21 Eylül 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

21 Eylül 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

YFEHABERLERİ SON POSTA İtalynlar İspanya Adalarına asker mi çıkardılar? Bir İspanyol gazetesi Majurka adasına Italyanların çıktığını haber veriyor Madrid son evine kadar müdafaaya | hesabile Türk takımı galip sayılmıştır. Paris, 20 (Hususi) — Son 24 saat İçinde İspanyada mühim müsademeler Olmamıştır. İki taraf da hazırlıklarını ikmâl etmekle mesguldür. Diğer tarafdan Solidaridad Obrera Razetesi Majurka adasına İa(y:mlm'm Çıktığını ve İtalyanların kumandasında lunan adada şimdi iki renkli İspan - Yol bayrağının yanında İtalyan bayra- #inın dalgalandığını temin etmekte - Bu gazeteye göre, İtalyan sübayı, Rossi, adanın hakikt diktarörüdür. Jon Marş tarafından - satın alınan bir tok İtalyan tayyaresi adaya gelmiştir. Marş da bu tayyarelerden biriyle gele- fek adayı şahsen ziyaret etmiştir. Ceneral Mola Bilbao ve Santander Üzerine tayyarelerle attırdığı beyanna- Melerde le demektedir: Sovyet Tayyarecılerı | «Mâsüm kağı dökülmesine mani ol- mak üzere kadın ve çocukların kurta- rılması için icabeden muhleti veriyo - rum. Slâhlarını teslim edenlere dokun- mıyacağım.» Yardımlar Madridden bildirildiğine göre Fa- şist aleyhtarlarının merkez komitesine şimdiye kadar yapılmış olan muhtelif teberrüatın yekünu iki milyon altı yüz bin peçetaya baliğ olmuştur. Bundan başka Sovyetler Birliği ka- dınları tarafından İspanya kadın ve ço- cukları için toplanan yiy! ecek ve içece- ği götüren ilk vapur 18 eylülda Odesa- dan İspanyaya kalkmıştır. Vapurda 2000 ton yiyecek ve arada 5 ton teryağı 300 ton şeker vardır, Fransız halk cephesi tesanüt komite- si de lîpamu Marksiztleri için üç mil- yon dokuz yüz kırk dört din 34 frank toplamışlardır. Kutup uçuşundan döndü 26 Bin kilometre kateden tayyarecilere nişan ve para mükâfatı verilmesine karar verildi Moskova, 20 (A.A.) Sovyetler Birliği hava kahramanlarından tayya- beci Molokof 22 temmuzda başlanılan Krasnoyarsk - Yakutsk - Kamçatka - Komandon adaları - Anadır - Vellen - Vatgaç - Arkanjel - Moskova üzerinde tup uçuşundan dönmüştür. Molokof, Kaganoviç, Voroşilof, An- dereef ve Parti ve Hükümetin diğer erkânı tarafından hararetle selâmlan- mışdır. Sovyetler Birliği merkezi icra ko- mitesi, Molokof ve arkadaşlarına nişan ve 10,000 den 25,000 rubleye kadar mükâfat verilmesine karar vermiştir. Yunanistanda Yeni idare Valilere vasi selâhiyet veril- mesi hakkındaki kanun tasdik edildi e Atina, 20 (Hususi) — Tevsii salâhi- Yet hakkındaki kanun tasdik edilmiş- Ür, Bu kanunla valilere geniş salâhiyet Verilmektedir. Vilâyetlerde mütehas- tıslardan ve hükümet memurlarından *Mürekkep birer vilâyet meclisi ihdas - #dilecektir. Umumi valilerin de salâhi- Yeti tevsi edilecektir. Yunan donanması Atina, 20 (Hususi) — Yunan do- hanması manevralarını bitirdikten son- Ta ayın otuzunda Faler limanında top- acaktır. Kral donanmayı