2 Ağustos 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

2 Ağustos 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

L Araplar Kudüste petrol borularını deldiler Tİngilizler tecavüzlerin tekerrürüne mani olmak için Maverayı Erdüne Kudüs 1 (Hususi) — Üç gün- denberi Araplarla İngilizler ara- tında Nablus dağlarında bir mu- harebenin devam ettiği haber verilmektedir. Muharebenin neti- tesi henüz anlaşılmamıştır. Şarki Erdündeki Bedeviler Musuldan ge- len petrol borularına üç kurşun #tarak delmişlerdir. Borular tamir olunmuştur. Petrol kumpanyası Zararın basit olduğunu, hattın İşlemekte devam ettiğini bildir- mektedir. asker gönderiyorlar İngilizler asker gönderdiler Kudüs 1 (Husust) — Şarkt Erdün Araplarının petrol borularına karşı vuku bulan tecavüzlerinden sonra İn gilterenin Filistin fevkalâde komiseri, Şerif Abdullah ile görüşmüş, mülâ - kattan sonra Şerif Abdullah borulara dokunulmaması için bit tamim gönde- rerek borulara tecavüz edenlere ağır cezalar verileceğini bildirmiştir. İngiltere tecavüzlerin tekerrürüne mâni olmak için Maverayı Erı 500 asker göndermeğe karar vermiştir. Berlin Olimpiyadları dün 100,000 seyirci önünde başladı (Baştarafı 1 inci sayfada) Yordu. Her takımın bayrağını taşıyan byuncu muzikanın önüne geldikçe İuzika o miletin milli marşını çalıyor- Renk renk elbiseler, renk renk bay- .'::İaı ortalığa eşsiz bir ihtişam veriyor- 53 milletin takımları sahada toplan- ütau sonra Almanya devlet şefi Her Hillex'in geldiği, kilometrelerce uzak- akseden alkışlardan anlaşıldı. Hitler kahve rengi bir üniforma WWmişti, Stada dahil olunca bütün ta- lar kendisini alkışladılar. Nihayet =ı kendisine tahsis edilen mevkii etti. Hükümet erkânı, olimpiyat ı anda yer almış bulunuyor- hrdı yanı y Ş y t H;ıleıin baş ucunda beş halkalı be- Yaz olimpiyat bayrağı, diğer yanında alı haçı taşıyan millt Alman bay- a | ğ dalgalanıyordu. olimpiyıduı iştirak eden bütün Milletlerin bayrakları bunların yanı Maşındaydı. Hava kapalı, yağmur her ika beklenir vaziyetteydi. Her Hitler olimpiyatları bir. cümle açtı. Ve: — «Müsabakalardan maksat kazan- değil, fakat mükemmel mücade- Biük » dedi. Burilan sonra bütün'ta « l'f'ı'aıı'ı ayrı ayrı selâmladı. Takımların geçit resmi iki saatten fazla devam etti. Hitler bütün bu Tüddet zarfında ayakta durdu ve her .unıın geçişini ayrı bir dikkatle takip ik Hava kapanık olduğu için herkesin ü gök yüzündeydi. » Arasıra serpinti halinde geçen yağış- t! rağmef umumi ahenği bozacak hava arızası olmadı. Olimpiyatların ğ'l'! merasimi bu donuk ve bulanık 'Vada aksaksız devam etti. Takımların geçit resmi esnasında ki")'ülır durmadan ateş ediyorlar ve Üscit resmine askerce selâmla iştirak Siyorlardı. Nihıyot. olimpiyat borusu çaldı. -natün seyirciler Yunanistandan gön- 'tü"' genç bakirelerin güneş şua'ı tutuşturdukları mukaddes Olimpi « Meş'alesini bekliyorlardı. îısu intizar esnasında da hep bir ağız- & eski Olimpiyat ilâhisi okunuyor » Ortalıkta derin ve kudat bir hava Vardı. Tam bu sırada meş'aleyi taşı - ;.