9 Aralık 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

9 Aralık 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

- Madenleri işletild | Maraş inkişaf edecek oldu, halk dağlarda gaz istihsal edip kullanıyor Maraştan bir görünüş Bu yıl Maraşta çeltik mahsulü çok bereketli ham olarak demir ve yarar (Hususi) — Ahırdağının me-| müştür. | eteklerinde kurulmuş olan Ma » İİ Lb bir çok tabiat güzelliklerini sine - ii toplamış eski ve tarihi bir şe - vd İklimi lâtif ve ratıp, suları bol, arı son derece münbittir. O - bir bin nüfusa malik olan kasa - Ni içini ve yanlarını oynak dere - * Hür ve geniş bahçeler kaplamış - Maraş, bir zamanlar iktisaden aza » işaf göstermişken vaki himaye - w Yüzünden mevkiini gittikçe kay- Yet Hi ve bugün çok sönük bir vaz: * iş © düşmüştür. Şehre mühim nisbet- a2 getiren kerestecilik, dokuma- mi san'atlar hemen kâmilen öl - Mermer ramen aaa esanaamn .. .. Taşköprüde > » .... ümune çiftliği Taşköprü (Hususi) — Burada 21 > tarlayı ihtiva eden vakıf malı ga- ! iri bir çiftlik yardı. Bu çiftlik ; ik vakfı olarak bilinirdi. Ka - m bütün mezarlık vakıfları beledi: iy, Seçtiği için bu çiftliğin de bele- kaf pe sesi icâb etmekteydi. Fakat © bu vakfın tekke ve zaviye vakfı pe deri sürerek belediyeye ver- va *. bu yüzden evkafla belediye a- nda bir ihtilâf çıkmıştı. Bu yıl be si, © bu tarlaları almış ve burada bir Müne çiftliği ve bahçesi tesis etmeği ” arlaştırmıştır. Bu, arazinin bir kıs « yea tohumluk yetiştirilerek köylü 4, Yardımda bulunulacak, bir kısmı fi, yva fidanlığı haline getirilecek - ( FAFE, Z ada şimdiye kadar canlı bir spor “Yeti de yoktu. Yeni kaymakam Ke Ağri bu işi ele almış, Altıok isim- ağ klübü kurulmasında âmil ol- y, pr. Bir müsamere ile klübün'tesis ayvaz masraflarını okarşılıyacak ik “de temin edilmiş ve Taşköprüde © gündenberi canh bir spor hare- şlamıştır, 3 Belediye Taşköprü panayırı için bu ©vkalâde hazırlık yapmaktadır. Pa- “& |! Yerinde bir çok dükkânlar, eğlen- Ne istirahat yerleri, pehlivan güreş da koşusu sahası yaptırılmıştır. “hı, , Panayır başlamamış, fakat pana- İyi şimdiden bir bayram yerini an- | alya başlamıştır. | G e N ani tçen gün bir dairede | tâkip için gitmiştim... .. Sağa baktım.. Bir me- mur, kâğıtların içinde kay- bolmuş.. Bu havalinin ve bütün civar vilâyet- lerin kereste ihtiyaçları Maraştan te - min edilirken şimdi bu mevkii Pozan- ti işgal etmiştir. Dokumacılık ta hima- ye görmediğinden sönmüş ve tezgâh sayısı âdeta hiçe düşmüştür, Topraklarında yetişen omülenevvi ürünlerin başında pirinç gelir. Senede beş milyon kiloya yakın çeltik istih - sal edilir, Esasen bu da olmasa Mara- şa iktisaden ölmüş nazarile bakılabi - Tir. Şehirde Sümer Banka sit büyük bir çeltik fabrikası da vardır. Bu yıl mahsul nisbeten bereketlidir ve çiftçi memnundur. Maraş pirinci dolgundur ve her yerde rağbet ve müşteri bulur, Maraşın iktisadi vaziyetini ıslah ve hattâ bu yolda azami inkişaf ve terak- kisini temin için dağlarında mevcut kömür, demir ve gaz gibi kıymetli ma- denlerini işletmek lâzımdır. Bu ma - denler mebzülen mevcuttur ve Zey- tiniye halkı demiri, bir çok köylerde petrolu'ham şekilde ve ihtiyaçları nis- betinde istihsal etmektedirler, Maraşın istiklâl harbimizde göster - diği kahramanlık, onu hiç bir veçhile unutturmıyacak kadar önemli, şanlı ve şereflidir. Milliyetinden başka hiç bir şeyi üstün tutmıyan, yurtsever ve büyük feragat sahibi kimselerle dolu, cesur ve örnek Maraşi iktısaden geliş- tirmek hepimize düşen bir borçtur. takdirde / Çarsamba ve Termede Pirinç ekimi Önümüzdeki yıl için yeni ve geniş çalışma programları hazırlanıyor Samsun (Hususi) Ötedenberi Samsunda pirinç ziraati Çarşamba ve TTermede yapılmaktadır. Son zamsna kadar her yıl ekilmekte olan saha bir hektarı bulmakta idi. Oldukça geniş bir saha olan bu ârazide ekilen pirinç verimsiz ve cinsi de rağbeti kazanmı - İ yan çeşitlerden #baretti. Bu ciheti €- bemmiyetle gözönünde tutan Tarım Bakanlığı Avrupada ikmali tahsil et - tavzif etmiş ve şehrimize göndermiş »- tir. Pirinç ziraatinin inkişafı yolunda bi yıl içinde başarılan işleri şöylece bülâ- sa edebiliriz. I — Ziraat metodları baştanbaşa de- ğiştirilmiş, bataklık halinde yapılan pirinç ziraati fenni bir şekle sokul - muştur. 2 — Tohumların değiştirilmesi yo - lunda atılan adımlar çok müsbet ne- tice vermiştir. İtalyan çeşitlerinden Prof, Novella, Prf. Morocelli ve yerli çe şitlerden de Akçeltik büyük bir rağ - bet kazanmıştır. Bu yeni çeşitlerin ve- rim ve lezzet itibarile göze çarpan üs- tünlüğü çiftçileri memnun bırakmış - tır. 3 — Yeni ziraat metodiarını köylü - ye öğretmek için bir broşür neşrolun - duğu gibi mütehassıs Rahmi tarafından zaman zaman bu yolda'öğütler de ve- rilmektedir. 3 4 — Önümüzdeki yıl pirinç. ziraati için vâsi bir proje hazırlanmış ve lâ- zım gelen tedbirler de şimdiden alın- mıştır, Balıkesirde iktısat haftası Balıkesir (Hususi) — İktısat haf - tası hazırlıkları ilerlemektedir. Bu münasebetle Halkevinde toplanan te sarruf cemiyeti hafta hazırlı meşgul olmuştur. Bu sene haftanın | daha mükemmel geçmesi için tertibat alınmaktadır. Sivas San'atlar evinin bando takımı Sivas (Hususi) — San'atlar evinin 30 kişilik bir bando takımı vardır. Ev gençleri gündüz faaliyetinin verdiği yorgunluğu ve rehaveti her akşam çaldıkları bandonun neşeli nağmeleri ile gidermektedirler. Bando muallimi Halil Sivasın cazbant ihtiyacını da karşılamak için gene bandoyu teşkil eden gençler arasında bir caz takımı da teşkil etmiştir. “Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: bi?.. ... Sola baktım. Ayni hal. Bu ne kırtasiyecilik yarab- Hasan Bey — İlk iş ola- rak kırtasiyeci dükkânı aça caklar dostum! .. Bu memurlar tekaüt öldüktan sonra ne yapacak dar bilmem?. miş gençlerimizden Rahmiyi bu z Hayreboludan Hayrebolu (Hususi) -— Trakyanın mühim merkezlerinden birisi de Hay- reboludur. Alpullu ile Tekirdağının ortasında olan bu kasabanın en mü - him ihtiyacı yoldur, 50 sene evvel Al- pullu ile Hayrebolu arasında başlanıl- mış 18 kilometrelik bir yol vardır. Fakat bu yol 50 senedenberi hâlâ Ik - mal edilememiştir. Kış günleri Hay - reboluda değil ticari nakliyat, boş a - raba ile geliş ve gidiş bile mümkün ©- lamamaktadır. Hayrebolu yollarının ıslahı bir kaç bakımdan faydalı ola - Kırkağaçta Bakırköy İ Kırkağaç (Hususi) — Bakırköy, İKırkağaca yarım saat mesafede, her İgün biraz daha büyüyen ve kalabalık- laşan köylerimizden biridir. Köy Kırk- ağaca gayet güzel ve geniş bir şose ile İbağlıdır. Köyün çarşısı o oldukça büyüktür. Suyu boldur.. Sebzecilerle kasablar ayrı ayrı yerlerdedir, buralar çok temiz tutulmaktadır. Köyün en münasib yerinde güzel bir mekteb bi - nası yapılmıştır. Köyde iki yağ ve pa- muk fabrikası, birer un, iplik, pamuk ayiklama, fabrikası vardır. En son ya- pılan fabrikanın bacasının yüksekliği 30 metredir. Bu fabrikalar ve baca Türk usta ve işcileri tarafından yapıl- mış, mühendisler bacanın yapılışındaki muvaffakıyeti takdirle | kaydetmişler» dir. Tokatta belediye başkanına işden el çektirildi Tokat (Hususi) — Mülkiye müfet- tişliğince yapılan tahkikat sonunda Tokat belediye başkanı Mustafava iş- ten el çektirilmiştir. Şürayi Devletçe mümaileyhin Amasya mahikemesin - de muhnkemesinin icrasına karar ve - rilmiştir. Yakında duruşmıya başla - nacaktır. Belediye meclisi de başkan Mustafü hakkında ittifakla kifayet - “zlik kararı vermiştir. Tokatta balta ile bir kızın parmakları koptu Tokat (Hususi) — Tokatın Meh - metpaşa mahallesinde Topal oğulla - rından Veysel oğlu Osmanın 1Z ya - şındaki çırağı Bahaeddin balta ile çıra yarmakta iken yerden çıraları topli - yan © yaşındaki Ayşenin eline vur - muş ve Ayşenin İ parmağını uçurmuş- tur. N ğ Muşta ucuzluk ve bereket Muş (Hususi) — Bu yıl Muşta her- kesi sevindiren bir bereket vardır. Ha- valariyi gittiği için gelecek yılın daha berekitli olacağı tahmin edümekte - dir. Halk sonbahar ekimini bitirmek ü- zeredir. Bu yı) ceviz de pek boldur. Bin ceviz 40 kuruşa, bir kilo ceviziçi de 16 buçuk kuruşa satılmaktadır. Bir yıl içinde Muştan bir buçuk milyon ki- lo yağ ihraç edilmiştir. Bu yüzden yağ fiatları biraz yüksektir. Bir kilo sız- dırılmış tereyağı 50 kuruştur. Bir kilo et 12 kurustur. bir göri Trakyada yapılan ruam mücadelesi bitti Maden tetkik ve aramaenstitüsü Müreftede de mesaisine devam ediyor. Hayreboluda da tetkikat yapılıyor ) caktır. Trakyada Teşrinlevvelde başla- yan ruam mücadelesi bitmek üzeredir. Trakya bu mücadelede Tekirdağı, Kırklareli ve Edirne, Gelibolu olmak üzere iki mniskaya ayrılmıştır. Ya - pan mücadelede Trakyada ruam has- talığının pek az olduğu anlaşılmış, it - lâf edilen bir kaç Tuamlı hayvanım bedeli de derhal sahiplerine verilmiş - tir. Baytarlar mevsim sonbahara ve kışa tesadüf ettiği için mücadelede biraz sıkıntı çekmişlerdir. Fakat ar - ttk mücadele sona ermiştir. Maden tetkik ve arama enstitüsü Hayreboluda da aramalar yapmakta - dır. Müreftede de aramalara devam e - dilmektedir. Bazı sondaj yerlerinden elân benzin ve petrol buharları intişar «mektedir. Eğer bu havalide işlet - meğe değer miktarda maden bulunur. sa icap eden tesisat yapılacaktır. i o Bigada yeni bir mektep yapılacak Biga (Hususi) — Şehrimizde oku- ma hevesi, gün geçtikçe artmaktadır. Mevcud 3 mektebe bu yıl 150 yeni ta- ebe alınmıştır. Maamafih bir bu kadar çocuk mektebsiz kalmıştır. Biga yangınında yanan 3 devreli iİnönü mektebi yapılmadıkca Biganın mekteb ihtiyacı © karşılanamıyacaktır. !Bu mektebin inşası için harikzedelere İverilen meccani malzemeden kereste verilecektir. 2000 liraya mal olacak bu mektep, harik komisyonu reisi Tüc - cardan Ali Oşmanın delâletile yakında yaptırılmağa başlanacaktır. Amasya elektriğe kavuştu Amasya (Hususi) — Elektrik işi 50- na ermiştir. Yılbaşında küşat resmi yapılacaktır. Amasya hükümet doktorluğu Amasya (Hususi) — Açık bulunan hükümet doktorluğuna dektor İhsan İ tayin edilmiş ve vazifesine başlamış - tır. me anmol aileler arşısı Iskartaya çıkanlar «Kaliforniyalı bir milyarderin bir kızı varmış. Bu kızı (kızı olduğu ka- dar tabii milyarlarını da) sevenler pek çokmuş. Kız bunları toplamış, demiş ki: — Benimle evlenmek ister misiniz? Hepsi bu söze : — Lebbeyk! in Amerikancasını söylemişler. Kız: — Madem ki öyledir, demiş, benim- le evlenmek isteyen adamın tam bir sene kutüpte buzlar içinde yaşaması lâzımdır. 24 kişiden on tanesi kalkıp kutbe gitmişler. Hâvadis bu kadar, belki şim di siz: — Deli kız!. Diyeceksiniz.. Müsaadenizle bende- niz de hayır diyeyim, akıllı kız!, Ta- lipleri arasından delileri iskartaya çi- karmiış. İMSET *