22 Haziran 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

22 Haziran 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

BİR HAFTALIK DÜNYA VUKUATI (— £ BÖN POSTA Geçenlerde Fransada Vic Fezensaoda eski Romalıların yeniden yaptırılmış bir mabedinin resmi küşadı yapılmıştır. Bu Mmünasebetle tarihi ve an'anevi Roma oyunları ve bu meyanda gladyatörler ve rakslar canlandırılmış, bilhassa genç kızların raksları çok alkışlanmıştır. Yukarıdaki resimler Romalı kıyafetine giren genç kızları gösteriyor. Uzun bir seyahatten dönen Hollânda Veliahdı prenses Cülyana ile kocası, Memleketlerinde kendi saraylarında, Vebaalarını selâmlıyorlar, Fransanın meşhur devlet adamlarından eski başvekil Tafdieu, dul Madam Blanchard ile ev - lendi. Tardien bu izdivacı çok sessiz ve sakin tlarak yapmıştır. Resim eski başvekil yeni karı - Bile birlikte dinf âyinin yapıldığı kiliseden çıkar- kon alınmıştır Müzayedesini dünyanın dört — gözle beklediği 42 taşlı ve 180 kratlık Mari ÂAhtuvanetir. moşhur pırlanta gerdan- İlğa işte budur. Almanlar Admiral Hipper ismindeki meşhur zırllılarının kız kardeşi say « dıkları 10,000 tonluk Blüher kruvazörünü büyük bir merasimle ve coşkun te- rahürat içinde denize indirdiler. Viyanada yapılan 'Derby at yarışları çok parlak olmuş, başvekil Şuşnig bile bu yarışla- r; mutebessım bir çehre Fransada mevkii iktidara çıktığı gündenberi her tarafta gürültü kopa - ran ve Fransız siyasetini bir çıkmaza götürdüğü iddia edilen uzun kollu baş- vekil Blurm, nihayet çekildi. Resim Blumu gazeteciler arasında gösteriyor. Son günlerde, İngilterede bir çok yüksek şahsiyetlere, bu arada eski baş- vekil Baldyine merasimle hem baron- luk Ünvanı, hem de dizbağı nişanı verilmiştir. Resmimiz, İngiltere kral ve kraliçesini bu Merasime — giderken ıüş(er(yor. mde Nevyork nebatat bahçesin- de açan, dünyanın en büyük çiçeğini görüyorsunuz, ismi de Amörphophallus Titanumdur. .Edimburgh'un meşhur simalarını perçin- icidden eşi bulunmaz bir kudret sahibi ol- DEBİYAT — İngiliz romancısı James Barrie ( 1860 « 1937 ) Yazan : İbrahim Hoyi Bugünlerde değil yalnız İngiliz edebi- yat âlemi, bütün Anglo Sakson ülkesi ya- ni ve derin bir matem içindedir. İngiliz piyes muharriri ve romancısı James Barrie birkaç gün evvel T7 yaşın- da olduğu halde öldü. Barrie 9 mayıs 1860 da İskoçyada Kir- rlemuir'de doğdu. Daha mektebe başla- madan evvel evde hususi tahsil gördüğü gıralarda yazmaya başladı. Edimburgh üniversitesinde talebe iken de üç cildlik bir roman hazırlamıştı. 1883 de yani 23 yaşında iken Nottingham Journal'in baş- yazıcılığını yaptı. Hakiki gazetecilik ve yazıcılık hüviyetini göstermek vesilesine de 1884 yılında Londrada çıkan St. Ja- mes'e Gazette'e yazdığı bir makale ile kavuştu. Gazetenin sahibi, genç muhar- Tiri o kadar teşvik etti, cesaretlendirdi ,ki, Barrie 1885 de Londraya gelerek yer- leşti ve 1887 de daha ziyade gazetecilik hatıralarını ince ve zarif bir görüşle an- latan ilk kitabımı neşretti. 1888 de çıkan ve muharririn doğup bü; vir eden Auld Licht İdylis eseri, ede - biyat âlemine yeni bir mizahın ve San- timan bir üstadın doğduğunu göster - di. Muhayyilesi engin, görüşleri kuvvetli ve zekâsı ince olan genç edip durmadan çalışıyor ve okurlarına yeni çeğniler tat- urıyordu. Gazetecilik âlemini anlatan (Bir adam kimsesiz kalırsa) tomanı ile, Jiyen (Edimburgun on biri) kitabını, 1389 ga çıkan (Thvumsda bir pencere) taklp etti. Bu suretle Barrie'nin romanda da duğu anlaşı!dı. 1891 de yazdığı Bayanım Nikotin (My lady Nicotine) kitabı şimdiye kadar İngiliz edebiyatında sigaraya, sigara iç- meğe dalr yazılan yazıların en güzellerini ve nüktelilerini taşır. Hikâye ve roman sahasında kemalini bulan Barrie, yeni bir çığıra döndü. Piyes yazmağa başladı. 