ü: Sarıi saçlı, mavi gözlü, geniş gö - & lü ve Hergül vücutlu bir genç mey- ha geldi ve meş'aleyi olimpiyat mih- E?Bîi koydu. Bu münasebetle B. İs, — söylediği bir nutukta bu Bi üke'için kaalh: meşp'alcaiı'dedi. nzara fevkalâdeydi. ünyanın 53 milletine mensup en Özide atletler ve milli renkler, altın renkli saçları ile meş'aleyi taşı - yan Apollon edalı gencin etrafıni sar - dılar. Bu genç meş'aleyi yeniden kavradı ve hazırlanan olimpiyat kulesine gö - türüp kulenin zirvesindeki büyük meş'aleyi tutuşturdu. Bu iş de sarı saç- h gence Yunanistandan ker disiyle be- raber gelen ve 1896 da Maraton ya- rışını kazanan ihtiyar Yunanlı atlet yardım ediyordu. Yunanlı ihtiyar atlet Yunan olimpiya- dından getirdiği zeytin dalını Her Hitlere takdim etmek için ilerledi. Yunan milli el- bisesini giymiş bulunuyordu. Hitler alkışlar arasında dalı alarak kendisiyle konuştu. Daha sonra olimpiyat yemini yapıldı. Her takımın bayrak taşıyıcıları ilerlediler. Yatım daire teşkil ettiler. Ve her biri takı- mi namına yemini tekrarladılar. Yeminin her tekrarlanışında bütün bay- taklar selâm vaziyetine getiriliyor, mey- danda muazzam bir levha husule geliyor- . Yemin merasiminin devamı müddetince badolar Halluya ilâhisini (Hazreti İsanın Kudüse girdiği zaman söylenen ilâhi) çalı- yorlardı. Bu yemin faslı da bittikten sonra olim- piyatların küşad merasimi sona ermiş ve yüz binlerce kişi ertesi gün gene olimpiyat meydanında bulunmak üzere bir sel gibi Berlin enddelerine akmağa başlamıştı. Mutlak ki Berlin umum! harpten sonra mühtelif milletlere mensup — insanların bir araya toplandığı en heyacanlı ve en şa- şaalı günlerinden birini yaşıyordu. Yarın olimpiyat müsabakaları — başla- yacak ve bu yüz binlerce insan dünya o- yuncularının canla başla yapacakları çetin maçları seyredeceklerdir. Olimpiyatlar Açılmadan Evvel Berlin, ©! (ALA.) — Bu sabah on bi- rinci olimpiyat oyunlarının açılması mü- nasebetiyle Protestan — mabedi ile Saint - Hedwige kilisesinde dini âyinler yapılmış- tır. Müteakiben Unter'den Linden'de ölü- ler âbidesi önünde merasim yapılmıştır. Ünterden Linden ve Charlottnburg caddelerini takip eden ve stadyoma mün- tehi olan yolda münakalât menedilmiş idi, yalnız Ttesmi otomobiller geçebiliyorlardı. Büyük bir halk kütlesi, başlıca şahsiyet- leri ecnebi hey'etlerini ve bilhassa Olem- pi'den gelen olimpiyat meaş'alelerini — taşı- yan atleti görmek için sabahın sekizinden beri bekliyordu. Dint âyin yapıldığı sırada 935 kilise- sinin çanları hep bitden çalmıştır. Biraz sonra muhtelif memleketlerin at- let takımları, ölüler âbidesi önünde — sıra- lanmışlardır. Alman ordu, donanma ve hava kuvvetlerinin müfrezeleri, bayrakla- rtını hâmil oldukları ve önlerinde muzika- ları bülunduğu halde merasime iştirâk et mişlerdir. Olimpiyat kamitesinin bir âzası ile rei- si Baillet - latour, doktor Lewald ve Berlin askeri kurmandanı — general — Sehaumburg askerleri teltiş etmişlerdir. B. Baillet - Latour âbideye defne d: lından bir çelenk koymuş ve bunu mütezkip skeri bir geçit resmi yapılmıştır. İngiltereyle Mısır Sudan işinde