29 Ekim 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Ekim 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Türk - Romen dostluğu |Ege denizi C. Bayar ve Tatareskonun mühim nutukları “Ordularımız ancak ve ancak hak ve adalet için Ankara 28 (Hususi) — Müttefik Ro- manya Başvekili Ekselans Tataresko ma- iyeti erkânile birlikte sabah saat 10,05 - de şehrimize gelmiş, büyük merasimle karşılanmıştır. Muhterem misafirimiz Türk - Romen bayraklarile süslenen istasyonda Başve- kil Celâl Bayar, Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras, Hariciye siyasi müsteşarı Menemencioğlu, Ankara valisi, Garnizon Kumandanı, Romanya orduları Genel Kurmay Başkanı vesair zevat tarafin - dan hararetle karşılanmıştır. Bir tayyare filomuz Gazi istasyonun - dan itibaren muhterem misafirimizi se- Tâmlamıştır. Ekselans Tataresko Ankara istasyo - nunun iç ve dışında toplanan kalabalık bir halk kütlesi tarafından şiddetle al - kışlanmıştır. Muhterem misafirimiz Ekselans Tata- Tesko öğleden evvel Riyaseti Cumhur köşküne giderek defteri mahsusu imza etmiştir. Teati edilen nutuklar Ankara 28 — Başvekil Bay Celâl Ba- Yar bu akşam Romanya başvekili Ekse- Jans Tataresko şerefine verdiği ziyafetle ;nühım bir nutuk söylemiş ve demiştir d: *Bay Başvekti, Dost ve müttefik Ramanyanın müm - faz bükümet reisini Ankarada kabul et- Mekle duyduğum sevinci Ekselansınıza böyan etmekle bilhassa bahtiyarım. Romanyadan hareketiniz, Altes Rua- Fal Alba - Julia büyük Volvodunun tu- baylığa '.er_(ı'ı şerefine tertip olunan şen- n arifesine tesadüf etmiştir. Ekselansınızın da bizim büyük milli bayramımızda bulunuşu müştereken du- YŞ'”'E sevincin bir nevi devamıdır. Çün- kü her birimiz için mes'ut olan bir hâdi- te diğerimiz için de bir saadet kayna - ğidir. Bay Başvekil, Türkler ve Romenler tarihin - bütün rizalarımı, birbirlerini sevmekten — aslâ çarpışacaklar,, Atatürk Nezdinde Atatürk, bugün saat 17 de Romanya Başvekili Tatareskoyu kabul buyur - muşlardır. Uzun müddet süren bu mülâkat esnasında — Hariciye Vekil: Dr. Tevfik Rüştü Aras, Romanyanın Ankara orta elçisi Bay Telemak, Tür- kiyenin Bükreş elçisi B. Tanrıöver de hazır bulunmuşlardır. fariğ olmaksızın, iki memleketimiz ara- gında kurduğumuz dostluk duyguları - inıza olduğu kadar menfaatlerimize de her noktadan uygundur. Yalnız müttefikler arasında değil ay- ni zamanda beynelmilel sahada da mü - kemmel bir teşriki mesdi vasıtası olarak tebeyyün eden dört memleket antantı - mız, umumi sükün davasına olan tesir ve feyizli hizmetini hergün daha fazla gös- termektedir. Milli bayramımızda Yunan, Romen ve Yugoslav erkânı harbiyelerinin müm- taz reislerinin de bulunması, Balkan Antantının sulh ve umumi teşriki mesâ- iye hâdim kıldığı kuvveti — yadettiğimiz işte burada, ordularının mükemmel va- ziyeti ve itinalı teşkilâlı son manevra - larda bir kere daha sabit olmuş Balkan Antanlı devletleri tarafından — askerlik sahasında elde edilen başarıları - takdız, ve tebcil etmek fırsatını vermektedir. Kuvvetimizin müdrik vazife ve taah- hütlerimizle de tamamile risyotkâr o - larak istikbale itimadla bakabiliriz. Siz küdretteki bir devlet adanu için, en büyük memnuniyet hiç şüphesiz fe - yizli neticeli vazifesini — yapmış ol - maktır. Kalettiğiniz yola bir göz gezdi- rirseniz mutlak memnun olabilirsiniz. Dost memleket için kudretli bir yara- tıcı, kendisine yaklaşanları hayran biri- (Devamı 13 üncü sayfada) ürk inkılâbı ve Cumhuriyet rejimi Ü ea l ve Parti Genel Sekreteri Tni Dahiliye Vekili Şükrü Kaya dün Arkaza 28 