9 Aralık 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

9 Aralık 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

“POSTA Su altında harap olan Atatürkün Adanada neler gördüm?! (Baştarafı 1 inci sayfada) Nitekim saat onbire doğru Seyhan kudurdu. Sağından hükümet konağını 5nündeki caddeyi, oradaki evleri, Hal- kevini, Kız lisesini işgal etti. Sol taraf- ia bir iki fabrikanın duvarlarını yarı- ladı, oraları aştı, hastahaneyi doldurdu, ve ovanın içine doğru yayıldıkça yayıl dı, Şehrin karşı taraf ile #tisali kesildi, | nehir kenarma çıkan sokaklara birer| nöbetçi dikildi. Kız lisesi, Gazipaşa ilk mektebine, memleket hastahanesi, em- razı zühreviye bastahanesine nakledi!- di. İlk facia haberleri Bir taraftan yağmur yağmakta de - vam ediyor, diğer taraftan da Seyhan soştukça coşuyordu. Gece karanlığı çök ülğü zaman kulağımıza bir haber ça- lındı. Nehir şehre girdiği yerdeki sur- lardan birini yıkmış ve su şehir ile is- tâsyon arasındaki asfalt yolu istilâ et- miş. Karşı yakada birkaç ev çökmüş, ct konağı civarındaki evlerin ba arı yıkılmış. Karşıyakada halk ağaç lara tırmanmış, sel ağaçları kökünden koparınca sürüktemiş, götürmüş. Gene karşı terafta belediye çavuşu Melvme- din evine birçok k mseler sığınmışlar, kerpiç ev, suların tesirile yökılınca, 18 kişi ankaz ve sular arasında Kalmış. Gene bir genç şu haberi verdi: a kapılmış bir ceset hükümet ın önünden geçti. Demiryolu ve telgraf hatları bozuluyor Adanayı orta Anadoluya bağlayan der olu, iki yerinden bozulmuş, Şi - mendiferler işlemez olmuş, telgraf mu beberatı her taraf le münkati, Adana ie başbaşa kalmış. Derdin: dö- k, ieselli vasıtaları bile kendisine Haykıracak, söyliyecek, yar - yecek bütün yollar tıkanmış. Facia sahnesinde sini dolaşmağa çık- »wuklarını bir eşeğe bindirmiş, lu bir kadın şehrin mürtefi bir an tepe bağına gidiyordu. Arka- dan baltaniyesini sırtına almış bir yav- ru titriyerek anasını ve kardeşlerini ta kip ediyordu. Çocuğu çevirdim: — Oğlum su evinizi tamamile bastı mı? «Görmüyor musun» der gibi yüzüme baktı: — Bubamı (babamı) kaybettim. Ha- gilleri kurtarmağa gitti. Daha dönme- di. dedi. Facia kurbanları neler anlatıyorlar Boş bir arsanın ortasında yorganlar- dan çadır kuran ve steş yakan bir aile ye sokuldum. — Suyun geldiğini mi? — Etmedik... Birden bire bastırdı, ca nımızı 20r kurtardık. Biz gene atik dav randık ta su belimizi aşmadan köprü- yü tuttuk... — Ötekiler ne yapıyorlar? Kadının biri, başörtüsüne gözyaşla- rma sildi: — Allah yardımcıları olsun dedi. Ne © olduklarından hiç haberim yok. Yüksek yerlere çıkanlar Sabahleyin gün ağarırken şehrin en yüksek mevkiinde bulunan bir evin d& mından nehre doğru baktım. Fabrika- tör Salihin fabrikasının yanımda, ada- cık gördüm, su oraya kadar yükseleme mişti. Üstünde kalabalık bir grüp her taraftan alfkaları kesilmiş, yaktıkları ateşin etrafında toplarımışlardı. “ Nasıl ağlamam, ne anam kaldı, ne babam! ,, Sokukta için için ağlayan yedi yaşın- de bir çocuk gördüm. Yağmura rağmen