8 Ağustos 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

8 Ağustos 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

SÖN POSTA Edirne — (Mususf) — xrakya umuan müfetlişi general Küzim Dirikin baş- kanlığında Tekirdağında Halkevi salonunda büyük bir spor toplanlısı yaptığını bildirmiştim. Edirne, Kırklareli, Çanak kale ve Tekirdağ valilerile saylâvları- mızdan Zühtü Akın, Ekrem Pekel, Süreyya Genca ile müfettişlik mıntakasın- daki vilâyetlerden gelen spor mümessillerinin iştiraklle yapılan bu toplantıda general Küzim Dirik bölge spor durumu etrafında izahat vermişlir. Resimde ge- Sürmene takım He Rize Halk Rizede yapılan maçta Rize takımı Sürmeneyi 6-1 mağlüp etmiştir. Sürmene takımı |larıma bağlamış olan ba; iki gün Halkevinde misafir kaldıklen 90: Adapazarı ( Hu » süRi ) — Bu hafta Gençay ile Adaspor takımları — arasında yapdan lik maçları çok heyoecanla ol - muştur, Çok kalabalık bir İ seyirci kütlesi önüm- de yapılan bu maçta ftakımlar 3-8 e bera- bere kalmışlardır. Maç sonunda cular arasında kavga çıktığından — polis müdahsale mecburiyetinde kalmış ve bu girkin vaziyet seyircileri çok mütecesir etmiştir. Resimde Gençay sporlular gö- Tülmektedir. Niksar-Turhal maçı Niksar (Hususi) — Yeni yapılan fut- bol sahasında Turhal şeker fabrikası ta- kımile Niksar İdman yurdu karşılaş - maşlardır. İstanbuldaki meşhur takımla. ra örnek olacak centilmence bir oyur - dan sonra, Niksar takımı üç sayıya karşı birle mağlup olmuştur. Maçı binlerce ki- şilik bir seyirci kütlesi takip etmiştir. Niksar takımı, mıntaka lik maçları bit- tikten sonra Turhala giderek Turhallıla- Tn ziyaretlerini iade edecektir, Sivasta güreşleri Sivas (Hususi) — Ziya Gökalp mektebi bahçesinde büyük pehlivan güreşleri ya- pumıştır. Balıkesirli Ramazan, İstanbullu Etem, Sivaslı Abdullah, pehlivanlar kar- gılaşmışlardır. Karaçayırlı Mustafa peh- Hvanla Balıkesirli Remazan arasındaki müsabakada Ramazan pehlivan hasmanı — Beön bütün ömrümü İstanbulda geçirdim Ha- Ban Bey. çe » va Fakat çok ucuza ya- şadım. Eti Pendiklen alı - evi spor kiübünün Şar takımı arasında nra dönmüştür. Resimde Rize ve Sür- çabucak yemmiştir. Porsuklu — Abdullah Balilesinli Ramazan bir saat güreşten sonsa berabere kalmışlardır. Ramazan pebdivan üçüneü olarak güreştiği Etem pehitivanla da berabere kalmıştır. Sandırgıda bir spor sahası yapılacak Sındırgı (Hususi) — Sındırgıda — bir Amasyada sıcaklar dolayısile mesai saati değiştirildi Amasya (Hususi) — Havalar taham - mül edilemiyecek kadar sıcak gitmekte- idir. Hararet derecesi gölgede bazan otuz dokuza kadar yükselmektedir. Sıcaklar yüzünden vilâyet bütün memurların mu- vakkat bir zaman için saat altıda vazife- ye başlıyarak on ikide tatil yapmalarını karar altına almıştır. Bursada sıcaklar arttı Bursa (Hususi) — Fazla sıcaklar yü- zünden şehir çok tenhalaşmıştır. Halk Mudanya ve Uludağa akın etmektedir. Uludağın muhtelif yerlerinde bir çok çadırlar kurulmuştur. Sıcaklar gölgede 34 dereceyi bulmuştur. Samsunda