11 Eylül 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

11 Eylül 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa SON POSTA ŞŞDD,.,..6€0 6" <0N...5 F 11 e MT ER Hergün İtalya Başvekilinin Almanya seyahati Yazan: Muhittin Birgen Budapeşte, 8 Eylül Hitleri ziyaret etmek üzere Almanyaya, Führerin ikamet yeri olan Bertesgaden'e gideceği haberi üç gün- denberi resmen ilân edilmiş bulunuyor. Bugün bütün Avrupa matbuastımı meş- gul eden mühim enternasyonal mesele- lerden biri de budur. Avrupanın ve bü- tün dünyanın içinde bulunduğu ahvale bakılırsa, on beş senedenberi memleke- tin hududları haricine çıkmanuş ve hat- tü 984 senesindeki Venedik ziyaretini Bay Hitlere şimdiye kadar iade etmemiş anlamak kolaydır. Bay Musolininin bu seyahatinin ne kadar mühim bir hâdise teşkil ettiğini anlamak kolaydır. Bilhas- sa, bugünlerde Akdenizin emniyetini te- min maksadile bir könferans toplanacak ve gene bu sıralarda Roma ile Londra arasında anlaşma müzakereleri açılacak- tır. Bütün bu meseleler arasında iki fâ- şist veya nasyonal soasyalist memleket a- rasında yapılacak bu «şefler karşılaşma- sının» ehemmiyeti büsbütün artıyor. * Henüz Almanyada Bay Hitlerin işleri almadığı ve orada bir sosyal demokrat ekseriyeti hâkim” bulunduğu — sıralarda dahi ekseriya Almanya tarafını tutan ve Almanyanın muhtelif iddialarında kendisine hak veren İtalya ile Almanya arasındaki münasebetler, Hitlerin Al. manya işlerini eline aldığı tarihtenberi, muhtelif safhalar geçirmiştir. Hitler, Almanyada iş başına gelip te büyük bir halk ekseriyetini etrafma top- ladıktan ve yerleştikten bir müddet sön- ra, 934 haziranında, İtalyaya giderek İtalyan başvekili e Venedikte konuş- muştu. Bu konuşmaların pek te muvaf- fakiyetli neticeler vermediği © zaman söylenilmiş ve bu fikir, sonradan bazı hâdiselerle teyid edilmiş olmakla bera- ber, seyahat, Almanya ile İtalya arasın- da gittikçe kuvvetlenen iş ve elbirliğinin flk adımımnı teşkil etmiş oldu. O tarihte Almanyanın Avusturya üzerindeki fikir- leri bugünkünden başka türlü idi. Bay | Hitler Venedikten döndükten pek az bir müddet sonra Avusturyada başvekil Dolfus nasyonal sosyalistler - tarafından öldürüldü ve bunun üzerine İtalyanın derhal Brenner geçidine fırkalar sevket. tiği görüldü. Bu hâdise, iki memleket arasında bir soğukluk yapmış olmakla beraber, AlL matıya ile İtalya arasında münasebetle- rin günden güne sıklaşması ve kuvvet- lenmesi de yavaş yavaş ilerliyen siyasi bir hareket olmaktan hali kalmamış ve bu suretle, Avrupanın enternasyonal po- Hitika âleminde Berlin - Roma mihveri diye gene bir kuvvet zuhur etmişti. Al- manyanın Versailles muahedesini — yok etmek üzere yaptığı muhtelif hareketler esnasında İtalyanın tuttuğu siyaset, bu- na mukabil, anun teşebbüs ettiği Habe- yistan seferi sırasında Almanyanın hare- ket tarzı, yavaş yavaş bu iki memleketi birhirine yaklaştırdı ve nihayet Avus- turya ve merkezi Avrupa meselelerinde anlaştılar. Bu anlaşma, iki memleketi birbirine daha ziyade yaklaştırdı. * 937 senesinde iki memleket birbirleri- le daha sıkı temas ettiler. Kont Cianonun Almanyaya yaptığı