TAA) — Dahiliye Vekili Ve c R. Pafttisi Gensi Sekreteri B. Şüzrü Kaya ün saat 106 de Ankara Türk iakılâbı ve Comhuriyet rejimi hakkın- da Aşağıdaki nutku : «Sayın yurtlaşlar, Bugün Türk Cumhuriyeti 14 üncü yılına Girdi. Türk milleti, onu yurduü hef da sevinçle kullayacaktır. mühim bir nutuk söyledi Tadyosunı olsut. — Yakın tarihimizin hatıralarını bise tekrar yaşatan bu millet bayramında, milletin kur- faluş ve cumhurlyetin kuruluş — safhalarını tekrar halırlatmakta faydalar ve hepimi- zin göğsünü iftiharla kabartacak şerefler ve faydalar vardır. ('Blıuıııziıdıyııdı) “ Türkiye - Yunanistan arasında hudud olmiyacağı gün yakındır,, R / aA G GL G. Metaksas: “İki ordu artık bir ordu ve ikf filo da bir tek filodur , dedi Atina 28 (A-A.) — Atina ajansı direk- törü B. Vekiarellis, Etnos gazetesinde yazdığı bir makalede B. Rüştü —Arasın mayıs 1929 da kendisine yaptığı beyana- ti halırlatmaktadır. Doktor Tevfik Rüş- tü Aras o zaman «Yunan hududlarını 'Türk hududları olurak telâkki ediyorumu demişti. M. Metaksas da Yunan ve Türk ine evvelki gün yaptığı hitapta *Yunanıslanla Türkiye — arasında kudud mevcud olmiyacağı giln pek Ya- kımdır» diyordu. Makalenin mubarriri müteakiben Türk matbuatının ve bilhassa Ulus gazetesinin B. Metaksasın idare ettiği bugünkü müt- tehid ve disiplinli Yunanistan hakkında- Ki yazılarımı ve B. Metaksasın Averofta Türkiye olçisi ile yaptığı bir mükâlemeyi hatırlatmaktadır. B. Metaksas bu görüş- me esnasında şöyle demişti; «İki ordu artık bir tek ardu ve iki filo da bir tek filodura Ankara 28 (AA.) — Relsicumhur || ç SON POSTA Türkiye ve Yunanistan Londra 28 (Hususi) — Yunan Baş- vekili Metaksas 'Türk ricalini ziya- retinden sonra Ankaradan ayrıldığı sırada, Ege denizi hakkında Times Razetesi muhabirine boyanatla bulu- narak demiştir ki: «— Türkiye ve Yunanistan, Ege de- nizinin münhasıran kendilerine aii olduğu iddlasında bulunmamakla be- raber, bu denizde hayati menfnatleri olduğunu da gizlemek istemezler. On iki adaların bulunduğu Ege de- nizindeki İtalyan menfaatleri, Yuna- nistan ile Türkiyenin menfaatlerine kıyasen tâli derecede kalır.» Parti Grupu dün tıp!andıl ÇERÇEVE: — .— £ Ko ay cümle Barı dostlarım bana demiştir ki: — Yazıtarını kolaylıkla anlıyamıyoruz, Ba- 21 cümleleri birkaç kere okumak lüzim, Bi- raz daha hafif yazamarz maesm? Bazı düşmanlarım da şöyle buyurmuştur: e dediği anlaşıtmıyan adam! Muvaf- fakiyetir anlaşılmamıkta arıyan, rikraklı, idinmhdita gebmllk sümksişüle Tarkit H meden yarzıcı! Demek ki bazı dostlarımla bazı düşmanla- ymm arasında yalmız nezaket farkı var. Bir Fransız papasının (Saf Şiir) islmli ki- tabı, vaktile bütün dünyada bir san'at kı- yameti doğurmuştu. Bu kitabın ilk sayfasını açalım. Kâlnatı tek cümleye hapsotmiş bir vecize kadar gürel bir söze rasigeliriz: «Dümdür, çırılçıplak, apaydınlık bir vüzuh- 'ııııuııııiıııu-ıııx- | papatın serdiği çirir cümle acaba ba mur- ,du? | İçi hayat dolu cümleyle, Hletli bir kafanın Bir odada, ışıkları kıstıkeca mesaleler ebe- dileşir. Işık söndürülür söndürülmez mesafe kalmamıştır. Aynı fark... Dik bir yokuş karşısında dizlerimizin, ağır bir hindi dolması önünde midemizin, çıka- cağı kapıyı bulamıyan şaşkınlar arasında si- nirlerimizin yorgunluk bakkmı küm teslim etmex? Fakal fikrin yorduğu insanları isler Stemez masur görürken için için Bu zavalılara kâlnattan mahram olduk- N eclis riyastine Abdülhalik ırı söylemse acaba anlaşılır mı? Renda namzed gösterildi Ankara 28 (AA.) — C. H. P. grupu bu- gün (28/10/997) saat 10,90 da Başvekil Celâl Bayarın reisliğinde toplandı i1—T. B.M. Meclisi reisliğiyle rets ve- killerine gen başkurca namzed gösterilen zevatın namzedlikleri fasvib olundu. 