5 Eylül 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

5 Eylül 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Mnııtyıda inşasına hıılııuıın mmensu cat fabrikasının m;ııı bir “hayli neris- miştir. Resimde fabrikanın beton sütun larının döküleceği kalıpların hazırlan- miş olduğu görülmektedir. mmı—w—m&w lük mesafenin çehre uzak oluşudur. Bu yüzden halk buradan istilade edememek- M'ıhtyn (Hususi) — Malatya istaxyo- tu gün geçtikçe biraz daha güzelleşmek- !uîlr İstasyona yapılan yeni memurin bi- naları ve diğer büyük daireler esasen ta- bil manzara bakımından güzel olan bu tedir. Bereket versin son zamanlarda ge- yere başka bir güzellik vermektedir. len iki otobüs bu müşkülü bir hayli azalt- Son günlerde yapılan güzel bir parkla | mış bulunuyor. Resimde Malatya istas- büyük bir havuz ve döşenen parke taşı| yonu ve civarında yapılan bahçe görül- bu güzelliğe bir kat daha renk vermiş- | mektedir. Diyarıbekir (Rususj — Evkaf müdür- | Çanakkale şosesi Üüzerinde ve kasabanın lüğü burada bulunan ve her biri yüksek | medhalinde çirkin manzara arzeden bü- tarihi kıymette olan âbideleri imar et- | tün harab binalar yıktırılmıştır. Cadde Mmek Ve bu suretle mimari kıymetlerini | genişletilmiştir. Bayramiç şosesi üzerin- meydana çıkarmak üzere umum müdür- | deki harab evler de aynı şekilde yıkıl- lüktün bir mimar istemiştir. Gelen çevab- | mıştır. ta istenen mimarın gönderileceği bildi- rildiğinden Diyarıbekirde bakımsız bir halde duran âbidelerimiz pek yakın za- manda kendine lâyık kiymette tamir gö- Karamürsel belediyesi bir otel Terek meydana çıkacak demektir. yaptırıyor Resim Diyarıbekirdeki mimari âbide-| Karamürsel (Hususi) — Kızderbend lerimizden Ulucamiin bür kısmını gös- | köyünde 40 göçmen evi yaptırılmıştır. — termektedir. Ezinede yollar genişletiliyor | Ezinede kaymakamın da müzaheretile İ müstahsil vaziycte geçmişlerdir. tir. Elektrik olmadığı için kasabanın bi- ricik sineması da işlememektedir. « Şimdi de Sovyet ordusunun Japon - yaya yüklenmek üzere ol » »« Japonya ile Çin ara - sında harp şiddetle devam ediyor. * — Hasan Bey Akdenizde * bir ay içinde batırılan ge- miler yirmiyi geçti. duğu havadisini lar, Yalakdere nahiyesine de bir mikdar göç- | göze men yerleştirilmiş ve bunların hepsi|lan Cumhuriyet Halk Partisi ve Evi bi SON POSTA Muhafaza teşkilâtı İnegöl (Husu- si) — Yeni orman kanunu — kazamız. da muvaftakiyet- le tatbik edilmek- te ve bu kanun çerçevesi — içinde kasaba ve köylü- nün ihtiyacı da Ö- nemle * düşünük mekte ve temin olunmakta. hendisi Baha dır. Bir sübay em- Karadayı rinde on beş er kazamıza gelmiş we or- man muhafaza vazifesine başlamıştır. Ö- tedenberi ciddiyetle vazilesini başar- makta olan kazamız orman mühendisi Baha Karadayı her hususda köylünün iş- leri için kolaylık göstermekte ve kanun harici iş görülmemesi için gerek memur- ları ve gerekse halkı irşad etmektedir. Kızılceahamam Yolları yapıldı Kızılcahamam, #” ( Husust ) — Ge- çenlerde — yağan yağmurlarda ha. rap olan Güvem ve Ankara şosele- zi kaymakam Va. sıf Kolçağın aldı. B1 tedbirler saye. * sinde derhal tak mir ettirilmiş, a. raba ve otomobil- lerin işlemesi tee Kaymakam Vasıf min olunmuştur. Kolçak Malkara bir yağmur Tehlikesi atlattı Malkara (Hususi) — Burada şiddetli yağmurlar yağmış, her tarafı seller