18 Eylül 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

18 Eylül 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

törlü vesait bakımından pek geri kal - maktadırlar. Japonlar, son 24 saat içinde 12 mil iler- Jemiş olduklarını bildirmektedirler. Çinlilerin muvaffakiyetleri Londra 17 (Hususi) — Halen şimali Çinde, Çin . Japon muhasamatının baş -l langıcındanberi en büyük ve şiddetli muharebe cereyan etmektedir. Mükem - mel surette mücehhez bulunan — Japon kıt'aları ileri hareketlerine devamla Pe- kin . Hankeu demiryolunun bit kısmını ele geçirmiş ve yüz bin Çin askerini Çolu vwadisinde ihata etmişlerdir. Şimali Çinde çarpışan Japon askerinin ededi BO bin, Çinlilerin ise 300 bin tah- min edilmektedir. Sayı itibarile Japon - 'ara teveffük eden Çinliler, silâh ve mo- muvaffakiyet kazandıklarını iddia et - mektedirler. Şanghay civarındaki Japon dilmiştir. diğerlerinin de ric'ı yetinde kaldıkları Akdenizin emniyetine dair dün Cenevrede bir itilâf daha imzalandı Londra 17 (Hususi) — Bir — Fransız harp gemisi Cezayir sahilleri açıkla - rında bir Fransız ticaret — gemisi - ne hücuma — hazırlanan — bir Fran- kocu — kruvazörünün yolunu keserek, sahadan uzaklaşmağa mecbur etmiştir. Kontrolden vazgeçiliyor Londra 17 (A.A.) — İngiltere ve Fran- sa İspanya etrafındaki kontrolden — vaz geçmişlerdir. Bu kararın ittihaz edilmesine sebep, â- demi müdahale prensibini tathik için ka- rakol gezen gemilerin Akdenizde kor - sanlığı tenkil vazifesinde daha ziyade işe yarıyacakları mülâhazasıdır. İtalyan gemileri Sovyet limanlarına uğramıyacak Bükreş 17 (A.A.) — Gazetelerin bildir- diğine göre, Köstencedeki İtalyan seyri- sefain kumpanyası acentası, Romadan İtalyan gemilerinin Karadenizde Sovyet Hmanlarına hareketini meneden bir e - mir almıştır. Kahraman Ordunun sonbahar manevraları ların da yetiştirilmesi etüd edilecektir. a edilmektedir. Cenevre 17 (Hususi) — Akdeniz kon - feransı bugün, biri saat 12 de ve diğeri de saat 18 de olmak üzere iki toplantı #ktederek, denizüstü gemilerile tayya - relerin gayrimeşru hareket ve faaliyet- lerine müteallik munzam itilâfları ka « bul etmiştir. İtilâfname, konferansa iştirak eden devletlerin mümessilleri tarafından im- zalanmıştır. İtilâfname mucibince, 936 ta- rihli Londra deniz anlaşmasına muhalif hareket eden denizüstü gemileri ve açık denizlerde ticaret gemilerine hücumda bulunan tayyareler korsan sayılacak ve $mha edileceklerdir. Bu mütemmim anlaşmada kabul edi - Ten hükümlere göre, bu nevi tecavüzlerde Kıpkı denizaltı gemilerinin tecavüzü gi- bi tenkil edilebilecektir. Maamafih, Po- İitisin talebi üzerine şurası tasrih olun - müuştur ki, kendi karasularını kontrol e- decek olan devletler serbesti hareketleri- mi muhafaza edeceklerdir. İzmir 17 (Hususi) — Manevra mınta - TELGRAF HABERLERİ Japonlar 100 bin Çin askerini Şimal cephesinde ihata ettiler Çinin Şimalinde 80 bin Japonla 300 bin Çinli arasında şiddetli muharebeler olmaktadır Diğer taraftan Çinliler de