5 Eylül 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

5 Eylül 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA TELGRAF HABERLERİ İngiliz Sefirine taarruz eden Japon tayyarecisi bulunamıyor Jeponların devamlı hücumlarına Çinliler mukavemet etmektedirler. 20 Çin fırkası Şanghay civarında toplandı Londra, 4 (Husust) — Nankinden bil- dirildiğine göre, Japomların devamlı hü- fumlarına rağmen Şapey ve Yangtsepo funtakalarındaki Çin hatları sarsılma- Bıştır. Japonlar tarafından atılan yangın bom baları Şapeyde birçok yangınlara sebep Olmuştur. Japon tayyarelerinin son gün ki —Mmükerrer bombardımanları ne- Hicesinde Woosoung milli üniversitesi ha- Tap olmuştur. Haber verildiğine göre, Japonya Şang 'a tam teçhizallı iki fırka daha gün- Germektedir. 'Tayyare hücumları Diğer taraftan Japon tayyareleri Şang AY'ın şimal istasyonu mıntakasıma ta - Uruza devam etmekte ve gayet alçaktan Uçarak mitralyözle ateş etmektedirler. ün, iki kişi ölmüş, elli kişi yaralanmış- Ür, Pransız imtiyaz mıntakasında bir ki # ölmüş 30 kişi yaralanmıştır. 20 Çin fırkası Tokyo — Şanghay'a doğru Çinlilerin *hemmiyetli sevkiyat yaptıkları haber Verilmektedir. Merkezi ordulara mensup Olan bu küvvetler Şanghay civarında ta- işşüd etmektle ve bunların mevcudu 20 kaya yakin tahmin edilmetedir. 'Tokio 4 (A.A.) — İyi haber alan mahfeller, İngilterenin Çindeki Büyük elçisinin otomobiline taarruz eden tay- yarelerin milliyeti hakkında en büyük şüpheleri izhar etmektedirler. Söyle - nildiğine göre muhtelif Japon tayya- re üslerinde yapılan tahkikat, taarruz- dan mes'ul olan tayyarecilerin teşhisi hususunda bir netice vermemiştir. Yeni elçi 'Tokio 4 (ALA.) — İngilterenin yeni büyük elçisi Sir Robert Craigie, bugün saat 14 de hariciye nazırı Hirotayi zi- yaret etmiştir. Japon imparatorunun emirnamesi Tokio 4 (A.A.) — Diyet meclisinin açılışında imparator askeri üniforma - sını |âbis olarak okuduğu emirnamede bilhassa şunları söylemiştir: «Çinin, Japonyanın hakiki mak - satlarını anlamuyarak bugünkü hâdi - seye sebebiyet veren tahrikâmiz hare- ketinden dolayı derin bir teessür duy- maktayız.» İmparator, bundan sonra dört gün devam edecek ve Çindeki muhasema - İtın genişlemesi yüzünden — alınması müktezi mali ve iktısad! tedbirleri tas. dik edecek olan Diyet meclisinin fev- kalâde toplantısını açtığını beyan et - miştir, İtalya konferansa * . r a iştirak i (Baştarafı 1 inci sayfada) faki devletlerin bu kanferansa davet e - Üleceği şüphesizdir. Fakat bunun hari- ; tihde, Fransız noktai nazarına göre, Ak « | izin bir cüzü sayılan Karadenizdeki | evletlerin « yani Romanya ve Sovyetle- Din . de bu konferansa iştirak etmeleri am geldiği ileri sürülmektedir. Fransa, bu iki devletin Akdenizde mun İzam ticaret seferleri yaptığını ve bil - ssa Sövyet gemilerinin meçhul tah - İelbahir tarafından hücuma maruz kal - iklarını ileri sürerek, Rusya ve Roman- Yanın muhakkak surette konferansa da- Vet edilmelerini istemektedir. Londra ile Paris arasında yapılan mü- Takereler neticesinde bu ve diğer hu - Suzlar kararlaştırılacak, konferansın top- ti tarihile mahalli ve davet edilen dev ktlerin isimleri