2 Ağustos 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

2 Ağustos 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

2 Ağustos SON POSTA Fransanın devletlere müracaatı: Madrid yolundaki âsilerin tesliminden Toledoda hükümet hesabına çalışan Bonra evlerine dönen muharip kadınlar gönüllüler (Baş tarafı 1 inci sayfada) Fransadan İspanyaya gitmek isteyen gönüllüler Fransada bir çok gönüllü/r İspanyaya gitmek istediklerini söylemişler, hu dudu silâhsız geçmek şartiyle gidebilecekleri cevabım almışlardır. Fransa bir konferans toplanmasını da istiyor Londta, 1 (AA.) — Siyasi mahafil, İspanyol işlerine hariçten müdahale vuku Bulmasına mâni olmak için Akdeniz devletlerinin bir konferans aktetmelerine dair olan Fransız teklilini müsait bir surette karşılamışlardır. Bununla beraber ayni maha- Bl muhtelif memleketlerde siyasi ihtizasların teşeddüt etmeasinin önüne geçmek için böyle bir konferansın aktinden evvel diplomasi yolu ile müzakereler yapılması lâzım olduğu mütaleasında bulunmaktadırlar. Gene bu işde İngiltere, ve İtalyanın sabiyle Roma, Paris ve Londra arasında naatindedirler. hattı hareketleri ne olacağım tayin — mak- müzakereler yapılması zarurt olduğu ka- İspanyaya Belçika da silâh satmış Brüksel, 1 (ALA.) — Siyasi mahalil, Bazeteleri tarafından Belçika 'verilmiş olan haber dolayısile büyük bir Raziste «Belçika Faşist fırkasın — fırkanın fabrikaları nın İspanyaya silâh satmış olduğuna dair heyecan içindedir. İspanya Reisicumhurunun mektubu kpanya Resicumhuru Azana Pari Soir gazetesine şu mektubu göndermişti: «Cumhuriyeti korumak için İspanyol milleti kitle halinde harekete geçimiştir. Cumhuriyet ve hürriyeti sulhperver bir sürette ve reylerile kazanan millet onu bugün ailâhla muhafaza ediyor. Hükümet ile halkın ittihadı akan kanla perçinlenmiştir. Dünya, İspanyolların bilmez tükenmez kudretlerini görecektir. Memleketim, hâ- kimiyetimi müdafaa ederken, âlemşümul hürriyet davasına da hizmet etmektedir.v BULMACA & n 1 — Bir denizaltı gemimiz, 2 — Bir Röz rengi, Ottonun annesi. 3 — Bir erkek İsmi, emmekten emir. 4 — Çavuş ta değil hefer de. 5 — Fenikelilerin mabudu. 6 — Tabancanın attığı, illâs eden atar. 7 — Başıma bir (T) ilâve ederseniz Anatol Frans'ın bir eseri olur, yediğimiz şeyler. 8 — Sporcuların (yaşa) aı, memba. 9 — Padişah — Deli İbrahimin sevdiği — kürk. 10 — Meşhur Türk denizcilerinden biri. Yukarıdan aşağıya: | — Hücum botlarımızdan biri. 2 — Büyük. 3 — Münbastan Türk olan bir de- Biz, gota. 4 — Hafızın tönbekisile meş - hur diyara 5 — Çalılarm göbeklisi, mer- Mi, nota. 6 — İman et, fransızca (için). ? — Geride birakılan. Bir edat, denize koyverilen çapa Zincirinin çıkardığı —sca — Franszca (ne), kıymetli bir maden. 9 — Endaht emri, evin aksamından biri. 10 — Endaht mektebinin okluğu yer, ge- k sene beynelmilel bir sergi açılacak Glan gebir. Dünkü Bulmacmın Halli: Soldan sağa: | — Bencere, et . 2 — Alâimi sema. 3 — İnayet. 4 — Cil, Ras, 5 — Un, yüz- 8 — Tenvir. 9 — Ordu. VO — Efrar, af. Yukarıdan aşağıya: | — Pancon toz. 2 — El, inis. 3 — Noil ulkde. 4 — Cinayet, u& $ — Ün. 6© — Riyaziye. 