize yuvarlanarak boğulduğu zanne- dilmektedir. tâkızafer yakınında ufaktefek bazı hâ-|, Alman - İngiliz Münasebatında Gerginlik Eden “ Artık Berlinden evap beklemiyorum!,,dedi Londra, 6 (A.A.) — İngiliz sunlle- rine cevap vermesi için Almanya nez- dinde teşebbüsatta bulunulması hakkın- da bazı Avam Kamarası tarafından vaki taleb üzerine söz nlan B. Eden: «Alman hükümetinden artık cevap istemeğe mütemayil değilim» demiştir. Atatürk ile Ingiltere Kralı arasında teati edilen telgraflar Ankara, 6 (A.A.) — İngiltere Kral nın doğumumun yıldönümü münasebetile Atatürk ile sekizinci Edvard arasında aşa- ğdaki telgraflar teati olunmuştur. 5. M. Edvard 8 Londra Doğumlarnın yıldönümü münasebetile ay vr game va gerek yahsi dandetleri gerek: Britanya İmparatorluğunun refahı hususundaki iyi dileklerimi arzederim, ta. meb'usları tebriklerimi en K, Atatük K. Atatürk Ankara Türkiye Cumhur Reisi zi Doğumumun yıldönümü münasebetile izhar buyrulan lütufkâr tebrik ve dileklere yürekten teşekkür ederim, ilaci vE Edvard Ecnebi doçent getirilmiyecektir Üniversite rektörü bazı neşriyata cevap veriyor Ankara, 6 (A.A.) — Gazetelerimi - zin son günlerde Üniversiteye dâir yaptıkları neşriyat üzerine Ankarada kendisine müracaat ettiğimiz Ünive? - site Rektörü Cemli Bilsel şu beyanat- ta bulunmuştur: Şimdiye kadar doçentlik ve asistan- ıklara bir tek yabancı getirilmemiştir. Ve getirmek fikri de yoktur. Doçentlerimiz, bugün yerli ve ya - bancı değerli profesörleriyle tam bir ahenk içinde profesörlerini » den azami istifadeye çalışmakta olduk- ları gibi profesörleri de onların yetiş- melerine azami gayret göstermekte - dirler, o Bu ciheti Rektörlük önemle takip etmektedir. Üniversite gibi bir ilim ocağında yerli ve yabancı hoca farkı olmaz. Hep- si Üniversitenin hürmete değer birer uzvudur. Edebiyat Fakültesinin kendi hari - de yaptığı profesörler toplantısın - daki konuşmayı yanlış tevil eden bir mi Zatın gazetelere verdiği havadis hepi- mizi müteessir etmiştir. Bu yanlış ha- isin menşe'i tahkik olunmaktadır. Yolsuz hareket eden hakkında gereken muamele yapılacaktır. Prens Starhemberg Londra 6 (Hususi) — İki halta evve- le kadar İtalyada ikamet ettikten Avusturyaya dönen Prens» Starhemberg. bugün tekrar İtalyaya gitmiştir. sonra Haydelberg Üniversitesi Ve İsmet İnönü Başbakanın | çekilen telgraflara cevapları Ankara, 6 (A. A.) — Başbakan İsmet İnönünün Haydelberg Üni- versitesi fahri doktorluğuna se- çilmesi münasebetile aşağıdaki telgraflar teati edilmiştir : Ekselâns İsmet İnönü -Ankara- Haydelberg Üniversitesinin şah- siyetiniz ve eseriniz için olan takdir ve hayranlık hislerini ifade için vaki tazim hareketi münasebe- tile sevinç hislerimi ve hararetli tebriklerimi kabul buyurunuz. Almanya Büyük Elçisi Fon Keller Ekselâns B. Fon Keller - Almanya Büyük Elçisi- Haydelberg Üniversitesinin bana tevcih ettiği ünvan münasebetile vaki nazik tebriklerinizden pek mütehassis olarak en hararetli teşekkürlerimin okabulünü rica ederim. ğ İsmet İnönü Berlin, 6 (A.A) — Ekselâns İsmet İnönü -Ankara- Almanyanın en mühim üniver- sitesi tarafından fahri Dr. seçil- meniz münasebetile, ulusunuzun refah ve inkişafı için vücude ge- irdiğiniz büyük cesere karşı olan bütün takdir ve hayranlık hisle- rimizi ifadeye ve en iyi tebrikle- rimizi arza müsarcat eyleriz. Türkiye komitesi Doyçer Orientferayn, Vaygelt Sanayder B. Vaygelt Sanayder Doyçer Orientferayn Berlin Haydelberg üniversitesinin tey- cihi dolayısiyle çekmek lütfunda bulunduğunuz nazik O telgraftan dolayı pek mütehassis olarak, ha- raretli iebriklerimin kabulünü rica ederim. İsmet İl Almanya niçin silâhlanıyor? Hitler: “ Gayemiz Alman milletinin vahdetidir,, diyor Weimar, 6 (A/ burada