ilân edilecektir. İngilterenin teklifleri Londra 4 (ALA.) — <«Press as Aialov» ildiriyor: İngiltere, Cenevrede toplanacak Ak - miz konferansına çok mübim teklifler- Ge bulunacaktır. Teklifler, hariciye ne- Sareti tarafından hazlı Yüksek mahfili, bu tekli! thammiyet atfetmektodir. Bu tekliflerin, konferansa Iştirak eden tün devletlerin kondi millt seyrise - inini himaye etmesini intaç edecek bir hevi birlikte çalışma sistemi tesisini ile- M sürmesi pek muhtemeldir. Diplamatik Mahfil, bu konferansa bir İtalyan dele - Rüsl gönderilmesine büyük ehemmiyet #tfetmektedir. Zira, İtalyan iş birliği, ba- & fena şayiaları betraraf etmeğe ziyade- © yardım eyliyecektir. Cenevroye gi « İngiliz heyetine riyaset eyli B. len, Akdeniz konferansına bizzat iştirak *decektir. Eğer İtalya da bu konferansa Kont danoyu gönderirse, iki devlet adamı a- fasında bir görüşme ve binnetice İngi- İtalyan münasebetlarinin — doğrudan ruya müzakeresi fırsatı doğmuş ola - faktır. 20 gemi taarruza uğradı Paris 4 — Petit Journal gazet zlerin serbest Tasmak zamanı çoktan kü 27 temmuzdanberi Akdı İtruza uğrayan gemilerin sayısı 20 - &&o eksik değildir.» ediyor | Madam Genevieve Tabouis, Öeuvre Hazetesinde şöyle yazıyor: «Valensiya hükümeti Akdeniz kon- feransına çağırılmıyacağından haber - dar edilmiştir. İngiltere hükümeti, Va- lensiyayı davet ettiği takdirde İtalya - nin muhakkak sürette red cevabi ile karşılaşacağını takdir etmiştir. Fakat İtalya hükümeti bundan başka konfe- ransa iştirak şartı olarak Frankoya mu hariplik hakkının tanınmasını isteye- cektir. İngiltere hariciye nezareti böy- le bir şartı kat'iyen kabul etmiyecek - tir. Amerika gemileri de ateş edecek Vaşington 4 (ALA.) — Bahriye ne- zareli memurları Avrupadaki Ameri - kan filosunun Akdenizdeki torpilleme hâdiseleri neticesinde hasıl olan ger- ginlik yüzünden uyanık vaziyette bu- lunduklarını beyan etmişlerdir. Hatırlatıldığına güre Amerika hü « kümeti bu meselelerde alâkasız ve Bi- taraf olmakla beraber, taarruz vaki ol- duğu takdirde bütün İnğiliz torpido îve muhripleri gibi Amerikan donan « mâasına mensup bütün gemiler de ateş edeceklerdir. Amerikan gemileri mül- tecileri nakil için vazife aldıkları za - manlar müstesna olmak üzere Fran - sız ve sair bitaraf limanlarda buluna- caklardır. Müşterek filo teşkil edilmiyecek Paris 4 (A.A.) — Pari Suvar gaze - tesi bir Akdeniz konferansı hakkında. ki İngiliz - Fransız plâninın Akdenize nelmilel bir filo ihdasını aslâ istihdaf etmediğini bildirmektedir. . . . » Türk tarih sergisi İstanbul 4 (A.A.) — İkinci 'Türk tarih kurultayı ile birlikte Dolmabahçe sara - yında açılasak Türk tarih sergisinin ha zırlıkları hayli ilerlemiştir, Sergi, kurultay- sırasında mütehassıs - ların tetkikine arzedilecektir. Kurultaya eçlen lise ve orta mekteb tarih muallimleri için tertib edilen kurs- larda da sergiden istifade edilecektir. Ha- ber aldığımıza göre kurultâydan sonra sergi umuma açılacak ve ziyaret şekli ay- luca ilân edilecektir. ticaret servisinin himayesi için bey -| Paris, 4 (Hususi) — Şanghay dün de Japon kuvvelleri tarafından şiddet- li surette bombardıman edilmiştir. Şeh re düşen