kuraklık var Samsundan yazılıyor: Uzun bir zaman- danberi yağmur yağmaması yüzünden Samsun ve havalisindeki mahsulât ta « mamile yanmak tehlikesi karşısında bü- lunmaktadır. Kuraklığın bu yıl zürra ü- zerinde husule getirdiği tesir yürekler acısıdır. Ziraat Bankası köylüye her yıl olduğu gibi bu yıl da bir nisbet derecesinde pa- ra dağıtmakta ise de; kuraklık dolayısile bunun kâfi gelmediği ve köylünün dev- letin müşflik ve şümullü yardımına ih - tiyacı bulunduğu söylenmektedir. bağlar yağmursuzluktan Meanisa (Husust) — Sıcakların pek fazla devam etmesi 'Manisanın yegâne servet membat olan bağları çok harap et- miştir. Akpınar, Hasırcı, Karlıpınar gi - bi killi ve sulak arazide bulunan bağ- lar müstesna olmak üzere diğer çakıllı ve kumlu arazide bulunan bağlarda mah- sul çok azalmıştır. Bütün ümidini bağ * ziy düşmüşlerdir. A tarafında- ki tütünler de yağmursuzluktan ayni a- kibete maruzdurlar. anesenm ee sesesennnn, ha memleket haberleri Konyada bir müsamere Konya (Hususi) — Cumhuriyet halk par- tisinin İstasyon nahiyesi ocağında parti baş- kanı Cemal Bardakçının da iştirakile güzel bir müsamere verilmiştir. Bu müsamerede saz şairlerinden Çopur İsmall — Miratiden, kenziden , Sürüriden parçalar okumuş ve galınmış, memleket havaları çalınmış, gayot gülünçlü 3 komedi söylenmiş, bir müsahabe yapılmış, şilrler okunmuş, dans yapılmışlır. Balıkesir Halkevinde müsamere Balıkesir (Hususl) — Halkevi büyük bir ka- labalık önünde Reşat Nurinin Taş parçası | isimli eserini temsil etmiştir. Piyesle vazife alan gençlerin hepsi büyük | 'bir muvaffakiyet göstermiş ve sık sık alkış- | lanmışlardır. İ Bilhassa Muümmler, Hulya, Cahit, İhsan, | koömedide de Salih takdirle alkışlanan, cid. den muvaffak olan gençlerdir. Halkevi tem- spor sahası yapılmak üzere yeni yaptı- || ç akşamlarından hariç ukşamlarda da bah- rılmakta olan Halk partisi ve evi bina- ları yanındaki bahçelerden bir kısım a- razi belediyece istimlâk cdilmektedir. Bursada teşvik müsabakaları Bursa (Hususi) — Gazi stadında teşvik müsabakalarına başlanacaktır. Her klü- bün iştirak edeceği bu müsabakada mu- kavemet, gülle atma ve sair spör hare - ketleri yapılacaktır, Sür'atin en sonu 800, mukavemet de 1500 metredir. İzmitte bir hırsız yakalandı çede halka temslil göstermektedir. Kenyatıan müuhtelif yerlerine 19 hoparlör komuluyor Konya (Hususi) — Şehrin muhtelif yerle- |rine konmak üzere sipariş edilen ön dokuz 'boparlör komiteye gelmiştir. Şimdi bu hopar- dörleri takacak mühendislerin gelmesi bek- lenmektedir . Geyvede bir teşyi ziyafeti Geyve (Hususl) —— Uzun — zamandanberi | kazamızda bulunan Hukuk hâkimi Salâhat- tin Alpsü Cebelibereket ağır ceza Azalığına, Cumhuriyet müddelumumisi A. Cehdi Kır -| çıl Zara kazasi müddelymumiliğine tertian tayin edilmişlerdir. Bu münasebetle parti binasında bir çay ziyafeti verilmiştir. Kaza- İzmit (Hususi) — Son bir ay zarfında|'da çok sevilen bu iki adliyecinin ayrılışı te - mütsaddit hırsızlık vak'aları yapan Düz- oeti Çorkes İsa zabıta tarafından cürmü- meşhut halinde yakalanmıştır. Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: Adapazarından! *« Sebzeyi Yedikule ha- ricinden; yağı, peyniri de essür uyandırmıştır. İzmit enmiyet müdürlüğünde yeni bir şube İzmit (Hususl) — Emniyet müdürlüğünde bir teknik şube ihdas edilmiştir. Hasan Bey — Azizim bü- tün ömrünü — İstanbulda değil, ucuz yaşamak için yollarda gecirmizsin! Çorumun imarı için bir program hazırlandı Caddeler ağaçlarla süslenecek, parke döşenecek, parklar çoğaltılacak ve ——— | şehrin su ihtiyacı temin edilecek TRE AYAT —e KDA Çoruma giden bir arkadaşımız yazı -| mediği tçın hastaneye 40 yataklı bir pav» yor: Çorum orta Anadolu yaylasında etra- fı küçük tepelerle çevrili güzel ve ma- mur bir vilâyet merkezidir. Şehrin nü- fusu 22 bin kadardır. Çorum belediyesi şehrin imarı hususundan çok çalışmak- tadır, Belediye bülçesi bu yıl 84 bin lira olarak kabul edilmiştir. Şehirde —açılan yeni caddelerin tanzimine çalışılmakta- dır. Hazırlanan programa göre caddeler ağaçlarla süslenecek ve parke döşene- cek, parklar çoğaltılacak ve su ihtiyacı temin edilecektir. Memleket memur ol- makla beraber belediyenin yapacağı da- ha bir çok işler vardır. » Çorum caddelerinin bir kısmı Yeni bır kısmı eski usüldedir. Şehrin en geniş ve en güzel caddesi Gazi bülvarıdır. Bu bulvar parti binası- nin bulunduğu meydanlıktan başlıyarak takriben bir buçuk kilemetre uzunlukla şehrin şimalindeki Atatürk parkına ka- dar devam etmektedir. Bülvarın iki tarafı ağaçlar ve modern binalarla süslüdür. Şehrin şimalinde dört hektarlık bir saha üzerinde vüduda getirilmiş Atatürk parkı buranın bolli başlı istirahat yeridir. Parkta bir knç[ havuz vae ortada 16 bin lira sarfile vü- çuda getirilen Atatürkün bir heykeli var- ar. Çorumda gece hayatı pek kısadır. Si- nema, Halkevi bandosu, musiki kolu gibi kısmen faaliyet gösteren teşekküller var- sa da daha ziyade işçi ve çiftçi olan halk gündüz yorgunluğunu gidermek için er- kenden evlerine çekilmektedirler, Çorumda maarif hayatı Çorumda bir orta mektep ve beş ilk mektep vardır. Ancak bu mektepler bu- günkü ihtiyacı karşılayamamakta, bir lisşeye ihtiyaç görülmektedir. Orta mek- tepten mezun olanlardan her yıl kırk elli genç, İstanbul, Ankara, ir, Bursa gi- bi şehirlerin liselerine gitmektedirler. Fakat buna ancak hal ve vakti yerinde olanlar imkân bulabilmekte, olmiyanlâr lise ve yüksek tahsilden mahrum kaı - maktadırlar. Mevcut orta mektep binası bugünkü ihtiyacı karşılayamadığı için yeniden bir mektep binası yapılmaktadır. Gazi bül- varı üzerinde yapılmakta olan bu bina Heride lise olmağa da elverişli bir şekil- de inşa edilmektedir. Çorumda bir de küçük sıhığat mektebi vardır. Buradan yetişen memurlar vilâ- yetin muhtelif kazalarına yerleştirildik- leri gibi ihtiyacı olan diğer vilâyetlere de gönderilmektedirler. Sıhhat müesseseleri Çorumda bir hastane ve doğum evi ©.