de Anlaştılar Sudan iki devletin müşterek hâkimiyeti altında bulunacak Kahire, 1 (Husust) — Sudan mese- lesinin müzakeresi bu akşam nihayet bulmuş, anlaşma parafe edilmiştir. Ya- rın İngiltere fevkalâde rmurahhası Sir Miles Lempson ile Mustafa Nahhas Paşa İskenderiye sarayında toplanarak iki tarafı hoşnut eden itilâfnameyi im- za edeceklerdir. Daha sonra konuşulacak mesele ka- pitülâsyonların ilgasıdır. Haber verildiğine göre Sudan, İngil- tere ile Mısırın müşterek hâkimiyeti altında bulunacak, Mısır ile İngiltere Sudant müştereken müdafaa edecek- lerdir. Binaenaleyh Mısır ordusunun bir kısmı Sudanda bulunacak ve Sudan Mısır muhacirleri için bir mahreç teşkil edecektir. İngilizler askerlerini geri çektiler İskenderiye, 1 (Hususi) — İngil - terenin Trablüsgarp hududuna gh - derdiği kuvvetler kâmilen geri alınmış- tır. Yakında Sellum ve sair mevkilerde bulunan bütün İngiliz kuvvetleri geri alınacak ve yerlerine Mısır — askerleri kaim olacaktır. Yunan Tersanesinde Barut deposu iştial etti, hâdisede kast olduğu anlaşıldı Atina, 1 (Husust) — Başvekil Me- taksas bahriye nazırı sıfatiyle tersane- deposunda vaki olan iştial! hakkında gazetelere verdiği tebliğde tersanede kalan barutun muayenesi neticesinde iştialin kendi kendine vaki olması için fennt bir sebep bulunamadığını ve binaenaleyh iştialin kasten ika edilk diği hakkındaki şüphelerin kuvvetlen- mekte olduğunu bildirmiştir. Cazetelerin yazdığına — göre iştial eden depodaki barutun kıymeti 15 mile yon drahmi kadardır ve eski baruttur. İngiltere Kralının Akdeniz seyahatı Londra, 2 (Hususi) — Kral Ed - vardın Akdenizde gezinti yapmak için kullanacağı Nalin yatı bugün Akdeni- ze hareket etti. Kral, bilâhare bu yata Akdenizde binecektir. Kralın yatına iki muhrip refakat edecek, kral tatil yaptığı müddetçe devlet işleriyle meş- gul olacak, imza edilmesi lâziım gelen Çinde neler oluyor? Londra 1 (Hususi) — Yakın zamana kadar Cenubi Çin ülke- lerini teşkil eden Kuvanton ile Kuvansi, Nankin hükümetine kar- şı blirikte hareket ettikleri halde son günlerde Aaralarında ihtilâf çıkmış ve son gelen haberlere nazaran bu ülke birbirlerile mu- harebeye başlamışlardır. Vehip paşa Yunanistanı terke davet edildi Atina, 1 (Hususi) —ltalya hüküme-| — Atina, (Hususi) — Bütün Yuna -| Mahkemee heyeti Genç Efganistanda yenilikler Gm Efganistan, Akdeniz kıyıların- 'dan başlayarak Himalayanın etek- lerine dayanan — dost ve kardeş milletler cephesinin sağlam bir direğidir. Efganistanın ileriye doğru muvaffaki- yetli adımlar attığını görmek, ancak sevinç ile karşılanabilir. Son günlerde Efganistandan geçen bir seyyahın verdiği malümat ise, bu sevinci kat kat artıracak mahiyettedir. Dumanı üstünde denecek derecede ta- ze ve sahih olan bu malümata göre, bu- günkü Efganistan idaresi, tahsili — sağlam, kafası olgün münevver gençlik indedir. Bu gençlik şehirlerde ve çadırlarda ikamet eden halkın yaşayışımı yenileştirmek — ve muasırlaştırmak — mes'uliyetini yüklenmiş ve bu mes'uliyetin ehli olduğunu ispat et- miştir. Bu münevver gençliğin en büyük