tayyare bombalarının bir kıs- mi İngiliz nüfuz mauntakasına isabet etmiş ve İngilizlere ait bir çok ev yan- mıştır. Çin tayyarelerinin cepheyi yararak Japon sahillerine kadar uçtukları ve bir Japon limanını bombardıman et - tikleri hakkında verilen haber teey - yüt etmemiştir. Tokio hükümetinin Çin harbi için meclisten yeniden iki milyar yenlik tah sisat isteyeceği bildirilmektedir. Japonlar bir şehir işgal ettiler Tiençin & (AA.) — Japonlar bugün öğleden sonra Tiençin - Pukeeu hattı ü- zerinde bulunan Tangkuantunu işgal et- mişlerdir. Japonyada mali tedbirler 'Tokyo, 4 (ALA.) — Domci ajansı bil - diriyor: Hükümet, Çin hâdiseleri mas - raflarına karşılık olmak üzere yekünu 2 milyar 22 milyon 700 bin yene baliğ o - lan tahvilât çıkarılmasına sülâhiyet ve - rilmesini mutazammın bir kanun lâyi- hasını mümessiller meclisine tevdi et - Miştir. Bükreşte kongre profesör Afete teşekkür etti Bükreş 4 (A.A.) — Anadolu a - jansının muhabiri bildiriyor: Dün Bayan Âfet Antropoloji seksyonunun içtimaında 200 Türk kadını kafatasları hakkındaki tet - kikatını izah etti. Bu izahat büyük alâka ve takdir uyandırdı. Bugün de Arkeoloji seksyonunda tarih ku- Tumunun Arkeoloji faaliyeti ve el- de ettiği son mühim neticeler hak- kında mufassal malümat — verdi. Projeksiyon ile resimler — gösterdi. Son hafriyatın neticesini teşhir et. ti. Derin dikkatle dinlendi ve çok büyük muvaffakiyet kazandı. Pr, Pittard hey'eti umumiyeye bir tak- rir vererek Bn, Âfetin kongrece tebrik ve takdirini ve hey'eti umu- miye teşekkürlerinin — kendisine tebliğini teklif etti. Bu teklif tek bir itiraz olmaksızın alkışlarla ka- bul edildi, Güneş - Dil Teorisi Bükreş 4 (A.A.) — Anadolu a- jansının husust muhabiri bildiri - || yör: Beşinci seksyonda bu sabah pro- || fesör Tankut söz almış ve lengüis- tik ile prehistuvar bilgisini teba . rüz ettirdikten sonra yeni bir Türk ekolü tesis etmekde ölan Güneş . Dil Teorisinin anahatlarını izah et- n&jşur. Profesörün izahı ve — dağıttığı broşürler pek alâka uyandırmıştır, Ve seksyon komunikasyonun tab ve neşrine müttefikan karar ver - miştir. Bazı Lengüistlerin sualleri tatminkâr cevaplarla karşılanmış - tır. Mevzuun alâkâ ve takdir u - yandırdığı alkışlardan anlaşılıyor - du. Cenevrede asamble Toplantısına Ağa Han Riyaset edecekmiş. Londra 4 (A.A.) — Dally Heraki ga - zetesinin haber verdiğine göre 14 eylü- de toplanacak - olan Milletler Cemiyeti asamblesine ağlebi ihtimal Ağa Han Ti - yaset edecektir. İngiltere de dahil olmak üzere bir çok memleketler bu namzetli- ğe taraftardır. Nuremberg Kongresi Yarın başlıyor Berlin (Hususi) — Bu sene de Nu - rembergde toplanacak olan 9 uncu nas- yonal sosyalist kongresinde hiç bir ye » nilik ve sansasyan olmuyacaktır. Kongre 6 eylülde başlıyacak ve 13 ey- lâl günü gece yarısı muazzam bir meşale alayı ile tezahürata nihayet verilecek - tir, Bu esnâda Hitlerin Öönünden bütün nasyonal soayalist teşekküller geçecektir. Bunların arasında S. A. ve S. S. hücum kıt'aları, işçiler, politika adamladı, Hit « lerci gençlik, motörlü teşekküller, zabıta kuvvetleri ve Alman kara, deniz ve ha- va kuvvetlerinden mürekkep kıt'alar