ıslandığına ehemmiyet vermeden yürü yordu, Bir felğketzede olduğuna hük - mettim — Niye ağlıyorsun? diye sordum. — Su ocağımızı yıktı, beni pehlivan farketmediniz kurtardı, anamdan babamdan haberim yok . dedi. Çöken evler Gece bellerine kadar suya dalmı; de- Jikanlılar, bir tarafı çökmüş, eve mer- | diven dayamağa uğraşıyorlar, pencere den, başörtülü kadınlar baykırışıyor - Jar: — Öte yan yıkıldı, nüfusça ziyan ol- madı, buraları da sallanıyor, iki kadın merdivenden sokağa indirildi. Onlar ,da bellerine kadar suya daldılar, 20 da kika sonra ev büyük tarakalarla çöktü. Bir yığın çamur oldu. Kahraman Mehmetçiklerin gayreti Askeri kuvvetler kavuçuk bir san - dalla Karşı yakada görülebilen felâket zedeleri kurtarmağa çalışıyor. Kahra - man Mehmetçikler yoksulluk, vesait - sizlik içinde ve felâkete karşı âczin ver diği yeisle çabalıyorlar, seller insanla- rı, davarları, yuvaları yıkıyor, senele- rin ihmaline, tabiate karşı balon san- dal ne yapar ki?.. Gene iyi, hayli can kurtarıyor. Herkes canını kurtarmıya uğraşıyor Aşağı mahallelerde oturanlar, yuka- rıdaki mahallelerde oturan ahbapları- n& göç ediyorlar, herkes canını kurtar- mağa uğraşıyor. Sabahleyin kahvede oturuyorduk, içeriye gire müteessir ve heyecanlı bir genç «bu sene Adanadan hububat aramayın!» diye söze başladı. Felâket zannedildiğinden çox büyük, Helş bir sular çekilsin, zararın büyüklüğü o 2a- man dahâ iyi anlaşılacak. Felâket karşısında düşünceler Benim de bu mevzu etrafında söyle- necek birkaç sözüm var. ! — Seyhan âsiliği, deliliği (le meş- hur bir nehirdir. Ve bu asırlardan beri böyle olduğu, halde bunu zaptetmek 1- çin şimdiye kadar en ufak bir himmet bile sarfedilmemiştir. Yarım milyona yakın varidatı olan Adana belediyesi- nin bu aci tecrübelerden sonra, ön plâ- na alacağı işlerin başında hiç şüphe yok ki bu nehri terbiye etmek gelme- Vidir. Hayata, mala, memleket ekonomi sine kasdeden ve sık stk tekerrür eden bu felâketin, bugüne kadar verdiği dersten mütenebbih olmak her sene ye ne, servetlerin heba olmasına göz göre göre meydan vermemek lâzımdır. 2 — Bu işler yapılıncaya kadar da en ufak bir ihtimal ile nehrin taşması mevzuu bahsolduğu takdirde kendi ken dine evlerini terketmeyenleri hükümet marifetile mâni bir tedbir olarak dışarı çıkarmak lâzımdır. Çünkü bu tuğyün- da görülmüştür ki, tehlikenin ağızlar- da dolaşmasile vâki olması arasında 24 Saat kadar zaman geçmiştir. Dünyanın en münbit topraklarından biri olan Adana ovasının maruz kaldı- ği bu son felâket, temenni edilir ki s0- muncu olsun, tabiatin bu nevi âfetlerile mücâdele edemiyen mıntaka, Türkiye RM) an galiba yalnız Adana- A Mustafa Fuat Köylerde son vaziyeyet Adana, 8 (A.A.) — Sular bugün bir az daha çekildiği için yakın bazı köy- lere gitmek imkânı bulunmuştur. Gi- dilebilen cenup muntakasındaki köyler de 930 evin yıkıldığı ve 3210 kişinin yersiz, yurtsuz kaldığı anlaşılmaktadır. Kızılay tarafından bu zavallılara sür- atle ekmek yeliştirilmiştir. Daha aşağı köylere henüz