isti- lâ etmiş, seyyar asatıcılar da biraz zarara girmişlerdir. İki çocuk sele kapılmış, fa- kat kurtarılmıştır. Bu arada bir evden de yangın çıkmış, fakat derhal söndürülmüş- tür, Karabigada hoykel kaidesi tamamlandı Karabiga (Hususi) — Vapurla ge- lenlerin karşıdan göreceği bir şekilde dikilecek olan Atatürk heykelinin ay - lardanberi yapılmasına çalışılan mer- mer kaidesi tamamen bitmiştir. Heykelin bulunduğu yerin civarında- ki arşalar belediyece istimlâk edilmiş, orası güzel bir saha haline getirilmiğtir. Yakında heykel merasinile yerine ko. nulacaktır. Karamürsol ile İznik arasındaki çose gzun zamandanberi bozuktur, Bu şösenin | İnegöl orman müs —' ? İnegölde orman ı Memleket röportajları aoz Türk köyünü yükseltecek kahraman budur! 4 İzmirin Işıklar köyündeki mektep binam (Baştarafı 1 inci sayfada) kuatı bile herkes, bir hafta, on gün sona bul sultanilerinden birinde lisan mu -|ra kulaktan kapma sözlerle öğreniyor e allim! imiş, Anadoluya giderek köyler -| muş. Ayakkabısız köy yavrularının ayak. gelmiş.. Muhtelif köylerde Gâüvur köyde uzun seneler kalmış. Son. ra, halkın darlık yüzünden «İşıklar» kö- yünü terkettiğini öğrenince bu köyün İzmire |ları çıplak olduğu gibi gönüllerinde de ve bilhassa | gam, kasavet namına bir şey yok.. Her yıl mahsul satılınca, köylünün eline pas ra geçince, kış giriminde köylünün elbi- sesi, ayakkabısı, giyinecek eşyası temin muallimliğine talip olmuş, o zaman, ya-| edilirmiş.. Bu suretle köyün en büyük ni bundan altı yıl önce maarif idaresi bu isteği hayretle, fakat çok müsait karşı - lamış, kendisini Işıklar köy başmuallim- liğine getirmişler.. Köy muallimi köylünün köyü terket- melerindeki sebebi araştırmış, köylünün eski göreneğe uyarak yalnız hububat ve bağ işlerile uğraştığını, büyük borca gir- diğini anlamış. Köyün 150,000 liralık bor. cunu ödemek için onlarla elbirliği et - miş. Köyde maruf bir Mehmet Çavuş varmış, ilk defa bu Mehmet Çavuşla gö- rüşmüş, onu kendi düşüncelerine uydu- runca köylüyü tütün ekmeğe teşvik et- miş. Köylü büyük bir üzüntü içinde bu sözlere kulak âsmak istememiş.. Esasen tohum temini için köylüde para yok - müuş, Muallim de varlıksız bir adai . Tütün alım zamanı aldığı 49 liralık maaşını Mehmet Çavuşa teslim etmiş: — Siz tütün ekin... Zararı bana âid.. bayramı Cumhuriyet bayramı olurmuş.. Köylü, cumhuriyet bayramında yenile « rini giyinerek hakikf bayramı kutlular « miş. * Köyün arazisi münbit.. Şaşala nazire olan güzel bir suyile, sağlam bir havası var.. Köyün üst kısmındaki çamlık, köye sıhhat getiriyor. Rüzgâr estikçe köyün içi çam kokusile doluyor. Kayraklık mev « kündeki çamlığı bülbüllere yuva, hasla- Jiklılara bir nevi sanatoryom vazifesini görüyor. Bu sene köyde yarım milyon kilo şef- tali ve mühim miktarda nar yetişmiş.. Teşkilâtsızlık yüzünden bu güzel mah - sul çürüyüp gitmiş.. 60 paradan başlıya» rak üç buçuk kuruşa kadar satılan şef - talileri şehre indiremiyenler, geceleri kö. ye kadar sokulan yaban domuzlarının ö « nüne sermeği tercih etmişler.. Modern bir bina yapısı içinde faaliyet Kâr olursa kazanırsınız. Yavaş yavaş be- gösteren köy mektebinin hademe tahsi « nim paramı ödersiniz, demiş.. 