bu- lunacaktır. Alman devlet reisi kendile « rini resmen teftiş edecek, ve bir iki nu - tuk ta söyliyecektir. Führerin söyliye - ceği nutukların uzun olmayıp kısa, fakat çok heyecanlı olacağı tahmin ediliyor. Nuremberg tezahüratında, şimdiye ka- dar birinci defa olarak garp demokrat devletlerinden Fransa ve İngilterenin el- gileri kordiplomatik arasında mevki ala- caklardır. Ayni şekilde Amerika da Ber- lin maslâhatgüzarı tarafından temsil e - dilecektir. Yalnız usulen davet edilmiş olan Sov- yet elçisinin Nuremberge kadar bir seya- hat yapıp yapmıyacağı kat'i şekilde bel- H değildir. Nüurembergde ayni zamanda bir de büyük sergi hazırlanmaktadır. Uzun ve dikkatli çalışmalarla vücuda getirilen bu serginin en şayanı dikkat tarafı, binada vücuda getirilen ve yahudilerin Alman- yaya yaptıkları zararları gösteren bir sa- londur, Madrit Sefirimizin Beyanatı Londra 4 (Hususi) — Valensiyadan Daily Herald gazetesine bildirildiğine göre, meşru İspanya hükümeti nezdin- |de Türkiyeyi temsil eden elçi B. Tev- fik mühim bir beyanatta bulunarak, şunları söylemiştir: «— İspanya cumhuriyetinin bir inti- zam ve sulh âmili olduğu kanaati u - mumidir. İspanyayı müşkül — mevkide bırakmak isteyenler, bir gün bu hare- |ketlerinin aksülâmelini hissedecekler - dir.» Elçi B. Tevfik sözlerini bitirirken, Türk hükümetinin İspanya cumhuri - yetine karşı beslediği derin sempatiyi izhar etmiş ve mütecavizlere karşı aç- tığı mücadelede muvaffakiyet temen. ni etmiştir. Londra 4 (Hususi) — Saragosa - Hueska yolu üstünde mühim bir mev- ki olan Belehite'nin İspanya hükümet kuvvetleri tarafından zaptedildiği ha- ber verilmektedir, Frankocular ise, hükümetçilerin bu şehre karşı yaptıkları taarruzun tarde- dildiğini bildirmektedirler, Geçenlerde Pendiğe kadar bir oto geçmiştik. Tramvay yolunu takibede © Belçikada da mühim bir buhran hüküm sürüyor Yazan: Selim Ragıp Emeç arlmantarizmin geçirdiği buh - Tanlardar: bir diğeri de Belçika « da tesirini gösteriyor. Memleketin ırkan Flaman ve Vallon olarak iki ayrı par « ça teşkil etmesi, bu ayrılığın tabiaten bir takım hissi zorluklar doğurması, sosya « list ve Marksist unsurların bu zorluk « lardan istifade etmiye teşebbüs eyleme- leridir ki Belçikanın sıkıntılarını her gün bir parça dâha arttırıyor ve derinleşti - riyor. Fakat bu buhranın fiilf bir ihtilâl haline gelmemesi, Belçikalıların, üzerin- de münakaşa etmedikleri milli bir remz etralında sıkı surette toplanmayı sevme- lerindendir. Bu remz Belkiça kralıdır. * Dava yeni değildir. Büyük harpten son- ra her yerde olduğu gibi Belçikada da |büyük bir iktısadi durgunluk hâsıl ol « |muştu. Belçika ük bir memlekettir. Fakat büyük sanayii vardır. Bu sanayi her türlü mahreçten mahrum kalmıştı. Bu hal, pek kolay demagojik tesirler ya- pan marksistlere fırsat vermişti. Fakat bereket versin Belçikadaki liberal ve di- Ber mutedil muhafazakâr unsurlar kuv- vetli idiler. Komünizm büyük bir mevki |kazanamadı. Amma zamanla, vaziyetini tahkim edebilirdi. Çünkü liberal unsure lar fazla hareketsiz duruyor ve idare me- kanizmasında sulistimal unsurları tahri- bat yapıyorlardı. Bu durgunluk, Reks de- nilen faşist