22 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

"Büyük Türk hekim ve filozofu Ibni Sinâ parlak bir surette anıldı Dün Üniversite konferans salonunda yapılan ihtifal çok...
 Başvekilimiz Ankaraya dönüyor Dün Elâzizden hareket etti Elâziz 21 (AA.) — Başvekil İsmet İnönü, bugün saat 16 da şehrimizden
 Fransız kabine buhranı B. Chautemps dün istişarelere başladı Buhranın kısa süreceği ve yeni kabinenin bugün işe başlıyacağı
 Vekiller Musulda bü tezahüratla karşılandılar Bütün şehir donanmıştı, halk iki vekilimizi şiddetle alıkışladı Musul 21 (AA.)

ugün sahife sahife Telefon: 24240 (İdare) —24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) ——- Sene 19 — No. 6709 — Finti her yerde 5 kuruş Büyük Türk hekim ve filozofu İbni Sinâ parlak bir surette anıldı Dün Üniversite konferans salonunda SALI 22 Haziran 1937 Fransız kabine buhranı B. Chautemps “dün istişarelere başladı Buhranın kısa süreceği ve yeni kabinenin bugün işe başlıyacağı tahmin olunuyor yapılan ihtifal çok muazzam oldu Ecnebi ve Türk âlimler söyledikleri nutuklarla bugünkü modern tababetin temellerini atmış olan bu büyük Türk dahisini selâmladılar Tür filozof ve tıb üstadı- ı ölümünün 900 üncü ü münasebetile Türk tarih tarafından dün İstanbul salonunda bü“ isiz Türk deha- de bir surette sinin hatırası £ tebcil edilmiştir Türk tarih kurumu, İbni Sinânın nındaki iki odada büyük dâhinin yazdığı eserleri ve risaleleri toplayan den broşürler Imış ve bugünün-halırası ok re rözetler bastırmıştı. 5 salonu kür- âyı elinde bir . t reden bir n önünde de İbni | Yukarıda profesör Royer, aşağıda profesör Âkil Muhtar Özden, Türk tarih kurumu başkanı Hasan Cemil, Çambel, profesör Neşet Ömer İrdelp nutuklarını söylerken ve salondan bir görünüş ibtifal başlıyor ecnebi profesörleri, Türk tarih kuru- Merasime saat tam 14 de başlandı. Salonun oturulacak yerleri sâat 13'de | mu azaları, bir çok mebuslar, doktor- lar, Maarif Vekâleti erkânı yavaş ya- ki üniversite gençliği tarafından tama- men doldurulmuştu. Saat 13 den iti baren memleketimizin ilim muhitine mensub tanınmış şahsiyetleri, İstan- bul ve Ankara fakültelerinin yerli ve vax yerlerini aldılar. İbni Sinâ ihtifali münasebetile şehrimize gelmiş bulunan Lauvain üni- versitesi profesörü Dr. Tricot - Ro- yer ve beynelmilel tıb tarihi cemi- tezahüratla karşılandılar Bütün şehir donanmıştı, halk iki vekilimizi şiddetle alıkışladı Musul 21 (ALA) — Anadolu ajan- | sının hususi muhabiri bildiriyor: Hartoiye Vekili . Dr. Tevfik Rüştü Aras ile İktisad Vekili B. Celâl Ba- | yar ve maiyetlerinde buluniniar bu sabah “Telköçek'e vaı'dılar. İstanyön- da hudluf kaymakamı, 'teşrifat mü- dürü tarafından karşılandılar ve bu- tadan hududa otomobillerle gel- diler. Musul mulasarrıfı ile polis müdü- rü burada Vekillerimizi istikbal. et- tiler ve kendilerine Musula kadar refakat ettiler. Şehrin. medhalinde bir askeri ihtiram kıtası Vekillerimi- Zi selâınladı. Muzika İstiklâl ve Irak marşlarını çaldı. Bütün şehir Türk i ve Irak bayraklarile donatılmıştır. Şe- hir halkı sokaklara dizilmiş, misa- sıcak ve coşkun tezahüratla | Dr. Tevrif Rüştü Aras ve B. Celâl bu çok samimi karşılanmadan e mütehassis. oldular. ve milletin bu hislerinin, Türk hislerinin bir makesi olduğunun hal- ka bildirilmesini rica ettiler. Öğle yemeği ikametlerine tahsis edilen konakta yenildi. Akşam dize. ri mıntaka kumandanlığında şeref- Vekiller Musulda büyük | lerine. verilen çayda bulundular ve l ondan sonra belediye parkını gez- diler. Misafirler yarın sabah - yollarına devam edeceklerdir. Kerkükte kurbanlar kesildi Kerkuk 21 (A.A) — Kerküke gi- riş tasavvurun. fevkinde nümayişle oldu. Şehrin yacdhalinde yüze ya: kın otomobille halk istikbale gel işti. Şehir büyük bir donanma man- zârasi arzediyordu.. Halk Türk dost- luğuna, Atatürke karşı emsalsiz te- zâhüratta bulundu. Şehrin her ge- çidinde kesilen kurbanların adedi sayılamıyacak kadar çoktur. “Muhte- i ME taklar yapılmıştır. Şehrin med- hâlinde: muzika, İstiklâl ve Trak marjlarını çaldı. Dr. Tevfik Rüştü Aras kendisini selâmlıyan askeri kıta- yı teftiş eti. Heyet istasyon bina” sında