7 — Eser, anıt. 8 — MAF v Ba, işeğn 10 —- Takileği'inf. Bnmlıayda bir numayiş Bombay, 1 (Hususi) — Bugün wW şehrinde yapılan bir nümayiş yasiyle 41 kişi tevkif edilmiş, bu îhndı 5 zabıta memuru yaralanmış- Tepebaşı Yangınında ölen İtfaiye çavuşu Ailesine Dahiliye Vekâleti ve Belediye 1000, sigorta şirketleri 1500 lira verdiler Tepebaşı yangınında kahramanca ölen itfaiye çavuşu Şükrünün ailesine Dahiliye Vekâleti ve belediye tarafın- dan 1000 lira verilmiştir. Bundan başka, belediyenin teşeb - büsü neticesinde, diğer sigorta şirket- lerinin iştiraklerini de temin eden Mil. KR Reasürans Şirketi de 1500 lira yar » dım etmiştir. Muhiddin Üstündağ, başta Reasü - rana direktörü Refi Celâl Bayar olmak üzere bu âlicenabane yardıma iştirak eden şirketlerin müdürlerine, itfaiyeci» ler ve şebir namına sevinç ve takdirle teşekkü etmiştir. Fehmi Rizede yakalandı Mavnacılar Cemiyeti eski reisi Ya- kubun 1900 Hirasını dolandıranlardan Yusuf burada yakalanmış ve arkadaşı Fehmi Rizeye kaçmıştı. Dün Rize jandarma kumandanlığın- dan gelen telgrafta Fehminin Rizede yakalandığı ve İstanbula gönderilmek- |İte olduğu ı,ııdirimışıiı Dünyanın en kuvvetli olektrik makinesi Fransa 1937 de açılacak büyük ser- gi için var kuvvetiyle çalışmaktadır. | Bu meyanda meshur Madam Curie'nin damadı Jolüt da bir elektrik makinesi inşa etmektedir. Bu makinenin bayu, 15 metre olacak, beş milyon volt kuv» vetinde elektrik Zıtihsal edecek ve kı- vılcanlarının boyu da 3 metre olacak- 40 gün, 40 gece Şenlikleri Başladı (Baştarafı 1 inci sayfada) İşte biz, bütün bu tabü varlıklara da- yanarak bu güzel şehri bir turistik merkez yapmağa çalışıyor, ve her sene biraz daha artan çalışmamızla bu yolda muvaffak ©- lacağımızı söylüyoruz. Gündelik endişelerimiz arasında turizm büyük bir ehemmiyet alacak, her türlü ted. birlerimizi, bir çok ümitlerle bağlandığı- miz bu büyük cereyana göre alacağız. — Bu sene için fazla seyyah celbedebi- lecek miyiz? — İlk seneler için fazla hayallere kapıl- mamalıdır. Yabancı ziyaretçi, ve bilhassa eğlenmek — ve dinlenmek — maksadiyle ge- lenler güçlükle memnun edilebilir.. Buna muvaffak olabilmek için senelerce — süren bir hazırlık ve imtihan devresi geçirmek lâzımdır. Bunun içindir ki İstanbul Türkiyenin ve Yakın Şarkın yazlığıdır parolasile — işe başlıyoruz. İlk hedefimiz iç turizmdir. İç memleketimizden gelecek vatandaşı mem- nun etmek, onun istirahtini temin edebil- mek kabiliyetini kezanmadan yabancıyı ko- lay kolay memnun edemeyiz. Bu yolu ta- kip ederek kusurlarımızı örtüp eksiklerimi- zi tamamlayacağız. Yollarımız, bahçeleri- miz, parklarımız, otellerimiz, münakale vaşıtalarımız, bizleri memnun etmezse, ya- bancıyı nasıl memnun edebilir? Noksanlarımızın ikmali, ancak — bütün vatandaşlarımızın bu hareketi benimseme- si, ve bunun etrafında elbiriği yapmasile kâimdir. Bütün vatandaşlar, bu büyük işde rol | sahibidir. Her şeyden evvel İstanbul hem- şerisine yeni bir geçim yolu bulmak gaye- sini kovalayan bu harekette, bütün vatan. daşların yardımına mazhar olacağımızdan eminim. Ancak bu sayededit ki şehrimize her sene biraz daha çeki düzen verip, bi- raz daha süvler, misafirlerimizi biraz daha ağırlayabiliriz. — İstanbula yaz ayları için hangi — di memleketlerden Byaretçi getirtilebilir? — Biraz evvel söylediğim gibi ilk he- delfimiz Yakın Şark memleketleri, bilhas- #a Balkan