2 —T B. M. Meclisi reisliğine Musta- fa Abdülhalik Renda (Çankırı), reis ve- killiklerine: Refet Canıtez (Bursa), Tev- fik Fikret Sılay (Konya), Hilmi Uran (Seyhan). Grup reis vekilliklerine: Dr. Cemal Tunca (Antalya), Hasan Saka (Trabzon), intihab edilmişlerdir. 3 — Bundan sonra B. M. Meclisi idare fmürliklerile riyaset divanı kâtiblikler!. ne Grupça yapılan intihab neticesinde atideki zevatın namzedlikleri taayyün tt- miştir: İdare Amirliklerine: Halid Bayrak (Be- yazıd), İrfan Ferid Alpaya — (Mardin), Dr Saim Üzel (Manisa). Riyaset divanı kâtibliklerine; Ziya Gevher Etili (Çanakkale), Naşid Uluğ (Kütahya), Ali Zirh (Çoruh), Ali Mu- zaffer Göker (Konya), Kemal Ünal (İs- parta), Cavid Ural (Niğde), 4 — Parti Grupu idare heyetine aşaj da isimleri yazılı zevat yeniden seçildi: Rasih Kaplan (Antalya), Aziz Akyü- rek (Erzurum), Şükrü Oçak (Erzurum), Abdülhalik Fırat (Erzincan), Ali x-,ı,;, (Gazi Anteb), General İhsan Sökmen (Giresun), Hamdi Yalman (Ordu), Da- mar Arıkoğlu (Seyhan), Rasim Başara (Sıvas). Balkan Antantı Askeri hey'etleri Toplantısı Ankara 28 (A.A.) — Şehrimizde bu - lunan Yunanistan, Romanya,, Yugıslav. ya erkânı harbiye reisleri, bugün genel kurmuyda sureti mahsusada hazırlan - mıaş olan salonda öğleden evvel ve öğ - leden sonra iki defa içtima etmişlerdir. Ve Balkan Antantını alâkadar eden me- gail üzerinde görüşmüşlerdir. Ankara 28 (AA.) — Millâ müdafa Vekili General Kâzım Özalp bu akşam saat 20,30 da şehir lokantasında şehri - mizde bulunan Balkan Antantı genel kurmay hey'etleri şerefine — bir ziyafet vermiştir. inde şiddetli Muharebeler Changhai 28 (ALA.) — Soutcheou nelirinin sol cenahında Chenju kasa- bası yakınında şiddetli bir muharebe cereyan etmektedir. Üç Japan alayı, Çinlilerin cephesini yarmağa mMuvaffak olmuşlardır. Çin kıtaatı, öğleden biraz sonra mukhbil taarruza geçmişlerdir. Japonların bom- bardımanları ile hemen hemen tama- men tahrib edilmiş olan Chanju, Çin- Jilerin elinde bulunmaktadır. Necib Fanl Kısakürek iç Moğolistanda yeni bir devlet Londra 28 (Hususi) — Japon men- balarından bildirildiğine göre, 500 Mo- ğol murahhasının iştirakile yapılan toplantılar neticesinde, İç Moğolistan- da tam muhtariyeti haiz yeni bir dev- Tet kurulmuştur. Yeni devletin reisi prens Tey'dir. Üç milyon Moğolun bu devlet etrafında toplanmış olduğu ve diş Moğolistamı Savyet nüfuzundan kurtaracağı söy- lenmektedir. Bz.şv;l;il bir Nutukla paraşüt Kulesini açtı Ankara 28 (A.A.) — Türkkuşu paraşilt kulesi bugün saat 15 de Başvekil Celâl ge- | Buyarın bir nutku İle açılmıştır. Celâl Bayar nutkunda: Kulenin Türk havacılığını koruyacak olan Türk genç- lerini havacılığa alıştırmak yolunda ya- pacağı büyük hizmetleri kaydetmiş ve Türk havacılığına yorulmak bilmez me- |zajsi ile memleketin muhtaç olduğu böy- I.e bir eseri kazandıran Türk Hava Kuru- mu Başkanı Fuad Bulca ile mestal arka- daşlarına takdir. ve tebriklerini büldir. miştir. Açılma töreninde, vekiller, İsmet İnö- nü, mebuslar, vekâletler ileri gelenleri ve çok kalabalık bir halk kütlesi bulun- muş, Türkkuşu kız, erkek talebeleri ve hariçten birçok gençler paraşütle atla- mışlardır. Başvekil Celâl Bayar İsmet İnönü ile birlikte atlama mahalline kadar çıkarak küleyi tetkik etmiş ve atlayışları yakın- dan görmüşlerdir. Fasta tahrikât Ve arbedeler Paris 28 (Hususi) — Fransız Fasında, Port Lyauty şehrinde yapılan bir nü - mayiş esnasında