13 Ağustos 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Ağustos 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA Otobüs - ”A VZ *d: HABERL tramvay rekabeti başladı Maçka - Beyazıt otobüs servisi başlayınca şirket 10 dakikada bir tramvay yerine 10 dakikada 3 , tramvay tahrik etmeğe Pek rağbette olan Maçka ile Beyazıt arasındaki oto - büs seferlerine 5 Ağustos perşembe gü- nünden itibaren başlanmış bulunmak - tadır. Bu hatta tahsis edilen otobüsler- den bir kismı Taksim ile Yenimahalle arasında işleyenlerden, bir kısmı ise gezalı olup ta bilâhare plükaları iade edilen ve sefere Çıkarılmasına müsaa- de olunan otobüslerden seçilmiştir. Hattın — kadrosu |l otobüs olarak tesbit edilmişse de elde mevcut otobüs olmadığından şimdilik 8& otobüs çalış - tırılmaktadır. Hat boyu dörde taksim edilmiştir. Birinci mmtaka 6, ikinci mıntaka 6, üçüncü mıntaka 10, âör - düncü mıntaka yani Maçka :le Beya - Zit arası 12,5 kuruştur. Beyazıttan Tak sime, Maçkadan Eminönüne kadar bu otobüslerle seyahat 10 kuruştur. Bu fi atları pahalı bulanlar varsa da otobü üler bu fikirde değildir. Onlar diyor ki: «— Gerçi benzin fiatları nüküme - timizin himmetile ucuzladıysa da lâs - tik, makine vesair aksamın fiatları ge- ne eskisi gibi yüksek olduğundan oto- büslerimiz azami masraf ile çalışmak- tadır. Vakıâğ Maçka ile Beyazıt arasında tramvaylarda birinci mevki yolcular - dan 7,5 alınıyorsa da tramvay — 30- 40 - 50 ve daha fazla yolcu ile gidip geliyor. Halbuki bizim — otobüslerimiz bazan uzun mesafeleri boş olarak kate- der.» Belediye fen hey'eti de aşağı yuka- rı otobüscülerin fikrindedir: «— Otobüs sermayeleri mahva yüz tutmuş vaziyettedir. Meselâ Emirgâün- la Eminönü arasında sefer yapan oto - büsler zarar etmektedir. 'Taksim ile Yenimahalle arasında çalışanlar ise as- gari kâr ile gidip gelmektedir. Bakırköy otobüsleri ötedenberi hal- lerinden müştekidir. Tramvay ücretle- rine nazaran otobüs ücretleri pahalı görülüyorsa da otobüslerin yapmakta oldukları masraflar nazaran ücretler 'fazla değildir. Şimdiki halde bu ücret- lerin indirilmesine maddeten imkân yoktur.» Şehircilik mütehassısı Bay Prust ve belediye, tramvay şebekesinin bu - günkü vaziyeti ile şehirdeki seyrüse - Riyaseticumh otobüslerden biri fer izdihamının önüne geçilemiyeceği- ni tesbit etmiş olduğundan İstanbulun muhtelif semtleri ancak otobüslerle birleştirilecektir. Tramvay hattının bulunduğu yer - lerde işleyen otobüslerin tramvay yol- cularını azaltıp azaltmadığı hakkında da otobüscüler şunları söylemektedir: «— Maçka ile Beyazıt arasındaki 0- tobüs seferlerine başlanmadan evvel büu hatta tramvay arabaları her on da- kikada bir kalkmakta idi. Halbuki şim- di dikkat edecek olursanız Maçka, Be- yazıt tramvay arabaları — on dakikada üç tane kaldırılmaktadır. Halk, honüz Maçka, Beyazıt otobüslerine alışama - mıştır. Eğer halkım nazarı dikkatini cel bedersek, tramvay yolcularını dörtte Üüç nisbetinde azallırız. Otobüsler bu mesafeyi 25 dakikada katettikleri hal- de tramvaylar 45 dakikada katedebil- mektedir. Yeni hatta henüz kâr edemi- yorsak da zarar da etmiyoruz.» Otobüscüler şehir dahilinde çoğa - lan