soyahat, ikincikâ- nunda Göring'in, mayısta Baron New- rath'ın, haziranda da Blomberg'in Rama- ya yaptıkları seyahatler, adım adım iler- leme hareketinin muhtelif safhalarını teşkil eder. Son günlerde, Sicilya ma- nevraları münasebetile Palermoda irad ettiği büyük nutukla, Bay 'Musolini, Landra ile Romayı birleştirecek dostluk yolunun ancak Berlinden geçeceğini sa- rahatle ve kuvvetle söyledi. Şimdi de, büyük Alman manevralarında hazır bu- lunmak üzere Almanyaya gidiyor. Görülüyor ki iki memleket arasında beş senedenberi adım adım ilerliyen bir dostlak hareketi, bugün en ileri safhası- na gelmiştir. Bu hareketin şa eznada, elele vererek takib ettikleri gayelerden biri de İngiltereye yaklaşmak, onunla anlaşmaya çalışmaktır. Londradaki bu- günkü muhafarakârlar reisinin şahsan Almanyaya karşı pek müsaid fikirlere sahib bir devlet adamı olması, böyle bir ek yakında Bay Musolini Bay olan Bay Musolininin bu seyahatinin ne kadar mühim bir hâdise teşkil ettiğini Resimli Makale : Milletler aört yı) güren bir boğuşmadan yeni kurtulmuş- lardı. Nefes almaya vakit bulmadan bu boğuşma derecesin- de kuvvetli olan bir buhranın içine düştüler. Buhran biraz hafiflemişti ki tekrar eskisinden daha korkunç olacağı şüp- hesiz bır harb tehlikesile karşılaştılar. 8€ Fırtına eken yıldırım biçer $& Bugün milletleri yekdiğeri aseyhinde salarrtan akide far- kı dünkü muharebenin sefaletinden Gdoğmuştur. Yarınki muharebenin müstakbel nesle bırakacağı mirasın şekli çim- diden tayiri edilemez, fakat fırtına ekenin bir yıldırım yemi- yeceği hakikatini hatırımızdan çıkarmıyalım, Sözün Kısası Hususi hastahanelere Birer hasta nakliye Arabası ister E. Tala stanbulun güzel ve faydalı husü * siyetlerinden biri de, memleketil; oldukça geniş mikyasta sıhhi bakımı “ nı karşılayacak resmi ve hususi hastâ* nelere malik bulunmasıdır, Bunların hemen hepsi de, gerek le“ sisat ve teşkilât, ve gerek hey'eti sihe hiye bakımından en müşkülpesend has taları memnun edecek mahiyettedir. Cerrahpaşa, Haseki, Gureba hasla* neleri, Üsküdarda Zeynep Kâümil do * ğüum klinigi, seçkin ve iş ehli idareci “ lerin, hâzık ve fedakâr hekimlerin € “ linde, gerçekten öğünülecek birer mü essese olmuşlardır. Fakât bunlar, daha ziyade fakir has* talara mahsustur. Hali, vakti yerini olanlara ancak pek mahdut yer ayıra- bilirler. Bu! aki — mütehassıslarill Vahşi kabile dilberleri *—--— HERGÜN BİR FİKRA öksürtüyor Şehir tiyatrosundan Bedia, ikide bir Hazımdan sigara isterdi, Bir gün gene sigara istedi; Harım: — Artık sigara almıyorum! Dedi; Bedia, Hazımın sigara alma- masının sebebini merak etmişti. Sor« du: — Niçin sigara almıyorsun? — Fazla öksürtüyor da. — Seni mi? — Ne münasebet, - benim u; öke sürdüğümü gördün mü? — Ya kimi? — Seni! Süslenmek için büyük Eziyetlere katlanırlar * Greta Garbo Sinemadan çekilmek İçln hazırlık yıpıyor Yukarıdaki resim yarı vahşi Zulu ka- bilesinde evlenecek kızların tuvalet için katlandıkları eziyet göstermektedir. Bu kızlar, müstakbel kocalarının huzuruna gıkmak için başlarını kuyrukyağile yağ- hyorlar, saçlarını samanla bağlıyorlar ve kafalarına gördüğünüz şekli