yerlilerle polis ve halk |" birbirine girmiş, arbedeler olmuştur. Dört kişinin öldüğü ve yirmi k'şinin yaralandığı haber verilmektedir. Fasdaki Fransız makamları, tahrikât ve propaganda yaptığı anlaşılan bir İ - talyan gazetecisini hudut harici yapmaş- Jardır. Yeni Belçika Kabinesi Brüksel 28 (Husust) — Sosyalist partisi şeflerinden Deman. Van Ze- landdan inhilâl eden başvekâleti kabul etmiş ve yeni kabineyi kurmak icin te- gebbüslere başlamıştır. , Ş ÂLEMİNDE SAA KTT CA AT TOGAŞTTEN FETUN © Maısırda dahili zorluklar mütemadiyen artıyor gibi Yazan: Selim Ragıp Emeç ir müddettenberi Misır'ın da- hilf siyasetinde göze çarpan zorluklar yatışmak şöyle dursun, her gün bir parça daha artmak İstidadını gösteriyar. Müstakil Misır'ın yabancı devletlerle olan münasebatını tesbit e- den Nyon konferansından sonra Misir milletinin Veft fırkasına mutlak bir muhabbet ve itimadı vardı. O günden bugüne ,bu itimad sarsılmış ve bu mu- habbet azalmıştır. Bizzat fırkanın ken- inde dahi, fırka lideri ve bir kısım 1 lerle âza arasında, şimdilik te'lifi mümkün görünmiyen bir ara açıklığı hasıl olmuştur. Aymı zamanda Kahire üi ve Ezher camii talebesi de irkasının mevlüdü olan Nahas paşa kabinesine karşı muhalif bir vazi- yet almiıştır. Bütün bu ksrığıklığı: ve anlaşamamazlığın esası, hükümet me- kanizması içinde bir kısım müfritlerce yapılması zarur! görülen temizlik mü- cadelesine, Nahas paşa kabinesinin ve Veft fırkası ekseriyetinin aydü şart karar vermeyi mahzurlu görmele- ridi ümet ve fırka, böyle bir harexe- tin, yeni istihsal olunan hürriyet esas- larını sarsabileceğine ve yabancıların, Mısır milletinin kiyaset ve basireti hak — kındaki kanaatlerine hale! getireceğine inandıkları için muhteriz davranmak- tadırlar. Maamafih mütemadiyen tahrik gö- ren Darülfünun talebesi ve bir kısım partizanlar hükümetin — bu ihtirazını, bir nevi tarafgirlik saymakta ve bu yüzden, bilhassa hükümete karşı nü- cüm ve muhalefetlerini artırmaktadır- lar. Hattâ, hal ve vaziyet o derece ger- gin bir şekil almıştır ki Nahas paşa kabi nesi, fikirlerin sükün bulması ve bun- dan bilistifade icabında bir tasfiye ic- ra edebilmesi için fakülteleri muvak- kat bir zaman için kapatmayı dahi dü- şünmektedir. Bu arada, krallık maka- mile hükümet arasında da ufak bir nok- — tai nazar farkı hasıl olmuş gibidir. Kral — Faruk, makamına bağlı olmak Üzere bir — siyast müsteşarlık ihdas etmiye teşeb- büs etmiş, salâhiyet noktasından, bu teşebbüsünde, hükümetin farklı içtiha- — dile karşılaşmıştır. Bu da, mevcut ger- ginliğe inzimam edince, hükümet ve memleketin içinde bocaladığı zorluğun büyüklüğünü gösterir. Selim b Emeç Rusya komiteden çekilecek mi? Londra 28 (Hususi) — Moskova hü - — kümeti, ademi müdahale komitesile İs » panyanın kontrolüne ald masraflara ar- tık iştirak etmiyeceğini alâkadarları bil- dirmiştir. 4 Deniz kontrolünün kalkmasından son ra, İspanyanın yalnız kara hudutların - — da yapılan kontrolün hiç bir fayda te » min etmediği kanaatinde bulunan Sov « Frtankocular abloka ilân ediyor mları, şimdiye de bulunduğu Majork adalarının Pal- ma limanında bir deniz üssü vücuda getirmeği kararlaştırmışlardır. 5 Frankocular hükümet elinde bulu- nan sahilleri abloka etmek üzere yü- İzmir limanının Yeni vapuru | Lonâra 28 (A.A.) — İzmir timan işlet- mesi hesabına İngilterede inşa edilen va- — purun tesellümü yapılmış ve adı <Bay- raklır konmuştur. Vapur iki güne yola çıkacaktır. r____— ı Diğer telgraf haberleri- mizi ve bu arada tayin listelerini 13 üncü sayfa- mızda bulacaksınız. —