893 de (Walker) £ yazdı. Halk piyesi tuttu. Tabiaten daha ziyade mizaha ma- il olan üstat, 1895 de yazdığı <«Profesö- rün aşk hikâyesi» komedisi ile dehasını bir kere daha yükseltti. Annesile kendi çocukluk çağını anlatan otobyografisini çıkardıklan sonra Santimantal Tomi, adi- le, ve kahramanı muharririn datma istih- zasına uğrıyan san'at hislerine meclüp Dir İskoçyah çocuk olan, bir roman neş- retti. (1895) Edebiyat ülkesine 1900 da sunduğu üdüğü köyü tas- di and Wel biT ma Cinârella Bir kamedidir. Bununla beraber mevzuu harp değildir. Dikkatimizi çeken James Barrie rettiği üç piyesile bütün san'at ve tiyat- y0 âleminin hayranlıktan ağzını açık bı- raktıran Barrie: «Şiir dolu bir Pando « mima» diye tavsif edilen Peter Pan.'ı ila bu âlemin azizleri sırasına girdi. Barrie gene boş durmuyordu. Yaşı iler- dikçe san'at telâkkileri de ona göre iyor, netleşiyor, ve ince zekâsının menşurundan geçerek daha güzel, daha kuvvetli eserler halinde ortaya saçılı - yordu. 1908 ile 1911 arasında yazdığı Peler iy bu olgunluk çağının değerli dür. 1922 senesinde, bir üniversitede verdi- ği (Cesaret) mevzulu konferansında, ha yattaki rolünü, «Meleklerle köşe kap gmaca oynamak» diye tarif eden Barrle, bundan sonra yazm maddiyetten k: n .ıdc:a bir tez şeklinde (l olduğu eserlerde nevliyata sığınmayı İ sürer ve mâ- evi bir muvaffakiyetsizliği, fazla mad- di - dünyalık - bir kazanca tercih eder. Thevill (Vasi, zin bütün kuv tname) piyesinde bu te etile mevzua hâkim oldu * Barrie'nin bir hususiyeti de, ekseriya bir perdelik piyesler yazmış olmasıdır Komedilerinde, bhissi piyeslerinden dahı kuvvetli bir san'atkârdır, diyebiliriz. (The Twelve Pound Look) bu nevi ko- maodilerin en ustaca yazılmış olanıdır Barrie, büyük harp hatıralarını perçin: iyen piyesler de yazmıştır. Fakat bun- ın © kadar değeri yoktur. A Kiss for umumi! harbin — mahsulüdün esas Tominy and Grizel romanile Barrie, tezli |en mühitm nokta, üstadın bu eserinde bir roman janrindan ayrılmış oldu. |taraftan meşhur çocuk hikâyecisi Hans * Andersen, diğer taraftan, Dickens gibl Roman vadisinde kaldığı müddetçe, bü tün çırpinmaları He bambaşka bir âlemin Iştiyakını çektiğini gösteren, velüt roman g1 dehasını sahnede bütün azameti ile ve muhtelif şekillerde gösterdi. leme devrinin mahsulü olan (Kü- çük papaz) piyesinden sonra, 1903 de neş- #ki edebiyat ustasını andırdığıdır. Barrie, bu eserinde bu fant dünyayı Andersen gib! bir peri âlemi şeklinde ya- ratıyor, ve Dike gibi de, bizl kahkaha lerken, kana kana ağ- İstiklâl marşı Üzerinde yazılan Bir yazı Gümüşhacıköy gençleri namına bir oku- yucumuzdan bir mektup aldık. Bu mek - tupta mevzubals olan mesele, Yeni Adam mecmuasında Suphi Nuri İlerinin İstiklâl marşı hakkında yazdığı bir yazıdır. Öku- yucumuz yazı sahibinin getek beste ve gerek gülte üzerinde yaptığı tenkidi yor. siz buluyor, Bütün gençlik namına Isyan ediyor ve Suphi Nurinin bu yazı ile fazla Beri gittiğini söylüyerek bu gibi hücum- darın yerinde olmadığını, bütür. memle- ket gençliğinin bu yüzden nıüteessir ol- duğunu ileri sürüyor. * Samsun ceza evi mahkümlarının teşekkürü Bamsun ceza evinde mahkümiyetlerini tamamlamağa çalışan mahkümlardan bir teşekkür mektubu aldık. Mektupta Sam- sun C. müddetumum! muavinliğine tayin edilen bayan Belkis Özünün her hafta ceza evine gelerek mahkümların dertlerile bizzat meşgul olduğu, en küçük mahküm- dan, en büyüğüne kadar herkese karşi şafkat gösterdiği anlatılmakta ve kendi- sine teşekkür edilmektedir. * Bandırma - İstanbul vapurlarındaki satıcılar Gönen okuyucularımızdan 8. V. yazı - yor: — Bandırma ile İstanbul arasında işle- yen vapurlarda kahveciler bütün gece sa- bahlara kadar: «Çay, kahve gazozi» diye bağırarak halkı rahatsız ediyor, uyutmu. yorlar, Bunun önüne geçmek lâzmdir. #Ayrıca bir de şerlong ticareti yapılıyor ki, bu Ücaret devlet vapurlarına aykırı düş- mektedir. Nazari dikkat! ocibedrim » * Kartal niçin imar edilemiyor? Okuyucularmızdan H Nedim Diken bire yolladığı bir mektupta Kartalın se- nelerdenberi Ihmâl edüdiğini, biç bir imar hareketine mazhar olmadığını, bu yüzden halkın büyük bir teessür içinde bulunduğunu yazarak alâkadırların dik- kat nazarını çekiyor