21 Ağustos 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

21 Ağustos 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

HABERLER SÖN :POSTA ; . Sultanahmet, civarı devlet, Beyazıt ta — a Şönge e maarif mahalleşğ Wola'cak Sultanahmet maydanı Şehircilik mütehassısı Prust ileri şehir) toplanacak, İstanbulda mevcut ve dağı- plânında Sultanahmet meydanı civarını, | nık bulunan bu gibi mektepler mümkün hükümet dairelerinin bulunacağı bina - lara tahsis etmiştir. Buraya adliye bina- tından başka belediye, hükümet, maa- rif ve sair binalar da yapılacaktır. Bu suretle eshabı mesalihin kolayca iş ta - kip etmeleri temin olunacaktır. Bundan başka meydanın en güzel yerine bir âbi- de dikilecetir. Prust bu âbidenin uzak mesafelerden görünebilecek büyüklükte olmasını istemektedir. Büyük mektepler de Beyazıt civarında oldukça bu tarafa naklolunacaktır. Floryaya 300 bin ağaç dikilecek Bay Prust, belediye fen işleri müdü « rü Hüsnü, Büyükdere orman — mektebi rektör Mazhar Diker ağaçlanma etra - fında son tetkiklerde bulunmak — üzere bugün Floryaya gideceklerdir. Bugün- kü yapılacak tetkiklerden sonra Mazhar diker teşcire ait plânını hazırlıyacak ve ona göre çalışmağa başlıyacaktır. Flar- yaya 300 binden fazla ağaç dikilecektir, Eski ve metruk çeşmeler tamir edilecek Belediye, ana caddelerdeki Hamidi- ye ve terkos çeşmelerini arka sokak - lara nakletmek çin bir proje hazırla . mıştır. Fazla masraftan kaçınmak is - tendiğinden Hamidiye ve terkos sula - rını arka caddelerde tesadüf edilecek metrük çeşmelerden akıtılacaktır. Ana caddelerde suları kesilen çeşmeler yı - kılacaktır. Diğer taraftan belediye su- lar idaresi şehirde yeniden 300 terkos musluğu daha açacaktır. İçlerinden su akıtılan metrük çeşmeler tamir edile - cektir. Belediye bu gibi çeşmeleri ta - mir ettirirken Müzeler mimarlığının muvafakatini alacaktır. Zira bir çok çeşmeler vardır ki tarihi kıymeti ha - izdir. Tamir edilirken itina olunması icap etmektedir. Müzeler idaresinin muvafakali alınmadan — tamir edilen Tophane çeşmesinin altın yaldızlı kap- lamaları üzerine sarı boya sürüldüğün- den tamirat müzeler idaresinin müda- halesi üzerine durdurulmuşlu. Bunun için yeni tamirlerde de bu gibi mah -| Şişhanedeki Hamidiye çeşmesi de arka zurların çıkmamasına itina olunacak - | sokağa nakledilmiş, eski çeşme bu halde tır. kalmıştır Müteferrik : Balıkçılar cemiyeti idare hey'etinin istifası Balıkçılar Cemiyeti idare hey'eti ve yedek âzaları, dün Ticaret Odası esnaf Şubesine istifalarını vermişlerdir. Esnaf şubesi müdürlüğü bu hususta esasen bir müddet evve! tetkikat yap- — fırmiş olduğundan istifaları kendi mü- taleası ile beraber Oda Umumi Kâtip - liğine vermiştir. Esnaf birlikleri kuruluyor Küçük esnaf kanunu çıktıktan son- ra esnaf cemiyetleri 1âğvedilecek, yer- lerine esnaf birlikleri kurulacaktır. Hâ- len Ticaret Odasının mürakabesi altın. da bulunan esnaf teşekkülleri buradan alınarak belediyeye — verilecektir. Bo- lediye İktıisat Müdürlüğünde teşkil e- dilecek bir şube esnaf işlerine baka -| bel caklır.. SAA Şehir işleri: Büyük caddelerde yükletme ve boşaltma işi Ana caddelerdeki tahmil ve tahliye işleri seyrüseferi güçleştirmektedir. Bu sebepten bu gibi caddelerdeki tahmi) ve tahliye ameliyeleri her saatle ya - pılmıyacak muayyen saatte — olacaktır, Bilhassa halkın sokaklardan kesafetle Hgeçme zamanı olan sabahleyin saat 8- Yarası, akşam beşten sekize kadar bü- yük caddelerde tahmil ve tahliye işleri durdurulacaktır. Bu hususun tatbikatı için yakında Daimi Encümenden karar alınacaktır, Tramvay sahanlığı kalabalık olmıyacak Tramyayların harekeli esnasında | |ön sahanlıkta vatmandan başka azami | beş yolcu bulımabilerektir, Keyfiyet iyeden alâkadar