22 Eylül 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

22 Eylül 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF HABERLERİi SON POSTA Akdenizin kontrolüne İtalya da iştirak ediyor Anlaşmada tadilât yapılacak, Rusyanın takip edeceği hattı hareket merakla bekleniyor Lotdra 21 (Hususi) — Romadaki İn- giliz ve Fransız maslahatgüzarları bu- gün hariciye nazırı Kont Ciano ile yarım saat süren bir görüşmede bulunmuşlar- dır. Bu görüşme esnasında, İtaiyanın Ak- deniz anlaşmasına iştiraki imkân ve şart- larinin tetkik edildiği anlaşılmıştır. Geç vakit Romadan alınan haberlere göre İtalya Akdeniz anlaşmasına girme- ği kabul etmiştir. Birkaç güne kadar Pa- riste toplanacak olan İngiliz, Fransız ve İtalyan deniz mütehassısları, İtalyanın iştiraki için elzem telâkki edilen imkân- ları hazırlamak üzere Akdeniz anlaşma- sının tadilile meşgul olacaklardır. Anlaşmadaki mütesavver tadilât sırf teknik mahiyette olacak ve Akdenizde İtalya için bir kontrol sahası ayırmağa matuf bulunacaktır, Kontrol işinde İtalyanın, Fransa ve İn- giltere ile müsavi hakları haliz — olması proensip itibarile kabul odilmiştir. İtalyan hariciye nmezareti tarafmdan Balkan Aniantı mümessilleri dün toplandılar Cenevre 21 (A.A.) — Balkan An- tantı devletleri mümiı erj bugün Yugoslav delegasyonu binasında top- lanmışlardır. Toplantı sonunda Yu- nanistan, Romanya, Türkiye ve Yu- goslavya delegeleri aşağıdaki tebliği neşretmişlerdir: Delegeler, Balkan Antantı memle- ketlerini alâkadar eden beynelmilel bütün meseleler ve hassatan Akdeniz vaziyeti üzerinde fikir teatisinde bu- lunmuşlar ve tam fikir birliklerini müşahede eylemişlerdir. Balkan An- tantı dalmi konseyinin önümüzdeki normal içtimat 1938 kânunusanisinde Ankarada yapılacaktır. —F nın, İngiltere ve Fratsa ile müsavi hak- ceği ve Londra ile Paris hükümetlerinin, İtalyanın büyük bir Akdeniz devleti ol> duğunu kabul ettikleri bildirilmektedir. İtalyan hükümeti, şimdiye kadar ol- duğu gibi, meselenin bu safhasından da Alman hükümetini haberdar etmiştir. Rusyanın vaziyeti ne olacak? Paris 22 (Hususi) — İtalyanın iştira münasebetile Akdeniz anlaşmasında ya- pılacak olan tadilât hakkında, anlaşmayı imzalamış olan diğer alâkadar devletle- rin tasvibi istenecektir. Bu hususta Moskova hükümetinin itti- haz edeceği hattı hareketten endişe edil- mektedir. Soövyetler, anlaşmada yapılacak - olan tadilâtı reddettikleri takdirde, yepyeni beynelmilel bir mesele ortaya çıkacaktır. Bahriye birinci Lordu Akdenizde Londra 21 (Hususi) — Bahtiye birinel | Nümüne olacak güzel bir hareket Zonguldak zenginlerinden Meh- met Çelikel bir İlise binası yaptırılması için 30 bin lira teberrü edeceğini bildirdi. Zonguldak 21 (A.A.) —Zonguldağın yürtsever zenginlerinden Mehmed Çe likel vilâyete bir istida vererek 30 bin li- ra ile bir lise binası yapıp teberrü ede- ceğini bildirmiş ve Kültür Bakanlığınca Zoguldakta bir lise açılmasına delâlet e- dilmesini rica etmiş ve yapmak istediği lise binası proje istemiştir. Vilâyeti- mizin liseye ihtiyacı çok şiddetlidir. Kül- tür Bakanlığının gösterilen (edakârlığı takdir ederek lise açılmasını kabul ede- ceği kuvvetle ümid olunuyor. İtalyan bahriyelileri Tunusta bir hâdise çıkardılar Bir kişi öldürüldü, 10 İtalyan askeri tevkif edildi Tunus, 21 (A.A.) — Birkaç gündenberi limanda bulunan Americo Vespucci ve Colombo adındaki iki İtalya mekteb ge- Sayfa 3 © Bir milletin büyüklüğünü tayin etmek için kullanılan bırkaç ölçü Yıın- Selim Ragıp Emeç merika Cumhurreisi M. Roo- sevelt'in