22 Ağustos 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

22 Ağustos 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 BSayfa Âlimleri düşündüren bir mesele Beyaz ırk hergün bira daha azalıyor Maamafih bu neticeden sevinen ilim adamları ekseriyeti teşkil ediyor: “ Avrupayı saran ve tehdit eden fenalıklar bu sayede ortadan kalkacak!,, diyorlar Beyaz wka mensub bir adam Âlimler ortaya yeni bir mesele attılar; içtimaiyatçılar, — iktisatçılar, “demograf- lar, hep bir arada ayni mevzu üzerinde çalışıyorlar; «beyaz ırkın nüfusu — azalı- yör» diyorlar; ellerinde iki asırlık do« ğum ve ölüm istatistikleri, bu — âlimler rakamları tetkik ede ede bu noktada it- tifak ediyorlar. Bu mesele hakkında son zamanlarda yapılan neşriyatı tetkik eden meşhur bir Fransız içtimalyatçısı, Bernar Lavergne, «Esprit İnternational» unvanlı mecmua- da son günlerde «Avrupanın yakın za- mandaki nüfus azalmasın unvanlı bir makale yazdı. Fransanım bu n gim adamı, bu makalesinde evvelâ, nüfus hareketleri hakkında demograflar tara- fiından yapılan neşriyatı gözden geçiri. yor, Bununla anlıyoruz ki bugün Avru- pada bir takım memleketlerin nüfusları artmakta ise de 20-25 seneye kalmıya- cak, bütün Avrupa milletlerinin nüfus- Jarı azalmaya başlamış bulunacaktır. Bu nüfus azalmasının sebebi, doğum- Jarın fevkalâde azalmasından- ibarettir. Bu doğum azalması neticesinde, şimdiye kadar bazı memleketlerde nüfusun art- ması durmuştur. Fransada ve İngilteri- de olduğu gibi, Dazı yerlerde de nüfus artması pek gerilemiştir. Almanyada ol- duğu gibi. Eğer, ayni zamanda doktorlu- ğun ve sıhhat muhafazasına bilgi ve teşkilâtın kuvvetlenmesi ünden Ö- lümler de azalmamış bulunsaydı Avru- pa çoktanberi nüfusça umumi bir gerile me devrine girmiş bulunacaku. , ırkın müuhtelif Memleketlerdeki vukuatı üzerinde yapılan tetk 2N * | asır evvel 38 den ibaret olan vasati öm- Sarı ırka mensub bir adum rün şimdi 67 ye kadar çıkmış bulundu- ğunu gösteriyor. Eğer vasati ömürdeki bu yükseliş olmasaydı beyaz 1ırk çoktan umumi bir nüfus düşmesine şahid bulu- nacaktı. Halbuki yirminci asırda, bütün gay- retlere rağmen doğum azalmasi daha ileri gitmiştir. Avrupanın en yüksek va- sati ömrüne malik olan Almanyada bile bügün nüfus artması güçlükle muhafa- za edilebilir bir hale gelmişfir. İnsanlar artık çocuk yapmaz olmuşlar. Umumi hayat şartları, iktisadi müşkülât, insan- Sleştikçe çocuk sahibi olmak- hiş bulunuyor. Mme korkar bir hale geti: Bunun için beyaz ırk içinde doğum, a- zalmakta olan ölüm nisbetinden çok fazla düşüyor ve bu suretle Avrupa nü- fusunun artması hâdisesi sür'atle geri- liyor. Bugünkü doğum Avrupada binde on altıya düşmüştür. Eğer, bu hal yirmi sene daha ayni nis- bette gidecek olursa artık Avrupada nü- fus muntazaman azalmaya başlıyacaktır. Bununla beraber âlimler bu hüdiseden dolayı hiç te telâş göstermiyorlar. Bilâ- kis Bernard Lavergne gibi ciddi ve bü- yük bir âlim memnun bile oluyor. Öna göre Avrupada bir taraftan — bugünkü içtimal ve milli