burada tef- fiş edecektir. İhtikâra Karsı » Atina, 20 (Hususi) — İaşe müsteşarı RPazetelere verdiği beyanatta ihtikârın üne geçilmesi için Yunanistanda ba- S1 zeytinliklere * vaz'ıyed edildiği ve teytinlerin harice ihracının menedile- “egtni sö, Yürk muallimleri Rusyadan ayrılırken Moskova, 20 (A.A.) — Türk mu - ıllımlcn namına Rüştü, Savyetler Bir- ğinden ayrılırken Bubnof'a aşağıda- İ kısa telgrafı göndermiştir: ne yölümüz Ü- tilmiş olan alâ- önef güzel müsameleden İavr kalâde mütehassisdir. Mernleketimi - Ze hararetli dostlük hi e dönüyo - Tuz. Sahsmızda bütün Sovyet terbiye imizin kabulünü rica ederiz.» Komünistlerin balosuna bomba İkiyüz çıftııı dans ettiği salona bomba atıldı Grenahle, 20 (A.A.) — Genç komü- nistlerin Saint Mourice'de tertip etmiş oldukları bir balo yapılırken meçhul bir şahıs balonun tam orta yerine bir bomba atmıştır. Baloda iki yüz çift bu- lunuyordu. Dansörlerden biri bombayı salonun dışına atmıştır. Vukua gelen infilâk mühim maddi hasarlara — bâis olmuştur. Cenevrede Manidar Bir ziyaret Paris, 20 (ALA.) — Sant Brice, le |Journal'da M. Beck'in Lehistanım man- dalar komisyonuna iştirâk etmesini is- temiş olduğunu yazmaktadır. Muharrir bu münasebetle ilâve edi- yor: Mademki Lehistandan — bahsediyo- ruz, şu noktayı kaydetmeği unutmıy: lım M, Beck, Cenevreye gel İman ilk işi M. Antonese olmuştur. Bu çok münii Lehistan ile Almanya arasında bir it- tifak vardu. Ve bunun tarsinine çalı- şılmaktadır. Beynelmilel ticaret kongresi Bükreş, 20 (AA.) — Bi parlâmentolar ticaret kon son celsesini aktedecek salı günü petrol bölgelerini guı_ıkun tilerini selâmlar ve derin hürmet his -| sonra Sinaya'da Kral Karol tarafın- dan hep birlikte kabul edileceklerdir; | İ bazırlanmaktadır. Sokaklarda siperler kazılmıştır . Katalonya hükümeti Pirene mınta- kasını müdafaa için bir dağcılık Milis alayı teşkil etmiştir, Düşmanın hükümet cephelerine yaplığı bütün taarruzların büyük zayi- âıla püskürtüldüğü beyan olunmakta- ır. Bilbao limanı abluka edildi Paris, 20 (A.A.) — Bilbao limanı, iaşeye mani olan milliyetperverlerin kruvazörleri tarafından abluka edil - miştir. Kartajen'e mühimmat yüklü bir Meksika vapuru gelmiştir. Koronya radyosu, Katolonya hükü- met âzasının tamamen İspanyayı ter - kettiklerini ve Kompanis de kaçmak istiyorsa da anarşiştler tarafından ne - zaret altında bulundurulduğunu bil - diriyor. Nurenbergteki Nutuklardan Sonra Almanyanın Ukranya ve Siberyayı istediği tekzip ediliyor Berlin, 20 (A.A.) —D. N, B. ajan- sı, Hitlerin Nürenberg nutkunun güya Almanyanın Ukranya, Ural ve Sibir - protesto ederek diyor ki: Hitler ancak bolşevik ve nasyonal sosyalist ekonomi rejimleri arasında bir mukayese yapmak istemiştir. Diğer tarafdan Nürenbergde söyle- nen bölşevik aleyhtarı nutuklar, Al - manya ile Sovyetler Birliği arasındaki normal münasebatta değişiklik yapan hiç bir fili hareketle tezahür etmemiş - tir. Alman Nazırı Göbels Atinada Göbels