21 Ekim 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

21 Ekim 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

8 Sayfa Beş gün, beş gece denizle boğuşan gemiciler Karadenizden gelen motörün müret- tebatı maceralarını anlatıyorlar Karadenizde gök- yüzüne saldıran azılı dalgaların şerrinden kurtulup ta, evvelki gece sabaha karşı li manımızın sükün ve himayesine sığınabi- len ilk gemi (Muzaf- feriyet) tir. Dün, tabiatle gün- lerce süren müthiş bir boğuşmadan mu- zatfer çıkan «Muzaf- feriyet» motörünün bütün mürettebatını, Yağ ifkelesinde, Ka. ra Cemalin kahvesin. de, tepeleme - doldu- rülmuüş bir mangal Başına toplanmış bul- dum. Atlattıkları varta, nn heyecanından he- men hiç birisi henüz berbere gitmeyi bile hatırlıyamamışlardır. İyice uzamış sakal- latı, ve tarak değme- miş saçları, hepsinin yüzüne, atlatılan ka- zanin — büyüklüğünü ifade eden bir dehşet veriyordu. Yalnız motör kaptanı Hasanı aralarında göre- medim, Fakat motörün makinisti Fikri, tayfaları Ömer, Ahmed, Süleyman ve Uzun Ahmed orada idiler, Ve bir taraftan, hâlâ titriyen içlerine hâararet, bir taraftan da hâlâ istintaka devam eden motör sahibi Mahmudun sorgularına cevab yetiştirmiye — çabalı- yorlardı. Motör, bundan on bir gün evvel İstan- buldan Karadenize açılmış. İkisi yelken- N, dördü de motörlü olmak üzere yüz tonluk altı parça gemi imişler. Karadenizin Bulgar hududuna yakın yüklerini almışlar. Fakat dönüşte, detlenmek istidadımı gösteren bir fırtı- naya yakalandıkları için Serfese sığın - mışlar. Serfesin küçücük limanı, onları, git- tikçe kuduran dalgaların hışmından Ko- rTuyamaz olmüş. Tayfalardan Uzun Ahmed, atlattıkları vartayı anlatırken diyor ki: — Koskoca, kapkara dalgalar, başları- mazin üzerinde biser şarapnel gibi patlı- 'yordu. Ne sahile yanaşabiliyor, ne denize Gemiye dolan suları, tulumbalarla bo- şaltmaya çabalıyordük. Fakat bu gayre- tin, deryayı kepçe ile kurutmaya çabala- maktan farkı yoktu! Gemi gittikçe su ile doluyordu. Ne o gün, ne o gece, ne de ertesi gün- ler, karayel bir türlü yumuşamadı. İçi- mizde 30-35 yıllık gemiciler var. Ömür- #eeseseAAsA AA AAA EEAA AAA Esnaf cemiyetleri Bütçeleri Hazırlanıyor Esnaf cemiyetleri, 938 yılı bütceleri- ni hazırlamağa, hazırlıyanlar peyder- pey Ticaret Odası esnaf şubesi müdür- lüğüne göndermeğe başlamışlardır. Bu seneki bütceler geçen yılkilere nazaran çok muntazamdır. Şimdiye kadar cemiyetlerine kaydo- Junmiyan esnaf da yeni yardım teşki- lâtları, kredi vesaireden edecekleri is- tifadeleri göz önüne alarak cemiyetle- Tine müracaat etmeğe ve kaydolunma- ğa başlamışlardır. Gelecek yıl, esnaf cemiyetleri bütcelerinin daha ziyade inkişaf edeceği ve faaliyetlerini daha genişletecekleri ümid edilmektedir. Beşiktaşta iki mezarlık kaldırılıyor Beşiktaşta Yenimahallede bulunan Abbasağa mezarlığı ile Rum maşatlığı- nın kaldırılması için faaliyete geçilmiş- tir. Rum maşatlığı çocuk bahçesi şekli- ne sokulacak, Abbasağa mezarlığından başka surette istifade edilecektir. Muzajferiyet ve mürettebatı limanımızda lerinde böyle günlerce süren bora güör- mediklerini söylüyorlâr: — Sülâlemizi derya boğsun ki, kasır- ganın böylesini ne gördük, ne de duy- duk! diyorlar. Bora devam edince, yiyeceğimiz, içe- ceğimiz de tükendi. Bir iki gün de, ka- rınlarımızı deniz suyundan yapılmış un çorbasile doyurduk, susuzluğumuzu de- niz suyile giderdik. Nihayet, bütün ümid- ler kesilince, birbirimizle helâllaşıp