Şanghayda | gemisini batırmışlardır. ihraç noktaları şiddetle bombardımâan e- | Çindeki Japon ileri hareketini durdur - Japonlardan 100 kadar telef olduğu ve | bir müdafaa hattı tesis etmişlerdir. Pao- etmek mecburi -| tingfu şehrinde 350 bin kişilik bir gar - |Seyit Rıza maktul SON POSTA — — (Baştarafı 1 inci sayfada) len Gölcük yağ gemisi dün İzmitten li - manımıza gelmiş ve Dolmabahçe sarayı önünde demirlemiştir. Geminin süvarisi binbaşı Hulki, çarkçısı yüzbaşı İhsandiır. Gemi, dün saat 10 da İzmit deniz ko- mutanlığı önünden hareket etmiştir. Göl- cük gemisinde Milli Müdafaa Vekâleti imalât şubesi müdürü Rıza, deniz fabri- kaları umum müdürü albay Naim Ar - nas, fabrikalar ikinci müdürü Hüseyin, inşaiye mühendisi yüzbaşı Ata ve diğer subaylar bulunuyorlardı. Gemi deniz teerübeleri ve manevralar yaparak bazan 12 mil, bazan 10 mil veya dah az sür'atle yoluna devam etmiştir. Geminin karşılanmas; Gemiyi karşılamak üzere deniz erkâ - nı ve matbuat mümessilleri Güven ve Kartal motörlerile saat 15,15 de köprü- den hareket etmişlerdir. Bu zevat ara - sında eski donanma kumandanlığından mütekait Halim, İstanbul deniz komutanı yarbay Mahmut Gökbora, deniz lisesi müdürü albay Ertuğrul, deniz gedikli mektebi müdürü Hilmi, eski liman müdü- rü Hamdi bulunuyorlardı. Motörler Moda açıklarına ğeldikleri vakit, Gölcük yağ gemisinin, denizin üs- tünde bir yağ gibi kayarak gelmekte ol. duğu büyük bir sevinçle görülmüştür. Cumhuriyet idaresinin çelikten bu canlı eserini herkes uzaktan dürbünle takip e- diyordu. Gölcük gemisi 12 mil sür'atle saat 16 da Moda açıklarına gelmiştir. Gemi, harb gemileri rengitde ve tıp- kı güzel bir yata benzemektedir. Biraz sonra Gölcük gemisi durmuş ve motör « deki zevat gemiye geçmişlerdir. Albay Naim Arnas ve diğer deniz subayları - mıaz gelenleri karşılamışlardır. Albay Naim Arnas ve diğer subaylarımız gelen- ler tarafından tebrik edilmişlerdir. Deniz gedikli mektebi her sımıf tale - besinden ayrılan bir talebe grupu, arka- daşları namina albay Naim Arnasa bir buket takdim etmişler ve kendisini tebrik ile talebelerin şükranlarını bildirmiş - lerdir. Gemi karşılamağa gelenleri aldıktan sonra Boğaziçine doğru yoluna devam ot- miş ve Dolmabahçe sarayı önüne gele - rek demirlemiştir. Gölcük, makine (di « zel) hariç diğer bütün aksamı yerli ola- rak yapılmıştır. Albay Naim Arnas, in- şalye mühendisi yüzbaşı Ata ve diğer kıymetli arkadaşlarının mesailerile mey- dana gelmiştir. Geminin inşasında yalnız Türk işçisi çalışmıştır. Gemi, subaylarla efradın istirahatleri için de kamaraları muhtevidir ve geniş, güzel bir salonu vardır. Şunu da kayde- delim ki, yağ gemisini yapmak bir hatb gemisini yapmak kadar ince bir ieknik işidir. Türk deniz mühendisleri bunda Şanghayda şiddetli yağmurlar başla - miştir. Yiyecek kıtlığı baş göstermesin - den endişe edilmektedir. Nankinden bildirildiğine göre Çin tay- yareleri Svatov önünde bit Japon harb Çinlilerin müdafaa hattı Nankin 17 (ALA.) — Çinliler şimali