19 Nisan 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

19 Nisan 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

a MEMLEKE'T 10 arıcı ve ziraatci Peşteye! tahsile gön derildiler Bunlar 3 ay sonra memlekete dönecekler ve Edirne, Kırklareli, Tekirdağ ve Çanakkalede açılacak kurslarda vazife alacaklar En s0n sistem fenni h'“ld Vekâleti Trakyanın birçok yer- hlrın: yen! kredi ve satış kooperatifleri ğa karar vermiştir, Ttakyanın belli başlı yerlerinde hay- Cilik, sütcülük ve inekhanelerin go- “hnm. tay ve boğaların kıymetlen- % Ve üretilmesi gibi işlerin de inkişafı Yeni tedbirler alınmaktadır. Takya ovaları yakın zamanda büyük a l fidanları, bağlar, kavak yetiştir- * Soruluklar açma suretile bir hayvan- %*6 ormancılık merkezi haline geti- Amasyada Spor işleri Masya spor bölgesi Halkspor klübü #anı Memduh reisi Halid Amastya (Hususi) — Amasyadaki Boz- Ve Halkspor klüpleri iyi bir şekilde larına devam etmektedirler. Spor —fı "' başkanı Amı sporunun İnki- &hnf,m büyük mesai sarfetmektedir. .'—k' Ortasmdaki saat kulesine halkın hkııı Zevkini tatmin için güzel bir rad- ah Mulmuştur, Üç dört ay evvel de A- Yaya bir sesli sinema getirilmişti, Bir köylü karısını boğdu h İvas (Hususi) — Yıldızeline bağ - Ö,M ih köyünde oturan 25 yaşında dşı T oğlu Mehmed kıskançlık yüzün- karısını iple boğarak — öldürmüş, 9 da köylülere: İsber Bletej, baş mim kendi kendini boğdu, diye Vermiştir. Tahkikat neticesinde “G_ san Bey, İspanya lel'iı'ıl takib ediyor »« Frankocular adama - kıllı ağır bastılar... anı kovanları Trakyada açılan arıcılık kongresi çok verimli olmuştur. Başvekil Celâl Bayar Trakya arıcılığının inkişafını temin mak- sadile Trakya arıcılar birliğinin hâmi re- isliğini kabul etmişlerdir. * Ziraat Vekâleti on arıcı ve ziraat mu- allimini Peştede tanınmış bir profesörün çiftliğine göndermiştir. Bu muallimler Peştede üç aylık bir kurs göreceklerdir. Yakında Edirne, Tekirdağ, Çanakkale ve Kırklareli vilâyet merkezlerinde dört arıcılık müzesi ve Tekirdağında da bir arıcılık kursu açılacaklır. Üç ay sonra Peşteden dönecek muallimler de bu mü- ze ve kurslarda vazife alacaklardır. E- dirnede açılan 50 mevcudlu küçük ziraat memurları kursu da yakında biteceklir. Trakyada çok ehemmiyet verilen köy kalkınması işleri de bütün mıntakalarda hız ve enerji ile devam etmektedir, Köy- lerde kolektif çalışma ve birlikler de çok muvaffak olmaktadır. Sekiz ay sonra Trakyanın 250 köyü de yeni köy okullarına kavuşacaktır. Yakında Edirnede Karaağaç mevkilin- de 100 mevcudlu bir yatılı köy eğitmen- leri kursu açılacaktır. HAEERLERI İki köy arasında kanlı bir hudud kavgası Eskişehirin Koşmat köyü ile Top- kaya köyleri arasındaki tarlalârın hu- dudları yüzünden kanlı bir kavga ol - muş, bir kişi ölmüş, iki kişi de ağırca yaralanmıştır. Epeyce bir zaman evvel Koşmat kö- yü ile Topkaya köyleri arasındaki tar- laların hududları yüzünden çıkan ih - tilâf vilâyet idare hey'eti — tarafından Topkaya köyü halkı lehine karara bağ- lanmıştır, Fakat Koşmat — köylüler bu karara rağmen Topkaya köyüne veri - len tarlalarda çalışmağa başlamışlar - dır. Topkayalıların şikâyeti — üzerine jandarmalar Koşmatlıları tarlalardan çıkarmak istemişler, bu arada bazı köy lüler evvelce hazırladıkları sopalarla