şefi olan Zâhir Han da henüz 21 yaşında bir gençtir. Başvekil Hâşim Han memleketin ihtiyaçlarını kavrayan, basireti ve dirayeti yüksek bir devlet adamıdır. Efganistanın en büyük derdi, Hindis- tandaki İngiliz emperyalizmi — ile Sovyet Birliği arasındaki menfaat tesadümüne sah- ne olmaktı. Bir taraftan İngiltere ile Sov- yet Birliğinin anlaşması, diğer taraftan Ef- ganistanın kip etmesi, hem bu menafi kavgasını yatış- rüst ve sağlam bir siyaset ta- tırmış hem Efganistanı komünizm ile em- peryalizm mücadelesinin ııhneıi olmaktan kurtarmıştır. Bugün yaptığı memlekoet Rusyadır. Japonya onu takip ediyor ve Almanya bunlardan geri kalmamak için çalışıyor. Efganistan milli bankası, petrol, şeker, deri, meyva, pamuklu eşya inhisarları vü- cuda getirerek ticareti yabancı ve tufeyli gnsurların elinden kurtarınış, neticede bu yabancı unsurlar memleketten çıkıp gitme- ğe mecbur olmuşlardır. Hükümet bütün şebirleri — iyi yollarla bağlamağa, şehirler arasında otomobil ve otobüs servisleri yapmağa ahemmiyet ver. miş ve bu yolda muvaffak olmuştur. Bu- gün Efganlılar küçük bir ücret mukabilin- de ve tam bir emniyet içinde memleketle- rinin her tarafında seyahat ediyorlar. Yeni rejimin en çok ehemmiyet verdi- ği işlerden biri maariftir. Efgan hükümeti, yabancı mütehassıslardan istifade — ederek maarifi ilerletiyor ve bilgi aydınlığının bü- tün yurdu kucaklaması için çalışıyor. Diğer taraftan, umumi sıhhat te, bugün- kü rejimin itina ile karşıladığı işlerden bi- vidir. Efganistan hükümetinin açtığı mektep- ler, müceseseler ve hastaneler arasında su- zeti mahsusada kayda değer biri, — askeri mekteptir. Burada zabit olmak üzere ©- küyan kabile şeflerinin oğulları, kabileleri- nin yaşayışını değiştirmek ve bu yuşayışı muasırlaştırmak yolunda en büyük hizme- ti yapacklardır. Hulâsa, genç Elganistanın ciddi hükü- meti müsbet adımlarla ilerliyor ve parlak bir istikbale doğru yol alıyor. Ömer Rıza Doğrul Efganistanın — en çok ticaret Kıbrısta İngiliz hava üssü Kıbrıs 1 (Hususi) — Sipriyot- men gazetesi tarafından verilen malümata göre yakın şarktaki İngiliz, hava kuvvetleri kuman- dam Kıbrısa gelmiş ve Kıbrısta bir hava Üssülharekesinin inşası için tetkikata başlamıştır. Bağdatta idarei örfiye kaldırıldı Bağdat 1 (Hususi) — Orta İrakta geçen nisanda çıkan ihtilâl dolayısiyle ilân — edilen idarei örfiye bugün ilga olunmuştur. İhtilâl bertaraf edildikten sonra ih- tilâlciler muhakeme - edilmiş, kısmen Boğazlar Anlaşması Büyük Millet Meclisinde erek yeni boğazlar — mukavelesinir GBü)'ük Millet Meclisinde müzakered sırasında ve gerek bu mukaveleye müte « ferri kanunların tetkiki münasebetile» bw mecliste söylenmiş olan sözler ve irat edik len nutuklar, Türk cumhuriyetinin sulh bas kımından arsıulusal vaziyetini ifade etmek itibarile son derece ehemmiyetlidir. Başvekil İsmet İnönünün işaret eylediği gibi Türk siyasetinin beynelmilel emniyel kazanması, şimdiye kadar güdülmüş olam siyasetin isabetini ortaya koyduğu için #a dece gurur ve bahtiyarlık vermekle kal « mamalı, bu muvaffakiyete erişildikten