- mak üzere iki sıhhat müessesesi vardır. Yedi yıl evvel kurulan Çorum doğum evi muhite bir çok hizmetler yapmıştır. Doğum evinde 20 kadar hasta tedavi &- dilmektedir. Hastalar doğum evinin gös- terdiği fevkalâde ihtimam ve tedaviden çok memnundurlar. 937 yılının ilk altı âyında doğan çocukların yüzde yetmişi erkek çocuktur. Gazi bülvarı nihayetinde — bulunan memleket hastanesi de 120 yataklıdır. Fakat bu yatak adedi ihtiyaca küfi gel- yon daha ilâve edilmektedir. Memleket hastanesinin biri kadın ol- mak üzere dört doktoru vardır. Şimdi hastanede 80 kadın ve erkek hasta yat- maktadır. Hastanenin dahili teşkilâtı çok muntazamdır. Su ve elektrik Çorumda belli başlı dört memba suyu vardır. Bunlar Mürsel, Sıklık, Tlıca ve Serpin sularıdır. Bu sulardan en güzel ve içilmekte olan Mürsel suyu için belediye hastanenin arka kısmında beş yüz tonjuk bir depo vücuda getirmiş ve buradan şehrin muh- telif yerlerine çelik borularla taksım et- miştir. Diğer sular içmekten ziyade us — mumi ihtiyaca kullanılmaktadır. Şehrin elektrik tesisatı belediye tarae fından 65 bin lira sarfile vücuda — geli- rilmiştir. Mevcut elektrik tesisatı memle- ketin ihtiyacını tamamen karşuayama- makta ise de gene kâfi miktarda tenvirat yapılabilmektedir. Kış geceleri şehirde vasati olarak 350 kilovat elektrik sarfe. dilmektedir. Belediye her gün caddeleri sulatmakla ve halkın tozdan kurtulması- na çalışmakta ise de mevcut bir arazöz bütün şehrin tamamen sulanmasına kâ- fi gelmemektedir. Halkevi faaliyeti Halkevi ve partinin umumi toplantı salonunda, muhtelif zamanlarda halka kohnferanslar verilmekte ve temsiller gösterilmektedir. Halkevi kütüphanesin- den gençler azami derecede istifada ots mektedirler. Halkevi bandosu sabah ve akşam milli havalar çalarak halkı eğlendirmekiedir. Musiki kolu da bir çok gençlere keman ve piyano dersi vermektedir. Çorumun büyük eksikliklerinden biri hükümet binasıdır. Bugünkü bina daire- den ziyade teşkilât itibarile bir otele ben- zemektedir. Daireler muhtelif binalara dağılmış olduğu için iş takibinde güçlük çekilmektedir. Çorurmda pazar yerleri sıkı bir kontrola tâbi tutulmadığı için pis bir vaziyettedir. Çorum mülbakatı ve yolları Çorumun İskilip, Mecitözü, Hüseyin- abat, Osmancık ve Sungurlu adlarile beş kazası vardır. Bu kazaların hepsi şose ile vilâyet merkezine bağlıdır. Vilâyet yolları oldukça muntazamdır. Yeni ya- pılmakta olan Osmancık ile Çorum ara- sındaki şose de pek yakında biteceklir. Vilâyetin Ankara - Sivas hattı üzerinde ihracat yolu olmaya namzet Sungurlu- Çerikli şosesinin fnşaatına da devam edil. mektedir. 51 kilometre uzunluğunda olan bu yol- da köprüler bitirilmiş ve taş ferşiyatı ya- pilmıştır. Kamşu vilâyetlerden Çankırı- ya iltisak için İskilipin Biyat nahiyesine kadar tesviyel türabiye — yapılmaktadır. Bu yol vilâyeti en kısa bir şekilde demir hattına bağlıyacaklır. Merzifon yolunda bir otomobil kazası Amaaya — (Hususi) — Merzifon yoluhda Halil oğlu Ali aâdında bir yolcuya şoför Hak. kının idaresindeki otomoblil çarparak ölü- müne sebebiyet vermişlir. Şoför yakalanmışa tr,