22 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

22 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

| Edirnede pazar yerleri kurmak lâzımdır Mebzuliyetine rağmen balık fiartleri ucuz değildir, şehirde temizlik işleri geridir Edirne (Akşam) — Ekser yıllar ol- duğu gibi bu sene de:Meriç ve diğer nehirlerin taşması yüzünden kıyıdaki büyük bastanlar bir hayli zarar gö- rüyorlar, Bu yüzden sebze fiatlerinin flati ucuz değildir. Piyasada bol mey- » va da görülmemiş ve iyi kirazların fi- ati yirmi kuruştan aşağı düşmemiş- tir. Suların istilâ ettiği yerlere yeniden fide ekildiğinden bir müddet sonra sebze fiatlerinin hemen hemen beda- va denecek dereceye düşeceği söylen- mektedir. Ötedenberi geçen yıllarda istihsal edilen sebze ve meyvanın mem- leket dışına değil hattâ memleket içi ne meselâ İstanbula bile ihracı kabil olmadığından çürüyüp. gitmektedir. ” Edirneye birkaç kilometre > mesafede Bulgaristan hududu içinde olan Mus- tafapaşadan Almanyaya ehemmiyetli | miktarda domates ve saire ihraç edil- diği ve bizim topraklarımızın da ayni evsafdaki verim kabiliyetini düşüne- | rek mukayeseler yapmamak elden gel- miyor. Bilhassa konserveciliğe çok el- verişli olan bu muhitte böyle bir te- şebbüsün tahakkuku şayanı arzudur. Türkiyenin hemen hemen her ye- rinde ve haftanın muayyen günlerin- nede olmadığından muhtelif ellerden geçen gıda maddeleri de tablatlle az çok yükselmektedir. Pağartesi günleri pazar sayılan bir gün versâ da bu mak- satan çok uzaktır. İçişleri Bakanlığı- İl de kurulmakta olan pazar yerleri Edir- İ nın bütün vilâyetlere tavsiye ettiği bu işi belediyemiz ele alarak Haftanın iki gününde olsun muhtelif semtlerde pa zar yerleri tesis etmelidir. Edirnenin en şayanı dikkat ve en- teresan tarafı Balıkpazarıdır. Burada canlı canlı dükkâna getirilen balık- lar daima suyu değişen havuzlarda muhafaza edilerek müşteriye diri diri satlır. Nefis yayın ve sazan balıkları- nın mebzulen avlarmasına rağmen fi- atler hiç de ucuz değildir. Şehrimizin temizlik işleri de geri- dir. Bilhassa umumi caddelerdeki ba- kımsızlık kendini gösteriyor. Beledi- nin elinde temizlik işlerini başaracak tahsisat ve vesait olraadığını biliyoruz İ amma ne yapıp yapıp bu işe bir çare bulunmalı, Tarihsel eserlerle süslü gü- zel Edirnenin daima yabancıların uğ- rağı olduğunu da düşünecek ve göz ö- nüne alacak olursak bu işlere derhal çare bulmak bir vazife haline girer. Kışın sonlarına doğru kapanan in- hisarlar yaprak tülün işleme evi bu- günlerde açılmak üzere olduğundan amele kaydına devam edilmektedir. İstanbuldan gelen bay Rakımın ne- zareti altında devam eden hazırlıklar bitirilmek üzeredir, Tütün işleme evi açılıyor Birkaç güne kadar işlemeye açıla- cak olan imalâthanede 936 mahsulün- den mübayaa olunan 300000 kilo yap- rak tütün işlenecektir. İşleme evinin açılması birçok işsizleri sevindirmiş- tir. Burada birkaç yüz amele çalışa- caktır. Yeni tütün mahsulü de tarla- lara ekilmiştir. Uşakta beş şehir atletleri arasında yarışlar Müsabakalar 25 temmuzda yapılacaktır, 2500 kişilik tribün bitmek üzeredir Uşak stadyomunda “yapılan 2500 kişilik tribün inşaalından bir görünüş Uşak (Akşam) — 25 temmuzda şehrimizde Manisa, Denizli, Kütahya, Afyon ve Uşak şehirlerinin genç atlet- lerini yarış yaparken seyredeceğiz. Uşak şehri bu çok enteresan yarış- lar için aylardanberi uğraşmaktadır. Şehir stadyomumuzda yeniden 2500 kişilik güzel bir tribün' Yaptırılmıya baş:amış ve hemen, hemen bitmek üze- redir. 400 metre çevresindeki koşu pis- ti üzerinde de uğraşılmakta ve her gün yüzlerce usta ve amele stadyom- da çaışmaktadır. Saydığımız yapılar son bulunca Uşak stadyomu Garbi Anadolunun güzel stadları arasına girmiş olacaktır. 