31 Ekim 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

31 Ekim 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa Ziraat Bahisleri: Tohumhastalıklarınamani olmak için basit ilâçlar var M A Misafir bulunduğum köyde sürme verastık hastalığından şikâyet eden köylülere şu tavsiyede bulündum. “ İki fıçıya altışar teneke su koyunuz sonra birine iki Yeni yılın ekim mevsimine girdi; miz gündenberi kırların her yanı, sa- bana koşulmuş gayretli öküzlerin pa- amasile süslendi, Çiftçiler, yarı bu- lutlu havalar altında mütemadiyen to- rlar. Yarınlarını bugü I savaşan bu baht ne derin bi zevk su- arı yakın- gün geçir- dan görmek, aralarında mek ateşile yanıyordum. gün evvel bu arzuma, bir köyde ko -| nuklamak saadetine erişi Her zaman olduğu gibi, gene köy kahvesinde toplanılmıştı. Herkesin ko- nuştuğu tek mevzu, sürüp ekmek lâfı olduğu için, bana da bu işi sormak ya- gışırdı: Nasıl? dedim. Bu yıl ekincilik iyi gidiyor mu? Çok şükür! Havalar pek elverişli, toprakta da iyi tav var, dediler, — Oh.. Siz de çok çok ekersiniz. — Ekmek bir şey değil.. Almak ümi di çoğalsa.. — Neden? — Yıl olur, kurak gider, yıl olur kör yapar. Bir türlü alacağına güvene - mezsin! — Tabiatla başa çıkmak sal lur amma.. Büsbütün imkâ fildir. Sizin kör dediğiniz ve mahsu - ünüzün çok bir kısmını yok eden şey, şaresi bulunmadık bir dert değil ki? Eğer isterseniz ufak bir gayretle kayıbınızı tamamen kazanabili — Nağıl? — Tohumlarınızı ilâçlamakla.. İlâç- lanan tohumların yarın verecekleri ba- şaklarda körelmiş tek tane görülmez. Hem bol, hem temiz bir mahsul z. Yeter ki ilâçlamayı hep elbi tutasınız ve kusursuz başa: — İlâçlamanın faydasını işitmedik değil! Lâkin görenek olup yapamıyo - ruz işte, — Onun kolayı var. Yarın gün doğar ken, Çınar altında toplanıp bu göre - neği icat ederiz. e Geceyi merakla geçirenler ertesi sa- hah erkenden damlamışlılar Meydana iki büyük fıçı yerleştirerek her birine altışar teneke su koyduk. Sonra birine ki kilo göztaşı, ötekine altı kilo kireç katarak erittik. — Hepsi bu kadar mı? dediler, — Evet bu kadar. Her köylü o gün ekeceği tohumluğu çuvalile getirerek sıra ile göztaşına ba- tırmağa başladı. Kenardaki bir saate bakarak her çiftçi tohumluğunu tam bes dakika tutuyor, sonra çıkarıp sü- zerek bir defa da kireç fıçısına dal - dırıyordu. Çuvallar bu ikinci banyoda bu | kilo kireç katarak eritiniz... , bekletilmeden çıkarılıp doğru arabaya ve tarlaya gidiyordu. Böylece bütün köyün çiftçileri, o gün buğday, yu- laf, çavdar ve her çeşit tohumluklarını otomatik bir halde ilâçladılar. Orada hepsine 1Ca anlattım ki: Sürme ve rastık hastalığının mikrop- ları ancak yüzde iki göztaşı mahlülü- nün içinde beş dakika durmakla ölür- ler. Karar belirsiz bir göz taşında has- talığı k kânı olmadığı gibi, tohumluğu yakmak tehlikesi de vardır. an için mutlaka bu tertipte ha - malı ve mutlaka beş dakika tut - » Dört dakika faydasız, altı da- arlıdır. Şunu da hatırlayınız lanmış tohumluğu yeni baştan eski çuvala veya ekme heybesine koy- mak hastalığı gene bulaştırır. Onları da güzelce ilâçlamak gerektir. lerden biri dedi ki: — O zaman artan tohumluğu iyice serip kurutmak lâzımdır. Kireç ban - yosu, zaten göztaşının hızını almak için yapılır. Sonra gene anlattım: Fıçılarda su eksildikçe birer teneke -| eklemelidir. Göztaşı fıçısına bir teneke su ile birlikte (335) gram göztaşı kat- malıdır. Kireç fıçısına da bir teneke su için bir kilo kireç katmalıdır. Böylece