7 Temmuz 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

7 Temmuz 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

HARP NE ZA B ir harbin ilân edilerek başlayacağını zannetmemelidir. 1894 de ve 1904 de Japonya, Çin ve Rusyaya karşı ilâniharp etmeden Çin ve Rusların harp gemilerile nakliye gemileri- $ açtı. İngilizler Afrikada Boer'leri p ettikleri zaman da alelâde bir hü- ile işe başladılar. Alman başvekili Von Bethmann - Hol- weg'in bir taraftan Rusyaya — ve diğer ta- raltan Fra ilânıharp etmesinin ne ka- dar beceriksiz bir iş olduğu hâlâ hatırımız- dadır. İlânıbarp etmemiz üzerine düşman devletler tecavüze uğramış olmak gibi mü- kaddes bir hakla birleştiler, kuvvetlendi- ler ve kendi lehlerine bizim de aleyhimize neticeler elde ettiler. «Tecavüze uğramak ı mefhumu milletleri yekpareleştirir. ve itti. hada sevkeder. Tecavüze uğrayan millet- ler daima mütecavizlerden daha — ziyade himayeye müstahak olurlar. Garp hudutlarında Almanlar harp &- derlerken millet istilâ siyaseti takip edildi- ğini zannediyor, ve kendi mevcudiyeti için dövüştüğünü bilmiyordu. Askeri terbiyesi © kadar kıttı ki, tecavüzi gibi görünea hars bin bizim için tedafüt olduğunu, ve ezil- memek için başka çaremizin mevcut — bu- Tunmadığını takdir edemiyordu. Siyaseti idare edenlerin başlıca — vazi- feleri, bir taraftan ilâmıharplerle ve diğer taraftan halkın kâfi derecede tenvir edil- memiş olması ile hasıl olan müşkülâta mey- dan vermemektir. Biz 1914 de ve onu ta- kip eden senelerde bu hatalara düştük. Ve milleti teşkil eden ferdler, harbi kendi mu- kadderatlarının bağlı olduğu bir âkibet gi- bi telâkki etmediler, kendi mevcudiyetle- tini muhafaza için lüzim geldiği kadar ça« bşmadılar. Eğer bir millet harp etmeğe karar ve- rirse, dövüşecek askerin emrine silâhları- ni iktisadi — vasıtalarıı ve bütün bir milleti inkıyat ettirir. Buna seferberlik derler. Seferberlik sulh zamanında vücuda getirilen ince ve dakik hesaplardan sonra yapılır, ve bu hesaplar her sene tekrar e- dilir, harict siyasete ve yeni vaziyetlere gö- re değişiklikler yapılır, Şimdiki seferberlikler, muharebeye as- kerleri hazırlamakla kalmaz. Önümüzdeki harplerde seferberlik diyince işin içine ma- li ve iktizadi tedbirler de kangşacak ve har- be girmeyen milletin muhafazası, inşesi, i- batesi de Mevzuubahsolacaktır. Alınacak tedbirlerle milletin rubi varlığını yükselt- mek ve milli ittihadı bozmamak lâzımdır. Milletin, ruhi kuvvetini harbe destek et- mesi çok dir. Yurdun içinde yaşayan gayrimemnun- lara firsat vermiyecek olan vatandaşların |: birleşik kuvvetidir. Bir orduyu yıkan, onu mahva sürükleyen arkadan vuran kuvvet- tir. Bir seferberlik ilân edildiği zaman or- duya gayrimemnunlardan, anargistlerden, komünistlerden bir çok insanlar da girebi- Br. 1914 de düşmanlarımız, sosyal demok- ratların Alman ordusunu arkadan vuracak- lazanı tahmin etmişlerdi. Temennileri hu- Sul bulmadı, ve ordunun Alman işçisine Büvenebileceği teeyyüt etti. Hudut Ve Sahillerin Muhafazası Harp etmeğe karar verildikten bir kaç mat sonra, motörlü kıt'alar, hücuma girecek taburlar, suvari hafif torpida muhripleri, hücuma h ziyette bulunmalıdır. Diğer taraftan tayyarelerin haber veren Gletler, Kmanlara sokulabile- cek tahtelbahirleri bildirecek —tertibat da hazırlanmalıdır. Fransa ve İtah il dutları dağlık ve tabit olan tayyareler, alayları, hazır va- geldiğini memleketler için bu tedbirleri almak kolaydır. Fakat #etrahi düşman devletlerile muhat ve tabif hudutlardan mahrum bir Memlekette — o. turmak, emniyet noktai Nazarından zanne- dildiği kadar hoş değildir. 