kendilerine tahsis edilen dai- rede istirahat ettikten sonra öğle ye- meğini mutasarrıfla beraber yeği- ler. Bağdad elçimiz ve Irakın Anka- ra elçiliği eski başkâtibi, Hariciye Nezareti müdürlerinden B. Müştak heyeti Kerkükte karşıladılar, yeti relsi profesör Dor V. Gomoln de alkışlar arasında salona girdi, Saat 14 de Türk tarih kurumu başkanı ve Bolu mebusu B. Hasan. Cemil Çambel kürsüye geldi ve sü- rekli alkışlar arasında - şu kısa açış nutkunu söyledi: (Devamı 4 üncü sahifede) Başvekilimiz Ankaraya dönüyor Dün Elâzizden hareket etti Elâziz 21 (AA) — Başvekil İs met İnönü, bugün saat 16 da şehri. | mizden hareket etmiştir. B. İsmet İnönünü hâmil tren Sıvas ve Kayse- ride birer saatlik kısa duraklamalar. dan sonra yoluna devam ederek ya- rın akşam Ankaraya muvasalat ede- cektir. Sıwas 21 (Hususi) — Başvekil İs- met İnönü yarın (bügün) saat se- Çetinkayaya gelecek ve bura- Sıvasa geçecektir. e Korgeneral Galip, vali Nazmi Toker, general Sey- feddin, Başvekili karşılamak üzere Çetinkayaya git gittiler. — Milli Müdafaa Vekili dün Kay» seriden Ankaraya döndü * Ankara 21 (Telefon) — Mill Mü- dafaa Vekili - general Kâzım Özalp Kayserideki askeri müesseseleri, tay- yare ve dokuma fabrikalarını teftiş ettikten sonra bügün şehrimize döne müştür, Nafıa Vekili nini döndü Ankara 21 (Telefon) — Nafia Vekili B. Ali Çetinkaya Sakarya köprüsünün küşad merasimini yaptıktan sonra bis gün İzmitten Ankaraya dönmüştür, Paris 21 (Akşam) — Blum kabi. nesi gece yarısından bir saat sonra , istifasını vermiştir. Reisicumhur der hal âyan ve mebusan reislerini da- vet ederek görüşmüş ve bunlardan sonra Blum kabinesine dahil nazır. lardan eski Başvekil B. Chautemps'i davetle kabineyi teşkile mömur -et- miştir. B. Chautemps bü teklifi esas itibarile kabul eylemiştir. Siyasi ri- cal ile görüştükten sonra kati ceva- bini verecektir. Reisicumhur sabahın beşine ka- dar çalışmıştır. Ancak bundan son- ra istirahat etmek üzere dairesine çekilmiştir. B. Blumun $osyelist partisi ile kabineye girmesi istendi Paris 21 (A.A.) — Chautemps yeni kabineyi bugün teşkil edebileceğini ümit etmekte ve Leon Blum kabine- sine çok benziyen bir kabine teşkil 6tmek üzere siyasi şahsiyetlerle şiti- şarelerine durmadan devam etmek- tedir, Chautemps evvelâ Blumdan 808- yalist partisile birlikte kabineye iş- tirâk etmesini istemiştir. Fakat Blu- mun evvelâ mensup olduğu partinin ve sosyalist partisinin daimi idari komitesinin reyini alması lâzımgel- mektedir. Ad İtihaz edilecek kararın yarın top- lanacak olan sosyalist (partisinin mili meclisi tarafından tasdik edil mesi lâzımgelecektir. Chautemps bugün öğleden sonra komürist partisinin liderleri ilede görüşecektir. Sosyalistlerin müzahe- retini temin ettiği takdirde gece ya- ediyordu. Âyan maliye encümeni mazbata muharriri B, Abel Gardey bu metni tadil eden bir teklif tevdi etmiştir. Maliye Nazır B. Gardey'in teklifi- ni kabul edefniyeceğini söylemiş, he- yecanından titriyen bir sesle vazife- sini yaptığını ve tahdit edilmiş bir itimadı: kabul edemiyeceğini söyle- miştir. Bundan sonra Başvekil B. Blum kürsüye çıkmış ve demiştir ki: « Ne denirse densin biz bir halk cephesi hükümetiyiz. Âyanın ekseri- yeti ise halkçılara mensup değildir. Bu ekseriyet bizden mütemadiyen «akıllı, uslu davranma; istemiş, bu rısından evvel kabineyi teşkil edebi- lecektir. Bu takdirde yeni kabine ya, | hâl DİZİM icraatımızın insicamını rından itiharen işe başlıyacaktır. AÂyandaki son celse Paris 21 — Âyanda, kabinein is- tifa etmesine sebep olan celse şu su- retle cereyan etmiştir: Meclis akşam geç vakit toplan- mış ve mebusandan gelen metni mü- zakereye başlamıştır. Mebusan mec- lisi, mali hususatta hükümete bü- yük bir salâhiyet verilmesinde ısrar bozmuştur. Âyan son lâyihada da bir takım tadiller yapmıştır. Biz mev- kiimizde kalmak istiyoruz. Fakat bu sizin elinizdedir. Kabinenin devamı- na imkân yoksa yarının ne olacağını size sorarım. Âyan kabul edilmiş olan kanun- lardan rücu etmek mi İstiyor? Hü- kümetin amele teşekküllerile olan münasebetlerinde tadilât mı arzu edis (Devamı 4 üncü sahifede) (> Modem nazarlık... ,