ekim mevsiminin nihayetine kadar fı- çılar meydanda durarak köylü tohum- luğunu ilâçlar. — Fıçıda ilâçlı su artarsa ertesi güne lmaz mı? su ile ilâçlamıya de- vam olunabilir. Yalnız ekinlerin to - zundan toprağından tortulandıkça süyu döküp yeni baştan tazelemeli - dir. İlâç yeniden yapılırken gene altı lenirken birer teneke hesabı yapılır. Köylülerden biri azıcık duraklamış - tı: — Göztaşı masrafını mı düşünüyor- sun, dedim. — Evet, dedi.. — İşi bu tertipte tutarsanız, onu da baş vuracağınız ziraat dajreleri para - sız verirler, * Köylüler bu işe pek sevindiler, asıl sevinci harman mevsimi duyacaklar - dır. Kısmet olursa neticeyi size de ya- zarım., Şimdiden öğütlerim: Tohumla- rınızı ilâçlamayı ihmal etmeyiniz. Çiftçi Zirai müşküllerinizi bize ya - Zinız, size cevap verelim! Çiftçi Bir aile Geçimsizliği Etrafında Bandırmadan «Hatice» imzası ile mektup yazan bir okuyucum diyor ki: — «#Evleneli dört yıl olldu. İlk za- manlarda kocam bana karşı müşfik- ti, muhabbet gösteriyordu, sonraları değişti, beni dövmiye başladı. Hattâ geçenlerde defolup gidersem mem - nun olacağını da söyledi. Ağladım. Amma ağlamakla da iş bitmiyor, şimdi hakikaten evimi barkımı bı - rakarak gitmeyi düşünüyorum. An- nem var, nihayet zar zor geçinebi - Briz de. Ne dersiniz?» * Bu okuyucumun mektubunda son satırlara doğru — kullandı. «evimi p etti « n'ısclmin bütün ruhu bu - :uhdı— imele ; y diyor. Ken- disine hak veririm. İcabında anne - sinin evine iltica edebileceğini dü - şünmekte bir teselli noktası bula - bilir, fakat yuvası kocasının kur - duğuüu yerdir. Kocası bugün ken - disini hırpalıyabilir, dövebilir, ko vabilir, fakat nihayot kocasıdır, ta- nudiğı ilk erkektir. Bundan sonra da bütün bu muameleler karısını sev - mediğini de göstermez. İhtimal bu dakikada dışarı işleri yolunda de - giklir, fhtimal canı — sıkılmaktadır, ihtimal sıkıntı neticesi nörasteniye tutulmuştur, fena karakter, fakat maalesef mevcuttur, bazı erkekler düş hayatlarını iç hayatları ile karış- tırırlar, belki mevzuu bahsolan bu zat ta ayni haldedir. Tavsiyem şu: nizi bırakıp gitmeyi hatırınızdan çıkarınız, eski zamanlara nazaran daha uysal, daha tatlı, daha müte - bessim olunuz, t ederim yakın bir zamanda kocanızm da değişti - ğini görürsünüz, TEYZE teneke hesabile kurulur, ve sonra ek- | SON POSTA | Bu sonbahar elbiselerde daha ziy: de sadelik göze çarpmaktadır. Karışık ve güç biçimleria modası tamamen | geçmiş bulunuyor. Omuzlar gene geniş ve bufon kollar çok modad.r Fakat geçen Aerek. kı- Bu çok şık ve orijinal örgünün ya - pilması pek kolaydır. 3 numara iki şiş, !0 numara bir kro- şe, (600) gram buklet veya yün alıp hemen başlayınız. Vereceğimiz iza - hatla biçim sizi yormadan kendiliğin- den meydana çıkacaklır. Örgü — İlk sıra: Bir tane yüz iğne, sonra bir tane arttırmız. Ve iki tane- yi bir arada örünüz. Sıranın sonuna kadar hep ayni şey. İkinci, üçüncü ve bütün sıralar da tıpkı ilk sıra gibi: Bir tane yüz örgü, bir arttırma, sonra iki taneyi bir arada örme. Sentür, epoletler — Epoletler ve ya- ka, kesşe ılı sık iğne örülmüştür. 