memleketleri, ve nihayet Çe- koslovakyadır. Tuna yolu, yavaş yavaş gü- zel bir seyahat yolu halini alıyor. Yazın u- zan müddet şimendifer seyahati yapılamı- yor. Biz de bunları düşünerek propagan- damızı bu memleketlerde teksif ediyoruz. stanbulda son zamanlarda meydana çıka- mlan eski eserlerden ve Ayasofyanın mü- ze halini alarak mozayiklerin meydana gı- karılmasından — sonm; seyyahları — için ümide düşmekte bir hata tasavvur — oluna- maz. Bu seneki programımızda Güzel San- atlara, spora, eğlencelere, ve Balkan festi- vallerine ayrı ayrı haftalar tahsis - edilmiş- tür. Olimpiyatlar spor haftamızın — zengin olmasına mâni oldu. Maamafi bu hafta- nn haricinde olarak, Ağastosun yirmisin- de bir de Boğaziçini yüzerek geçme müsa- bakamı tertip ediyoraz. Belediye bunun i- çin bir kupa koyuyor. Bu müsabakanın beynelmilel bir mahiyet almasına çalışaca- ğz. Tiyatro festivali haftasında, Türk ti yatrosunun bütüm tekâmül seyrini görece- Ha En kıymetli artistlerimiz, bu festivale iştisâk edeceklerdir. Taksirmde açacağımız fotograf sergisi- nin iyi bir teşebbüs olduğundan — eminiz. Vatanımızın en güzel parçalarını nefis fo- tozraflar halinde burada göreceğiz. Bunun haricinde olarak halı sergistnin güzel san- aller Akademisinde açılacak olan, ve ya- zıra asırlık Türk Tesim — ve heykeltraşlığı- nin esetlerini toplayacak olan sergiyi, ve İgene Taksimde açılacak olan, karikatür ve mizah sergisini ziktetmeliyim. Bundan başka itfaiye günü tertip ettik. İBunda, Yeniçeri devrinden itibaren, bütün itlağye teşkilâtmazin birer örnekleri görü- lecek, ve bugünkü yangın söndürme vası- talarımızın tekemmül — derecesi — tecrübe- lerle anlatılacaktır. İstanbul vatandaşları itfaiyemizin — bu tezahürüne davetlidirler. Nihayet son haf- İtayı teşkil eden Bulkan Festivali hakkında da bir kaç söz söyliyeyim: Komşu Balkan milletleri daha geniş & kiplerle bu seneki festivallere iştirâk edi. yorlar. Bizim hey'et de konservatuar müdüri yeti tarafından hazırlanıyor. Görüyorsunuz ki, programımız çok geniş ve şümullüdür. Sözlerimi bitizilken — gehir işinde biç bir maddi menfaat beklemeden feragatkâra ne çalışan mühterem arkadaşlarıma ıeıck- lk_ı_ıı etmeyi hıı baıç lıiliıı.ı.ı. ç Inhisarlar U. Müdürlüğünden I — Kapalı zarfla 23/VW/936 tarihinde ihalesi yapılacağı ilân olunan 121187,81 lira keşif bedelli Polathane yaprak tütün ambarı Binasının vahidi kiyasii fiat usulile inşaatına istekli — çıkmadığından ayni şekilde 20/VIN1/936 tarihine rastlıyan Perşembe günü saat 15 de ihalesi yapılmak üzere yeniden ek siltmeye konulmuştur. Hi — Kapalı zarfla 29/VI1l/936 tarihinde ihalesi yapılacağı — ilân olunan (17845) lira (10) kuruş keşif bedelli Polathane idarehane bi » ması inşaatının götürü ihalesi 20/V 1N1/936 tarihine rastlıyan Perşembe günü saat 15 e talik olunmuştur. ll — Her ikisine ait eksiltme, Kabataşta İnhisarlar Levazım ve Mü- bayaat şubesindeki Alım - Satım Komisyonunda yapılacaktır. IV — Ambar binasının keşif evrakı (606) kuruş ve idare binasınım keşif evrakı (90) kuruş mukabilinde İnhisarlar İnşaat şubesinden alınabilir. V — Ambar binasının muvakkat teminatı (7309,39) lira idarehane- sinin (1339) liradır. * VI — İsteklilerin ihale tarihinden en az üğ gün evvel İnhisarlar İn- şaat