veriyorlar. Delikanlılar da alacakları kızların kıy - | metini bu tuvalette gösterdikleri maha - yetle ölçüyorlarmış. siyaset için müsaid inkişaf imkânları da göstermiyor değildir. Bundan dolayıdır ki, bir taraftan İngiliz ve İtalyan başve- killeri arasında dostluk mektubları teati edilirken bir yandan Bay Hitler Dally Mail gazetesinin meşhur direktörü Lord Rothermere'e bir mektub yazarak, bun- da kendisinin İngiltere ile anlaşmak fik- rinin ötedenberi en sadık tarafltarı oldu- ğunu bildirmiş ve bu fikrini teyid için uzun uzadıya deliller göstermeğe — itina etmiştir. Şu sıralarda Tİngilterenin de dünya içinde bir takım büyük müşkülât ile mü- cadele ettiği malüm bulunduğuna göre Almanya ile İtalya gibi mühim iki dün- ya kuvvetile anlaşmak arzularmı besle- mesi fikri İngiltere için de büsbütün Şayri varid değildir. * Şu hale göre, Duçenin, memleket hu- dudları haricinde yapacağı bu ilk se; dhatin büyük bir hâdise olduğunda şüp- be yoktur. Belki de dünya siyasetinin | Greta Garbo, İstokholmden 60 mil öte- de 25 dönümlük bir arazi ile bir mali - kâne satın almıştır. 15/000 İngiliz lirası- na malolan bu malikâneyi yeni baştan tamir ettiren, meşhur sinema yıldızı sah- neden çekildikten sonra, özlediği inziva hayatını bu malikânede yaşamıya karar vermiştir. Burada en yakın komşüsu, İs- veç krah Güstav olacaktır. Garbo 33 yaşına basmıştır. İtalyan üçüz kardeşler ayni günde öldüler İtalyân üçüz — kardeşler geçenler - de ayni günde ölmüşlerdir. Partini kar- deşler denilen bu üç kardeşlerden bi- risi Remada bir otomobil kazasına kur. ban gitmişti. Kardeşlerden ikincisi de ayni gu'ıde Froranca'da kalb sektesin- den ölmüştür. Üçüncü kardeşleri Mi - lanoda bulunuyordu. — Güönderilen hir mühim bir dönüm noktasında bulunu- | telgraftan iki kardeşinin de öldüğünü yoruz. Bu mühtemel dönüm hareketinin | haber alarak cenazelerinde hazır bu - ünkişaf istikametlerini seyahatten sonra- |lunmak üzere harekete hazırlandığı sı- ki hâdiselerle daha iyi anlıyacağız. vada vücudunda bir fenalık hissetmi Muhittin Birgen İmüracaat ettiği doktorun tavsiyı İSTER İNAN İSTER Köprünün iki başına alçak birer direk diktiler, üzerlerine mmavi renkte birer daire geçirdiler. Bu beynelmilel bir işaret- tir, şoförlere edurmadan geç» emrini verir. Esasen şolför bu emri otomobilciler cemiyetinden geçen bir tebliğ vasıtasile le almıştır, duramdan geçecektir. Fakat on, on beş metre gitti İSTER İNAN iİSTER İNANMA! mi karşısına çivili bir yol çıkar. Bu da belediyenin «yol üze- zinde yolcu varsa dur» işaretidir ve şoför de mecburen dur- maktadır. Şimdi bu vaziyeti anladıktan sonra bu iki emir ar- sında tezad bulunup bulunmadığına: INANMA! hazakatinden istifade ekseriya polikli« nik'lerde mümkün olur. Bunun için, bazı teşebbüs sahiplerl şehrin muhtelif semtlerinde, — husu: hastaneler açarak, para — mukabilindö Kır gezintilerini şifa aramak kudretini haiz olanlara te” davi imkânları temin etmektedirler. Fakat, bir muhterem dostumun bulle lar hakkında küçük bir terikidini din “ ledim ki, pek yerindedir. Dostüum di * yor ki: — Geçenlerde, ansızın refikam has* talandı. Öyle bir hastahk ki, a * yakta — durması, ve yahut —kısa bir müddet için dahi olsa— ikl büklüm oturması vahim neticeler vere“ bilirdi. Hususi hastanelerden hangisi * ne telefon ettiysem, hasta arabaları ol* madığı cevabile karşılandım. Halbuk: refikamı onların birinde yatıracak, gü lerce sürecek bir ikamet ve tedavi içifi de avuç dolusu paralar verecektim. Gel gelelim, hastamı nakledemedikten, V8 yahüt ki otomobil ile naklederek hayâ” tını tehlikeye koyduktan sonra neye Y& yardı? Allahtan, belediye, müracaatı * mı hüsnü kâbul etti; bana bir hasta nak İiye arabası gönderdi de, beni müşkül ıztırap verici bir vaziyetten kurtardı Ciddi ve şuurlu — çalışma sistemilt iftihar eylediğimiz Sıhhiye Vekâleti * miz bu şikâyeti haklı görür de, bu kâ * bil paralı müesseseleri, birer araba © “ dinmeğe teşvik ederse, çok büyük bİf hayır işlemiş olur. Dostumun büu haklı dileğini, alâka “ dar makamların nazarı dikkatlerine af” zediyorum. BAA Yoksul çocuklara yardım bılni Kımıltaprak 6 ve 49 anen İlk okullar yük” sul çocuklara yardım kurumu menfaatine DÜ akşam Fenerbahçe Belrü — gazinosunda kır balosü verileektir. Baloda — ikramii dans müsabakaları da vardır. Senenin en güzel ve son kır bağosuna bİr hasca bu hayırlı işe bütân vatandaşlar d4 * vetlidirler, Gazi köprüsünün montajı bitti Gazi köprüsünün dubaları Balat #” tölyesinde monte edilmeğe başlar mıştır. Köprünün üst kısmının mop * tajı için yeni tesisat yapılacaktır. —» Sevenlerin işine Yarayacak bir icad » Kırdasınız. Uzun bir yürüyüşten sonra yoruldunuz. Bir İngiliz tarafından icad edilmiş olan, şu aleminyom tabaklıkla - rı, yere kaklığınız bastonunuza geçirdi- niz mi, artık sofra bezini düşünmeğe, bö- eeklerden korunmak için tedbir almağa falan ihtiyaç yoktur. Rahat rahat kah - venizi içer, pastanızı yiyebilirsiniz. Avusturyaya gümrüksüz inek sokmak için çare Avusturyanın Yugoslavya ile hem - hudut olan topraklarında Hirvat köy . lüleri arasında evlenme birdenbire ari mıştır. Bu artış, devletin — bile nazarı dikkatini celbetmiş ve kısa bir - tetkik neticesinde ortaya garip bir sebep çık- mıştır. Meğer Yugoslavyadan Avus - turyaya sığır, inek ilhal edilirken bun- lardan pek fazla gümrük resmi alını - Foti Va Bu gümrük resminden kurtulmak is teyen köylüler hudut haricinde evlen- meler yapmağa başlamışlar. Bittabi ber iki taraf köylüleri de Hırvat oldu- Bü için buna mani hiç bir sebep yok - muş. Evlenirken de drahoma — olaraki DÜ GUN iki taraf da birbirlerine sürü sürü 1 . HAVA TARK nekler, sığırlar veriyorlarmış, Draho - ma olduğu için bunlardan gümrük res- mi alınmıyormuş ve böylete köylü -| ler inek ve sığır ticaretinden bir hayli kazanç teminine muvaffak oluyorlar - mış! Ne güzel çare değil mi? zerine yolculuğunu tehir etmişti. Fa - kat o gece o da kalb sektesinden öl - müştür. geçti Dün hava ekseriyetle bulutlu Kandilli malümata göre dün hava yarı ve çok az rüzgürlı geçmiştir. Hararet Serecesi azami 27, asgari 18 e yük - selmiştir. Tazyikt nesimi dün öğle - den sonra saat M de 7590 u göster - miştir. Rüzgâr ek- seriyetle doğudan sür'atle esmiştir. Rutubet yüksek olarak kaydedilmi! * rasat — istasyonunun W” pulutll