Peşteden ve Belgrattan tayyare ile geçti Belgrad, 20 (A.A.) — Atinaya git- mekte olan Bakan Doktor Göbbels ve maiyeti bugün öğleden sonra tayyere ile buraya varmışlar ve Alman işgü - deri ile bir çok Yugoslav - şahsiyetleri tarafından — selâmlanmışlardır.. Daha evvel Budapeşte'de de karaya inmiş olan tayyare biraz sonra Atinaya doğ- ru yoluna devam etmiştir. Doktor Göbbele Yunanistanda kal- dığı müddetçe Yunan hükümetinin mi- safiri olacaktır. KGT ,60 kilometrelik bir yayı istediği tarzında tesfirini şiddetle | Turk Sovyet müsabakaları Güreş ve iskirimde galip, bisiklet koşusunda ikinciyiz Moskova 20 (Hususi) — Güreş ve is- kirim müsabakalarında 'Türk takım- ları galip gelmiştir. Güreşte yapılan 7 müsabakanın 4 ünü kazandık, 3 ünü kaybettik. Hüseyin, Nuri, Mersinli Ahmet sayı hesabile, Büyük Mustafa da tuşla galip geldiler. İskirim müsabakaları da ı.ahbıyet itibarile berabere bitmiş, fakat sayı Bisiklet müsabakaları Moskova, 20 (Hususi) — Türk bi- siklet takımı ile Sovyet takımı arasında 100 kilometrelik bisiklet yarışı bugün yapılmıştır. Yarış Moskovadan 21 ki- lometre uzakta bir mevkiden başlıya- rak Leningrad yolu üzerinde gidib gel- me süretile yapıldı. Her iki taraftan dörder kişi yarışa iştirâk etmiştir. Türk ekibi olimpiyada iştirfik etmiş olan Talât, Orhan, Eyüb, Kâzım'dan mürekkebdi. Yarış 50 kilometre gitme ve 50 ki- lometre gelme olarak mükemmel as - faltlı bir cadde üzerinde yapılmıştır. 'Tarafımızdan hakem olarak güreş federasyonu reisi Ahmet Fetgeri bu- İlunuyordu. Kafile reisi de diğer bir o- tomobilde yarışı takib ediyordu. Yarışın yirmi beşinci dakikasında bir nefes darlığına uğrayan Eyüp çe- kilmeğe mecbur olduğu için geri kalan yedi koşucu arka arkaya beraber git- tiler, Kendini yormamak fikri ile hiç kimse ileri atılmıyor, hiç bir koşucu kaçmağı aklından bile geçirmiyordu. dildi. Dönüm yerine geldikleri vaziyet birdenbire değişmişti. rüzgâr arkadan şiddetle esiyor — Türk ekibi de hatasını kısmen tazhih etmek ister gibi tam sür'atle muvasalât ye- rine doğru koşuyordu . Süratin bazı inişlerde rüzgürin da yardımile saatte dereceye — çıktığı görülüyordu. Ekibimizin bu taktiği der- hal tesirini gösterdi. 65 inci kilometrede iki Rus koşucu- su bu sür'ati takip edemiyerek geri kaldılar, 10 kilometre sonra üçüncü Rus da ayni âkıbete uğradı. Şimdi Ta- lât, Orhan ve Kâzım ile bir tek Rus koşucu son sür'atlerile muvasalat yeri- ne doğru koşuyordu. 93 üncü kilometrede Talâtın zinci- ri atladı. Yarışın neticesine ancak yedi kilometrelik kısa bir mesafe kaldığı için son vitesi kuvvetli olan Orhanın Rus koşucusunu gölgesi gibi takip et- mesi icap ederken Orhan Talâtı da çe- kebilmek üzere yanlış bir taktik tat- bik ederek sür'atini yavaşlattı. Fakat Sovyet koşucusu bittabi ay- ni fikirde değildi. Bu ârızadan istifade ederek tam sür'atle yoluna devam e- diyordu. Muvasalat hattırı da diğerle- rinden evvel katetti Yarışın şeraitine nazaran Türk eki- bi ikinci