otobüslerin yollarda seyrüseferi inkıtaa uğrattığı yolundaki iddiaları yersiz bulmaktadır. Onlar bilâkis oto- büslerin ufak bir menfez bularak sıy- rılıp gittiği halde tramvayların uzun müddet yolları kapadığı ileri sürül - mektedir. Vaktile ceza görüp te plükaları sö- külen otobüslerin sayısı 40 - 50 kadar- dır. Belediye bunların cezalarını af - fetmiş ve sefere çıkarılmalarına >nüsa- ade etmiştir. Arabalar uzun — müddet metrük kaldığından büyük — tamire muhtaçtır. Tamir işi ikmal edildikçe çalışlırılmağa başlanacak, — yeni ihdas edilen hatlarda gidip gelecektir. 'Topkapı ile Sirkeci arasındaki oto - büs seferlerine gelince, bu hatta yal - nız tramvay mevcut olduğu halde he- nüz otobüs seferlerine - başlanmamış - tır. Zira hâlen Maçka ile Beyazıt ara- sında çalışanlar evvelâ Topkapı hattı- na talip olmuşlar, fakat Maçka, Beya- zıdı daha kârlı bularak Topkapı işin - den vazgeçmişlerdir. Belediye, Topka- pı hattına da müsaade etmiştir. Yakın- da bu hatta da seferlere başlanacak- tır. Fakat henüz bu hat için otobüs iş - letmek üzere müracaat eden bir talip zühur etmemiştir. ur motor Avrupa tezgâhlarında Riyaseticumhur namına yaptırılan motörün lima - Ha ERi Belediye yenideâ 25 helâ yaptıracak Sokaklara işeyenlerden S0 kuruş ceza alınıyor 700 bin küsur nüfusa sahip olan İs- tanbulda pek az umumi helâ mevcut - tur. Bir çok semtlerde helâsızlık yü - zünden halk sıkıntı çekmektedir. İs - tanbulda umumi helâların bulunduğu yerler şuralarıdır: Beyoğlu cihetinde, Galatasarayda, Taksimde, Galatada Yeraltı camiinin yanında, Kabataşta deniz — kenarında, Şişli tramvay yeri civarında, İstanbul cihetinde, Eminönünde Köprübaşın - da, Sultanahmetde yeraltında, Beya - zıtta Aksaraya giden tramvay cadde - sinin yanında, Anadolu ve Adalar ci « hetinde, Kısıklıda, Kadıköyünde Dört yol ağzı civarında, Büyük ve Hoybeli adalarında, cami helâları da umumi helâlar meyanında kullanılmaktadır. Şehrin umumi helâları sokakların bir- leştiği ve kesafetin fazla olduğu yer - lerde bulunmaktadır. Büyük şehirlerde usulen azami her kilametre başında bir helâ bulunmak icap eder. İstanbul. belediyesi bu hu - susta bir proje hazırlamıştır. Para te- min edildikçe şehirde peyderpey helâ yapılacaktır. Belediyenin yaptıracağı umumi he- lâların yekünu 25 şi bulmaktadır. Belediye, oraya buraya işeyenler - den 50 kuruş ceza almaktadı Yerli mallar Sergisi dün Akşam kapandı Dekorasyon birinciliğini kazanan Milli Reassürans paviyonu Dokuzuncu ve sonuncu yerli mallar sergisi dün gece saat 21 de kapanmış - tır. Sergi dün binlerce kişi ve bu me - yanda Nafia Vekili Ali Çetinkaya da gezmiştir. Sergide dekorasyon — ve teşhircilik noktasından birincilikleri kazanan İş bankası, Sümer Bank, Milli Reassü - rans, Etibank için Kütahya mamulâtım- dan çini kupalar dün saat 17 de me - rasimle verilmiştir. Sergide Milli Reassürans'ın pavi - yonu dekorasyon birinciliğini kazan - mıştır. Bu paviyonun pek muvaffak dekorasyonunu ressam Mazhar Nazım yapmıştır. D Bu merasimde Vali muavini Hüdal Karataban, İzmir belediye Reisi Beh- çet, belediye muavini Rauf, Milli Sa - nayi Birliği Reisi Halil Sezer, umum! kâtip Halid Güleryüz