şubesine gelerek Nafia Vekâletinden bu büyüklükte bir bina İşi yaptıklarıma dair almış oldukları Mütcahhitlik tezkerelerini ibraz ile eksiltmeye iştirak için fenni ehliyet vesikası almaları şarttır. VH — Kanuna uygun olarak kapalı zarflar yukarıda sözü geçen Komisyon Reisliğine ihale günü en geç saat 14 de kadar _Hbıı mu- kabilinde verilmiş olmalıdır. — (62) İstanbul Gümrükleri Satış İşleri Müdürlüğünden : mezal kayimesi 39 kilo 78 lira elektrik tertibatlı scak hava verici, 395 mezat K. 20.500 K. 53.81 lira elektrik tertibatlı cam lâmba abajaru, 392 mezat K. 49, K. 110.25 lira pamuk bel kemeri, 371 me- zat K. 53.400, K. 240.30 lira tecrit halkası ve biriket, 355 mezat K. 110 kilo 198 lira cilâlı pirinç karyola aksamı, 2529 mezat K. 80, K, 108 lira muşamba mahfaza, 2513 mezat K. 20, K. 70'lüra frenk hahsı, 1164 mezat K. 42, K. 126 lira demir pergel, 2533 mezat K. 66, K. 85.80 lira makinesiz oyuncak. Yukarıda yazılı eşya 7 ağustos 936 , G. saat 14 te İstanbul gümrüğündeki satış salonunda açık arttırma ile satılacaktır. Arttırmaya gireceklerden yüzde yedi buçuk pey akçesi ve üvııuılıı-'ııııı. «150» Açık Ekalitme ile Alınacak motorin: İstanbul Sıtma Mücadele Riyaseti Arttırma Eksiltme Komisyonundan: Satın Alınacak Madde : 60 Ton Motorin 1 — 22 Temmuz 1936 tarihinde yapılan eksiltmede şartnameye uygun talipler zuhur etmediğinden eksiltmenin (10)gün müddetle — temdidine v> ihalenin 3 ağustos 1936 pazartesi günü saat (15) de Kadıköy, Moda Rız : paşa sokak 14 mumarada İstanbul Sıtma Mücadele Reisliği binasında ve b- . misyon huzurunda yapılmasına karar verilmiştir. ea | 2 — Tahmin edilen fiyat (4500) lira ve muvakkat teminat (337) lira S0 | kuruştur. 3 — Şartaame bedelsiz olarak İstanbul Sıtma Mücadele Reisliği minde hergün görülebilir. (4219) İstanbul Belediyesi İlânları Floryada 14 N.lr dükkân senelik kirası 80 lira teminatı 6 lira 17 120 18 21 22 23 25 24 B:ıdndqoııyvl 100 ,, Yukarda yazılı dükkânlar teslim tarihinden itibaren 1 inci kânun sonuna kadar kiraya verilmek üzere ayrı ayrı pazarlığa konulmuştur. Şartnameleri ” ” kale - — levazım müdürlüğünde görülür. İstekli olanlar hizalarında gösterilen muvak- kat teminat makbuz veya mektubile beraber 3 Ağustos 936 pazartesi günü saat 15 de daimi encümende bulunmalıdır. (B.) (4110) Ankara Numune hastanesi Baş- tabipliğinden : Hastahanenin 936 Mali yılına ait miktar, cins ve tahmin fiatile eksiltme - nin şekli ve muvakkat teminatı yazılı eczayı tıbbiye ve tıbbi malzeme 31 — Temmuz 936 tarihinden 15 ağustos 936 tarihine kadar on beş gün müd « — detle eksiltmeye konulmuştur. Şartname ve listeleri Ankara Nümune hastahanesi Baştabibliğinden ve İs- tanbulda Sıhhat ve İçtimai Muavenet Müdürlüğünde görebilirler. — Eksiltme | 10 Ağustos 936 Cumartesi günü saat 10 da Ankara Nümüne Hastahanesin- — de yapılacaktır. Dikkat: Muvakkat teminat para olarak alınmaz. Para vermek isteyenler. bir gün evvel hastahaneye müracaat ederek paralarını maliye veznesime ya- tırmaları lâzımdır. (409) - Lira Kr. Miktarı Muvakkat teminat Eksiltme şekli Lira Kr. 450.00 56,25 Cinsi 6000.00 750,00 600,00 500.00 450.00 238 Kalem Eczai tıbbiye Lâstik malzeme 45,00 37.50 — İpek iplik 33.75 — Lokoplast HddÜee e vi el Kapalı zarf Pazarlıkla