ve- dalaştık, göze almak mecburiyetinde kal- dığımız ölümü beklemiye koyulduk. Bereket, yerden umduğumuz imdad gökten geldi. Zincirimiz koptuğu için, 0- radan her şeyi göze alarak harekete mec- bur kaldığımız sonuncu gün, üzerimizde peydahlanan bir tayyare, elli metreye kadar alçalarak, bize bir sürü torba fır- Tattı. Bu muşamba torbaları açınca bir de ne görelim? İçlerinde tereyağdan, zeytin- den, peynirden, battaniyeden konyağa, hattâ roma kadar her çeşid yiyecek, içe- cek yok mu? Bunlara kavuşunca nasıl bayram yap- tığımızı anlarsınız!... hayatımızı bu torbalara börçe “yetişmeseydi, kimimiz so- ıktan, kimimiz susuzluktan, kimimiz açlıktan ölecektik. Uykusuzluk ta caba... Ayakta nasıl ka- labildiğimize hâlâ şaşıyorum. Beş gün, | beş gece bu! Kurtulan gemi tayfalarından Ömer de: — Eğer, diyor, biraz daha devam etsey- dik, hepimiz uykuya kavuşacaktık amma, bir daha uyanmamak üzere! Selim Tevfik kerereesaen Dost Yunan Denizcileri şerefine Ziyafetler verildi Limanımızda bulunan dost Yunanis- tanın Averof zabitleri dün sabah mü- zeleri ziyaret etmişlerdir. Saat 12 de İstanbul komutanı tara- fından Yunan donanması kumandanı Amira) Ekonomu şerefine Tokatliyan- da 50 kişilik bir öğle ziyafeti verilmiş- tir. Saât 17 de Amiral, Averof kruvazö- ründe bir çay ziyafeti vermiştir. Gece 20.30 da Amiral Şükrü Okan, Yunan Amirali şerefine Perapalas'da bir akşam yemeği vermiş ve bu yemeği büyük bir suvare takib etmiştir. Şehrimiz halkı bugün ve yarın, sa- at 8-17 ye kadar Averofu gezebilecek- lerdir. C. H. P. Nahiye kongreleri 5 ikinciteşrinde başlıyacak olan Cum- huriyet Halk Partisi Ocak kongreleri ay sonuna kadar sürecektir, Birincikâ- nunun 15 inden sonra da nahiye kon- greleri başlıyacak, on beş gün içinde bi- tecektir. SON POSTA z Birinciteşrim 21 — KADIN | Örgü şapka ve ]Kuru ve ince cildlerde örgü Iıluz_ Genç gösterir ve modaya uygundur, Kordelâsı şapka ile zıt renkte (grogren) dir. Örülüşü — Önce tepeden başlanır. (6) zincir yapıp kapatmalı. Beyzi bir şekil vererek (96) ilmiğe kadar arttırmalı, (8) sıra da arttırmadan örmeli. Sonra resimdek! gibi ince bir (gans) m etrafını örmiye başlamalı. (*) Bu sırayı bitirince işi tamam ikiye bölüp arka ta- rafa gelecek kısım iki sıra, öne yalnız bir sıra örmeli, sonra hepsine bir sıra (gans) geçirmeli, (*) işaretli yerden baş- layıp altı kere tekrarlamalı. (Gans) tan sonraki kısım şapkanın kenarları olacak- tır. Arasına geçirilen (gans) onu dik tut- mıya yarar. Bunun için ilk sıra gibi. En sonuncuyu da (gans) la bitirmelidir. Renkleri orijinaldir: Ön, arka ve kol- lar gece mavisi, jile ve yaka ateş kır- mızısı. Düğme yerleri, yaka kenarı sârı. Ceplerle kol kapakları da gece mavisin - dendir. Kenarına kırmızı - sarı geçirilmiş. Örgüsü — Kol ağızları ile etek birli (bir ters, bir yüz) lâstik. Diğer kısımlar Şöyle bir fantezi örgü: Bit gü. İkinci sıra bir tes bir yüz. Üçüncü sı- ra: Gene yüz örgü. Dördüncü sıra: Bir ters, bir yüz. Fakat evvelki ters i rin üstüne yüz, yüz ilmiklerin üstü: ilmik gelecek. Bu sıralar hep ayni şekil- | de tekrarlanacak. hasıl o Bu düşman hep genç yüzlere musal- lat olur. Yaşlılarda görülmez. Genç, kuru ve ince cildli İseniz onu asla aklınızdan | çıkarmamalı. sınız. Çünkü umma- dığınız bir gün gelir — çatar. Şeklini tarif | edeyim: Yusyuvar - © lak, pembemsi — bir leke, Üstü kepek gibi beyaz deri kırpıntı - ( larile örtülü. Çok de- fa ağız ve göz kenar- larında olur. Hiç