derdler, öte laraftan da enternasyonal müşkülât, hep günden güne artan nüfus ağırlığının doğurduğu fenalıklardır. Nüfus ağırlığı hafifledikçe Avrupada da gerek mill! hududlar e deki cemiyet derdleri ve gerek enter- nasyonal — ölemdeki meseleler ve derdler hafi Henüz artmak devrinde bulunan sarı irkın karşısında bey Aldatılan kadın Ne yapar? Bir okuyucum, Bayan E. A. benden bunu soruyor, verdiği izahattan anlı- yorum ki kendi vaziyetini benden al- dığı cevaba göre ta&tih edecektir. O balde hatırıma gelen bir kaç ihtimali kaydedeyim: 1 — Genç kadının yeni evlenmiş, severek yuva kurmuş, zengin bir alle- nin kızı olduğunu farzediyorum. Kendisini kadınlık izzeti nefsine 2- ğır bir darbe yemiş telâkki edecek, aş- kında sukutu hayale uğriyacaktır. Ve- receği karar aşkının küyvetine, tahsi- Jinin derinliğine, ahlâkmın sertl bakar: Aşrılabilir, affedebilir, muka- bele ederek Intikam almayı düşünebi- lir. Mademki zengindir, mademki ço- cuksuzdi kararlarını. daha serbest tetkik etmek imkânma maliktir. 2 — Genç kadının fakir bir aileye mensub ve çocuklu olduğunu farzede- lim. Bu takdirde kararlarında serbest * Ben kadın için, zengin olsun veya ol Masın, anne olduğu takdirâe en doğru hattı hareketi evinde kalmakta bulu! rum. Bü takdirde kabul edeceği vazi- yet kocasının karakterine şir. Erkeğin hiyanetlerinden vazgeçe- ceğini tahm edebiliyorsa meseleyi açmalı, aksi halde anlamamış görün- meyi tercih etmelidir. Zira yüz göz ol- mak, büsbütün sayılmamak tehlikesi Vardır. göre deği- * Ara sıra, fırsat düştükçe tokrar öde- rim: Erkek için hele baba olduğu tak- dirde esas evdir. Karsını sevme: " Fakat ona ba; r. Metresini bi- lir, fakat bu sevginin altında bir iğ- renme hissi saklıdır. İlk zamanlarda bunu kendisi de hissetmez, fakat za- man geçip de temellük hırsı eksilince bu his mutlaka meydana çıkacaktır. TEYZE değildir, netice karakterinin feveranlı olup olmadığına bakar. Z Esnafa aşı yapılıyormuş Bahçe meraklısı komşum, bahçesinde meşguld: — Kolay gele komşu, dedim, ne yapı- yorsun? — Şurada, dedi, üç ağaç kötü elma vardı. İyi elmadan aşı alıp onları aşılı- yorum. — Sonra ne olacak? — Onlar da iyi elma olacaklar, Bahçe meraklısı komşum, gene - işine daldı. Ben elime gazetemi aldım. Gaze- tede küçük bir haberin serlevhası gözü- me ilişti «Belediye asnafı aşılıyor.> Komşumun elma aşılamasile, bu habe- ri birbirine yakın buldum. Demek bele- diye de benim komşum gibi yapıyordu. İyi esnaftan kan alacak, fena esnafa ve- recek, fena esnaf ta iyi esnaf olacaktı. Misaller aklıma geldi. Trabzon yağını 'Trabzon yağı diye satan esnafın kamı Margarini Trabzon diye aatanın damar- larına aşılanınca o da margarini Trab- zön yağı diye satmaktan vazgaçecekti. Bir metre yerine 90 santimlik mozora kullanan hilekâra metreyi metre olarak, kullananın kanı aşılandığı zaman ahlâkı |değişecek, doksan santimi atacak, tam 'metre kullanacaktı. Velhasıl doğru esnafın kanı hilekâr esnafa aşılandıkça, şehirde hilekâr es. naftan eser kalmıyacaktı. Az