931'de ilk temelleri atılan bu gençlik yerine 6 yıldanberi mütemadiyen emek verilmektedir. Bu- na karşılık Uşak gençliğinin muhte- | Mf spor şubelerindeki * uğraşmaları böyle güzel bir stada hak kazandık- larını pek açık olarak göstermekte- dir. 25 temmuz günü 5 şehrin genç- yarışların en şayanı dikkât noktası kabiliyetli ve müstait gençlerin orta» ya çıkması ve yeni ümitlerin doğma- sıdır. Atletizm federasyonu stadyomumuş- la çok yakından alâkalanmaktadır. Türk spor kurumu asbaşkanı Aydın saylavı B. Adnan Mendires'de stadyo- nın ogranizasyonu Atletizm federasyo- numuzca Halkevi başkanımız Yusuf Aysala verilmiştir. Yarışların çok dü- zenli olmasına önem verilecektir. Stadyom yapı komitesini kuran spor idareci arkadaşlarımızı her gün stad- yomda görmekle ciddi bir onur duy- | maktayız. Gençlik işine gösterilen de- | rin elâka ve sevgi herkesi duygulan- leri stadımızda karşılaşacaklardır. Bu | dırmaktadır, Stadın bu inşaatı 5000 | liraya mal olacaktır, Sıvasta ilkbahar at yarışları Yarışlar çok güzel ve heyecanlı oldu Sıvas (Akşam) — Atatürkün yük- sek himayelerinde, Başbakan İsmet İn- önünün başkanlıklarında yüksek ya- rış ve islah encümeninin ilkbahar bi- rinei hafta at yarışları binlerce hal- kın önünde yapıldı. Yarışlarda vilâyet islahı hayvanaı komisyonu ve yarış heyetinin başkanı vali B. Nazmi Tok- er, tüm komutanı general Seyfeddin Akkoç hazır bulunuyorlardı. İlk hafta koşularına saat 14 de baş- lanıldı. Birinci koşu: Sıvas mıntakası dahilinde doğmuş ve yetiştirilmiş üç yaşındaki yerli yarım kan Arap ve er- kek dişi taylara mahsus idi, Mesafesi 1000 metre olan bu koşuya vesikalı üç tay iştirak etti. Diş hekimi Nüzhet Çu- bukçunun Gümüşü birinci, Horasanlı Mehmed Aralın Mercanı ikinci, Çallı Mehmed Ökçenin Şahini üçüncü geldi. İkinci koşu:Dört ve daha yukarı yaş- taki hiç koşu kazanmamış yerli yarım kan Arap ve halis kan at vekısrakla- ra mahsistu, Mesafesi 2000 olan bu ko- şuya altı hayvan iştirak etti, Adanalı Fehmi Dikmenin Çağlayanı birinci, Sıvaslı Rehmi Günayın Muzafferi ikinci, Nureddin Duymüşun Kalende- ri üçüncü geldiler, Üçüncü koşu Handikap koşusu idi. Dört ve daha yukarı yaştaki yerli ya- run kan ve halis kan Arap at ve kıs- raklarına mahsustu. Mesafesi 2800 olan bu koşu iki defa tekrarlanmış, ây- ni at birinciliği kazanmıştır. Tekrâr- lanmasına sebep de bayrak çekik meden atlarım koşmasıdır. Mehmed Yılmazın Yıldızı birinci, Adanalı Mustafanın Kaptanı ikinci, Mehmed Ali Özcanın Ceylânı üçün- cü geldiler. Dördüncü koşu: Dört ve daha yu- kari yaştaki yerli yarım kan Arap ve halis kan Arap at ve kısraklarına mahsus idi, Mesafesi 2400 metre olan bu koşuya 11 hayvan iştirak etmiştir. Bu koşuda Kangallı Şükrünün atı bi- rinciliği, Adanalı Bahrinin atı ikinci, yüzbaşı Cemilin Hamedanı üçüncülü. ğü kazanmışlardır. <a. i|Kütahya ve Uşak pavyonu Izmir sergisinde daimi bir pavyon kuruluyor Uşak (Akşam) — 20 ağustosta baş- layıp ve 20 eylülde son bulacak olan İzmir beynelmilel fuarı için Uşak her yıldan daha üstün bir şekilde hazır- lanmaktadır. Hazırlıklar hakkında görüşmek ve iştirak şekillerini tesbii etmek üzere bütün fabrika ve müeş- seselerin mümessilleri huzuru ile yar pılan genel toplantılarda esaslar ka- rarlaştırılmış ve geniş ölçüde iştira- kin faydaları tebarüz ettirilmiştir. Şehrimiz ticaret ve endüstri odası 'Uşak kazasında yetişen mahsulâtı ar- zâyeyi fuarda canlı olarak gösterecek çalışma ve verimleri de fuardaki pav- yonda teşhir olunacaktır. Mensucat fabrikalarının enfes kumaşları, Şar yakları, el dokuma sanayiinin nefis imlâtı ve bütün ülkece meşhur Uşak hahları fuarda görülecektir. Fuarda Kütahya ve Uşakın birlik” teşebbüsüle daimi bir pavyon binası yaptırılmaktadır. Bu iş için Uşak Ti- catet odası 600 Kütahya Ticaret oda- 81 600 ki ceman 1200 lira tahslsatı İk- tisat bakanlığı emrine üç ay kadar ön- ce yollanmıştır Gene beynelmilel İzmir fuarında zi- yaretçilere verilmek ve kazamızı daha, yakından ve esaslı