şubelere bildiril- Miştir, | Hamamcılar Şirket kurmayı Düşünüyorlar Hamamcılar cemiyeti idare hey'etin. den istifa edenlerin yerine yenileri 25 Ağustos cumartesi günü — seçilecektir. Belediyenin halk hamamları açmak hu- susundaki kararı belediye iktısat mü - dürlüğü tarafından tetkik edilmekte - dir. Diğer taraftan hamamcılar arasın- da bir şirket kurularak bu suretle ha- mamların asri konforu haiz şekle sa . kulması da düşünülmektedir. Hangi şeklin kabul edileceği belediye Iktısat müdürlüğünün bu hususta — yapacağı tetkiklerin vereceği — neticeden sonra belli olacaktır, Üç gizli Mezbaha Bulundu Fener Polis Merkezi, mıntakası da. hilinde üç yerde gizli et kesildiğini ve el altındah satıldığını öğrenmiş, yer - lerini ve kimlerin kestiğini tesbit et - tikten sonra icap eden tedbirleri almış ve her üç mezbahayı da basıp kaçak - çılârı cürmü meşhud halinde yakala - mıştiır. Bu gizli mezbahalardan biri, maruf et kaçakçılarından Bursalı Mehmetle Tatar Nurinin, Balatta, Sarayağası so- /kağında kiraladıkları evdir. İki üç ge- ge evvel, bu işin tahkik ve meydana çı- | karılmasına memur edilen belediye ko miseri Kemalle memurlardan Muhar - rem ve Tevfik, bu evin etrafında ter- tibat almışlar ve beklemeğe başlamış- lardır. Memurlar bu vaziyette gece yarı » sına kadar beklemişler, gece yarısın » dan sonra, on tane keçinin bodrum ka- tindaki taşlığa alındığımı — görmüşler, keçilerin kesilip yüzülmesi — için bir müddet daha beklemişlerdir. Biraz sonra âni olarak evi basmışlar, Bursalı Mehmetle Tatar Nuriyi cürmü meşhud halinde yakalamışlar, etleri müsadere etmişler, kaçakçılar hakkında kanuni muameleye tevessül etmişlerdir. Memüurlar, ertesi gece de, Cibali ü- zerinde, Haydar semtinde, sabıkalı ka- çakçılardan Hüseyinin evile Sultanse- limde Çukurbostan sokağında kaçakçı Hakkının evlerini ayni şekilde tertibat alarak basmışlardır. Bunların evlerinde de, kesilmiş sı- ğır, koyun ve keçiler bulunmuş, mü . sadere edilmiştir. Hüseyinle Hakkı hak kında da birer zabıt tutularak takibata başlanmıştır. Küfecilik te kaldırılacak İstanbulda sırtla, sırıkla ve başta ha mallık kaldırılmış, fakat zati eşyadan elli kiloya kadar olanların küfeler için- de nakledilmesi lüzumlu görülmüştür. Belediye, zati eşyaların küfeler deru - nunda naklini yani küfeciliği de kaldı. racaktır. Bu yasağın tarihi henüz tes - bit edilmemekle beraber seyyar satı - cılığın kaldırılacağı tarih olan bir teş « rinievvelden itibaren küfeciliğin de ya- sak edilmesi muhtemeldir. HALK OPERETİ EIIAYI)LER 23 Ağustos Pazar- tesi günü akşamı Böbek belediye bahı de Zozo Dalmasın iştiraKile HALİME Bir Sehrin Ruhu Sadri Ertemin son hikâyeleri güzel bir cild halinde yakında çıkıyor. h0 Hırsız i m?. Küfeci Mehmet “ Eşyıİın yükle—tenler arkamdan geliyorlardı, bekçi beni çevirince sır oldular,, diyor Sirkecide küfecilik yapan Mehmet isminde birinin hırsızlık suçundan dün 7 inci sorgu hâkimliğinde sorgusu ya- pılmıştır. Mehmedin yakalanarak, AÂdliyeye sevkedilmesine sebep, Kâmil isminde birinin kadın çamaşırı, yatak çarşafı, 10 metre kadar kaput bezi ve, s. den i- baret bazı eşyasını çalmış olmasıdır. Suçlu ise, bu eşyanın kendisi tara- fından çalınmadığını iddia etmekte . dir. Söylediğine göre, tanımadığı üç ki- şi çalınan eşyayı evvelki akşam saat 9 sularında kendisine taşıması için ver- mişler ve Sirkeciden Unkapanıma ka - dar 25 kuruşa pazarlık etmişlerdir, Yola düzülmüşler, az sorira — bekçiler Mehmedi durdurarak, küfesinde taşı - dığı bohçayı muayene etmek istemiş - lerdir. Halbuki, tam bu sırada malın a. sıl sahibi olan hüviyeti meçhul üç a - dam da, ortadan sır olmuşlardır. Suçlu Mehmedin dün yapılan sor - Bgüsu neticesinde, tevkifine karar veril- miştir. Bir Adam