anası baslt bir sey- yah gibi Amerikadan Avrupaya geldi ve Mütenekkiren epey uzun bir seyahat yaptı. Bir müddet Fransada oturdu, son- İya memleketine döndü. Madm Sara Rooşe. velt'in Avrupada, tercih edip ikametini uzattığı memleketlerin başında gelen yer Fransadır. Dönüşünde, vapura binerken bazı Fran. sız gazetecileri bu kadının intıbalarını öğrenmek istemiş, kendisine müracaat etmişler ve ondan, Fransada, siyasi ob sun, içtimai olsun en ziyade nazarı dik- katini hangi hâdisenin çektiğini ve neyi beğendiğini sormuşlar. Madm Sara Roo- sevelt'in cevabı şudur: «İnsan bir yabancı memlekete ayak baştığı zaman o memleketin halkile ara- sında tuhaf bir alâka, manevi bir rabıtâ teessüs ediyor. Nitekim ben de Parise ilk defa ik bastığım zaman, sokakta iki küçük çocuk gördüm ki hararetli bir mü- nakaşaya koyulmuşlardı. Münakaşayı yumruk yumruğa bir kavga takib ett. lordu Dufkupper birkaç güne xadar Ak-| misi mürettebatından elli kişi karaya Çı-|Bu sırada çocuklardan biri bana çarptı. denizde tetkik seyahatine çıkacaktır. Dufkupper Akdenizdeki karakol geml- lerile Cebelüttarık, İskenderiye, Hayfa | ve Malta bahri üslerini de gözden gqı—' bu akşam neşredilen bir tebliğde, İtalya- İlarla Akdeniz anlaşmasına iştirak ede- İrecektir. Nankin şehrinin Japonlar tarafından bombardımanını Amerika ve İngiltere birer nota ile protesto ettiler Londra 21 (Hususi) — Amerika hükü- meti, Tokyo elçisi vasıtasile Japon hükü- | metine bir protesto tevdi etimiştir. Bu protestoda, Çin hükümet merkezi Nankinin bombardıman edildiği takdir- de siyasi ciddi meseleler çıkabileceği ve halen bir Amerikan gambotunda bulu- nan Amerika sefirile tebanya herhangi bir surette halel geldiği takdirde, Japon hükümetinin mes'ul tutulacağı ve iki devlet arasındaki diplomatik münaseba- tın katedileceği bildirilmektedir. İngilterenin protestosu Pekin 21 (ALA.)— Nankinin tayyareler tarafından bombardıman edileceğine da- ir Japon makamatı tarafından kendisine yapılan ihtara cevab veren İngiltere mü- [mcıil.i böyle bir taarruzdan doğacak in- san ve malca gGayialtan mes'ul tutulacağını bildirmiş ve demiş- tir ki: «Herhalde ben ve elçilik erkânı Nan- kinden kat'iyyen ayrılmıyacağız. Diğer taraftan 21 eylülde bitecek nlan mühlet alâkadarları haberdar etmeğe kâfi de- ğgildir. Londra 21 (Hususi) — Çindeki İngiliz sefirinin yaralanması hâdisesi münase- betlle İngilterenin protesto notasına Ja- pon hükümeti kat'i cevabını bugün öğ- leden sonra Tokyodaki İngiliz büyük el- çisine tevdi etmiştir. Notanın Londra hükümetini memnun edecek mahiyette olduğu zannediliyor, Ölüm pahasına ismetini müdafaa eden İ2 yaşında kahraman bir kö l kızı İzmir, 21 (Husust) — Milâsın Bur nak köyünde yürekler acısı bir cinayet olmuştur. Köyünde koyun otlatarak ge çinen 12 yaşındaki küçük Zehra ken - disine vahşiyane hisle tecavüz eden Sü Teymanla yarım saat devam -edeni bir mücadele ile ısmelım kuvveti - kesilin ciye kadar müdafaa etmiştir. Kudurmuş olan Süleyman kötü mak sadına muvaffak olamayınca kahraman | t kızı odunla öldürmüştür. Zayallı Zeh ra bütün köylünün güzyaşları acasında toprağa bırakılmıştır. 287 doktorumuz birer derece terfi etti Ankara 21 (Hususi) — Sıhh.