gidilememektedir. Buralarda birçok evlerin yıkıldığı an aşılıyor. İnsanca zaylata gelince, ler yoksa da 50 kişi kaybolmuş ve ha- yatlarından hiçbir haber alınama; tır. Ankaradan sıhhiye müstşarı Hüsa metin ve Kızılay umumi müfettişle- rinden Sait bugünkü trenle Adanaya varacaklardır. Kızılayın yardımları ızılay ilk para yardımı olarâk beş bin lira göndermiştir. Bundan başka ayrıca da üç bin çadır, bin battaniye, bin gömlek, bin don, bin yatak, bin yas göndermiştir.» bik Adanada teberrüler Osmaniye Halk Partisi felâketzede - lere dağıtılmak üzere on bin kile kö- mür, 30,000 kilo odun göndermiştir. Adanada teberrüler devam etmekte - dir. Bu saate kada? bu mikdar dokuz bin liradır. Evler yıkılıyor Şehirde evler yıkılmakta devam edi- yor. Nehir kenarındaki birçok binalar çatlamış ve yıkılmak tehlikesine ma- ruz kalmıştır. Bu çeşii biraları beledi- ye heyeti fenniyesi muayene edip lü- zum gördüklerini yıkmaktadır. Sel es- nasınde şehirde bulunan bine yakın ko yun, suların cereyanına kapılarak bo- gulmuştur. İki günden beri Kızılaya mensup ba- yanlar evlerden birçok çamaşır ve ek bise toplamışlardır. Halk, hükümetin ve Kızılayın gösterdiği alâkadan çok mütehassis olmuştur. İzmirlilerin yardımı İzmir, 8 (Hususi muhabirimizden) — Adana felâketi İzmir halkı üzerinde elim bir tesir icra etmiştir. ' Adanada akrabası olanlar telgrafla cevap istedi- ler. Halkımız su baskını felâketi önün-| ye. de varımı, yoğunu ortaya koyarak Ada- nalı kardeşlerimizin yardımına koşma- ğı kararlaştırmıştır. Kızılay cemiyeti umumi heyeti top- lanarak halkın vereceği ianeler için ha arladığı aleni Listeler asılmıştır. İzmir zenginleri bu felâket önünde yardımla- rını esirgemiyecektir. Bundan başka İzmir belediyesi Adana belediyesine bir baş sağlığı telgrafı çekmiştir. Ermeni vatandaşlarımız da yardıma başladılar Güzel Adanamızın düçar okluğu fe- lâket, bütün halk arasında olduğu gibi Ermeni vatandaşlarımız beyninde de derin bir teessür uyandırmıştır. Gazetemizde, facianın ilk tafsiiâtını okuyan Ermeni Patriği Norayan, der- hal faaliyete geçerek cismani ve umum meclis reislerile görüşmüş, felâketzede lere maddi yardım yapılması temin e - dilmiştir. Bu münasebetle bir iane listesi açıl- mıştır. Patrik Norayan 25, Cismani meclis reisi Horasanci 20, Umum mec- lis reisi Dr. Andre Vahram 15 ve Bey- oğlu Akarat heyeti reisi Dr. Arşag Su- renyan 15 lira teberrü etmişlerdir. Ermeni cemaati tarafından yapıla - cak diğer teberrüler bu ilk listeye ilâ- ve edilecektir. Tarsus ve ! Mersinde tahribat Tarsus, 8 (Hususi muhabirimiz - den) — Dünden beri her tarafı seller kaplamıştır. Mersinde 40 Kadar muvna şiddetli fırlınalardan parçalanmış ve batmıştır. Zarar pek çoktur. | Yunanistanda Kar Fırtınası Atina, 8 (Hususi) — Yunanistanın şi mal taraflarına dün müthiş kar yağmış- tır. Selânik civarile Makedonyanın iç taraflarında da soğuk ve kar şiddetli- dir, Közandan bildirildiğine göre ya- ğan kardan bütün yollar kapanmış ve etrafla her türlü münakalât münkati olmuştur. Mora