hareketi doğurdu. Her ne ka- dar Reks taraftarları ki&a zamanda bü- yük muvaffakiyetler kazandılarsa da ik- tidar mevkliine gelemediler. Bu hal, memleket kuvvetlerinin inkısama uğra- masını ve bu kuvvetlerin, aralarında çare pışmalarını intaç etti. Bu çarpışma, bu « gün dahi bütün şiddetile devam ediyor. Âdeta müzmiü bir hastalık gibi Bel - çikayı rahatsız eden buhranın esası ve menşet budur. Son vaziyete gelince; mu- halif unsurlar, başvekil Van Zoeclandın milli banka ikinci reisliğine ait bir ta « kum suiistimal iddiaları ortaya atmışlar ve bunlara dayanarak başvekilin — istifa etmesini istemiye başlamışlardır. Ayni zamancda büyük harpte hiyanetleri sabit olan kimseler hakkında neşredilen af ka- nunu da mevcut buhranı körükliyen bir vesile olmuştur. Bütün bunlara inzimam eden Vallon Flaman kavgasile Belçi « | kanın siyasi Iç hayatı tahammül edilmez bir hale gelmiştir. Buna rağmen başvekil Van Zeelandın basiretkâr iktısat siyaseti sayesinde, Belçika, dünyanın en müref- feh memleketlerinden biri olmuştur. E- ğer, bu şerait altında kabine istifa ede - |eek olursa, büyük fedakârlıklarla elde e- 'dılnn bugünkü vaziyetin kaybolması ih « |timali çoktur. Buhran, şimdi, daha ziya- de manevi sahadadır. O zaman, bu & - kontı hem maddi, hem de mâanevi saha- lım-m her ikisini birden istilâ edecektir. Selim Ragıp Emeç - aa Yazık olmuş Üsküdara mobil gezintisi yapmak için rek Kadıköyüne kadar rahatça — gittik. Fakat İstanbulur ne bir köyü, ne de merkezle ilişikli bir semti olmıyan bu garip mahallesine girince iş değiştik Kadıköy kurulduğundanberi ayni şekilde kalan o daracık yollarda elektrikli tramvay, motörlü araba ve muh- telif — devirlere aid bir — vesaiti nakliye sergisi gibi yığılıp kaldılar. Sağımızda şahnişli bir evin cumbası, solumuzda sokağa eğilmiş bir dükkânın tentesi, önümüz tek beygirli bir kaç yayhı araba küm'esi ile kapandı, arka - mızı da elektrikli tramvay kapadı. Bu daracık boğazlarda canlarını kurtar. mak için yarasalar gibi duvarlara yapışıp kaları yayalara zararımız olmasın diye tedbirli bir şoför gibi değil, santimlero hesabeden bir mühendis gibi kaldırım taşlarının cesametini ölçerek sıyrılıp gitmek için buram buram ter döktük. Suadiyeye doğru yol biraz ferahladı. Fakat orada otomobiller ve tramvay biraz serbestlediği halde yayaların emniyetle yürüyebilmek için yanlardaki çukurlara, hendeklere girip çıktıklarını gördük. Bağdad caddesi iki taraflı birbirinden güzel villâlarla süsler fakat cadde o kadar daral- Muş ki İstanbulu İzmite bağlıyan bu yegâne otomobil yolunu sağdan soldan birer metre geniştetmek imkânı kalmamış. Müteessir oldum. Bir kere motö ğü bir devirde Kadıl nakil vasıtalarının demiryol şebekelerini yerden söktü- in o dar sokaklarından elektrikli tramvay geçirmek doğru değildi. Sonra Bağdad caddesi asfalla ilirken eski halinde bırakıl- ması doğru değildi. Bu cadde eğer bugünkü lar yapı dan evvel sağ- dan, soldan yayaların, süvarilerin, otomobil ve otobüslerin, aytıca da beygirli arabaların işliyecekleri ayrı ayrı kısımlar üzerine yapılmış olsüydi muhak « kak ki o güzel sahil bugünkü şerefinin bir kaç misli kazanırdı. R Bürhan Cahit