surette tarıtmıya veşlle olmak üzere ilin iktisadi, içti- mai, kültürel varlık ve çalışmalarını tebarüz ettirecek bir brşürün vilâyet- çe neşredilmesine başlandığı mem- nuniyetle haber alınmıştır. Bu broşü- zmir otomatik telefon 22 Haziran İ şirketi satın alınıyor İzmir otomatik telefon şirketi binası İzmir (Akşam) — İzmir ve havâ- lisi otomatik telefon şirketi, hükümet tarafından satın alınmak üzeredir. On sene evvel İzmirde kurulan oto- matik telefon şirketi, o vakit Türkiye- de ilk defa İzmirde en mükemmel te- lefon tesisatını yapmış, halka, otoma- tik telefon tesisatının faydalarını kati surete öğretmişti. Bu telefon yapılın- caya kadar İzmirde santrallerle idare edilen eski sistem telefonlar vardı. Bunlarla aranılan bir yeri bulmak, muntazam bir şekilde görüşmek çok güç bir işti. Şimdi Erzurum saylavı | olan B. Azizin İzmir belediye reisliği zamanında kurulan otomatik telefon tesisatı, yakında hükümete geçecek ve Posta, telgraf ve telefon umum mü- dürlüğü tarafından idare edilmeğe Üç sene evvel İzmir otomatik tele- fon şirketile Nafın vekâleti arasında bir ihtilâf çıkmıştı. Şehriler arası tele- fonile görüşmek için İzmir şehrindeki otomatik telefon tesisatından da İs- tifade etmek lâzım geliyordu. Şirket, bunun için ayrıca bir ücret istemiş, vekâlet, istenilen ücreti yüksek gör- müştü. Netice itibarile İzmir otomâ- tik telefon şirketinin hükümetçe sa- tan alınması kararlaştırılmıştır. Şirket tesisatı için şimdiye kâdar 1,200,000 lira sarfedilmişti. Nafıa vekâletile şir- ket arasında tesbit edilen mukaveleye göre hükümet, tesisat masrafı muka- bilinde İzmir telefon şirketini satın alacaktır. Her sene altmışar bin lira verilmek suretile borç, yirmi yılda öde- necektir. Şirketin hisselerinden çoğu İzmir belediyesindedir. Zaten şirketin te- şekkülünde yarıdan fazla hissenin be- lediyeye aid olacağı hakkında esas nizamnameye bir madde konmuştu. Zamanla, belediye diğer ellerde bu- lunan hisselerden birçoğunu da almış» tar, Onun için hükümetin her sene ödeyeceği altmış bin lira, İzmir bele- diyesine verilecektir. Satış mukavelesi birkaç güne kadar Ankarada imza edilecektir, İzmirde yeni bir stad > * Karşiyaka stadının temel atma merasiminde Vali ve Parti başkanı B. Fazlı Güleç nutuk irad ederken İzmir (Akşam) — İzmirin iki spor sahası vardır: Alsancak ve Halk sa- haları... Bu iki saha, gençliğin ih- tiyacını karşılamamaktadır. Kilomet- relerce uzakta bulunan Eşrefpaşa, Tepecik ve Güzelyalı mevkilerinden ekzersiz için Alsancakta bulunan bu ,iki sahaya gitmek ve ekzersizden sonra tekrar klüplerine dönmek, spor- cular için çok güç bir iştir. Türk spor kurumu, memlekette fazla sporcu yetişmesini temin maksadile İzmirin daha beş yerinde spor sahaları vücu- da getirmeği kararlaştırmıştı. Bu ka- rar neticesi olarak Karşıyaka stadının temelatma merasimi, vali ve parti başkanı B. Fazlı Güleçin riyasetinde partililer, sporcular ve bütün gençle- rin iştirakile yapılmıştır. Karşıyaka stadı, Karşıyakanın en güzel bir yerinde, Osmanzade mevki- re vilâyetin turizm bakınımdan dik- -| inde yapılacaktır. Temelatma mera- kate şayan fotoğraflar konacaktır, siminde vali ve parti başkanı bir nu- tuk iradederek gençliğe şu sözleri söylemiştir: — Sizden yalnız çalışmak ve her s0 sada olduğu gibi spor sahasında da yükselmek bekliyoruz. Durmadan ça- lışınız. Size daha bir çok stadicr ya- 'pacağız. Demiştir. Karşıyaka parti kamun başkanı Süleyman da bir nutuk irad etmiş ve sonra vali tarafından temele ilk harç atılmıştır. Karşıyakalılar, kı- sa bir zamanda inşa edilecek olan stad münasebetle sevinç içindedirler, Lokomotiften çıkan kıvılcım yangına sebep oldu Balikesir 19 — Kütâhyaya giden trenin lokomotifinden çıkan bir kıyıl- cım civardaki ekin tarlalarını tutuş- turmuştur. Yangın Ha daki iki tarlanın ekinleri yandıktan sonra sön- dürülmüştür,