mak için Paotingfu ile Çangçu arasında nizon tesis edilmiştir. Karısını bir türlü Unutamıyor Elâziz 17 (Hususti) — Seyit Rızanın isticvabına bugün de gizli olarak devam edilmiştir. Seyit Rızanın mühim ifşaatta bulunduğu, aşiret relislerinin iç yüzünü anlattığı anlaşılmaktadır. Yoğurt ve süt ile beslediği maktul ka- rısını hatırından çıkaramıyan Seyit Rı- Zu mülemadiyen: — Ah Besi diye, içini çekmektedir. Seyit Rızanın, diğer reislerle birlikte muhakemeleri çok yakında Tuncelinde başlıyacaktır. Su sporlarında İstanbul - birinci İzmir 17 (Hususi) — Türkiye su spor- ları birincilikleri neticelendi. 200 metre serbestte Mahmut İşstanbul, 100 metre sırtüstünde Şâmil İstanbul, 1500 serbestte Halil İstanbul şampiyon oldu'ar. İstanbul mantakası 73 puvanla birinci, Balıkesir 40 puvanla ikinci oldu. Madal- iyalar tevzi edildi. — Adnan Japonyada 1940 Olimpiyat hazırlıkları Geri kaldı 'Tokyo 17 (A.A.) — 1940 olimpiyadı Japon teşkilâtı komitesi, Japon hüküme- tinin şimdilik her hangi bir mali yar - dımda bulunacak vaziyette olmaması se- bebile her türlü ihzari faaliyetin ve mas- Türk mühendisinin, Türk işçisinin büyük eseri ' 'Türk denizciliği büyük sür'atle yük « : selmektedir. O kadar ki, kısa senelerde bu eserleri göğsümüz kabararak gördük- ten sonra gene pek yakın yıllarda büyük harb gemilerimizi de yapacağımıza dair — kat'i kanaatlerimiz de bir kat daha kuv- vet bulmaktadır. Karabük demir fabri « kamız kurulunca bütün malzemesi Türk malı olarak dritnotlar yapacağımız se- — neler uzak değildir. Boğazın çırpınan suları üstünde bir gelin kadar sevimli ve bir muharib ka « dar haşmetli duran (Göleük) den ayrılır- — ken ona doyamadığımızı hissediyoruz. Tevfik Necati Kozol İkinci gemi kızağa konuluyor Adapazarı 17 (Hususi) — Gölcük yağ — gemisinin ecrübeleri muvaffakiyetle neticelendi. Gemi Marmaraya açılırken büyük tezahürat yapıldı. İkinci gemimiz de kızağa konulmak üzeredir, Atatürk yarın $Şehrimizi Şerefiendiriyor (Baştarafı T inci sayfada) çe Ankarayı teşrif buyurmuşlardır. Büyük Önderi, Ankara valisi Tando < ğan, mevki ve jandarma kumandanı Po- latlıda, Başvekil İsmet İnönü ile bazı ve- killer Etimes'udda, diğer vekillerle meb'- uslar ve Vekâletler ileri gelenleri, mers — kez kumandanı ve emniyet direktörü ve kalabalık bir halk kütlesi de Ankara is- — tasyonunda hararetle karşılamışlardır. Alatürk karşılayıcılara iltifatta bulun- — muşlar ve yeni yapılan Ankara istasyoz binasını gezdikten sonra Çankayayı teş- rif etmişlerdir. * Ankara 17 (Hususi) — Atatürk tren « den indikten sonra yeni gar binasını — gezmiş ve takdirlerini alâkalılara söyle mek lütfunda bulunmuştur. Atatürk yarın geliyor Ankara 17 (Hususi) — Cumhurreisi Atatürk, Başvekil İnönü ve ekseri ve « killer tarih kongresinde bulunmak ü « zere yarın akşam İstanbula hareket ede- Meb'uslar için de yarın akşam hususl! bir tren tahrik edilecektir. Frankoculara Denizaltı gemileri Gönderilmiş Londra 17 (Hususi) — İspanya nas yonalistlerinin elinde kaç