1914 de Fransanın ve İngilterenin va- ziyetinde olduğu gibi tek cephede dövüş- mek mecburiyeti hasıl olursa mesele — ko- haylaşır. Tek cephe üzerinde bizi mahvet- A mek istemişlerdi. Gerek Fransanın ve ge- rek İngilterenin nasil olup da ayni zaman- da harp gemilerini, Alman donanmasını im ha etmek Üüzere seferber etmediklerini hâ- lâ anlamıyor, ve bunu her - iki milletin de erkânıharbiyesindeki gaflete atfediyorum. siyaseti lâ. Erkânıharbiye reisinin harici çok yakından bilmesi takip etmesi zamdıtr. Düşmanın dahili ve harici vııiş:l— lerini, hasım memleketlerin ahvali ruhiye- sini iyi bilen muhakkak ki kazarlarında da- ha isabetli olur. ) , En Tehlikeli Düşmanı Bulmak Meselesi Coğrafya vaziyeti bakımından lıııdıfı. ları açık olan bir devlet müteaddit düş- manlarla harp ederse, kendisine şu mesele. yi sormalıdır: e 'Ş Düşmanlarımdan bangisini mağlüp e- 'dersem bana kat'i galihiyet neticesi verir? Yani en tehlikeli düçman hangisidir? Harp fenni yalnız düşmanlarını seçe. rek harbetmek, bütün kuvvetleri bir mer- kezde toplayarak, muayyen istikametlerde istenildiği kadar kuvvelte sevketmek de- ğildir. Ayni zamanda — da, içlerinden en kuvvetlikini vurabilmek için fırsatı — kaçır. mamak ve bilhassa harbi hasmın ülkesinde yapmaktır. Diğer düşmanlar karşısında ancak on- lam oyalıyacak kadar meker birakmak ve onların ezilmemesini temin etmek önce na- zarı dikkate alınacak bir şeydir. Bunun i- çin de demiryollarının düğü; bir mıntakada her tarafa yetişmeğe müheyya bir kuvvet bulundurmak lâzımdır. Kumandan Seferberlik Plânlarile Mukayyed Değildir Gerçi evvelce yapılmış plânlar vardır. Fakat vukuatın inkişafına nazaran kuman- dan ©o plânlarda muvafık gördüğü deği- şiklikleri yapmalıdır. Nazari plânlar bu va: ziyette süküt ederler, asker ve kumandan harp ile ve renkite İlâ karşı Kargıya kulir: Düşmanın evvelce tahmin edilen tarafları hakikaten zayıfsa ne âlâ... Fakat şunu da unutmamalıdır. ki ekseriya evdeki — pazar çargıya uymaz, ve düşman şaşırtıcı vazi- yetler takınabilir. Meselâ Kont Sehlirffen'in — yaptığı plânlar 1904 . 5 geneleri için fevkalâde iyi iken 1914 de işe yaramaz oldu. Bunun üzerine general “Molike — bu plânlar Ü- MAN, NASIL OLAC Yazan: General Ludendorf Almanyanım sabık erkâmharbiyei umumiye reisi #SON: POSTA Amerikada Taksi - girler'ler vardır. kıymetlidir. Ayak bileklerindeki ı ü Amerikadaki boyacılar müşterilerin ayakkaplarını parlatmak için artık yo- ryulmuyorlar, Elektrikli fırçalar bu işle- ri mükemmel görüyor ve ayakkapları el fırçalarından daha iyi parlatıyor. zerinde değişiklikler yaptı. Ve öylece harp etti. Deniz Muharebeleri Eğer muharip devletin donanması has- mininkinden kuvvetliyse yapılacak iş