son. ra, gelecekteki vazife ve mes'uliyetlerin a. garlığını da bize daha iyi — batırlatmalıdır. Ayni nutkun bir diğer noktasında, geçmişe ait hâdiselerin, bizde, hiç bir veçhile kin ve intikam almak duygusu uyandırmadığının kaydpdilinini; ariulusal vakayle Katışmıy devlet adamlarına hâs bir kiyaset vesikası sayılabilir. Çünkü, kin gütmek, intikam pe- şinde koşmak, nihayet küçük bir görgüç kıta bir duygu tezahürüdür. Bu sebeple; devlet ve millet işlerine karıştırılmamak |â: zim gelen hissi bir taraftır. Buna da böye dildikten sonra Türkün, şim « yolundaki mesaisinin kor: kudan değil, tan doğan bir iman ol« duğunun anlatılması, bu vadide söylenen sözlerin, muhakkak ki en güzellerinden bir ridir. İşte Başvekil İsmet İnönünün — böylece Montrö anlaşmasına varan vukuatı bir bir anlatan ve ondan sonra bu yolda ihtiyar edilmiş olan hattı hareketin teferrüatı Ü « zerinde durarak kaydedilen büyük muvafı fakiyetin maddi ve manevi âvamilini sa « yan Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Arasın sözleri, okuyanlar üzerinde en müsait tex sir hâsıl eden birer güzel zübdedir. Hele on üç sene evvel, Lozan mua«, hedesinin ünzalandığı günden itibaren dur maksızın yürüyen yeni Türkiyenin bir on Öç sene sonra, on üç sene evvelkine ben« zemiyecek hale gelmesi için bir tek insan gibi Çalışmak İüzumuna işaret eden söz « ler, nihayet okunup kulak arkasına atıla « cak neviden sayılamazlar. Doğruyu açıkça söylemek lâzım gelirse şunu diyebiliriz lt gimdiye kadar pek azımlız çalışmış ve pali çoğumuz bu çalışan küçük kitlenin mesak sinden istifade ederek geçinip gitmişizdir. Bu hal, bir an evvel bir nihayet bulmalı ve bir kaç elin değil, bütün bir milletin elle Hsin bir arida - şakırdadığı ; duyulmalıdıt, Selim Ragıp Beşler konferansı Almanya konferansa iştirak edeceğini bildirdi Londra, 1 (Hususi) — İtalya ile Almanya hükümetleri, Lokarno mua. hedesi yerine yeni bir muahedenin yas pıilmasını konuşacak beşier konferan « sına iştirak edeceklerini resmen bildir- mişlerdir. Konferansın toplanmasın - dan evvel ihzart meseleler diplomatik kanallarla halledilecektir , Emniyet 1inci Şube müdür, muavini mahkemede (Baştarafı 1 inci sayfada) Taha bu iş hakkında ne diyeceğini sore muştur. Sadullah: — Hayır ben böyle birşey yapmadım ve memur Hasanı da Thconofa gön - dermedim demiştir. Avukatları Sadullahın içtimat vazi- yeti gözönünde bulundurularak duruş- masının gayrı mevkuf devamını iste - mişlerdir. İddia makamı ise Sadulla - idama, kısmen de küreğe mahküm o -|hın duruşmasına 1609 No. lu kanun lunmuşlardır. Yun;nistanda sıcaklar mucibince mevkufen devamını ve bu suça iştiraki olduğu halde serbest ka. da tevkifini — istemiştir. iddia makamının lan Hasanın tinin müracaatı üzerine Yunan hükü-| nistanda tahammül edilemiyecek de-|talebini kanuna uygun bulmuş ve Ha- metinin Vehip paşayı Yunanistanı recede sıcaklar başlamıştır. terketmeğe davet ettiğini Aneksarti - tos gazetesi yazıyor. Dün güneş çarpmasından burada sanın tevkifine, Sadullahın da duruşma ikâ|müddetince mevkuf kalmasına karar