taraflarındada çok kar yağmıştır. Serez, Drama tarafların da termometre sıfırdan aşağı 6 ya düş- müştür. Denizde fırtına da çok şiddet- lidir. Fransada malbuat kanunu Paris 8 (A.A.) — Meb'usan mec- lisi, matbuat kanunu projesinin tetki- kine devam etmiştir. Yanlış havadisler, bilerek tahrif e- dilmiş havadisler veyahut umumi em- niyeti ihlâl edici havadisler neşrinin icap ettirdiği cezaları mevzuu bahse den 27 inci madde uzun bir münaka- şayı mucip olmuş, fakat nihayet, hü- kümletin teklifi, 243 reye karşı 355 reyle kabul olunmuştur. ezen inci sayfada) «Seyhan nehrinin taşmasile Adana ve havalisinde vukua gelen büyük felâketten çok derin teessür duymaktayım. Acıya uğrayan vatandaşlı"” her zaman olduğu gibi bu sefer de cemiyetinizce olduğun! | yapılmakta memnuniyetle gördüğüm yardım arasında sarfedilmek üzere namınıza 9 bin lira » Ankara 8 (A.A.) — Kızılay Cemiyeti Genel Merkez Reisliğinden: Reisicumhur Atatürk, Adana seylâbından teessürler duyarak yardım! muhtaç olanlara muavenet için on bin lira tahsis etmişler ve bunun tevzii* Kızılayı memur etmişlerdir. Kızılay Büyük Şefin bu teessürlerini ve yardımlarını Türk milletine şük” ranla haber verirken kendisinin tavsit edilmesinden mütevellit minnetleri de Büyük Sele arzeder. Garip Bir haber (Baştarafı 1 inci sayfada) mal hududuna sevkolunmuşlardır. Hama, 8 (Hususi) — Binbaşı Kole- dan İskenderuna sevkedildikleri söyle- niyor. Gene öğrendiğime göre, beş kam yon Fransız küçük zabit Tle top ve tank ta eruna gönderilmiştir. Binbaşı Kele Araplar tarafından pek iyi laninan bir adamdır. Suriye hâdise- leri sırasında, bilhassa Şamda, Araplar üzerine açilan mitralyöz ateşlerini bu binbaş: idare etmişti. Bizzat kendisi bir çok Arapları kılıçtan geçrmiştir. TLâzikiye, 8 (Hususi) — Sancakta taz yik devam ediyor. Antakya caddelerin de kadınlar bile devriyeler tarafından çevrilmekte ve üstleri başları aranmak tadır. Sancaktaki 'Türk memurlar, Türk jandarmalar işlerinden çıkarılmış Antakya müddelumumisi Cemil Ba- hadır, Teşrinisani 30 da ve Kânunuev- vel 1 de öldürülen Türklerin katilleri kim olduğunu ciheti askeriyeden sor- duğu için vazifesinden 'afmarak İsken- deruna sevkedilmiştir. Ankara Belediyesi Mahrukat İhtikârının önüne geçti Ankara, 8 (Hususi) — Son gün- lerde havaların soğuması üzerine ©- dun ve kömür fiyatlarında ihtikâr baş- layınca belediye (fiyatların yükselme- sinde bir sebep mevcut olmadığını ar- ladıktan sonra halka bir tebliğ neşret- miş, ilikâr yapan esnafın derhal ik- tısat müdürlüğüne ( şifahen, tahriren veya telefonla şikâyet edilmesini halk- tan rica etmiştir. Bu karar müsbet ne- ticelerini vermeğe başlamıştır. İstanbulda ve diğer şehirlerimizde de önüne geçilemeyen mahrukat ihti- kârnın bu suretle £ önlenebileceğine yapılan tecrübeler göstermektedir. Arttırma haftası Ankara, 8 — Ulusal ekonomi ve art tırma kurumu tarafından, yedinci ar- Urım ve yerli malı haftası, hazırlıkla” rına hararetle devam edilmektedir. Bu yıl, bu yolda alınmış yeni hamleler vardır. 