ba- sittir. Ve hemen karşı tarafın üzerine çul- lanıp imha taktiğini kullanmak — gerektir. Eğer donanma hasmminkinden — zayıfsa yine yapılacak iş basittir. Yüzyüze harp et- mek kat'i mağlübiyeti intaç edeceğinden, tıpkı karadaki harpler gibi hasmını oyala- mak yolunu tutacak baskınlar — yapılacak- tır, Hava Muharebeleri Hava muharebelerinde de ayni taktik kullanılır. Tayyareler evvelce yapılan plân- lar dahilinde seferber edilir. deniz ve ka- ra kuvvetleriyle müşterek çalışır, eğer fa- | aliyetlerde ittihad ve müşareket — olmazsa vayi külliyenin hava hâkimi; tutması muharip devlete büyük avantajlar Vverir. Muharebe Başlıyor Hazırlık bitince dakika bile fevtetme- den düşmana karşı sevketmek — lâzımdır. Tanklar, ve motörlü vasıtalar, derhal düş- man hududuna girecek ve ateş açılacaktır. Suvariler müdafaa edilmemiş yerleri çevi- recekler ve aralarını işgal etmeğe uğraşa- caklardır. 1914 de biz Rusların Şark vi- lâyetlerimizi suvari kuvvetleriyle işgal et- Melerini beklerken, arkası çıkmadı ve böy- | le bir fırsatı kaybettiler. Donanma sahilleri bombardıman ede- zek ateş açar, tayyareler deniz ve karada ikraınm başlarlar. Açık denizlerde tahtel- | babirlerin gözükür ve düşman |devletinin etrafı harici teması kesmek için bahti bir muhasara altına alınır. faaliyeti | i Ş Böyle vaziyetlerde tayyarelerin roli.'ı! çok mühimdir. Demiryollarında asker sev- keden düşmanı takip etmek onları bom- |bardıman etmek, | Amerikada bü yardım — kuvvetlerinin | yaparlar. Y harp sahasına sokulmasına mâni olmak lâ- | —— yüşte tempo erkeklerle barlarda dansederek para - kazanırlar. Taksi - girl'lerin saatler istihkaklarını kaydeder. | Amerikada kunduraları on dakikada pençelerler. O müddet zarfında bir iyi bir netice almağa imkân yoktur. Kuv. kabinede oturur gazetenizi okursunuz. Ayağınızın altındaki bir delikten ini elinde ayakkaplarınızı ayağınıza giydirirler ve gidersiniz. ük caddelerde cemiyetler, eski askerler sık sık vesmi geçit tutan da ekseriya sarışın bir bayandır. “Seyfa —7 Bunlar refakatlerinde kadınsız gelen vakitleri Amerikalılar vakitten ve kuvvetcen tasarruf için çeşit çeşit çareler buluyor- ler. Mağazalardaki satıcı kızlar çabuk gidip gelsinler ve yorulmasınlar diye a- yaklarına paten geçirmektedirler. zımdır. Şehirlere gelince, fabrikalar, hü-| dildiği ve ancak tren ile nakledilebileceği kümet daireleri, ta pek | için biraz geç kalır. Fakat artık harekâta başlamak için 1914 deki gibi 15 gün bek- 'are merkezleri, mükemmel bombardıman edilebilir. İlânıiharpten 48 saat sonra harp - filen ve bütün kuvvetile başlamış olmalıdır. De- niz filoları daha sür'atle harp meydanına (sokulurlar, kuvvayı külliye tren ile nakle» istedim, vaziyetler tarafların takınacağı ta- vırlara göre değişebilir, lenemez. Ben burada şu satırlarla, yeni bircaklardır. Bugün veya yarın her harbin nasıl başlayabileceğini tetkik etmekböyle bir tehlikeye girmesi biç de - - a aa Fakat şu muhakkaktır ki yeni hazplar- de artık tler bütün varlıklarımı, meye cudiyetlerini müdafaa etmek için harcayas mületin vrak bilr ihtimal değildir. Artık ferdler ardı'ar yok- tur, devir müsellâh milletlerin devridir.