'Tütünler yetişmiş, para etmiş.. Mehmet Çavuş para kazanınca bütün köylü tü - tüne sarılmış.. Tütün sayesinde köylü borçtan kurtulmuş.. Koy hayata kavuş - muş.. Bu idealist muallim bizi köy kahvesi- ne buyur etti. Köyünden o kadar ümitle, © kadar cesaretle bahsediyordu ki bize Fanlatılanlarla bu sözler arasında bir ra- ikmali Karamürsellileri olduğu kadar İz | bıta noktası aramak istiyorduk. Köyün niklileri de sevindirecektir. Belediye Sağlık Suyu başında bir otel yaptırmağı kararlaştırmıştır. Otelin ge Ezinenin en mühim noksanı elektrik-| ; ., h. yapılacağı söylenmektedir. Sındırgıda bir karakol yaptırılıyor Sındırgı (Hususi) — Kasabanın en gü- | tellere satmak arzusunda imişler, bu ar- zel mahallinde bir jandarma bölük ku- | zularında mutlaka muvaffak olacaklar - mandanlık dairesi yapılmağa başlanmış- tır. Kasabada son günlerde imar faaliyeti - Yeni yapılmakta ©- nası bitmek üzeredir. Pazar Ola Hasan Bey Diyor Ki: gazeteler, Bey sen ne yapıyorsün? yazıyor - Hasan Bey — Düşünü - yorum._c_iennk sulhun da 866 nüfusu, 277 hanesi, 3 sinıflı bir ilk o- kulu, okulun 110 talebesi varmış. Köyde sütçülük epeyce ilerlemiş, köylü birleşerek bir araba satın almağa karar wermişler, her sabah sağılan sütleri, şeh- re indirerek hastanelere, mekteplere, 0- miş... Muallim Süreyya köyün iktisadi duru- munu şöyle anlatıyordu: — Sütçülük büyük bir gelir kaynağı olmakla beraber köyün asıl kazancı bağ- dan ve zeytindendir. Köylümüz çalışkan olduğu için bağcılığa büyük ehemmiyet veriyor. Zeytinciliğin de ihyası için ya - pılan teşebbüslere köylü müzaheret et- tiği için zeytin istihsalâtı artmıştır. Tü- tün işlerimiz de henüz yoluna girdiği için artık köyden endişemiz - kalmadı. Kendisini mutlaka kurtaracak. Bu Işıklı köy muallimi, köyünü alâ- kadar eden iğneli noktalara temastan çe- kiniyordu. Onun bu güzel köy alâkası, şuna buna kendisini göstermek için değil w Beni |de, köyün ayıbını kapamak içindi. Bir i dinlesene Hasan | köylüden öğrendiğimize göre köye posta Uğramazmış, köy odasında mevcut bir kaç kitabı okuya okuya köy adamlarına ıgnımwım örmi: Vü- satı yok.. Köy çocukları münavebe ile sa. bahları mektebi süpürürlermiş.. Bir ilk edr.nt müdfettişi bu «münasebetsizliği» haber alınca alâkadar makama rapor ven. miş.. Bu suretle, eçocukları rencide © « den» bü halin önüne geçilmiş. Önüne geçilmiş amma, bu defa iş bu tdealist başmuallime kalmış.. Ya cebin - den beş on kuruş vererek mektebi te - mizletmek, yahut ta pis bırakmak icap etmiş.. Köy muallimi bu iki nokta için de mü- salt bir şekil bulamamış.. Sabahları, ço« cuklar mektebe gelmeden süpürgeyi eli ne aldığı gibi süpürmeğe başlamış. Mak. sat tertemiz sınıflarda talebeyi nezafete alıştırmak değil mi? Bu iş te, bu suretle halledilmiş.. Adnan Bilget İstanbülun Ayaklar altında Nakledilen etleri (Baştarafı 1 tnci sayfada) tirilen etlerin müsadere edilmekte ol - ması da şikâyetleri mucip olmuş, hattâ bu şikâyetler bir aralık gazetelere de aksetmişti. Hal böyle olmakla beraber belediye kantrolü sıkı olan ve inezba- hası bulunan şehirlerden şehrimize ke gilmiş Dercettiğimiz resim Bandırmadan Sar adet vapurile İstanbula nakledilen et- et nakletmek yasak değildir. leri göstermektedir. Etler görüldüğü |gibi yolcuların ayakları altındadır. Kesilmiş etlerin bu şekilde ve şart- lar altında nakli bugünkü sıhhi şartla- y& uygun mudur, değil midir? Bunu ünakaşa etmiyor, ve bunun münaka- şasını alâkadarlara bırakıyoruz.