*. ve lvumıl Muavenet Vekâleti, yeni teşkilât kananu - nün tatbiki esnasında teşkilâta bağlı taba- bet ve şuabatına mensup olanları sınıflara ayırmış, bu arada bir çok momurlarını Ler - Hi ettirmişti. Vekâlet, hususl idare ve Belediyeler büt - çesinden maaş alan hastanelerdekl mütc « hasgıs tabidlerini bazı sebepler dolayısile an- gcak şimdi kıdem ve ehliyet itibarilte sımıfla- ra ayırmış, bunları terfi ettirmiştir. Terfi e- den 287 doktorumuzun adlarını sırasile bil- diriyorum: İrmirden Nuri, Fuad, Hasan Yuşuf, An - teplen Rifat Hamdi, Afyondan Recep Şe - #ik, Antalyadan Hayri, Bursadan Ekrem, Yu-' rsuf İzzettin, Ço Çorumdan İsmail Momduh, A- danadan Tevfik, Cerrahpaşadan Rüştü, Bah- ri İsmet, İstanbul belediye kimyahanesin . den İsmatl Muhlis. Hasekiden Ahmet Şükrü, Nazmi, Esad, AlL Ridyan, Avni, Nazmi, Aziz, Naci Kâzım, Mehmet Ali, Ali Şükrü, Şükrü Hazım, Zoy - nebkâmilden Ahmet Eyüp, — Darülacezeden Salih Bekir, İstanbul Belediye sıhhat mü - dürü Osman Bald, Müfetliş Şükrü Kümil, kamisyondan Hâmld, Süleyman Şükrü, Ha- san Osman, verem dispanserinden Mustafa, emrazı zühreviye teşkilât müdürü Zihni Ga- Şanghay cephesi 21 (AA.) — Lotien- Japonyanın |chen mıntakasındaki Japon kıtaatı, bu sabah Çinlilere karşı umumi bir taarru- za geçmişlerdir. Çinlilerin üçüncü ve gon müdafan hat- ları olan Kiatinmansianış istikametinde çekllmekte oldukları söylenilmektedir. 50 bin Çinli ihata edildi Tokyo 21 (AZA.) — Japon askeri ma- kamatı, elli bin Çinlinin Pekin . Suiyan demiryolu boyunca ilerlemekte olan Ja- pon kıtaatı ile Chansi ve Suiyan eyalet- leri arasında bir serhad şehri olan Sha- hubou'dan ilerlemekte bulunan diğer bir Japon müfrezesi tarafından ihata edil- miş olduğunu beyan etmektedir, w“om Cenaze merasimi Prag 21 (Hususi) — Çekoslovakya- nın kurtarıcısı ve Birinci Cumhurreisi Masaryk'in cenaze merasimi büyük bir ihtişamla ve umumi bir matem havası içinde yapılmıştır. Müteveffanın nâşı eski Bohemya krallarının şatosundan Wison istasyo - nuna nakledilmiştir. Oradlan hususi bir tren tabutu; Lany'ye götürecek, nâşı o- rada muvakkaten Madam (ı:u-ngue Ma saryk'in yanına defnedilmiştir. Cenaze merasiminde hazır bulun - mak üzere Praga bir milyondan fazla adam gelmiştir. Havada 160 tayyare uçuyordu. Masaryk'in tabutu önünden 600 bin kişi geçmiştir. Maarif Müdürleri arasında Ankara 21 (Hususi) — Bitlis Maa- rif Müdürlüğüne Hakâri Maarif Mü- dürü Nureddin, Manisa Maarif Mü - dürlüğüne İzmir Maarif Müdür mua - vini Rauf, Seyhan Maarif Müdürlü - ğgüne Kırklareli Maarif Müdürü Ekrem tayin edilmişlerdir. Seyhan Posta Müdür Muavinliği Ankara, 21 (Hususi) — Seyhan pos- lib, Müfettiş Mehmet Rüştü, emrazı zübhre -İta müdür muıvmhm umum müdür - viye hasanesiaden Naci, Nureddin, Beyoğ -İlük hukuk müşaviri Hâmid tayin e -| birlikte harbeden İtalyan gönülllülerin- (Devamı 8 inci sayfada) dilmiştir, karak - İtalianö di Tunis . faşist aleyh- tarı gazete idarehanesinin bulunduğu bi- | naya ansızın hücum etmişler, bütün mo- bilyaları parçalamışlar ve nihayet ken- disini müdafaa etmek istiyen ve elinde bir tabanca bulunan sekreteri kurşunla yere devirmişlerdir. Mütecavizlerden bir tayfa yere düşmüş ve ağır surette yara- lanmıştır. Polis 10 kişi tevkif etmiştir. Bu hâdiseler üzerine halk cephesi men- subları hâdisesiz cereyan eden nümayiş- ler tertib eylemişlerdir. Paris 21 (A.LA.) — Tunusta İtalyan bahriyelileri tarafından vükua gelen hâ- dise münasebetiyle Matin gazetesi diyor ki: Sekiz k! kif edilmiştir, arasında iki bahriye zabit namzedi var- dır. Hemen ödli tahkikata başlanılmış- tır. İşte tasmim ve tasavvur olduğu daha şimdiden beyan edilebilir. Suikasd dola- yısile şehirde vukua gelen galeyan pek fazladır. Mekteb gemileri zabitleri şere- fine tertib edilmiş olan kabul resmi geri bırakılmışlar, Sonbahar Manevraları İzmir, 21 (Hususi) — Sonbahar