21 Eylül 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

21 Eylül 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

21 Eylâl SON POSTA Sıvas -Erzurum hattında inşaat süratle ilerleyor Erzurum ovalarına doğru uzan çelik ağlar gelecek Haziranda Divrike, 938 de de Erzincana varacak Sivas ( Hususi ) — Sivas - Erzurun yolu üzerindeki <- - lışmalar büyük bir faaliyet halinde iler- lemektedir. Her gün Erzurum - ovalarına doğru uzanan çelik ağlar, şarkt Anado - lunun en güzel şe « hirlerine kavuşmak ümidini — göster - mektedir. Yol bo « yunca istasyon bi « naları, duraklar yük selmekte köyler böy lece şimendifere her gün parça parça ilti- hak etmektedir. Bugünlerde, tren yol Divrik büyük bir fa- Üstte bir hat aliyet yeri haline gelmiştir. Önümüz- gdeki yılın haziranında tren Divrik'e varmış olacak, 938 de Erzincana, bir yıl sonra da 939 eylülunda Erzuruma kavuşacaktır. Yol boyunca her gün geçen treni köylüler büyük ve görülmemiş şenlik- lerle karşılamaktadır. 359 kilo kaçak tütün Sivas İnhisarlar İdaresi durmıyan Bir faaliyet içinde çalışarak kaçakçılı- ğin hemen hiç yök denecek şekilde ö- nünü almış bulunuyor. Ceçen gün de Şeyh Çoban mahalle- sinde dolaşmakta olan İnhisarlar takip gmemurları ot yüklü bir arabayı dur - durmuşlar ve muayeneye başlamış « lardır. Muayene neticesinde otların a- tasından 359 kilo kaçak tütün çıkmış- tır. Arabacı Rıza hakkında tahkikata başlanmıştır. Küçük habetler * Sivas kültür direktörü Sacid İz - mit orta okulu direktörlüğüne tayin e- Gnrermenereresccae eeeresesmaseseneennemncu Bartın köylerinde hastalıkla mücadele Bartın, (Husust) — Üç buçuk ay evvel Düzceden Bartına nakledilen bir doktor ve üç sıhhat memurundan mü- rekkeb Frengi teşkilâtına son aylarda ilâve edilen bir başdoktor ve on sıhhat memuru da gelmişlerdir. Frengi savaşı iki koldan devam etmektedir. Bir kol, Bbaşhekim Dr. Saim Orhanın idaresin- de üç sıhhat memurundan, ikinci kol da Dr. Nermi Akdenizin idaresinde, gene üç sıhhat memurundan mürekkeb olarak tarama faaliyetine devam et - mektedir. Bartın ilkmekteplerinde talebeye yer yok Bartın, (Hususi) — Şehrimiz ilk- mekteblerinde 15 eylüldan itibaren ka- yit ve kabule başlanmıştır. Bir kaç gün içinde 500 talebe müracaat etmiştir. Bunun ancak 150 si almabilecektir. Bina müsaadesizliği diğer 850 sinin a- Tınmasına imkân bırakmamıştır. çalışmasındaSıvas - Erzurum hattı üzerindeki an iki görünüş: açılırken. altta bir yol çalışması dilmiştir. Yerine şimdilik lise direktö- rü Ömer Beyğo bakmaktadır. * Ankarada bulunan şarbay Âdil Tarhan şehrimize dönmüştür. * Erkek Öğretmen Okulu Direktö- rü Abdurrahman Şefik Vefaya, yerine de lise baş yardirektörü Numan Eğe - men tayin edilmiştir. * Bu ayın 27 sinde Kayak meyda - nında yapılan yeni sergi binasında bir ehli hayvan sergisi açılacaktır. * Halkevi tarafından açılan pansi- Doktoru Olmayan Bir kasaba Dadayda hastalığa yakalananlar tedavi için Kastamonuya gidiyorlar Daday, (Hususi) — Daday halkı - nın yardımı ile geçen sene inşa edilen