gazozdan zehirlendi tiyar dün Sirkeci civarında bir kahve- ye oturmuş ve gazoz istemiştir. Fakat gazozu içtikten sonra, kendisinde ze * hirlenme alâmetleri belirdiğinden Cer- rahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. Ad- liye tabibi Enver Karan kahvede sati- lan gazozları muayene ettiyse de, te « semmüme sebep olacak bir şey bula - mamıştır, ( İ Karakolda kadının yüzüne — | tükürmüş ' Kumkapıda Yervant isminde - biri, Astirik isminde bir kadınla kavga et « Miş ve her ikisi de karakola götürül - mMüşlerdir. Fakat, Yervant karakolda da rahat durmiyarak, polis memurla « rmın önünde Astirikin suratma tükürs Mmüştür. Suçlu, dün adliyeye — sevkedilerek, Sultanahmet 1 inci sulh ceza inahke « mesinde yapılan duruşması sonunda, — 3 gün hapse ve 2 lira para cezasına mah Yorgi isminde 65 yaşlarında bir ih-|küm edilmiştir. | Tifo vak'aları Dörde Düştü İki buçük aydan fazla zamandır İs- tanbulda devam eden tifo vak'alarının en azına dün tesadüf edilmiş, son 24 saat zarfında İstanbul belediyesi sınır- İarı dahilinde yalnız dört tifo vak'asıl meydana çıkarılmıştır. Dün birinci a - gılarını yaptıranların yekünu 1081, i- kinci aşılarını yaptıranların yekünu ise 1036 dır, Aksarayda tifo vak'aları Aksaray (Hususi) — Son an beş gün içinde üç tifo vak'ası kaydedilmiştir. Tifonun salgın haline girmemesini te - minen tedbirler alınmış ve hemen taze aşı celbedilerek arzu edenlere tatbika başlanmıştır. Hastalar salâha yüz tut . muşlardır. Hükümet ve belediye taba - betlerinde parasız tifo aşısı tatbikine devam edilmektedir. Poliste : Bir arabacının kolları ezildi Ayvansarayda Yeniçeşmede 25 nu- marada oturan yük arabacısı Süley - man dün Nasuhpaşa caddesinde araba- sına demir yüklerken sağ kolu iki de - mir arasında kalıp kırılmıştır. Yaralı arabacı Cerrahpaşa hastanesine kaldı - rılmıştır. Bir otomobil tramvaya çarptı Şoför Mehmedin idare ettiği 2767 numaralı otamobi! Eminönünde 258 nu maralı tramvaya çarpmış, tampon ve tekerleklerini hasara uğratmıştır. Nü « fusca zayiat yoktur. Şarap iskelesinde bir vak'a Arapcamiinde Alacamescid sokağın- da 30 numaralı evde oturan İsmail, Ce- malle Şarap iskelesinde rakı içerler - ken aralarında bir kavga çıkmış, İsma- il Cemali bıçakla göğsünden yaralıya- Tak kaçmış, bir müddet sonra yakalan. maıştir. Sultananın cesedi morga kaldırıldı Evvelki gün Heybeliada — sahilinde 25 yaşlarında bir genç kadım cesedi bu- | Tunmuştu. Ağzında yedi tane altın diş ve parmağında Felemenk taşlı bir plâ- tin bulunan bu güzel ve kumral kadı - nın Heybelide bir manifaturacının kızi Sultana olduğu ve evinden İstanbula indiğini zannettikleri anlaşılmıştır. Ceset, Ada hükümet tabibinin gös- terdiği lüzum üzerine morga kaldırıl - mıştır. Otopsi neticesinde, ölümün na. sıl vukua geldiği anlaşılacaktir. Romen Harbiye Nazırı şehrimizden geçti Pireden Romanyaya gitmekte olan Romanya harbiye nazırı Daçya vapu - rile transit olarak şehrimize gelmiş ve şehmi dolaştıktan sonra akşara memle- ketine hareket etmiştir. Ayasofyanın mihrab — Kubbesindeki | Mozaikler çıkarıldı Ayasofya müzesinin içi ve dışı ve mo- zaikleri filme çekilmiştir. İ Profesör Whittemore ve koendisile be- raber çalışanlar mayıstanberi mihrabın altın kubbesigin temizleme ve sağlam * laştırmasile uğraşmaktadırlar, Döşemeden kubbeye kadar mihrab du- 1 varlarını kaplıyan ve moözaik nakışlarla süslü olan kiymetli mermerleri temizles * mek ve korumak için mihraptaki büyük iskeleye ilâveler yapılmaktadır. Profesör Whittemore mihrab mozaik: — lerini ilkbaharda halka açabilmek - için bu yılki çalışmasını ik kânunun hafta * | sına kadar uzatacaktır. ı ÇEKLER z gü Açılış — Kapanış 681.00 68100 0,29375 — 0,7990 21.05 15,9238 4.6915 n AŞ Anadolu mü. peş