ma- nevralarının hazırlıkları — ilerlemiştir. Yakında kuvvetler tesemmü sahasına hareket edeceklerdir. Manevralardan sonra büyük geçit resmi İn ovasın - da yapılacaktır Güreşçiler Bugün geliyorlar İzmir, 21 (Husüsi) — Balkan güreş şampiyonasına iştirak eden Türk, Yu- goslav ve Yunan güreşçileri İstanbula hareket ettiler, Muhtaç çiftçilere arazi Ankara, 21 (Hususi) — Şark mıntaka- larındaki çiftçilere tevzi edilecek araziye aid hükmün İstanbul vilâyeti hududu içinde de tatbiki kararlaşmıştır. İspanya sahillerinde Yeni bir deniz Muharebesi oldu Londra 21 (Hususi) — Şimdli İspanya- da Khihon açıklarında bugün bir deniz muharebesi olmuştur. Frankoculara aid iki deniz tayyaresi- nin düşürüldüğü haber vecilmektedir. Resmi bir tebliğ, bir hükünlüt tayyare- sinin de hasara uğradığını bildirmektedir. Cephelerde Londra 21 (Hususi) — Frankocular şi- mal cephesinde hükümet hattını yarma- ğa muvaffak olmuşlardır. Fakat diğer taraftan hükümetçilerin de Madrid cephesinde muvaffakiyet ka- zandıkları bildirilmektedir. İtalyan yaralıları Londra 21 (Hususi) — Frankocularla den 350 yaralı bugün Napoliye gelmiştir. bunların | ITabü dikkat etmiyerek, Sonra döndü, baktı ve başında laşıdığı kasketi derhal çıkararak: «Atfedersiniz!» dedi. İ imal ve medeni hayatında bu sevi- ye yükselmiş bir millet için, benden, lenecek artık ne istersiniz?» * Bugünkü Çin - Japon harbi başlar baş- lamaz Japonlar gibi Çinliler de Japon» ların asker sevk merkezlerini havadan bombardıman etmeye başlamışlardı. Ba- zılarında muvafflak oldular, bazılarında olamadılar. Çinlilerin bilhassa — mücssit oldukları hava hücumları, Formoz ada- İsına yaptıkları baskınlardır. Bu adadaki tayyare meydanları, bu akınlardan çok zarar gördüler ve altmıştan farla Japon tayyaresi harab oldu. Formoz askeri valisi, önüne geçemedi. ği Çin akınlarının netayicinden kendisi- ni mes'ul saydı ve Harakiri yaptı. Yani kendi hayatına nihayet vermekle kendi- sine en büyük maddi ve manevi müca- zatı gene kendisi tertib etmiş oldu. y 5i * İlk bakışta birbirile hiçbir münasebeti yok gibi görünen bu iki vak'a, iki ayrı in müşterek karakterlerinden do- an iki tezahürü ifade etmektedir. Biri, en buhranlı gibi görünen bir vaziyette | medeni terbiyeyi kaybetmemek gibi bir moziyete, ölteki de, mes'üliyetten sıyrıl- ma imkânı mevcud olduğu zamanda dahi bundan kaçınmayı şin saymanın bir iti- yad haline gel olmasındaki yüksek ifadeye işaret ediyor. Milletlerin büyük- lüğü ve yüksekliği, bu ve buna benzer vasıfların kütle arasında yapılabilme derecelerile münasib olarak ölçülür, Bu nisbet mebsutan mütenasib ise va- ziyet © milletin lehindedir. Değilse, adam olmasına daha pek çok zaman ister. Selim Ragıp Emeç . Seyid Rızanın . .. SA isticvabı bitti Elâziz 21 (Hususi) — Seyid Rızanın isticvabı sona ermiştir. İstinabe sure - tile bazı kimselerin malümatlarına mü racaat edilmiştir. Hâlen toprak davaları güden Seyid Rıza hapishane müdürlüğüne müracaat ederek arazisinin müdahalelerden kur- tarılmasını istemiştir. Sergerde karısı Besiyi bir türlü unu- tamamaktadır. Seyid Rıza evvelce tes- Jim olmak iste: fakat — karısının buna mani olduğunu ısrarla söylemek- tedir. Fransada 435,000 gizli silâh'ı komünist varmış Paris (Hususi) — Burada çıkan La Libert& gazetesinin verdiği malümata göre | Eylül tarihinde bütün Fransada 435,000 gizli silâhlı komünist mevcut. tu. Bunlar ilk işârette silâhlarını ala - rak gösterilen mevkie hareket etmeğe müheyya bir vaziyettedirler, SÜ ÖL Ai / sik ) n di Nadar £ di