12 birineikânun cumarlesı gü- nü 15 buçukta başbakan İsmet İnönü nün vereceği bir söylevle hafta açıla- caktır. Yazda çeşmeye de tayyare seferleri Yapılacak İzmir, 9 (Hususi muhabirimizden) — İzmir - İstanbul tayyare seferlerinin Çeşme kazasına da uğraması kararlaş- tırıldı. Bu suretle, önümüzdeki yazdan itibaren Çeşme plâjlarına rağbet arta- caktır. Bigada tapu işleri Biga (Husysi) — Burada tapu iş - leri, memur azlığı yüzünden çok ağır yürümekte, tapu odasında her gün ke- sif bir müracaatcı kalabalığı göze çarp- maktadir. Tapu senedi almak isteyen köylü - İer, aylarca tapu dairesinin eşiğini a - şındırmaktadır. Bunun #ebebi tapu dairesinde ancak iki memur bulunma- sı, bunların yapılacak işleri sıraya koy- malarına rağrnen hepsini başarmıya yetişememekte olmalarıdır. Biga tapu kadrosuna hiç olmazsa daha bir memur ilâve edilmesi icab et- mektedir, Türk - Yunan Dostluğu tezahürleri Atina 8 (A.A.) — Atina ajan! bildiriyor: Gazeteler Reisicumhur A tatürk ve Başbakan İsmet İnönünü”! ve Dış işleri Bakanı Dr. Tevfik Rö tü Arasın Elen gazeteciler birliği Zariffise yolladıkları cevabi telgraf” n büyük bir memnuniyetle tefsir ©” mektedirler, Elefteron Vima ezcümle diyor Ki Türkiye ile Yunanistanı birbirin* bağlıyan dostluk ve ittifakın kı; ni şuurlu bir surette bilmekte olan & lem efkârmumumiyesi, Türk büyüklefi nin sözlerini çok büyük bir memnu! yetle telâkki eylemiştir. | Bütün diğer gazeteler de aynı tat da hararetli makaleler neşretmekted ler. Geyve - Taraklı yolu Geyve (Husust) — Geyve ile Ts" raklıyı bizbirine bağlıyan 32 kilometi uzunluğundaki şose bozuk bir halde di. Ara sıra yapılan tamirat bir fay temin etmiyordu. Bu sene ehemmiyet verilerek 150 * mele ile Taraklıdan yapılmasına başl” nılan şosenin İ0 kilometresi İni tır. Geri kalan iki kilometrelik yol0” bazı yerlerinde bozukluk vardır. Hav? lar açılınca bozuk olan kırım da derli ikmâl edilecektir. Islâhiye suya kavuştu İslâhiye (Hususi) — İslâhiye ka zası temiz bir içme suyuna ka bulunmaktadır. Çerçili köyünün © tarafındaki Nur dağından çıkan a nefis bir memba suyu çimenta la kasabaya getirilmiş, içinde daima *| mit bulunduğu anlaşılan eski sv kullanılması belediye tarafından meki) dilmiştir. Şehire akıtılan iyi su det ve kurşun borularla evlere tevzi eği mektedir. Fakir çocuklar için müsamer? Amasya (Hususi) — Çocuk Esir, me Kurumu menfaatine Halkevi sil şubesi tarafından güzel bir müs$j| mere verilmiştir. Müsamere Şev”i Divrikli sinemasmda verilmiştir. Son Posta “Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk gazetö” Yerebatan, Çatalçeşme sokak, 2” İSTANBUL “ Gazetemizde çıkan yazı “| hakta” resimlerin bütün hi mahfuz ve gazetemize aitÖf| : — ABONE FİATLARI | 4 Süne $ Aş Kr. | Kr. | Kr. TÜRKİYE 1400) 756) 400 YUNANİSTAN (2340) 1220) 710 ECNEBİ 2760) 1040) 800 Abone bedeli pera Adres | değiştirmek 25 kuruştur. İlânlardan mes'uliyet alınm” Cevap için mektuplara 10 kuruşlğ| Pul il ilâvesi lâzımdır. Posta kutusu: 741 İstanbul Telgraf : Son Posta | Telefon : 20203