bir zaman tek kalmaz. Daima bu pembe le- kecikler bir grup ha- Hinde yerleşip koca - man bir leke yapar. Bakarsınız bir gün kayboluverir. Sonra gene beklenmedik bir gün ortaya çıkıverir. Bu üstü kepekli leke neyi gösterir? Cik din sağlık müvazenesinin bozukluğunu. eşzemava karşı istidadı. Cudtn müvazenesi Iki şekilde bozulur. Ya yağı yahut ta hamızı azalntıştır. a: Yağsızlık, eslisi lânolin olan çok bes- leyici kremlerle giderilir. Kullanılan sa- bun da fazla yağlı bir cinsten seçilmeli - Üür. Cilde lâzım olduğu kadar (asid - hâ- Miz) vermek te yağ vermek kadar ko - laydır. Kullanılan bütün tuvalet malze- mesini (krem, sabun ve ilh) hafifçe (a- sid) li olanlar arasından seçmeli, b: Lekelerin ilerleyip bir «egzema» ha- line girmemesi için bu harici tedaviye bir de iç tedavisi katmalıdır. İçeriden teda - vi, yiyeceğin şeklini değiştirmekle ya - pilir. Şunları yememeli, yahut az yemeli. Babharlı şeyler: Biber, hardal, kahve, şarap ve alkol. Fazla azotlu şeyler: Et, balık. Kolay bozulacak şeyler: Bayat et, etleri, bir kaç günlük balık. Çünkü: Bu lekelerin yiyecekle büyük bir alâkası vardır. Yüzünde bu türlü bir leke bulunan kadınlara bakınız. Bol bol veya baharlı yemek yedikleri gün lekeler daha göze çarpar bir hal alır. €: Cild lekelerini gidermek için yap- lacak üçüncü şey yüzü soğuktan, rüzgür- dan ve kuvvetli güneşten esirgemektir. Bunun için böyle günlerde yağlı veya zeytinyağlı bir krem sürünmelidir. &: Deririn sağlığı, vücudumuzun aldı- av E oplarda brode modası Brode, sade ropları süsliyen en güzel garnitürlerden biridir. Yalnız yerini ve modelini iyi seçmek çartile, Fazlası göze batar. Sağda ve soldaki modeller brodeli roplara hoş bir örnektir. Bu İşlemeler yün veya ipekle yapılabilir. Şık, fakat kolaydırlar. (Sap, iğne, sarma, zincir) karışık. Ortadaki (rop) yalnız düz beyaz garnitürle süslüdür, lan lekeler ği vitaminle çok yakından alâkadardır. Bilhassa (F vitamini) denilen tereyağın- dan aldığımız (vitamin) in deriye yaptır a tesir pek büyüktür. Bunun için sık sık toreyağı yemeyi unutmamalıdır. Bu (vi> tamin) | domuzyağı da verir, Terkibinde bu yağdan bulunan bir tuvalet malzemesi tekeli cildi dışarıdan tedavi için bir ilâf Bibi kullanılmalıdır. Bu suretle çilde lü* zumu olan vitamin hem içeriden, hem di şarıdan temin edilmiş olur. Yüzlerinde biff kere leke görülmüş olanlar, bu lekelef geçmiş bile olsa (vitamin) tedavisini ih-4 mal etmemelidirler. Çünkü: Günün bi “ rinde gene ayni lekeler çıkıp gelebilir. Kısaca: Genç ve kuru cildlerin bu küçük derdi ilk bakışta pek ehemmiyetli gibi görünmez. Hattâ bazan bir kaç gün içine de kaybolur. Fakat kaybolduğu kadar dâ ansızın tekrârlar ve bakılmazga (0g2€ * ma) ya döner. Bütün endişe edilecek nok* ta, işte burasıdır. Genç gösteren Saç tuvaleti Yüzü tevkalâde gençleştiren güzel ': kuvafür. Yanlar yukarıya doğru Yiv ortada. Tepede üç bukle, Ense gidi uçları yukarı kıvrık. L Her kadın. bilmelidir — 1 — Camların üzerindeki boya yekele” rini şöyle temizlemelisiniz: Eğer leke yen! ise üstünü yaş bif le iyice ıslattıktan sonra bir tebeşif çasile ovunuz. b B Eski-ise bir gümüş parçasile o'—'“Pr:: ra bol soğuk sü ile yıkayınız. Derhi kar, ; B 2 — Eğer pişmiş yumurtalarlâ î'nn"ş mişleri birbirine karıştırırsanız 4” pek kolaydır. .vu'““":ı-:ı: sivri taraflarının üzerinde topaf :;“;ıi gibi döndürünüz. Pişmemiş yumt af hemen devrilir, Pişmiş yumurtalar gibi döner. Düz bir masas üstünde