80 iimik ile başlayı - yandan eksilterek örünüz. Boyu (47) santimetre olduğu | zaman, şişin üzerinde (60) ilmik kal - miş öolmalıdır. O zaman her sırada iki yandan arttırmaya baş nız. 20 san- tim daha örünco şişin ü nde (V10) (ilmik bulummalıdır. Kol yeri açmak için iki yandan evvelâ (10) ar tane, sonra (5) dela (1) er tane kesiniz ve arttırıp eksiltmeden dümdüz (20) san- tim daha örünüz. Yaka yerine gelmiş olacaksınız. Yaka için tam ortadan (15) tane kesiniz. Ve omuzlar yapıldı- ği müddetçe - her sırada iki yandan (lı er tane kesmekte devam ediniz. Omuzlar her defasında (5) er tane ke silerek yapılır, Bütün omuz (30) miktir. Elbiselerde sadelik göze ©e çarpıyor. | i) - Birinciteşrin 31 Son mevsimin: Son modası bartılık yapılmıyor. Beller umumiyet- | görülmeye başladı. Maamafih düz olam le çok sıkı, vücüude tamamile yapışık.. ları da var, Kloş bazan yalnız önde, Yalnız ince değilse üzülmeyiniz, kolayı | yahut yalnız yanlarda yapılıyor. Ba- var. Omuzları geniş, kalçalara doğru 1 bir elbise - meselâ: bufon kollu ve etekleri hafifçe kloş biz tünik- belinizi incecik gösterebilir. Esasen bu sene tünik çok modadır. Gündüz için yünlü, gece için şzklı tünik kullanıl- t üzetinde giyilmektedir. Bu hususta size faydalı bir noktayı ha- tırlatmak isteriz : Tünik fazla rağbet görmekte hakikaten çok güzel bir kı- yafet, Fakat belki zamanla çok bolla- şır, yıkarsınız. Bunun için tüniğinizi elbisenizden ayrı bir parça olarak yap- tırınız. Çoğalırsa tüniği kullanmaz, yal- nız elbisenizi giyersiniz. Üç parçadan ibaret (etek, bluz, man- | 10) dan mürekkep takumlar bu sene şu şeklilerde yapılıyor: Etek hafifçe kloş, manto kruvaze, iki sıra düğme ile ka- panıyor. Yahut manto eteği örtecek kadar uzun ve yalnız bir sıra düğme ile veya beldeki tek düğme ile kapalı. Böyle bir takımla yakası kapalı bir bluz pek iyi gider. Bilhassa açık renk fantezi bir kumaştan yapılacak bir bluz takımı çok şık gösterir. Mantolarda bu sene kloş yeniden Çizgili kumaştan Tayyör Çizgili kumaştan tayyör. Omuzlar, hafif kabarık kol. larla biraz geniş letilmiş. Bel - bu sonbahar modelle rinin hemen hep- sinde rastlayaca - ğımız şekilde - sı Tayyörün 1 iki dikişli- kıdır. &a dir. Eteğin yalnız önünde ve solda devrin bir plika- şe var. Kumaşın çizgileri kollarda ve etekte uzunlu. Buna, tayyörde e- İnine konulmuş - n,.naı Bir güzel- lik vermiştir. Bu tayyörle inde iyakalı bluz giyilirse rin ren iyi görünür, zan da bütün etek kloş oluyor. Bu tar- zin en güzeli kazak elbiselerine ben- zeyenlerdir. İnce bir bel, çok bol etek- ,ler, Göz tuvaleti Yazın, açık hava ve güneş yüzün, |bilhassa göze yakın kısımlarında ufak çizgiler yapar, parlak güneş gözleri yorar ve göz altlarımndaki derinin kuru- laşıp sararmasıma sebep olur. Sonbahar bütün bu küçük kusurla. rın tedavi ve telâfi zamamnıdır. | — Gözlerinizin kenarında hâsıl 0- lan belli belirsiz çizgileri gidermek için akşamları yağlı bir kremden biraz gö altlarına sürünüz. Fakat sakın bastir- mayınız. 2 — Yazın yorulmuş olan gözleri « nizi dinlendirmek için gece uykusu kâ» fi değildir. Sonbaharın hiç olmazsa ilk iki ayında her gün bir kaç defa şu şe- kikde gözlerinizi dinlendiriniz; yuçlarınızı çukurlaştırıp - gözleri - nizin üzerine koyunuz ve gözlerinizi açınız. Zifiri bir karanlık göreceksiniz. İşte bu karanlık, gözleri fevkalâde dinlendirir. Bir kaç dakika bu halde Sonra akşamları ılik bir çay suyile gözlerinize banyo yapınız. 3 — Göz altlarındaki derinin sarı « aiğmmı gizlemek için tuvaletinizi yapar- ken sürdüğünüz kırmızıdan hafifçe göz altlarına da dokundurunuz. Bunu anız yanaklarınızla gözleri - sında kalacak sarılık hem göz- hem yüzünüzü çirkinleştirir. ina muvakkattır. Sonba * er yavaş yavaş göz altla - yapma niz lerinizi, Tabit bu harla beri rının sarılığı da geçer. Bu külfettei kurtulursunuz.