jandarmaların üzerine hücum . etmiş - lerdir. Bu vaziyet karşısında jandarma- lar da silâh istimaline mecbur kalmış- lardır. Neticede köylülerden dört kişi ya- ralanmış, bunlardan — biri Memleket hastanesinde ölmüştür. Yapılan tah - kikat neticesinde köylülerden 17 kişi suçlu görülmüş, tevkif edilmişlerdir. Ceyhanda telefon santralı kuruluyor Ceyhan (Hususi) — Elektrik ve tele- fon santralı Ceyhanın belli başlı iki ek- siği idi. Şimdi yeni tesisat yapılmasına ve Ceyhan üzerinde de büyük bir köüprü inşasına karar vorilmiş bulunmaktadır. Telefon santralı kurulması için lâzım o- lan bütün malzeme buraya gelmiştir. Santralın azami sür'atle kurulması için çalışılmaktadır. Bir aya kadar santral kurulacak ve işlemeğe başlıyacaktır. Bu santral, Suriye telefon hattına da bağla- nacaktır. Bu işlerden dolayı, Ceyhan halkı, Na- Ha Vekili Ali Çetinkaya hakkında derin minnet hislerile mütehassisş bulunmak- tadır. Aksaray cezaevinde okuma kursu Aksaray (Hususi) — İnşası tasavvur halinde olan Halkevi binası için yapılan istimlâk ikmal edilerek temel kazısını başlanmıştır. Halkevi temsil kolu tarafından orta o- kul salonunda güzel bir müsamere veril- miiş ve bu müsamerede Molyerin Zor Ni- kâhı temsil edilmiştir. Gençler bu tem- silde muvaffak olmuşlar ve çok alkış- lanmışlardır. Halkevinin halk dershaneleri kolu e» Hükümetçilerin ma - yısa kadar teslim olmasını tstiyorlarmış. Zira artık liyette ölüp ceza evinde hiç okuyup yaz- ma bilmiyen mahkümlara iki dershane açılmış, bu çalışma iyi netice vermiştir. Açılan dershanelerden A dershanesini Zafer okulu başöğretmeni Emin Sakarya ve B dershanesini de orta okul öğretmen- lerinden Hüseyin Aral idare etmiş, mah- kümların bilgileri kuvvetlendirilerek 80 mahkümdan 40 ına diploma verilmiştir. Bu iki öğretmenin faaliyetleri şayanı kayıddır. Hasan Bey — İspanyada #kacak kan kaldı mu azi « zim? kan akması arzusunda de- Bülmişler.. Manisada bir yıl zarfında neler yapıldı? İnşaatı tamŞmlınmık üzere olan kız enslitüsü, Cumhuriyetin 15 nci yıldönümünde açılacak Manisa (Hususi) — Valimiz Lütfi Kir- dar yıllardanberi 1- mar yüzü görmiyen vilâyetimiz çevresin- de bir sene içinde çok büyük işler başarmış- tır. Hemen her ka- zada ve en ufak bir köyünde —temiz ve programlı - bir faali- yet vardır. Vali çalı» şıyor, çalışmasını ar- kadaşlarına da öğret- mesini biliyor. Bu su- retle bütün idare ma- kinesi seferber bir haldedir. İşte size bir yılda yaptığı işleri sayayım, Evvelâ Ma- nisadan başlıyaca- ğim mur ve bataktan geçilmiyen yollar parke ve asfalta tah- vil edilmiş, bir takım istimlâkler yapılmak süretile — genişletil- Stadyom ve miş bulvarlar tesis olunmuş, her tarafa ağaçlar dikilmiştir. İstasyondan — şehrin ortasına kadar giden <Atatürk» bulvarı bilhassa zikre şayandır. Bu, asfalt ola- caktır. Muazzam teşkilâtlı, her türlü konfo- ru havi bir kız enstitüsü yapılmaktadır. Cumhuriyetin (15) inci yıldönümünde tamamlanmış olacaktır, İki yüz elli bin lira garfile Ankaradan sonra Türkiyenin hiçbir vilâyetinde eşi bulunmıyan bir stadyom tesis olunmak - tadır. Tribünler ikmal edilmek üzeredir. Burada yüzme havuzu, koşu mahalleri futbol, völeybol sahaları, tenis kordu in- şaatına başlanmıştır. Bu da on beşinci yıla yetişecektir. Kitabların bulunması, ve tedariki