zaman sonra süt yerine su içmiye- cek, koyun eti yerine keçi eti yemiyecek, bir kilo bir şey yerine yedi yüz elli gram almıyacaktık. Bakkal: — Bu yağ halis zeytinyağıdır! Dediği zaman inanacaktık. — Bu kumaşta zerre kadar yoktur, halis yündür! Diyen kumaşçının sözünün indimizde en kuvvetle senetten, taahhütten — fazla itibarı olacaktı. Ne iyi şey, ne iyi şey.. — Hele şu yazıyı baştan aşağı okuya- yam! Dedim, ve okudum. Yazık ben ne san- mıştım, meğer ne imiş: Esnafa tifo aşısı yapılıyormuş. pamuk İMSET olduğu nüfus fakirliği devri belki de be- yaz ark için tehlikeli gibi görünebilir. Fakat, nüfus azalması yüzünden beyaz irkı tehdid eden muüsibetler nüfus artması yüzünden bu arkın başına belâ olan derdlere nazaran o kadar ha- fiftir ki nüfusun bu muhakkak azalması hâdisesini memmnuniyetle — karşılıyabi- liriz. İşte, diğer birçok büyük âlimlerle bır- likte Bernard Lavergne de bu fikirde- dir. Haklı mı? Haksız mı? Bunu bize ö- nümüzdeki seneler daha sarik bir su- Tette gösterecektir. Aile hayatını Servet ve debdebeye Tercih eden güzel Amerikada yapılan Amerikanın beş güzel kadını müsabakasında kazanan. lardan 22 yaşlarında Madam Alis Ha - çinsonx, sinema kumpanyalarının bü « tün parlak tekliflerini, s«evimi ve ço - cuğumu, zahiri süs ve şatafata tercih ederim» deyerek kabul etmemiştir. Gü- zel kadın resimde bir buçuk aylık çö - cuğu ile görülüyor. İstanbul avcılarının töreni İstanbul Avcılar Karumundan: 2281937 pazar günü Anbarlıçeşme'de avcılar bayra- mi kutlanacaktır. Bütün avcılarm bu töre. ne onür vermelerini sayrı ile rica ederim, İstatıbul Avcılar Kurumu Genel Sekreterliği Bir Yugoslav mektep gemisi geliyor Yugoslavyanın Dubrovnik mektep gemisi salı günü limanımıza gelecek, iki gün burada kalacaktır. Geminin gi- diş ve gelişinde merasim yapılacaktır, Dünkü müsabakalar Atletlerimiz ümit edilen neticeleri alamadılar Buna mukabil yüzme müsabakaları heyecanlı oldu 4X100 bayrak yarışında Macar takımı yenildi Yüzme müsabakala Tından bir görünüş Atletizm Federas. yonunun davet oeti ği Macar atletleri dün ilk müsabakala. © rını yaptılar. - Balkan oyunları — için bit müddettenberi kamp. ta bulunan atletleri. miz dereceleri biz. den bir hayli ileride bulunan — Macarlar karşısında ümid ve tahmin edilen- netb celeri alamadılar. On beş gün sonra Bükreşte — yarışacak atletlerimizin - haddi azami dereceyi bulan bu formları ile bize nasıl bir derece te- min edeceklerini aşağı yukarı kestirmek işin aşinalarınca o kadar güç değildir. Yüz metrelik mesafede hergün yeni bir sürpriz yapan futbolcu Melihin dün yaplığı müsabaka ile aldığı derece ve bu mesafede çalışan atletler için acıklı bir netice verdi. Atletizm sahasında hiçbir müsabaka- miz yüz metrenin düştüğü bu feci aki- bete maruz kalmamıştı. Hâlü futbol oynıyacağım diye israr eden Melih işi tamamile bu spora dökse daha büyük bir isabet etmiş olacaktır. Mukavemet koşularımız için Balkanlar- da hatırı sayılı bir namı olan Rıza Mak- sudun üç bin metrelik mesafede