ile sanayiciler, fabrikacılar ve halk bulunmuştur. Vazoları vali muavini Hüdai Kara- taban, müesseselerin — mümessillerine vermiştir. Kupalar verildikten sonra Vali Mu- avini, kısa bir nutuk söylemiş ve sa - nayiimizin inkişafında mühim rolü o - lan Milli Sanayi Birliğini ve sanayici- lerimizi tebrik etmiştir. Limanda yeni su tesisatı projesi geldi Vapurlara tasfiye edilmiş terkos su- yu verilmesi için yapılacak tesisat i - çin İngiliz müessesesi Londradan a - van projeyi göndermiştir. İstanbul li- nımiza geldiğini yazmıştık. Yukarıda yeni motörün Haliçte alınmış bir res -|man idaresi projeyi tetkik ctmekte - mi görülmektedir. dir. Şevket isminde biri dün Yeniçarşıda Hayrinin dükkânına giderek, börek 1s - marlamıştır. Fakat, böreği yeyip bitir - dikten sonra, para vermeyı unutmuş, tam kapıdan çıkacağı sırada, çırak Hâşimin ,'nıırek parasını hatırlaması üzerine: — Bende ufak para bulunmaz, ister « sen beş lira vereyim de boz.. demiştir. Sonra da, cebinden bir beş liralık çı- kartarak, çırağa uzatmıştır. Ancak, her nedense 5 liralığın üstüne Hâşlmin ver- diği bir lirayla iktifa ederek, alt tarafını |beklemeden dışarı çıkmış ve birdenbire tabanları yağlamıştır. Bu garip müşteri karşısında şaşırıp kâ- lan çırak, elindeki parayı muayene e - derken, o vakit bunun Türk parası ol - madığını anlamıştır. Meğerse para eski bir Rus parasıymış. Gafil avlandığını anlıyan Hâşim, bunun üzerine derhal po. İlise müracaat elmiş ve Şevketi yakalat- mıştır. Suçlu, dün adliyeye sevkedilerek, as - Hiye 4 üncü ceza hakyerinde yapılan du- ruşmasında kendini şöyle müdafaa et - miştir: — Ben, çıraktan paranın üstü diye al- diğiım 1 lirayı borç olarak — istemiştim. Verdiğim Rus parasına gelince, bu bir şakadan ibarettir.. Mesele budur. Yok- sa, bir öyun çevirmiş deği Hâdiseyi tevil etmesine rağmen, Şev- suçu sabit olduğundan | ay hapse. Börekçiye beş Jiralık yerine eski |bir Rus parası vermiş! Dün mahkemede “ Ben şaka yaptım ,, dedi amma ay hapse ve 16 lira para cezasına mahküm oldu. 16 lira para cezasına mahküm derhal tevkif olunmuştur. Bir koyun hırsızına ceza Şehir haricinde çoban Faiğin süfü sünden bir koyununu çalan Mi Sultanahmet 1 inci sul ceza mal sinde yapılan duruşmasında tevkif muştu. Müharremin duruşmasına dün de vam edilmiştir. Suçlu, suçunu inkâf mesine ve Faikle arası açık oldu; böyle bir mesele ortaya çıktığını mesine rağmen, neticede suçu -sabil rülmüştür. Sultanahmet 1 inci sulh ceza Reşit Muharremi 1 ay hapse mahküli miştir. Bir çakmak hırsızı mahküm Yerli Mallar Pazarında Sür idare heyeti âzasından Hâşimin .pzmı çalan Vasil dün adliyeye | miştir, Sultanahmet 1 inci sulh ceza Vmoa;ml: yapılan duruşması netii | Suçu sabit olan Vaslı, 5 ay 25 gün mahküm edilerek, derhal tevkif muştur. Bir düzeltme Dün İstanbul ikinci noterliğinin yeti hakkında tafsilât verilirken adliye teftişlerinden de bahsedilmi$ |arada Beyoğlu üçüncü noterliğinin tat surette teftişe tâbi tutulduğu yi |mustı. Bu son haberin yanlışlığı mıştır. Ki Lüleburgaz Hafriyatı mühim Neticeler veriyor Lüleburgazda yapılan hafriyatta hö- yüklerden birincisi kazılırken üzeri mukavves tuğlalarla örtülü bir