denizaltı ge misi bulunduğu meselesi bir muamma şeklini almıştır. kasındaki hazırlık hararetle devam et - mektedir, Sonbahar manevrası yalnız manevra mıntakasındaki harekâtla kal- Bu hareketler sırasında mefruz düş -| rafı mucip olacak diğer çalışmaların Çin- man hava vasıtalarının taarruzundan ko- | Japon anlaşmazlığının sonuna kadar mu- runmasını temin eyliyecek tedbirler alı-| vakkaten tatil edilmesi lâzım geldiğini tamamile muvaffak olmuşlar ve en son sistem bir gemi kurmuşlardır. Denebi - yapmış olduğu beyanata göre, sivil har lir ki, büyük Avrupa devletleri donan - bin başlanğıcından sonra Frankocular, — mıyacak, hazerden sefere geçişle yığınak noktalarına en kısa zamanda her vasıta- dan istifade ile varış esasları üzerinde çalışılacaktır. Halkın bu işe alıştırılması sivil memur- de baş vurulacaktır. Resmi, hususi nakil vasıtalarından hesaplanmış, istifade imkânlarının ha - kikatle yakınlığı ölçülecektir, Pariste askeri mahiyette gizli bir | |teşekkül meydana çıkarıldı Pariş 17 (ALA.) — Esrarengiz bir katil hâdisesi münasebetile yapılan tahkikat, Azası Cagoulards adını taşıyan hakiki bir teşekkül mevcut olduğunu ve bu teşek « külün askerlik haricinde askeri mahiyet- te bulunduğunu meydana çıkarmıştır. Parisle ve vilâyetlerde yapılan tahar- riyat, bir miktar esliha ve mühimmat meydana çıkarılmasına medar olmuştur. Cagoulards'lar, müfrit sağ cenah fır - kalarına mensupturlar. ğ Bu işin Presbourg ve Boissiere sokak- larında yapılmış olan suikastlarla bir a- Tâkası olmadığı meydana çıkarılmıştır. Bu sabah gelen Profesörler Arbedeler Pazartesi günü toplanacak olan büyük tarih kongresinde — bulunmak üzere bu| — P ette 17 ÇA.A.) — Nasyonalisilerin sabah da şehrimize üç profesör gelmiştir. | Pümayişleri dolayısile bir takım arbe- Bu profesörler bay Rifka, bay Dortvil,| deler zühur etmiştir. Arbedeler esna - bay Pişerolskidir. Diğer profesörler de|sında tüfekler patlamıştır. On dört ya- bugün geleceklerdir. rah vardır, Altı kişi, n işti yapılan bazı gevezelikler, hükümet me- murlarının dün icra edilen taharriyata teşebbüs etmelerini zaruri kılmıştır. Şimdiye kadar dört kişi tevkif edilmiş. tir, daha bir takım tevkifat icra edilmesi muhtemeldir. Paris 17 (AA.) — Anarşist Tanbu - rinin'in ilk isticvabında ifadesinden bazı tenakuzlar ve ne ile meşgul olduğuna dair verdiği izahatta bir takım şüpheli hususlar görülmüştür. Tanburinin istic- vabına devam olanuyor Peştede nacaktır. Bu vadide gece hareketlerine , bildirmiştir. İcra edilmekte olan tahkikat esnasında | Kaplandır. Aslan Kaplan evli olmasına İrağmen Bafranın Rıza mahallesinde otu- malarında bile bu kadar güzel ve modern bir gemi pek azdır, İnşaatın resaneti İti- barile de en yüksek deniz fabrikaları İn- şaatile korkmadan mukayese edilecek de. recededir, Eski bahriye kumandanı Halim bu gemi hakkında bana dedi ki: — Bu gemi; «Türk her şeyi yapmağa kadirdir» sözünün elle tutulur bir deli - lidir! Bir mütehassısla da konuştum, dedi ki: — İngiliz