koşuyu terketmesi hiç te fallhayır değildir. Uzun atlama havuzunda altı metreden geri mesalelere düşmek bu sene İlk defa başımıza gelen bir haldir. Yedi metreyi bulan Macar atletinin yan 5.96 gibi bir derece tesbiti parlak bir vaziyet de- gildir. Atlama sehpasının arzu edildiği ka- dar müsait olmadığı bir müsabakada Ma- caristan rekörunun elde edilmesi mem- leketimiz hesabına kayda şayan bir ne- ticedir. Oldukça isteksiz bir şekilde müsabaka yaparak gülleyi on üç metre üzerine dü- şüren Veysi çok kısa kalan zaman zar- fında daha ileri derece yapacağa benze- miyor. İrfan, Balkan oyunlarına yetişmezse her sene şöyle böyle derece ahınan gül- leden de ümidi kesmek lâzımdır Bugünkü müsabakalar fakımın umü- mi vaziyetini belli edeceği için daha zi- yade alâka uyandıracaktır. Kısa ve nzun mesafelerle atma ve atlamalarımızın bir- birile yarış edecek kadar durgunluğu Balkan oyunları için haklı endişelerimi- Zi uyandırirken, on beş gün sonrâ yapı- lacak müsabakalara kadat yorucu id- manlardan mümkün olduğu kadar uzak kalınmasını burada işaretten Rendimizi alamadık. Alınan dereceler: 180 — Geneş 104, Vea 10.6, Melih 11. 800 — Gabaş: 2.3, Galib: 2.01.9, Receb, M0 Mania — Zabo: 15.5, Falk: 15.6. 3000 — Nemeş: 9(4.5, Artin: 9.22, 110 metre manlalı koşu Uzun atlama — Şambov: 7, Veai Bı Faik: 596. * Gülle — Ramy: 14483, Veysi: 13.0İ- Sırık — Jufka: 4.06 Macaristan T! Ramy 3.60. pi Balkan bayrağı — Macar takl ai 3.273, Receb, Firüzan, Melih, Vet 3.32 yeni rekor. Yüzme müsabakaları ati ti bu ““) Su sporlarının en cazib tarafın! eden yüzme müsabakaları kuvvetli bir rakib karşısında insamiü sabını nasıl allak bullak - edebili dün Moda yüzme havuzuna toplanan isbat etti. ğ Macaristandan davet edilen )1“*_:; lerle yapılacak müsabakalar için GÜ mükemmel bir surette hazirlanmiş Ti Moda yüzme banyoları dün mevsili heyecanlı müsabakalarına şahid oldu , 100 metre olimpiyat birincisi VE Öpya ya su topu şampiyomu yetiştirece yit dar bu sporda şerefli bir mevkii olf" carlarla yapılan müsabakalar bıı-!“v* zücülerin de ihmal çdilmez biref — | yaht liyet olduklarını gösterdi. Yüzme bavuzlarımızın hakiki bİF İğa ramanı olan Galatasaraylı Hali! !0 relik bir yarışta kuvvetli rakibile omuza yüzmüş, ufak bir istirahattt? İgW ra dört yüz metrelik yarışın harektt "g tında başka bir rakible yanyana SV çet İayıp Moda havuzunu heyecandân cana verdikten sonra bir buçuk çeit farkla müsabakayı kazanmak ':, W spor hayatına şerefli bir zafer *” ve etmiştir. gf Ayni müsabıklarla yarış yıp"—:’:;,v’ luğu yüzücülerimizin kuvvet Ve keserken yapılan 4x100 bayfaf ,p' şında Macarlârı mağlüb etmek ikinci Muvaffakiyetini kaydetti Daha ziyade su topunda melekf Çpdf olan Macar takımı yüzme YAf Si kaybettiklerinin âdeta fntikaml , gi gibi 111 gibi büyük bir sayı fW7 nün son müşabakasından galib Bugün yapılacak müsabakalar heyecanı saklamaktadır. Alınan dereceler: gll (0": 100 — Serbest. Bathi 1.028, HE eai latasaray) 1.04.2, Mahmud (Galt (Devamı 11 inci sayf' ıf”ı,