mezara rastlanmıştır. Bu mezarın etrafında çok zengin ve son derece mülşnevvi tunç seramik ve cam âsâr keşfedilmiştir. Pek muhtelif şekiller arzeden tunç va- zo ve kevgirler, tava, şamdan, tuvalet âletleri, kilitli tahta, bir mahfazanın i- çinde bulunan cam vazolar apotropeik bir mahiyette olan bir takım medüz başları pek ziyade şayanı dikkat görül- müştür. Mezarın içinde kesif bir kül ta- bakasının üzerinde bir altın küpe, bir gümüş kaşık ve altın yaldızlı ve ka- bartmalı bir el aynası bulunmuştur. Şu vaziyete göre bu mezar sahibinin bir kadın olup yakıldıktan sonra külü- 'nun mezarın içine konulduğu anlaşıl- |mıştır. Meydana çıkarılan bu âsârın üslubu ve gene mezarın yanında bulunan ve İmparator Vespasıdan Hadri Ana ka- dar giden gümüş Roma paraları bu me- zarın milâddan sonra 2 ci asra ait oldu- ğunu göstermektedir. Şu hale göre milâdın ikinci asrında zengin bir Trak kadınının ne gibi ev eşyası bulunduğu ve ne suretle gömül- düğü hakkında bu keşif hafriyat beye- tine epeyce şeyler öğretecek bir mahi- yet arzetmektedir. Başvekil dün Bir gezinti yaptı Başvekilimiz İsmet İnönü dün Hey- beliden İstanbula inmiş ve şehir da - hilinde bir gezinti yapmıştır. Başve - kilimiz Harbiyeye de gitmiş ve Sipahi Ocağı karşısındaki ikametgâhında Na - İta Vekili Ali Çetinkayayı ziyaret et - miştir. ' Alacak yüzünden bir adamı yaraladıalr Beyoğlu Bursa sokağında manavlık eden Muhsin oğlu 14 yaşındaki Ali Himmet, Tophanede oturan ve seyyar ciğercilik yapan 15 yaşmdaki Tevfiği alacak yüzünden bıçakla kolundan ya- ralamış, yakalanmıştır. Balıkçılar İdare Hey'eti : İstifa etti Balıkçılar cemiyeti idare hey"' le reis arasında ihtilâf çıkmış old! dan idare hey'eti istifa etmiş ve ) # kikata Ticaret Odası esnaf şubesi Kâzım memur edilmiştir. İhtilâfın bebi şudur: Bir müddet evvel şehrimizden alan İtalyan kumpanyaları aral bir birlik yaparak balığı tek eldefi darik etmeğe başlamıştır. Bu suretle balıkçılar araiarındi kabet tabii olarak kalkmış olduğ! fiatları ucuzlatmışlardır. P: torik balığımızı külliyetli miktardâ, ken memleket İtalyadır. İtalyan çıları evvelce toriğin çiftini 75 aldıkları halde aralarında biri sonra çiftini !0 kuruşa almak lı" llerdir. Bu âni tebeddül karşısındâ Vi lan balıkçılar balıklarını bu fiatâ v mak istememişlerse de başka alt€i lunamaması yüzünden denize tense satmayı tercih etmişlerdir. sat Vekâleti bu âni tebeddülün ileri geldiğini Türkofisten sorl Türkofis balıkçılar cemiyetinin matına müracaat etmiştir. Ceı'll,'ı dare hey'eti bir müddet evvel rak bu tahavvülün sebeplerin! etmiş ve İktısat Vekâletine Üüzere bir rapor hazırlamıştır. İî“.ı lâf bu raporun İktısat Vekâleti? rilmı izerine baş göstermiştir. yet r bulunan delilleri kâfi mıştır. Ticaret Odasının bu hllS“#I pacağı tahkikatlan sonrü mese” bellür edecektir. Çocuklarını sünnet mır!" isteyenlere Şehremini Halkevi İstanbul l’” kul larıma yardım birliği kanlığından: Birliğimize bağlı Kocamu: 28 inci ve 29 uncu okulların hey'eti başkanlığı çevrelerinde " (# yaptırmak istediklerinden istekli jl - SĞ Jerin her gün ikiden beşe kadüf, kevi binasına, ve Kocam:;y semt ocağına müracantla kaydettirmeleri. $