ve bir ramazan gecesi yanan yatı mek- tebinin vilâyet meclisi umumisi tara - fından verilen 4500 lira tahsisatla ye- niden ve kâgir olarak inşasına başlan- mıştır. İki gün evvel buraya gelen vi - lâyet kültür direktörü İrfan mektep mahallinde tetkikat yapmış ve bu işle olâkadar olan komisyonla temas ede- rek, şehre dönmüştür. Diğer tarafdan kazanın Azdavay nahiyesine bağlı Bereketli köyünde bir pazar açılmıştır. Ayrıca köyde 125 ta- kebesi bulunan üç sınıflı bir meklep vardır. Mektebin müzesi diğer okulla- ra nümune olacak derecede cidden çok güzeldir. Kazamızda doktor olmadığı için halk hastalarını bir çok masraflara katları - mak suretile Kastamonuya götürüp te- davi ettirmektedir. Diclede bir kız boğuldu Diyarıbekir, (Hususi) — İki gün evvel burada feci bir boğulma hâdisesi olmuşdur. Karpuzları beklemek üzere Dicle kenarına kurulmuş olan — hullelerden Mehmedin hullesinde bulunan kızı 13 yaşlarında Münire öğle üzeri Dicle'den su almakta iken ayağı kayarak suya yona, kayit ve kabul musmelesine baş- |düşmüş ve boğularak ölmüştür. » lanmıştır. * Belediye kahvelerin daha esaslı| Konyada buğday mübayaası bir şekle konması için bir talımatname| Konya, (Hususi) — Ziraat Ban - hazırlamıştır. * Sonbahar at koşularının ilk haf-|mübayaasına başlayacaktır. kası önümüzdeki hafta içinde buğday Bu sene tası bu yıl yeniden yaptırılarak istas -|havaların yağışlı gitmesi te mahsulâ- yon civarında büyük bir kalabalık ö -İtın çok olmasından harmanlar gecik - nünde yapılmıştır. miştir. Bankanın bu yılki mübayaa fi- * Hususi idare tarafından Kars'alatları geçen seneden farklı olacaktır. sipariş edilen 80 boğa gelir gelmez he- | Banka bu sene mevcud mübayaa mer- men köylere dağıtılacaktır. kezlerine 52 merkez daha katacaktır. Bandırmanın __Kurtuluş ğayfaîıı; ğ HĞŞA TT Bandırma, (Husust) — Bandırmanın kurtuluş yıldönümü burada halkin büyük tezahüratı arasında coşkun bir şekilde tes'id edilmiştir. Sabah saat 10 da Cumhuriyet meydanında başlıyan merasime bütün şehir halkı, mek- tepliler, memurlar ve askerler iştirâk etmişler, nutuklar söylenmiş ve gü- zel bir resmi geçid yapılmıştır. Gece de fener alayları tertip edilmiştir. Resim Bandırma Cumhuriyet meydanındaki merasimi döstermektedir. — Al sana yeni bir ka- ğim,. « Bundan sonra tram- rar daha Hasan Beyci- — vayları.. Hasan Bey — İşte bu: — na sevindim. Bundan gon- ra nüfusumuz azalmıya- cak demektir, «« Yeraltı tünellerinden geçirmek için tasavvurlar kat'iyet kesbetmiş.. Mersinin umumt bir görünüşü Mersindepamuk ekimine ehemmiyet veriliyor |Adanada pamuk alış verişi en hararetli devresine girdi Bu yıl Japonya ve İtalya bizden pamuk alacak Mersin, (Hususi) — Son pamuk is- lâh kanununun tatbikine başlanma - sından sonra Mersin ziraat dairesi iyi neticeler elde edilmesi için köylünün pamuk ekim işlerine büyük bir ehem- miyet vermiştir. Bu arada köylere dağılacak tami - min bir sureti Adana ziraat direktör - lüğü tarafından buraya gönderilmiştir. Direktörlük bir mektupla da bu sene Mersinin