söylemiş olduğu bir )) — Hitler, dür nutukta e?cümle' şöyle demiştir: silâhlanması, başlı başına bizim partimizin mevcu - diyetini gösterecek bir hâdisedir. Selef- İerimiz, Almanyayı silâhlarından tec - rit etmek hususunda ne derece istical göstermişler ise biz de önu yeniden si- lâhlandırmak için o derece istical gös Alman erkeğini yeniden yetiştirmektir. Bu va- izife ,asırlarca devam edebilir. Bizim in- kılâbımızın büyük gayesi, Alman mik klein vahdetidir, Almanyanın yeniden terdik. Bizim esas vazifemiz, Sayfa ALYA Baia a A, e 2 İngiliz - Mısır müzakereleri ; Kahirede I cereyan etmekte olan muvakkat bir zaman için durmuştur. Bu- nun sebebi, İngiliz yüksek komiseri Sir Miles Lampson'un, devam ngiltere ile Misir arasında müzakereler, konuşmalara etmek için salâhiyetini kâfi görmemesi ve yeni selâhiyetler almak için merkezle te * mas etmek mecburiyetini (o duymasıdır. Yüksek İngiliz komiserinin, İngiltere - ile İtalya arasında bazı temasların vuku bul duğu söylendiği bir sırada hükümetile gö- rüşmek üzere Miswrdan ayrılmıya lüzum görmesi, bazı Mısırlılarda endişe uyandıre maktan hali kalmamıştır. Bunların kanaas tine göre, İtalya ile arasındaki anlaşmaz » lıkları tas relte Hindistan yolunu emniyet altına ak etmiye başlıyan ve bu su » mak btyen İngilterenin, yeni vaziyetten istifade ederek Mısırla daha rahat konuş- mak istemesidir ki, bu ârızaları çıkarmak - tadır. Bu süretle, İngiltere, Mısırlıların ise tediklerinden pek daha azıma bir anlaşma temin edebileceğini sanubilir, demekte ve derhal ilâve etmektedirler: Fakat, böyle düşünüyorsa, İngiltere ale danacaktır. Çünkü Mısırlılar, şimdiye ka » dar ileri sürdükleri iddialardan fazla (e » östermek emelinde değillerdir. Maamafih muhafaza edilen sıkı ketumie yete rağmen her iki tarafı müşkülâta sokan sey. varılmak istenilen umumi anlaşma ie İrasında tanzimine çalışılan ittfaknamedir. 1930 yılında böyle bir ittifakı imzalar mıya yanaşmıyan Mesırlılar, İtalyan - Ha bez harbinden sonra, dünyanın en nazik geçitlerinden biri üzerinde bulunan mem leketlerinin istikbali için, İngiltere ile bö; İle bir ittifak yapmanın faydalı olacağına mişlerdir. Zorluğu & doğuran, Mssirla daha o zaman temaslara ilterenin ileri sürdüğü bazı ih - tirazi kayılardır ki bunları dörde irem et mek mümkündür: 1 — İm (Süveyş ka: aratorluk yollarının emniyeti, W). ın emniyeti, ci menfaatlerinin sıyaneti, ım şekli idaresi. İngilterenin kanaatine göre askeri ba - lerle Sudanın vaziyetine ait anlaşmalar, ayrı ayrı olmalıdır. Askeri vaziyete göre de, İngiliz kıtaatı Kanal civarında topla nacak, Misir ordusu da, İngiliz zabitleri » nin telim ve te; esi alına (o verilecektir, Evvelce Mısırhlar bu esaslara itiraz edi - 1. Şimdi onlar bu esasları kabule ken İngilizler, son Habeş hüdi - ünasebetile taleplerinde (o değişiklik lardır. Şöyle ki: Miktarı 8 bin ka- en Kanal işgal i hududunun takviyesi, kuvvetinin Kahire ve İskenderiyenin gayri muayyen rihe kadar İngil galinin devami. ar, bilhassa bu iki şehrin işgalile, alelümum İngiltereni: müddetle tahdit edil lar. Diğer esaslar bir ta r tarafından iş - Masırlıl Mısırdaki işgalinin sine muarızdır- nde mutabakat hâ- ünmektedir. üre sl olinâsı mümkün Masırhları uzlaşım yukarıda kaydetti a sevkeden âmül ise, im gibi İtalyanın Habe Maamafih İngiltere ayni sebeplerden dolayı, fazla ısrat gistana yerleşm nin de etmiyerek bir anlaşmıya varmak istiyeceği tabii addolunabilir, — Selim Ragıp ir. Izmirde bir dava İzmir, 6 - (Hususi) — İzmirin ta nınmiş tacirlerinden Rene Alyoti ilg Niko Marisso Teşviki Sanayi Kanu « nundan istifade getirdikleri fabrika malzemesini gümrük resmi ö demeden sattıkları için bugün muha keme edilmişlerdir. ederek eler İki ahbap rma