üçüncü ve dördüncü mevki- leri tularak 9 puvanla birinci gelmiş, Sovyet ekibi birinci beşinci ve altıncı mevkileri alarak 12 puvanla ikinci kal- mıştır. Yarışın teknik neticesi şudur: | — Sovyet koşucusu, 100 kilometre 3 saat 14 dakika 27 saniye 2 — Orhan, 3 — Talât, 4 — Kâzım, 5 — Sor - Sayfa E G KURAK T ERA TECANR © Portekizde müdafoai Nefs © Lokarno diriliyor © Ispanya fecayii spanyanın içine düşti son kanlı ı vaziyet, bir çok memleketleri müf- rit sol cereyanlara karşı * almıya sevketmektedir. Bunların başında, İs- .|panya ile geniş bir hududu bulunan Portekiz geliyor. Bir ara, İspanyol is - yanının hâsıl ettiği mücadele havası » nın tesirile olacak; Portekizde de İs - panyol komünist ve anarşistlerine yar- dım etmek maksadile hafil bir hareket hissolunur gibi oldu. İcap eden muka- bil tedbirler alındı. Portekiz, gafil av- lanmamak için, icabında münhasıran komünist kıyamlarına karşı kullanmak üzere yirmi bin kişilik bir gönüllü kıt'ası vücuda getirmektedir. Bu kıt'a mensupları kâmilen gönüllü olacaktır. çok sıkı bir inzibat içinde talim ve ter- biye göreceklerdir. Ve memleket dahilinde, daimi su - rette bekçilik yapacaklardır. Ünifor: ma giymekle beraber sivil kiyafet ta - şıdıkları takdirde yakalarında hususi bir işaret bulunduıaı..ıkhı ve memle- akavete — karşı an hazır bir kuv- mukabeley vet halinde bulunacaklardır. * Bir ara toplanması bir kayli ümit doğuran, sonra ahvalin inkişafile hakkında besle « nen ümitler suya düşen meşhur Lokarno konferanşının tekrar dirileceğine dair bazı şayialar tı. İngilterenin henüz bu n ümidi kesilmemiştir. Bu toplantıyı temin eylemek — maksadile habre uğraşmakladır. Fakat konuşma |mevzuunun daha evvel diplomatik yol- Artık | larla yapılacak temaslar - neticesinde |hazırlanmasını ve konferans celseleri - nin formaliteden ibaret tiyen Alman ve İtalyan h"kı.ımclkruun i karşısında, sar ler, bir hayli müşkülâtla x:ı'şl.mmnk tadır. Bundan ötürüdür ki bir ara bi - rinci teşrinin yirmi dokuzunda toplan- ması karârgir olan konferansın, şimdi, ayni ayın sonlarına kalmasından bah- solunuyor. * İspanya vukualı hakkında gelen ha- berler tüyleri ür - pertmekte devam etmektedir ler. Orta çağların akıncı zulümlarına dahi taş çıkartan İspanyanın yirminci asır ideolojik ci- dali hakikaten insana dehşet veriyor. Lüzumsuz yere kadın ve çocuk öldür- mek, kafile kafile meydanlarda insan kurşuna dizmek, ideal uğurunda çar - pıştıklarını idda edenlerin benimsiye - bilecekleri bir hareket olamaz. Olursa idealin en yüksek anlamdaki ferağat- kâr mahiyeti çamurlanır. Nereden ge- lirse gelsin, fakat her halde bu facia - ya müdahale edecek bir el lâzımdır. İn- şanlık bunu emreder, Şimdiye kadar böyle bir müdahalenin yapılmamış ol: ması insanlığın yüzünü kızartacak bit hâdisedir. — Selim Ragıp Belçikada Eızlı silâh depoları ulundu Brüksel, 19 (A.A.) — Belçika polisl bütün Belçika içinde ihtilâlci sosyalist- ler mahaf’lmde taharriyatta bulunmuş