klevlan pamuk tohumu min- takasına dahil olduğunu, ve vilâyet hududlarının hiç bir yerinde (iane ve kilmiyeceğini bildirmiştir. Adana, (Hususi) -— Şehrimizde pamuk alış, verişi en hararetli devre- sinde bulunmaktadır. Klevlan 45-47, ekapres 42-414 üzecrinde muamele gör- mektedir. Bu yıl yabancı memleket- lerden alıcı oldukca fazladır” Fakat dünya pamuk fiatlarındaki yükselişin pamuk fiatlarına tesir edeceği tahmin edilmektedir. Bu yıl Almanyadan başka Japonya ve İtalyanın da Çukurovadan külliyetli mikdarda pamuk mübayaa etmesi bek- ekspres) gibi pamuk tohumlarının e-İlenmektedir. Kan davası Yüzünden Bir cinayet Bergamada Eski eserlr Hafriyatı Eski bir muhtar bir köylüyü! Mütehassıslar birkaç güne öldürmek isterken öldürüldü kadar Bergameye gidiyorlar 'Topraklarında bir çok kıymetli ve Taşköprü, (Hususi) — Evvelki|eski eserlerin bulunduğu Bergamada gün kasabanın Hamid köyünde bir kan davası yüzünden bir cinayet iş - lenmiştir. Bir kişinin ölümüne, birinin yaralanmasına sebeb olan cinayetin tafsilâtı şudur: Köyden Şaban ozullarmdan ve kö - yün eski muhtarı Mustafa ile Esir o- gullarından İsmail arasında eskiden - beri kan gütmek yüzünden bir bu - sumet mevcuttur. Fakat bu husumet bir kaç gün evvel muhtarın oğlunun, İsmailin amcazadesini vurması ile büs- bütün hâd bir devreye girmiştir. İki düşman biz pazar dönüşü, köy meydanında karşılaşmışlar, evvelâ ara- larında bir ağız kavgası başlamış, mü- teâkiben Mustafa silâhım çekerek İs - maili sol böğründen yaralamıştır. ls- mail de bu sırada tabancasını çekerek Mustafanın üzerine ateş etmiştir. Çı- kan kurşunlar eski köy muhtarının sol memesi üzerine saplanarak zavaljyı cansız olarak yere yıkmıştır. Katil ağır yaralı olarak hastaneye kaldırılmıştır. TAKVIM Rumt sene ' 1352 | n Eylül 8 Arabi sene 1800 21 Resın! senej 1938 Rizir 189 yeniden hafriyat yapmak üzere Kül - tür Bakanlığına muhtelif milletlere mensub mütehassıslar müracaat et - Bu heyetlerden Almanyalı Çingena- güus ve refiki Şulta'ya Vekâlet hefriyat müsaadesini vermiştir. Şehrimizde bu- lunan iki mütehassıs bir kaç güne kar dar Bergamaya hareket edemklerdııı._ Hâdiseler arşısı Sudan bir iş Terkos süuyunu, iyi su şişesinde halka bol bol satan Apostol nibayet yakayı ele verdi. » Sudan bir iş amma, sudan oldu « ğu kadar da mühim! * Terkos suyu doğrusüu çok kabili- yetli imiş. İyi su olmayı öyle benim- semiş ki hakiki mahiyetini hiç belli etmedi. * Terkos suyunun nev'ini değiştire- bilmesi için muhakkak bir ahıra gir- mesi icap ediyor. Ahıra giriyor, süt oluyor. Ahıra giriyor iyi su oluyor. * Tasarrufu fazla seven âile reisi ailesi efradına söyledi: — Şimdiye kadar terkos suyunu, bilmeden iyi su diye içmişiz.. — Ya şimdiden sonra? — Bir kere alıştık ya, şimdiden sonra da sürahiyi musluktan doldu- rur, terkos suyu olduğunu bile bile içeriz. Ki e Müuallim sordu: — Girdiği her kabın şeklini alan Şey ne derler? — Terkos suyu! 92259 güğümüne girdiği zaman süt alur, Taşdelen şişesine girdiği zaman da Taşdelen suyu! İMSET ae