oto- matik olmak şartile mükellef ve muh- teşem bir kitab sarayı inşaatının ikmali kuvvel karibeye gelmiştir. Bu da bu yı- lın mahsulüdür, Şehrin mümtaz simalarını bir araya toplamak maksadile asri konforu haiz bir şehir klübü yapılmaktadır. Burada bilârdo salonu, otel, mükellef bir gazino: yu havi kısımlar bulunacaklır. Bu da ya« kında bitecektir. Bundan bir ay evvel inşaatı hitam bu- lan hastaneye taşınılmıştır. Bu da Lütfi Kırdarın himmetidir, Son sistem bütün cihazları içinde top- hıyacak olan bir asrf sinemanın plânları ikmal edilmiş olup vekâletçe tasdikinden sonra inşaata geçilecektir. Şehrin tam sztasında «Kültürpark» Ünvanile bir bah- çenin tezyin ve ağaçlanmasına başlan- mıştır. asfalt yol inşaatından iki intıba köy odaları ve köy mektebleri binaları yapılmış ve tedrisata başlanmıştır. Kula bu yıl bir hasi ile hükümet binası yapmasına çalış fır. Salihlide de birer hükümet konağı ya- pilması için bu sene tahsisat alınacaktır, İşte Lütfi Kırdarin bir yıllık faaliye- tinin muhassalası, Grülüyor ki az zaman içine çok büyük işler sığdıran ve Bbaşa ran doktor valimiz bihakkın imarcı ve idarecidir. Manisa kendisinden çok bü- yük hizmetler görmüş ve görecektir. Çorlu Halkevinde muhtarlık kursu Çorlu (Hususı) — Köy işlerine ald bil. Kazalara gelince: Kırkağaç ve Alaşe- gilerini artırmak üzere 35 köy muhurılc hir kazalarında bir hükümet konağı ya- pılmıştır. Akhisarda ise (33) bin lira sar- file tam kadrolu bir ilkmekteb binası /k- mal edilmiştir. Ayrıca dört köy odası bitmiştir. Köylerde beş dershaneli beş ilkmekteb de maarif kadrosuna ilâve e- dilmiştir. Merkezde (45) bin lira sarfile bir halk partisi binasının inşaatı müna- kasaya konulmuştur. Belediye binasının da plânları ikmal edilmiş olup bunlara da yakında münakasa muamelesine baş- lanacaktır. Ayrıca &lektrik tesisatı tevsi olunmaktadır. (Kırkağaç) ta kaza belediye santralın. dan alınmak şartile Bakır ve Kaya köy- lerine elektrik verilmek üzere tesisata başlanmıştır. (23) nisanda bu köyler e- lektrik nuruna kavuşacak ve küşad res- mi yapılacaktır. Bundan maada, Bakır, Turçlu, Ka- ya, Elyan ve Kocaiskân köylerinde birer köy odaşsının inşasına başlanmak üzere- dir, Turgudlüda bir Parti binası yupılmış- tır ve halkın istifadesine açılmıştır. Kulada da bir ilkmekteb ve mütecaddid ıt z aki aa 17 köy kâtibi için Halkevi salonunda, © beş gün devam edecek olan bir kurs ıı.'ıl- ması takarrür etmiştir. Bu kursta, köy muhtar ve kâtibleri için gereken adli, zirat, baytari ve idarf ma- lümatla köy kanununun nasıl tatbik edi- leceği hakkında izahat verilecektir. Köy muhasebe usulü bilgisini de, hu- sus?! idare memuru Emin Bilgin öğrete- cektir. Trakya Umumi! Müfettişliğinin bir emrile Malkatada da ayni şekilde bir kurs açılmış ve derçlere başlanmış bu- lunmaktadır. Halkevi san'at kolu bandosunun kadro- su da hayli genişlemiş bulunmaktadır. Bu vaziyetten istifade edilerek bir de caz ekibi teşkil edilmiştir. Tapu ve kadastro memurlarından Er- tuğrul Subhi de temsil kolu başına geti- rilmiş, amatör gençleri çalıştırmağa baş- Tamıştır. Ertuğrul Subhi, gençlere üç pi- yesin ayrı ayrı rollerini tevzi etmiştir. Bu suretle temsil kolu da faaliyete geç- miş bulunmaktadır. Fotografta, Halkevi idare heyeti azası görülmektedir.