fabrikalarında dahi inşaat bu kadar iyi olabilir. Geminin çok nazik subayları davetlile- re izahat verdiler. Ve her tarafı gezdir - diler. Gölcük gemisinin inşaatına iki sene evvel başlanmıştır. İlk ve nümune ge - misi olan Gölcüğün inşaatına çok ehem- miyet verilmiştir. Gemi pazartesi günü- ne kadar kalacak ve tarih kongresi mü- nasebetile Dolmabahçe sarayında açıla- cak olan tarih sergisinin Atatürk devrine ait deniz kısmının bir nümunesi olmak üzere görülecek ve gezilecektir. Atak Mayn gemisi Pek az zamanda inkişaf eden 'Türk harb gemileri inşaatından olmak üzere okuyucularımıza bir ı.ııo]de verelim: Gölcük deniz fabrikasında gene Türk malı olarak Atak mayn gemisi inşa e » dilmektedir. Bütün aksamı kızak üze - rinde yapılmakta olan bu gemi cumhu- riyet bayramında denize indirilecektir, Bundan başka fabrikada iki adet te şapope (mayn romorkörü) yapılmiştir. Bafrada bir cinayet Bir adam iki kadınla bir erkeği öldürdü Bafrada feci bir cinayet olmuş, bir a - lam iki kadınla bir erkeği öldürmüş, bir bekçiyi yaralamış, kendisi de öldürül - müştür. Bu adam Domuz ağı köyü muh- tarı 85 yaşında, evli ve altı çocuklu Aslan ran şiracv Alinin Fatma isminde 24 ya- şındaki baldızına âşik olmuş, anu köye götürmek istemiş, Ali razi olmamış, As - lan Kaplar da kızmış, evvelâ Aliyi, son- ra karısı — zeyi, dahâa sonra da baldızı Fatmayı öldürmüş ve kaçmıya başlamış: tır, Bu esnada kendisini yakalamak isti- yen mahalle bekçisini de yaralamış, ken- disi de atılan kurşunlarla öldürülmüştür. Sahte bir Yüz liralık Haber verildiğine göre Ahmet oğlu Ramazan isminde birisinin Dovçe Or - yant bankın İstanbul şubesine ibraz et - tiği yüz liralığın sahte olduğu anlaşıl - mış, hakkında takibata başlanmıştır. Ahmet oğlu Ramazan manifatura tüccarı olduğunu söylemiş ve parayı aldığı ye - rin adresini vermiştir. Tahkikata devam sülmekteğir. dört denizaltı gemisi satın almışlardır. — Haibuki İtalyan — mültecileri tara - — findan Fransada neşredilen bir mec - — muada yazıldığına göre İtalya hükü « — meti, İspanya nasyonalistlerine 12 de- — nizaltı gemisi göndermiştir. a - Numaraları ve işaretleri mecmuada — yazılı olan bu denizaltılarının idare ve sevki İtalyan bahriyelileri larafından — yapılmaktadır. j Roma hükümeti, mecmuanm bu id- diasını tekzip etmiştir. Harp vaziyeti Ş Madrid, 17 (AA.) — Cumhuriyet - çilerin kuvvetleri, Cerro de Laguild ve Cuesta de Las Perdices mıntakaların - — da düşmanı püskürtmüşlerdir. Cuesta de Las Perdices'de Cumhuriyetçiler, — Aâsilerin kânunusanide ele geçirmiş ol- duk. — “raziyi yavaş yavaş istirdat et- mişle. Viyanada panayır binası yandı —— Viyana 13 (A.A) — Viyananin öteden. — beri bütün sergi ve fuarlarının kuruldu- ğu binada yangın çıkmış ve büyük hol yanmıştır. Ateş civardaki binaları da teh. — dit etmektedir. İnsan zayiatı olup olmadı. Bi belli değildir. Yangının sebebi de he. nüz tesbit olunamamıştır. n Yanan bina, 1873 de ilk beynelmilet — Viyana panayırının kürulması münase « betile yapılmıştır